gratisrijden
door gratisrijden May 30, 2010 om 15:15
Winkels & webshops

Verkoopdatum op brood

Steeds vaker zie ik in supermarkten broodverpakkingen liggen, waarop alleen een 'verkoopdatum' staat vermeldt.

Zo'n 'verkoopdatum' zegt natuurlijk niets over de versheid van het produkt, laat staan de houdbaarheid. Mag dat?

Sterker nog. Geregeld zie ik zulke verpakkingen liggen met een verkoopdatum van de volgende dag erop.

Onlangs kocht ik broodjes, om op te bakken bij de LIDL die binnen 2 dagen na die 'verkoopdatum' schimmelplekken vertoonden. De verpakking was nog ongeopend.

Ik ben sterk geneigd de Keuringsdienst van waren hierover te bellen, maar wat zijn eigenlijk de regels waaraan broodverpakkingen moeten voldoen, en hoelang moet zo'n brood houdbaar zijn?

21151 47 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 30, 2010 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

read,

Ruim 10 jaar geleden heb ik ze een keer gebeld toen ik in een personeelsrestaurant, naar alcohol ruikende aardappelen en behoorlijk ranzig ruikende kroketten kreeg geserveerd. Omdat het meer dan één keer, was voorgekomen, voerden ze een controle uit en stuurden ze me een keurige brief met het resultaat.

Waar het mij vooral om gaat is dat steeds meer supermarkten de trend met die 'verkoopdatum' op de verpakking oppikken. Ik hoop dat dit snel ophoudt en koop zulke verpakkingen in ieder geval niet meer.

ve
door verwijderd - May 30, 2010 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is de verkoopdatum niet gewoon de dag waarop het brood gebakken is.
Je kan dan toch zelf wel bedenken hoe lang je het ongeveer buiten de vriezer kunt bewaren.

ve
door verwijderd - May 30, 2010 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

De verkoopdatum is de datum waarop u het product gekocht heeft.

De datum die op het product staat, is mogelijk de uiterste verkoopdatum.

Het is onjuist te stellen dat deze datum niets zegt over de houdbaarheid. Integendeel, deze datum zegt heel veel over de houdbaarheid. De houdbaarheidsdatum ligt namelijk zeker niet vóór de uiterste verkoopdatum.

Waarom zou je hier de keuringsdienst van waren over bellen?

Vanwege een aanwezigheid van gisten in voorgebakken brood, is dit product kwetsbaar voor bederf. Zeker als er lucht bij komt. De verpakking kan dan ongeopend zijn, een kleine onzichtbare beschadiging (gaatje) is voldoende om het product te laten beschimmelen. Da's logisch.

@gratisrijden,

Toen u de schimmel constateerde was de uiterste verkoopdatum toen al verstreken?
Wat zei LIDL van uw klacht?

ve
door verwijderd - May 30, 2010 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verkoop of verpakking datum is wel verwarrend, echter aan dag verse producten zoals brood en groenten kun je geen (tenminste houdbaar tot ) datum koppelen. er wordt van de consument verwacht dat die op de hoogte is van bederfelijke producten en dus weet hoe er mee om te gaan. Anders is het met verpakt vlees en zuivel die bevatten zoveel conserveer middel dat je daar wel een uiterste gebruiksdatum aan kan koppelen. De VWA inschakelen heeft m.i. geen enkele zin.

Ronny.

ve
door verwijderd - May 30, 2010 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Zo'n 'verkoopdatum' zegt natuurlijk niets over de versheid van het produkt, laat staan de houdbaarheid. Mag dat?"

Die datum zegt alles over de versheid! Het is nl niet toegestaan dagvers brood (want daar gaat het over) de volgende dag nogmaals ter verkoop aan te bieden. U mag er dus op rekenen dat versgebakken brood ook echt vers is en niet uit een diepvries ofzo komt.
Daar zijn regels over gemaakt en daarom is Uw vraag ook niet meer relevant.

