fl
door floorke12 Nov 3, 2014 om 13:21
Huishouden & energie

Zitbank

We hebben een 3-zitsbank gekocht in een meubelzaak in België. Deze is 3 weken geleden geleverd. Na de eerste avond op zitten vertoonde het gehele zitgedeelete allemaal plooien, het ruggedeelte leek niet te zijn gevuld, de bovenkant van de rug loopt scheef (ene kant hoger dan de andere kant). Bij de levering is ons dit niet opgevallen. Na persoonlijk in de winkel dit allemaal kenbaar te hebben gemaakt, kregen we als antwoord, dat plooien normaal waren en dat we van de rest maar foto's via e-mail moesten opsturen. Deze foto's hebben we direct opgestuurd. Na 1 1/2 week wachten weer een e-mail verzonden met de vraag waarom we nog niets hadden gehoord. Dag erna een telefoontje dat er iemand van de fabriek zou komen kijken. Eindelijk kwam vandaag iemand. Maar niet van de fabriek maar van de zaak zelf. Zijn conclusie: plooien waren normaal, de vulling in de rug klopte inderdaad niet en het verschil van grootte boven aan de rugleuning was ook normaal, het werd allemaal machinaal vervaardigd.... Hij zou kontakt opnemen met de fabriek... Mijn vraag: zijn plooien inderdaad normaal bij een stoffen bankstel? Wijzelf hebben dit nog nooit gezien, ook niet tijdens het uitzoeken van een bank bij verschillende meubelzaken. Het verschil met de bovenkant van de rugleuning: is dit mogelijk als dit machinaal wordt vervaardigd?

2634 11 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 3, 2014 om 14:36
16829 Antwoorden / 108 Vragen

lees hier. Misschien heb je iets aan deze antwoorden: daar is het keurig opgelost, dus zou bij jou ook moeten kunnen. Succes ermee. Heb ook een stoffen bank, die gaat nu ook een beetje plooien maar die is ruim 3 jaar oud. Dat is wel acceptabel in mijn ogen.

ne
door neodutchio - Nov 3, 2014 om 22:12
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Een bank die machinaal wordt vervaardigd, nog nooit van gehoord. Het kan zijn dat de stof via een cnc machine gesneden is, maar voor de rest is het allemaal handwerk. Verschillende lagen polyether wordt op de romp geplakt waar, in de betere gevallen, nog een doek overheen gaat. Na het inspuiten met siliconenspray wordt de bekleding er overheen getrokken. Via nieten, of een rubberen strip wordt deze aan de onderkant vast gezet. Het lijkt er meer op dat ze verschillende soorten/maten polyether gebruikt hebben wat het hoogteverschil kan geven.
Is het een bank uit 1 stuk (2 of 3 zitter), of een hoekbank of iets met een liggedeelte. Mocht de bank uit meerdere delen bestaan is de kans dat er 2 personen aan de bank gewerkt hebben, pas bij u thuis zijn deze delen bij elkaar gekomen en wordt het pas zichtbaar.
Daarnaast is de kans op plooien minimaal als er de juiste vulling in de kussens zit.

Het lijkt mij meer op een verkeerde bezuiniging van de fabrikant wat de winkelier gewoon moet oplossen.

user123
door user123 - Nov 3, 2014 om 23:14
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Elke bank plooit, de ene meer dan de andere. Vooral de eerste plooien, direct na het gebruik, zijn vaak reden tot bezorgdheid. Het hoort erbij, materialen die niet plooien zijn meestal niet comfortabel.

De romp (het binnenwerk) is machinaal vervaardigd, en het schuim doorop ook. Echter, de hoes wordt door een stoffeerder om de bank getrokken, en dat is toch echt mensenwerk. Net als het stikken van de hoes.

Wanneer het onacceptabel scheef zit is het meestal wel weer recht te masseren.

tenormin
door tenormin - Nov 3, 2014 om 23:21
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=neodutchio schreef op maandag 3 nov 2014, 22:12]Een bank die machinaal wordt vervaardigd, nog nooit van gehoord.

Dan zijn er waarschijnlijk veel dingen waar u ook nog nooit van gehoord heeft. Natuurlijk wordt een bank machinaal gemaakt; alleen in zaken waar je zelf aangeeft wat en hoe zal dit handmatig gebeuren; maar dan komt men op "Jan de Bouvrie" prijzen en veel hoger. Krijg uit de vraag van TS niet het idee dat men een "privé ontwerp" is uitgekozen.

door 1953 - Nov 4, 2014 om 01:57
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Ken plooien eigenlijk van een lederbekleding in welke ledergradatie dan ook.

