soepkiep
door soepkiep Jul 8, 2010 om 01:11
Huishouden & energie

Zonne scherm

ik heb een zonne scherm buiten hangen
en heb hem goed schoon gemaakt
ziet er weer als nieuw uit
maar op een paar plaatsen laten de naden los
is er een soort plaksel te krijgen om dit vast te plakken?
zo ja waar kan ik dit kopen?

47430 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 06:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee katoen is niet te lijmen.

Mvrgrt Nico

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik kan het moeilijk onder het naai machine maken
maar ik dacht dat er toch wel iets voor te krijgen is
mooi schoon gemaakt als nieuw nu
het lijkt me toch niet dat ik een nieuw doek moeten kopen

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kun je het niet met naald en draad herstellen.
Gewoon met de hand dus.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, niet onder de naaimachine, maar met een trap, naald en draad ter plaatse repareren, of het scherm loshalen en op de grond repareren.

Vrijwel alle lijmen worden hard. In het doek van een zonnescherm zit altijd beweging. Bij het in en uit zetten en door een zuchtje wind. Zou het gelijmd kunnen worden, dan kraakt de lijm daar de beweging, die er in zit.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

dan zal ik het eens proberen met naald en ijzer garen
maar niet nu
bah wat is het toch warm
maar net wat jullie zeggen plak dat breekt
maar ik dacht of iets met zo'n strijk spul maar dat gaat ook moeilijk in de lucht strijken
in ieder geval bedankt voor jullie antwoord

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor tenten bestaat er opstrijkdoek dat met een strijkbout op katoenen tentdoek er op een gat of scheur er op te lijmen is en daarmee ook de soepelheid behoud.
Woont u in- of vlakbij Amsterdam dan kunt u naar Tatteljee Nieuwendammerdijk industriegebiedje (rechtsaf over de witte brug zonder water eronder)
Ook andere tentenbouwers/verkopers zullen dit wel hebben.
Naar mijn herinnering bestaat iets dergelijks ook voor regenjassen e.d.

Het opstrijken gaat met behulp van een verlengsnoer, trap en een stuk metaal of hout onder het doek en plakkatoen met strijkbout boven het doek.

Anders googlen op Tatteljee (of bellen).

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Je zou het toch met lijm kunnen proberen:

Van forum:
--Er is textiellijm, je moet dan onder en bovenop het doek, ter plaatse van de scheur, een strook lijmen.
Nadel: het doek zal met naden gaan opdraaien daar het doek dar ter plaatse dikker is. -- Forum

En deze : Flexibele Textiellijm raden ze hier aan

Succes,

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt ook bellen met Karsten tenten in Zwaag. Zij fabriceren en repareren tenten in hun eigen atelier aldaar en weten vast wel raad. Wel even doorgeven dat het om een zonnescherm gaat. Succes

ve
door verwijderd - Jul 9, 2010 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit ook gehad, maar opgelost door textiellijm van Bison in de naad te smeren en met een pank onder het geopende scherm de naden aan de bovenzijde met een behangnadenroller aan te drukken.
Het scherm in is al weer jaren heel.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2010 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Soepkiep

Luister aub NIET naar alle goedbedoelde maar foute antwoorden!!!
Ik ben al jaren bekleder van zonwering, dus lees en luister:
Dit probleem doet zich vooral voor bij oudere schermen en markiezen, daar deze genaaid zijn met katoen naaigaren, tegenwoordig naaien we met serafil garen , dit garen is gemaakt van polyester en dus rot en schimmelbestendig.
Hoe te handelen: het doek uit uw scherm verwijderen, overdwars (paralel) met het stiksel oprollen van 2 kanten, en doodgewoon onder de naaimachine doorhalen (niet de tunneltjes doornaaien anders past de pees er niet meer door)
Wij naaien zelf met een dubbelnaalds machine maar als het eenmaal genaaid is, is een enkelnaaldsmachine gewoon de beste optie.
Het is even een rotklusje vooral om het recht te naaien maar zoals altijd: blijf rustig en netjes volhouden, dan kan je scherm weer jaren mee.

Dirk

ve
door verwijderd - Jul 9, 2010 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet hoe oud het doek is, maar sinds de jaren 70 zijn alle doeken van polyacryl (dralon). De ""naden"" zijn 2 banen doek die 3 cm. breed over elkaar gelegd zijn en gestikt zijn met een zware industrieele naaimachine met speciaal UVbestendig garen.
Een doek van een goed zonnescherm van een degelijk zonweringsbedrijf moet 20 jaren meegaan. Wel kan het doek water gaan doorlaten (tzt) omdat tegenwoordig de standaard doeken op waterbasis zijn. DE lijmtruc was met niet bekend. Acryl is een kunststof, dus als je een chemische reactie kunt opwekken tussen de lijm en het doek, dan is dit een oplossing voor 1 keer.
Beter is het om het doek te laten vervangen door een goed zonweringsbedrijf in de buurt. Het handigst is het om dit na september te laten doen. Dan is het seizoen wel voorbij en zijn de prijzen het scherpst. Als het een zgn. DHZ-scherm is, dan kun je beter een nieuw goed scherm kopen.
Ik lever nu meer dan 20 jaar schermen en doeken en een dergelijke klacht heb ik nog nooit gehad.

AvaZon - advies verkoop agenturen

ve
door verwijderd - Jul 9, 2010 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon het doek eruit halen (okay is even beetje werk)en er dan mee naar een zeilmaker en die vragen of hij de naden opnieuw wil stikken.
Ik heb dit een paar jaar geleden ook gedaan.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2010 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

halverwege schreef op vrijdag 9 jul 2010, 13:37: Gewoon het doek eruit halen (okay is even beetje werk)en er dan mee naar een zeilmaker en die vragen of hij de naden opnieuw wil stikken.
Ik heb dit een paar jaar geleden ook gedaan.

