er
door erdarica Oct 2, 2015 om 01:16
Huishouden & energie

Zitkussen nieuwe bank voldoet niet

Beste,

Vorige week woensdag kregen wij onze nieuwe lederen hoekbank geleverd van de welbekende Zweedse meubelwinkel. Eerst betalen, dan uitladen. Bij uitladen bleek 2/3 van de spullen niet aanwezig. Na een telefoontje werd mij medegedeeld dat de overige spullen pas snachts waren gearriveerd bij de tansporteur en zodoende niet meer konden worden ingeladen. Na mijn opmerking dat ik dan toch wel die dag geleverd zou kregen was het antwoord negatief. Gelukkig was er op de klantenservice van het betreffende filiaal een dame die met mij meedacht, dus kreeg ik alsnog die dag mijn spullen geleverd. Bij montage bleek dat er een lederen zitkussen met een lakstift bewerkt was om een pen of viltstiftstreep weg te moffelen en daarbij een beschadiging. Direct melding gemaakt. Wordt er gezegd dat er een nieuwe bank waarschijnlijk besteld gaat worden (geen losse kussens leverbaar), waar een lange levertijd op zit, maar wie garandeert mij dat daar niet ook in een dichte verpakking mankementen aan zitten? Ik stelde voor om alleen het zitkussen om te ruilen voor een uit een showroommodel. Moeilijk moeilijk, want dat is geen gebruikelijke gang van zaken. Deze manier van omgang met klanten ook niet, zei ik nog. De jongeman heeft nog wat telefoontjes gepleegd maar moest mij melden dat ik teruggebeld zou worden. Gezien de snelle oplossing eerder die dag ging ik ervan uit snel weer wat te horen. Niet dus..... Donderdag en Vrijdag niets... Weekend. Maandag 28 september besloot ik zelf maar even contact op te nemen. Een vriendelijke dame wist mij te vertellen dat het spijtig was dat ik niet eerder daarover was geinformeerd, maar er is dus een wachtlijst van 32 (!) dagen, voordat ik überhaupt een telefoontje kan verwachten, laat staan dat er een oplossing is. In het slechtste geval als er een nieuwe bank besteld moet worden kan ik daar dus in het nieuwe jaar pas van gaan genieten. Terwijl de oplossing die ik aanbood, omruilen met een zitkussen van een showroommodel, de snelste en simpelste manier is.... Ik laat hun toch ook geen 32 dagen wachten op hun geld? Neeee, de chauffeur kwam EERST met de pinautomaat aan, eerst boter bij de vis. Dat doe ik dus NOOIT meer. Komend weekend maar eens een ritje naar Delft maken om te kijken of persoonlijk een klacht indienen helpt, maar ik vrees het ergste....
Nou is mijn vraag, wat zijn mijn rechten en plichten in deze kwestie? Voordat de termijn verstreken is omdat ik zo lang op hun medewerking moet wachten...... :-(
Vriendelijke groet,
Danny

738 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 2, 2015 om 02:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het Zweedse bedrijfsmentaliteit. Zou sowieso nimmer bij dit bedrijf een meubel willen aanschaffen, ach het moest natuurlijk goedkoop mogelijk zijn.

Het bedrijf begint op Seats and Sofas te lijken; misschien wel appels met peren te vergelijken.

Zou zeker niet eerst vooraf hebben betaald, eerst bezorgen, dan pas betalen. Dan kon de chauffeur kiezen of delen: mee weer terugnemen of leveren en dan pas betalen. Voet bij stuk houden.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2015 om 08:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste 1953,

uw opmerking "ach het moest natuurlijk goedkoop mogelijk zijn" begrijp ik denk ik verkeerd. Bij mij is namelijk €2400 een smak geld voor een bank. Toevallig beviel na diverse woonboulevards te hebben bezocht dit model ons het beste. En zoals een dame van de klantenservice het zei:"Als kostte de bank €150 , het product moet wel goed zijn!"

vriendelijke groet

ve
door verwijderd - Oct 2, 2015 om 09:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft recht op herstel of vervanging van de ondeugdelijke bank binnen een redelijke termijn en zonder al te veel overlast voor u. Als ze niet meewerken om dit waar te maken, dan heeft u recht op ontbinding van de overeenkomst.

Dus zeg maar wat u wilt.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2015 om 10:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

U had overigens op uw strepen moeten staan en dat er eerst moest worden uitgepakt om de zaak te controleren. Ze maken dan echt niet rechtsomkeer. Ze zullen wat mopperig zijn, maar gaan dan overstag.

Ik neem aan dat u het over IKEA heeft?

U kunt uw klacht ook nog zetten op klacht.nl
Maar let op, daar zetten ze 'opgelost' neer als ze gereageerd hebben, vaak lossen ze helemaal niets op. Op de klachtenkompas.nl, waar een bedrijf echt met de billen bloot moet reageren ze helemaal niet. U kunt wel uw klacht daar neerzetten puur om uw klacht kenbaar te maken aan mensen die kijken of er klachten over een bedrijf zijn. Dan zijn kopers gewaarschuwd wat betreft betalen voordat de boel is uitgepakt.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2015 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

1953 schreef op vrijdag 2 okt 2015, 02:15: Het Zweedse bedrijfsmentaliteit. Zou sowieso nimmer bij dit bedrijf een meubel willen aanschaffen, ach het moest natuurlijk goedkoop mogelijk zijn.

...

Ach, onze top-expert is nu ook al een kenner van internationale bedrijfsmentaliteiten! Maak ons ook eens wat wijzer 1953 en vertel ons eens wat meer over de Zweedse bedrijfsmentaliteit.

Erdarica, u begrijpt de opmerking van 1953 over de prijs niet verkeerd. De opmerking zelf is verkeerd. Dat zijn wij hier wel gewend van het orakel 1953, maar is voor u nieuw.

Met de reactie(s) van Zoekster kunt u gelukkig wel wat. U hoeft verder geen rekening te houden met hun termijnen, stel ze zelf schriftelijk een termijn om het op te lossen.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2015 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Ikea desgewenst montage kopen. De spullen worden dan in huis gebracht en gemonteerd.

Gezien de problemen met de huidige levering van een bank van 2400 euro, lijkt het mij een poging waard om Ikea te vragen - vanwege de fouten - de montage gratis te krijgen.
Voordeel is dan tenminste dat mocht er toch een probleem ontdekt wordt, de monteurs er met hun neus boven op. Dus geen oeverloze nietes-welles discussie.

@ 1953 U zou nooit iets kopen bij Ikea, rijmt niet met uw zogenaamde inzicht in het bedrijf, immers, u koopt die goedkope nooit.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2015 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

UPDATE

Vanmorgen de wekker gezet om op tijd naar Delft te kunnen gaan.....
Daar aangekomen bij de klantenservice PRIMA geholpen door een medewerkster die daadwerkelijk ook met de klant meedenkt. De wachttijd bedraagt idd 32 dagen, maar mijn klacht had per direct als spoedbehandeling doorgekoppeld moeten worden naar het filiaal. Zij heeft de woonafdeling gebeld en ik kon gelijk naar "boven" komen om het kussen om te ruilen voor een exemplaar uit de showroom (nieuw model, stond hoog tegen de wand geplaatst, geen klanten in gezeten, geen kleurverschil) Ik zal het nog sterker vertellen, ik heb niet eens een bon hoeven laten zien, mijn verhaal voldeed.
Zo kan het dus ook!

Iedereen bedankt voor de constructieve tips!