De keuringsdienst van Waren, die eigenlijk al een "tijdje" Voedsel en Warenautoriteit heet, let hier scherp op.

De afbakbroodjes die u ook nog noemt vallen niet onder dagvers gebakken brood en moeten aan andere criteria voldoen. Wellicht is in Uw geval het deeg te nat geweest of is er condensvorming opgetreden, dat zou de schimmel veroorzaken. Een veelvuldige klacht.

ve
door verwijderd - May 30, 2010 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Gerland

Sterker nog. Geregeld zie ik zulke verpakkingen liggen met een verkoopdatum van de volgende dag erop.

ve
door verwijderd - May 30, 2010 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan de rode duimendrukker bij mijn bijdrage van 16:22 uur zich even melden om een toelichting te geven op zijn rode duim?
Dank u.

ve
door verwijderd - May 30, 2010 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op zondag 30 mei 2010, 17:08: @ Gerland

Sterker nog. Geregeld zie ik zulke verpakkingen liggen met een verkoopdatum van de volgende dag erop.

Volgens topic starter gaat het over toch duidelijk over afbakbroodjes. NIet over versgebakken brood dat alleen op de bakdag verkocht wordt. Als daarbij sprake is van een verkoopdatum die op het product staat, dan is dat een uiterste verkoopdatum. Die datum kan heel goed de volgende dag zijn.
Persoonlijk koop ik liever afbakbroodjes met een datum van de volgende week.

ve
door verwijderd - May 30, 2010 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat heb je met de vakkenvullers van tegenwoordig, willen na sluitingstijd niet werken en pleuren de voorraad voor de volgende dag alvast in de schappen. Denkt iedereen nu werkelijk dat een bakker of groente boer voor dag en dauw opstaat om te bakken, te oogsten en dan ook nog voor openingstijd van de super kan leveren. Sticker zegt niets meer dan de dag dat het verkocht wordt, koop je laat op de dag dan kun je geluk hebben met een aanvoer van nog versere producten.

ve
door verwijderd - May 30, 2010 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rode duimen groene duimen wie maakt zich daar nog druk over.

ve
door verwijderd - May 30, 2010 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op zondag 30 mei 2010, 17:25: Dat heb je met de vakkenvullers van tegenwoordig, willen na sluitingstijd niet werken en pleuren de voorraad voor de volgende dag alvast in de schappen. Denkt iedereen nu werkelijk dat een bakker of groente boer voor dag en dauw opstaat om te bakken, te oogsten en dan ook nog voor openingstijd van de super kan leveren. Sticker zegt niets meer dan de dag dat het verkocht wordt, koop je laat op de dag dan kun je geluk hebben met een aanvoer van nog versere producten.

Duidelijk een reactie van iemand die geen idee heeft waar het over gaat!
Denk je werkelijk dat "vakkenvullers' nog steeds zo vullen?
Denk je werkelijk dat dit niet gecontroleerd wordt?
Wie niet wil werken staat zo weeer buiten!
Laat op de dag, nog versere producten? Dream on.....

ve
door verwijderd - May 30, 2010 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens topic starter gaat het over toch duidelijk over afbakbroodjes

Gerland, dat lees ik niet in de eerste 3 zinnen.

ve
door verwijderd - May 30, 2010 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

gratisrijden

Ik heb even navraag gedaan. Als er op een brood bijvoorbeeld 27-5-2010 staat, dan is dat brood op 27-5 gebakken. Dat brood mag dan op die dag verkocht worden en niet meer op 28-5-2010.

Ergo: ik zie het probleem niet.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 30, 2010 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op zondag 30 mei 2010, 17:40: Volgens topic starter gaat het over toch duidelijk over afbakbroodjes

Gerland, dat lees ik niet in de eerste 3 zinnen.

Het staat ook in de vierde zin.