Of naar een welwillende schoenmaker.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2010 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de soepkiep nog niet gehoord over de afmeting van haar/zijn zonnescherm
want je zult maar een scherm hebben van 4 of erger nog 5 meter breed.Ga dat maar eens van de muur halen maar dan wel met minstens 4 personen. Dan vallen er zomaar verschillende goed bedoelde suggestie's af.
Ik heb er helemaal geen verstand van dus wat dat betreft kan ik u niet helpen maar het voorstel van grootvader lijkt mij tot nu toe het allerbeste, alleen een goede trap en flink wat werk maar alla, het is voor het goede doel nietwaar.
Voor wat betreft het opstrijkdoek waar grootvader mee kwam, even googelen en ik weet zeker dat er in de buurt van de soepkiep wel van dat spul te scoren is.
werk ze!!

Theo

ve
door verwijderd - Jul 9, 2010 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een verhalen om de naden van een zonnescherm goedkoop en eenvoudig weer goed te krijgen.

Gewoon even een tube latex textiellijm halen, de naden stofvrij maken en stukje voor stukje de naden op elkaar lijmen, dus niet een hele baan tegelijk insmeren.Geeft wel een iets donkerder en onregelmatiger naad als ervoor, maar 't zit voor jaren en latex is gewoon rubber dus van oprolproblemen is geen sprake.
't Is zelfs beter om het scherm na het lijmen op te rollen om wat druk aan te brengen op de lijmoppervlakken.
En als de naden moeilijk bij elkaar te krijgen zijn, haal dan ijzergaren en trek met een stopnaald de naden voor het verlijmen een beetje dicht.

Bij mij zit 't nu al 3 jaar zonder enig probleem.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2010 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou mijn scherm is 5 meter lang
het hangt al 25 jaar aan de muur hier
ik probeer het met textiellijm als ik weet waar ik dit kan kopen
om een nieuw er op te doen
nee dat zie ik niet zitten over een paar jaartjes zijn de kinderen de deur uit en dan ga ik toch verhuizen
iedereen bedankt voor de antwoorden

ve
door verwijderd - Jul 9, 2010 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op Ebay, beste soepkiep, kun je een tube Guttermann Textiellijm Extra sterk kopen voor Euro 3,95 voor 30 gram. Ik weet niet of dat genoeg is waqnt dan komen daar de verzendkosten nog overheen en die zijn 1 euro per tube, 1,76 voor 2 tubes en 3 - 4 tubes 2,20.
Er is natuurlijk ook Bison textiellijm maar die is aanmerkelijk duurder euro 6,95 per tube.
Kijk maar eens wat u er mee doet. Uiteraard is het Bison product wel ergens bij u in de buurt te koop.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2010 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

wim1946 schreef op vrijdag 9 jul 2010, 12:48: Ik heb dit ook gehad, maar opgelost door textiellijm van Bison in de naad te smeren en met een pank onder het geopende scherm de naden aan de bovenzijde met een behangnadenroller aan te drukken.
Het scherm in is al weer jaren heel.

Goh, hoe is 't mogelijk, ik heb namelijk textiel lamellen ingekort en geplakt met dit spul en sommige daarvan zijn alweer spontaan losgelaten. Het gewichtje dat eraan hangt is niet eens zwaar, misschien 100 gram ofzo. Op een zonwering staan toch aanmerkelijk grotere krachten. Hiermee wil ik je verhaal niet in twijdel trekken, ik ben gewoon puur verbaasd.

ve
door verwijderd - Jul 10, 2010 om 10:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hadden te maken met hetzelfde probleem bij een zonnescherm van 5m. met een uitval van ruim 2 meter. Ik heb geen commentaar op de door jullie voorgestelde oplossingen, maar het is onmogelijk te doen. Je kunt aan de onderkant met met behulp van een trap de lap stof wel aanraken, maar niet tegelijkertijd ook druk uitoefenen aan de bovenkant, je hebt niet zulke lange armen, dus lijmen of naaien ter plaatse lukt echt niet.
Het enige is het doek te verwijderen en bij een zeilmakerij of i.d. te laten overnaaien, en het dan weer te bevestigen. Maar de kosten daarvan waren zo hoog dat we besloten maar een nieuw scherm aan te schaffen.

ve
door verwijderd - Jul 10, 2010 om 10:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bison textiellijm is prima zolang het maar op basis van latex is.Alle andere textiellijmen mogen misschien dan wel goedkoper zijn, maar worden op den duur hard en bros waardoor de naden gewoon weer loslaten. Ik weet dit uit ervaring.Te koop in alle grote bouwmaterialenzaken zoals Gamma, Praxis of Hornbach.

ve
door verwijderd - Jul 10, 2010 om 10:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste "vragensteller", natuurlijk kun je de stof wel van boven en onder aandrukken.Je moet nl. van boven naar beneden, dus vanaf de rol, werken en verlijmen met stukken van slechts 10 cm tegelijk.De bovenkant druk je aan door je vingers door de losgelaten zoom te steken.En zo werk je, stukje voor stukje, naar de laagste kant van het scherm toe alwaar je er gemakkelijk van de bovenzijde bij kunt komen om druk uit te oefenen op het laatste stukje van de zoom.

ve
door verwijderd - Jul 14, 2010 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou ik heb het geplakt met textiel lijm
en is goed gelukt
bedankt voor jullie tip