De Bommel sluit 'plooien' op voorhand uit van enig garantieaanspraak daar het een natuurlijk eigenschap is van leder.

Bij stoffenbekleding is dit ook mogelijk.

ne
door neodutchio - Nov 4, 2014 om 09:08
5151 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 3 nov 2014, 23:21][quote=neodutchio schreef op maandag 3 nov 2014, 22:12]Een bank die machinaal wordt vervaardigd, nog nooit van gehoord.

Dan zijn er waarschijnlijk veel dingen waar u ook nog nooit van gehoord heeft. Natuurlijk wordt een bank machinaal gemaakt; alleen in zaken waar je zelf aangeeft wat en hoe zal dit handmatig gebeuren; maar dan komt men op "Jan de Bouvrie" prijzen en veel hoger. Krijg uit de vraag van TS niet het idee dat men een "privé ontwerp" is uitgekozen.

Ik ben zelf toeleverancier in de meubelindustrie en kom dagelijks binnen in de meubelbedrijven in Nederland. De enige machines die bij een bank komen kijken zijn de zaagmachines die het hout op maat zagen voor de romp. Het in elkaar schieten van een romp is mensenwerk, het spannen van de veren is mensenwerk, het snijden van polyether is mensenwerk, het uitmallen en snijden van het stof/leer is mensenwerk (tenzij hier een CNC voor handen is), het plakken van het polyether is mensenwerk, het stikken van de stof is mensenwerk, het over de bank trekken ook en ook het naderhand evt. monteren van armleuningen.

Machinaal maken van banken is er echt niet bij hoor.

1paul
door 1paul - Nov 5, 2014 om 15:18
3146 Antwoorden / 0 Vragen

scheve bank is niet nor,maal, plooien van de stof kan voorkomen maar in principe pas na jaren gebruik, zij moeten dit oplossen voor u, kijk of ze aangesloten zijn bij een branchevereniging en leg daar uw klacht neer...

tenormin
door tenormin - Nov 5, 2014 om 15:49
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=neodutchio schreef op dinsdag 4 nov 2014, 09:08]

Machinaal maken van banken is er echt niet bij hoor.

Ook floorke12 is medegedeeld dat het machinaal gedaan wordt. (Onze rompen werden ook machinaal gemaakt). En ja, de rest is dan "redelijk handwerk" te noemen.

fl
door floorke12 - Nov 5, 2014 om 16:03
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hartelijk dank allemaal voor jullie reactie.
Bij handwerk kan ik me voorstellen dat er verschil kan zitten tusen 2 "dezelfde" delen.
Bij "machinewerk" lijkt me dat onmogelijk. Maar hoe dan ook, de plooien storen ons echt het meest.
Als deze bank er in de winkel zo had uitgezien, dan hadden we hem zeker niet gekocht.
We hebben in de loop der jaren allemaal stoffen bankstellen gehad. Nooit was er sprake van enige plooi-vorming, zelfs niet na jaren gebruik.
We wachten nu af wanneer er iemand van de fabrikant komt kijken, dit hebben we bedongen.

tenormin
door tenormin - Nov 5, 2014 om 16:18
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@floorke12, lijkt mij dat de bank onvoldoende stevig gevuld is. Weet niet welk materiaal men voor de binnen voering gebruikt heeft, dus dat zal wel opgevuld worden, als het goed is. Begrijp best dat je zo'n bank anders niet gekocht zou hebben. Zoals al eerder gezegd: plooien worden normaal bij langduriger gebruik, mag echt niet op een nieuwe bank. Hoop dat de fabrikant zijn woord houd en het probleem voor je oplost. Daarna, veel zitplezier gewenst.

ma
door manwijf - Nov 17, 2014 om 14:47
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou plooien in de stof niet accepteren. Dat mag niet gebeuren bij een nieuwe bank. Ligt gewoon aan de vulling. Als deze van deugdelijk materiaal is en precies op maat, dan gebeurt dat ook niet. Als hoes schuin genaaid is, dan moet er een nieuwe hoes komen. Niet af laten schepen! Winkelier moet dit verhelpen.
Zelf ook recentelijk mee te maken gehad. Veel te zachte vulling in de bankkussens. Zijn daarop opnieuw gevuld. Klacht bleek vaker voor te komen.