Kan de Hema het geld van een (vervallen) weekeind weg bon gewoon houden?
Wij hebben van de kinderen in december 2013 een bon gekregen voor een weekeindje weg. Door omstandigheden zijn wij niet in de gelegenheid geweest om er gebruik van te maken tot een maand geleden. De kaart was echter verlopen.
Wij hebben uitgelegd waarom niet eerder gebruik konden maken, maar daar hebben zij geen boodschap aan.
De reden hiervan was eerst de verzorging van moeder met gevolg overlijden in mei 2014, daarna de rompslomp van administratie belastingen huisje enz. Daarna werd mijn alleenstaande broer erg ziek. Deze is gelukkig dit jaar in mei beter verklaard. Zijn ziekte betekende voor mij dat ik 6 dagen per week met hem en zijn zaak bezig was ter ondersteuning. Na de maand mei hadden wij zelf nog een en ander in te halen, totdat wij zeiden: "zo en nu gaan we een weekeind weg". Helaas is de bon niet geldig.
Het kan toch niet dat de Hema het betaalde geld gewoon in kas houdt en dank je wel zegt? Ik vind dit onverkoopbaar.
Graag uw reactie hierop. Bij voorbaat mijn hartelijke dank en vriendelijke groet.
Dit is een openbaar forum en daarom niet verstandig uw NAW gegevens te vermelden.
Ik heb de redactie gevraagd die te verwijderen.
Op op uw vraag terug te komen, ja de Hema mag dat gewoon doen en zij hoeven daar zelfs geen dankjewel voor te zeggen.
Uw omstandigheden, hoe naar ook, zijn daarvoor niet relevant.
Hallo lenymuchall,
Helaas, ja, dat kan de Hema wél doen.
Er staat een geldigheidsduur op de bon.
Dat je door trieste omstandigheden geen gebruik hebt kunnen maken, daar hebben ze geen boodschap aan.
Lees de info hier.
Overigens is het niet handig om je NAW-gegevens op een openbaar forum te plaatsen.
Heb de redactie gevraagd deze te verwijderen.
Met vr.gr.
Het kan toch niet dat de Hema het betaalde geld gewoon in kas houdt en dank je wel zegt? Ik vind dit onverkoopbaar.
Een kadobon heeft in NL meestal een geldigheidsduur van 1 jaar. Helaas wordt minimaal 30% nooit besteed, vergeten, verlopen enz. De verkoper hoeft zelfs de btw niet af te dragen, er is immers geen dienst verkocht. En om uw vraag te beantwoorden: Ja het kan en mag, de geldigheidsduur is verstreken. Soms kan je tegen een administratieve vergoeding de bon weer "geldig" waarderen, maar dat kan a: niet altijd en b: na een dusdanige hoeveelheid 'verlopen' meestal niet meer. U vindt het onverkoopbaar, maar u heeft ongelijk, het mag en kan. De geldigheid van uw 'niet kunnen gebruiken' ten spijt.
Vergelijk het met een bisocoopkaartje voor 3 september aanstaande, u gaat niet, dan kunt u er op 4 september niet meer mee naar de film.
U moet als u een kadokaart krijgt, EERST klijken hoelang dat die geldig is, twee maanden vóór verlopen een melding in je smartphone zetten.
In dit specifieke geval zitten er ook nog praktische beperkingen aan een langere houdbaarheidsdatum. HEMA heeft afspraken met een aantal adressen waar je deze bonnen kunt besteden. Die deals krijgen ze nooit voor elkaar als ze proberen af te spreken dat klanten wanneer ze maar willen in de toekomst kunnen komen.
Daarnaast vormt het bedrijfseconomisch een enorme balast voor een bedrijf: zolang de bonnen niet besteed staan blijven deze als schuld op de balans staan. Als je geen limiet op de geldigheidsduur zet (of de bedragen na de geldigheidsduur alsnog terugbetaalt) kan dat behoorlijk uit de klauwen lopen.
Allen hartelijk bedankt voor de reacties welke ik kreeg op mn vraag over de bon weekeindje weg van de Hema. Ook bedankt voor de tip om geen adresgegevens te plaatsen. Al doende wordt men wijs.
[quote=lenymuchall schreef op woensdag 2 sep 2015, 17:36]Wij hebben van de kinderen in december 2013 een bon gekregen voor een weekeindje weg. Door omstandigheden zijn wij niet in de gelegenheid geweest om er gebruik van te maken tot een maand geleden. De kaart was echter verlopen.
Wij hebben uitgelegd waarom niet eerder gebruik konden maken, maar daar hebben zij geen boodschap aan.
De reden hiervan was eerst de verzorging van moeder met gevolg overlijden in mei 2014, daarna de rompslomp van administratie belastingen huisje enz. Daarna werd mijn alleenstaande broer erg ziek. Deze is gelukkig dit jaar in mei beter verklaard. Zijn ziekte betekende voor mij dat ik 6 dagen per week met hem en zijn zaak bezig was ter ondersteuning. Na de maand mei hadden wij zelf nog een en ander in te halen, totdat wij zeiden: "zo en nu gaan we een weekeind weg". Helaas is de bon niet geldig.
Het kan toch niet dat de Hema het betaalde geld gewoon in kas houdt en dank je wel zegt? Ik vind dit onverkoopbaar.
Graag uw reactie hierop. Bij voorbaat mijn hartelijke dank en vriendelijke groet.
H.Muchall
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer