an
door anneke61 May 12, 2010 om 13:27
Voeding & gezondheid

Tandartsrekening ziek en toch betalen

Vorige week moest ik een bezoek aan tandarts en mondhygiëniste wegens ziekte afzeggen. Dit kon ik pas op dezelfde ochtend doen omdat er de vorige dag nog niets aan de hand was.
Groot is mijn verbazing dat ik nu een rekening krijg van 60 Euro omdat ik niet 24 uur van te voren heb afgezegd.
Maar ik ben niet paranormaal begaafd dus wist niet eerder dat ik ziek zou worden. Maar dit is geen reden om de rekening in te trekken ik moet betalen. Ik vind dit erg vreemd.

21693 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klant onvriendelijk, maar w.s. wel conform hun voorwaarden.

Mijn tandarts heeft mij ooit geen kosten in rekening gebracht toen ik een afspraak vergeten was.
Reden: ik ben een trouwe klant.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja maar dit was niet eens een vergeten afspraak. Ik was gewoon niet in staat om te gaan. En ik ben geloof ik ook wel een erg trouwe klant.
Ik heb dit echt nog nooit mee gemaakt.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad zoals tdehond ook al aan geeft zal dit wel vernoemd staan in hun voorwaarden.

Erg vervelend als u plots ziek word, vooral als u ook nog eens de volle mep mag betalen, maar ergens ook wel begrijpelijk, daar een tandartsenpraktijk op dat moment wel onkosten maakt wegens uw ziek zijn.

U kunt natuurlijk altijd even contact op nemen en de situatie uitleggen. Wie weet willen ze u nog iets tegemoed komen. (?)

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ anneke:

Probeer het eens niet vanuit jouw standpunt te bekijken doch alleen vanuit het standpunt van de tandarts.

Hij plant jou en andere patiënten lange tijd van te voren in. Wanneer jij, om welke reden dan ook doch in ieder geval om een reden waar hij niets aan kan doen, niet 24 uur van te voren afmeldt kan hij geen andere patiënt er tussen plaatsen. Het zenden van een rekening voor een gemist consult is jammer genoeg tegenwoordig (sinds ongeveer 30 jaar) gebruikelijk. Toen kostte het Fl. 25,-- heb ik gemerkt.

Wanneer je over die €60,- een opmerking over maakt, loop je de kans dat hij meteen zegt dat je een andere tandarts moet zoeken. Hij heeft die machtspositie!
Dat overkwam mij indertijd met tandarts Hövels toen ik de acceptgiro van Fl. 25,-- terug zond met de tekst:" Ha,ha, een goeie. Maar we hebben er van geleerd."
Hij, schriftelijk: "Nee, het is geen mop. U moet betalen en meteen voor het hele gezin (5 personen) een andere tandarts zoeken".

Dat hebben we gedaan en gevonden en nog nooit zo'n fijne tandarts gehad. maar dat geluk zullen we, denk ik, niet weer hebben nu deze tandarts met zijn praktijk gestopt is.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zal wel mogen maar ik vind het ronduit belachelijk.
De tandarts loopt toch meestal uit dus hij zal echt niet tijdens de afgezegde afspraak uit zn neus hoeven zitten eten.

Zeer klantonvriendelijk en heb ik zelf nog nooit meegemaakt.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

anneke61

Er zijn weinig tandartsen in dit land, die geen rekening zouden versturen in dezelfde omstandigheid. Het plotseling ziek worden is jouw risico en niet het risico van de tandarts.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Sonja:

Dát ben ik wel met je eens. Hij heeft vast wel in die tijd wat anders te doen. En de volgende patiënt hoeft ook geen kwartier of langer meer in de wachtkamer te zitten, omdat het daarvoor uitgelopen is.
De tandarts is eindelijk een keer op tijd bij zijn vriendin en wij maar betalen....

H.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat U de tandarts hierover om uitleg gevraagd heeft en dat hij zijn beleid in deze aan U uitgelegd heeft.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

druifje01 schreef op woensdag 12 mei 2010, 15:28: Ik neem aan dat U de tandarts hierover om uitleg gevraagd heeft en dat hij zijn beleid in deze aan U uitgelegd heeft.

Met aannames kan je er ook helemaal naast zitten, maar hoe helpt dit Anneke?

Vladja

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kennelijk boffen we met onze tandarts... wanneer iemand afzegt door ziekte etc. gaat de assistente direct de mensen bellen die later op de dag een afspraak hebben of ze in staat zijn eerder te komen, of ze zoekt iemand die een paar dagen later een afspraak heeft of hij/zij eerder wil. Zo kan het ook. Misschien kunt u deze optie aan uw tandarts voorleggen.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op woensdag 12 mei 2010, 14:36: Het zal wel mogen maar ik vind het ronduit belachelijk.
De tandarts loopt toch meestal uit dus hij zal echt niet tijdens de afgezegde afspraak uit zn neus hoeven zitten eten.

Zeer klantonvriendelijk en heb ik zelf nog nooit meegemaakt.
Dat is niet klant-onvriendelijk maar normaal.
Je zou eens moeten weten hoeveel mensen zonder deze maatregel onnodig de tandarts af zouden bellen.

En natuurlijk kan de tandarts dat ene gaatje wel vullen met ander werk, of inderdaad de uitgelopen tijd inhalen (mijn tandarts is trouwens altijd keurig op tijd) maar dus niet als iedereen zomaar af kan bellen.
Ja ik zeg "zomaar": Ik weet dat de ts in dit geval dusdanig ziek was dat ze niet kon gaan,
maar geloof me, dat word ook erg vaak als smoes gebruikt. (onbegonnen werk dus)

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Vladja, Anneke wordt geholpen door haar erop te attenderen dat zulke vragen bij de tandarts in kwestie thuis horen. Hij zal heus wel een richtlijn kunnen aangeven.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jij bent zeker de enige patient daar dan.
Zat maandag 3 kwartier te wachten op een controle afspraak.

Dus maar liefst 3 kwartier uitgelopen, en dat is niet de eerste keer dat het uitloopt.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

De tandarts en mondhygiënist hebben - als het goed is - bekend gemaakt dat als een afspraak niet tijdig wordt afgezegd, deze in rekening gebracht wordt.

Het is dus hun goed recht dat te doen.
Ik vind het klant onvriendelijk als de reden van afzeggen een acuut optredende ziekte is.

Blijft dat zij nog steeds het recht hebben om de afspraak in rekening te brengen.
Ook ziekenhuizen gaan over tot in rekening brengen van niet nagekomen afspraken.

De gezondheidszorg is geen filantropische instelling. :)

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

druifje01 schreef op woensdag 12 mei 2010, 16:05: @Vladja, Anneke wordt geholpen door haar erop te attenderen dat zulke vragen bij de tandarts in kwestie thuis horen. Hij zal heus wel een richtlijn kunnen aangeven.

Dat heb ik natuurlijk allang gedaan. Maar dit is niet mijn eerste tandarts en heb dit echt nog nooit meegemaakt.

Ik kreeg net trouwens een brief van de tandarts waarin stond dat ik de rekening moest betalen omdat die niet meer afgeboekt kon worden. Daar vliegen echt de vullingen van uit mijn kiezen.

O ja, er werd pas ook nog gezegd dat deze afzegging niet de eerste was. Nee, twee jaar terug heb ik dat ook gedaan(ze houden het erg nauwkeurig bij) omdat mijn vader was overleden. Nee toen kon ik ook niet 24 uur van te voren opbellen. Om mij daar nu op te pakken vind ik erg. Maar ze luisteren niet naar argumenten. Komen constant met standaardantwoorden en juist daar maak ik me zo kwaad om.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op woensdag 12 mei 2010, 16:08: Jij bent zeker de enige patient daar dan.
Zat maandag 3 kwartier te wachten op een controle afspraak.

Dus maar liefst 3 kwartier uitgelopen, en dat is niet de eerste keer dat het uitloopt.
wat is dat voor een domme opmerking?
Tja, jij bent zo slim om bij dezelfde tandarts te blijven terwijl het je niet bevalt, dan ook niet achteraf mopperen.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

anneke61 schreef op woensdag 12 mei 2010, 16:15:
druifje01 schreef op woensdag 12 mei 2010, 16:05: @Vladja, Anneke wordt geholpen door haar erop te attenderen dat zulke vragen bij de tandarts in kwestie thuis horen. Hij zal heus wel een richtlijn kunnen aangeven.

Dat heb ik natuurlijk allang gedaan. Maar dit is niet mijn eerste tandarts en heb dit echt nog nooit meegemaakt.

Ik kreeg net trouwens een brief van de tandarts waarin stond dat ik de rekening moest betalen omdat die niet meer afgeboekt kon worden. Daar vliegen echt de vullingen van uit mijn kiezen.

O ja, er werd pas ook nog gezegd dat deze afzegging niet de eerste was. Nee, twee jaar terug heb ik dat ook gedaan(ze houden het erg nauwkeurig bij) omdat mijn vader was overleden. Nee toen kon ik ook niet 24 uur van te voren opbellen. Om mij daar nu op te pakken vind ik erg. Maar ze luisteren niet naar argumenten. Komen constant met standaardantwoorden en juist daar maak ik me zo kwaad om.
Maar ze hebben je dus ondanks hun regeling al een keer de kosten bespaard?!
Overigens vind ik 2jaar geleden een tandarts afzeggen niet echt lang geleden,
je komt er normaliteit ook niet dagelijks.

Nu kun je mopperen over het bijhouden van de afzeggingen,
maar dit doen ze dus waarschijnlijk ook alleen maar om u inderdaad de eerste keer een vrijbriefje te geven.
Noem het dus eerder attent.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

tvdeem schreef op woensdag 12 mei 2010, 16:24:
anneke61 schreef op woensdag 12 mei 2010, 16:15:
druifje01 schreef op woensdag 12 mei 2010, 16:05: @Vladja, Anneke wordt geholpen door haar erop te attenderen dat zulke vragen bij de tandarts in kwestie thuis horen. Hij zal heus wel een richtlijn kunnen aangeven.

Dat heb ik natuurlijk allang gedaan. Maar dit is niet mijn eerste tandarts en heb dit echt nog nooit meegemaakt.

Ik kreeg net trouwens een brief van de tandarts waarin stond dat ik de rekening moest betalen omdat die niet meer afgeboekt kon worden. Daar vliegen echt de vullingen van uit mijn kiezen.

O ja, er werd pas ook nog gezegd dat deze afzegging niet de eerste was. Nee, twee jaar terug heb ik dat ook gedaan(ze houden het erg nauwkeurig bij) omdat mijn vader was overleden. Nee toen kon ik ook niet 24 uur van te voren opbellen. Om mij daar nu op te pakken vind ik erg. Maar ze luisteren niet naar argumenten. Komen constant met standaardantwoorden en juist daar maak ik me zo kwaad om.
Maar ze hebben je dus ondanks hun regeling al een keer de kosten bespaard?!
Overigens vind ik 2jaar geleden een tandarts afzeggen niet echt lang geleden,
je komt er normaliteit ook niet dagelijks.

Nu kun je mopperen over het bijhouden van de afzeggingen,
maar dit doen ze dus waarschijnlijk ook alleen maar om u inderdaad de eerste keer een vrijbriefje te geven.
Noem het dus eerder attent.

Dus een overlijden is ook geen reden voor afzegging??

En ik kom zeker 10 tot 15 keer per jaar bij deze tandarts, met torenhoge rekeningen, dus ze verdienen al genoeg op mij. Maakt me niet uit, ik ben(was) altijd erg tevreden, maar nu dus niet meer.

Als ze nu weinig verdienen, maar die 60 euro van mij missen ze echt niet hoor.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Anneke61

U kunt overwegen een andere tandarts te zoeken.
Ik ben het met u eens dat het niet fair is om afzegging wegens overlijden van uw vader twee jaar geleden aan te voeren als argument.

Ook is het vreemd dat nu de factuur betaald moet worden omdat deze ingeboekt is.

Blijft dat ze het recht hebben om een niet nagekomen afspraak in rekening te brengen.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

anneke61 schreef op woensdag 12 mei 2010, 16:43:

Dus een overlijden is ook geen reden voor afzegging??

En ik kom zeker 10 tot 15 keer per jaar bij deze tandarts, met torenhoge rekeningen, dus ze verdienen al genoeg op mij. Maakt me niet uit, ik ben(was) altijd erg tevreden, maar nu dus niet meer.

Als ze nu weinig verdienen, maar die 60 euro van mij missen ze echt niet hoor.
U hoort mij absoluut niet zeggen dat het overlijden van je vader geen reden is.
Maar daarheen zijn ze wel gewoon tollerant geweest.

En nee uw 60 euro zullen ze niet missen, maar als je berekend dat er dagelijks iemand zijn afspraak afzegt, dan kun je wel even uitrekenen wat voor kostepost dit is.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

We kunnen er nog wel 5 pagina`s mee vullen zo....................

Feit blijft: Tandarts Mag dit in rekening brengen.......
en gezien het feit dat hij dat dus ook doet rest je niets anders dan te betalen.

En als het je niet bevalt zou je een andere tandarts kunnen zoeken...............
Maar 99% van de tandartsen zal je waarschijnlijk rekening sturen in zo`n geval dus of je daar iets mee op schiet ........

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Anneke:

Je schrijft:"Ik kreeg net trouwens een brief van de tandarts waarin stond dat ik de rekening moest betalen omdat die niet meer afgeboekt kon worden. Daar vliegen echt de vullingen van uit mijn kiezen."

Heb je zo'n slecht gebit dat van zo'n logisch bericht de vullingen uit je kiezen vliegen?

Nagenoeg alle tandartsen laten de rekeningen sturen door enkele speciaal voor die beroepsgroep werkende "incasso" bureau's. Wanneer de tandarts iets van een klant te vorderen heeft, dan wordt in een verzamelrekening over de patiënten in een bepaalde tijd al die vorderingen naar dat bureau gezonden. het bureau zorgt dan dat daar rekeningen van komen en bewaken de betaling door klanten. De tandarts krijgt gewoon het geld op de rekening en heeft op die manier geen rompslomp over geld en om achter wanbetalers aan te zitten.
In jouw geval is de rekening dus al onderweg geweest en niet meer terug te halen.

Dat geeft aan dat je geen onwillige, starre tandarts hebt, zoals ik toe moest ervaren.

H.