Lees de bijdrage van tp eens. Die legt het goed uit volgens mij.

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 00:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt dat ik afbakbroodjes had gekocht. Ze waren in een zak verpakt, dus geen luchtdichte stikstof-verpakking, maar ik kom het op andere broodverpakkingen tegen.

Wat ik vermoed is dat oudere broodjes dus gewoon worden omgepakt en vrolijk weer in de schappen belanden. Volgens mij kan het niet anders als, dat een brood dat in een ongeopende verpakking binnen twee dagen schimmelt, bij de aankoop al een veel te hoge concentratie aan schimmelsporen bevatte.

@read: Bedankt voor het navragen. Uit het feit dat ik al meerdere keren brood met de datum van de volgende dag in de schappen heb aangetroffen blijkt dus al dat ermee geknoeid wordt.

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 08:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze (verse) afbakbroodjes van Lidl (uit het broodvak) hebben een te gebruiken tot; datum en die is hooguit 2 à 3 dagen. Dus 2 dagen NA de uiterste gebruiksdatum kan er schimmel opstaan.
Als je ze dus niet direct gebruikt, de vriezer in....

Salut, harrie

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 10:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

harrie schreef op maandag 31 mei 2010, 08:21: Deze (verse) afbakbroodjes van Lidl (uit het broodvak) hebben een te gebruiken tot; datum en die is hooguit 2 à 3 dagen. Dus 2 dagen NA de uiterste gebruiksdatum kan er schimmel opstaan.
Als je ze dus niet direct gebruikt, de vriezer in....

Salut, harrie
Maar dat staat er dus niet op. Er staat alleen "verkoopdatum" op. Een product met een 'te gebruiken tot' datum zou ik nooit op de laatste dag kopen. Als ik Google naar "verkoopdatum op producten", dan lees ik wel veel over een uiterste verkoopdatum, dat is dan de laatste dag waarop een product verkocht mag worden. Maar moet er dan niet ook "uiterste verkoopdatum" op staan? Ik vind dit behoorlijk misleidend, omdat verkoopdatum de indruk wekt dat het om dagverse producten gaat.

Op de duitse tv heb ik eens een interessant programma gezien over de houdbaarheid van producten. Een expert gaf daar text en uitleg. Een 'kant-en-klaar' magnetron-maaltijd met kippenvlees, erwten, en rijst die elf jaar(!) over de datum was werd ter plaatse geproefd. De rijst was niet meer te pruimen, de rest smaakte een beetje raar, maar voor de gezondheit was het geen enkel probleem, om te eten. Broodschimmel is overigens zeer giftig en produceert ook kankerverwekkende stoffen.

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ gratisrijden.
1 Hoe is het te verklaren dat de verkoop/productie datum, zo'n 3 dagen later is. De thermosticker die erop zit is soms moeilijk leesbaar vandaar misschien het verschil in interpretatie. Deze broodjes zijn dus een versproduct met een houdbaarheid van 2 of 3 dagen.

Verder is broodschimmel NIET giftig, maar lekker is anders. In de oude tijd werd in Rusland beschimmeld brood op zwerende wonden gelegd als medicijn. Het is een wat primitieve vorm van penicilline.

Wat betreft houdbaarheid van conserven; de datums zijn meestal aan de voorzichtige kant, waarbij een groot verschil zit tussen volconserven ( bv. blik) en halfconserven (zuurstofarm) Volconserven zijn vele jaren langer houdbaar dan de aangegeven datum, tenzij het blik of het deksel van een pot bol staat.
Weggooien !!! Dat kan heel giftig zijn.
Halfconserven zijn veel kwetsbaarder en zit maar een kleine tolerantie in.

salut, Harrie

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ harrie,

Die schimmels die jij bedoelt (edelschimmels) worden inderdaad ook op brood gekweekt, netzo als de schimmel in schimmelkaas, maar dat is niet de schimmel (Mucorales) die brood doet bederven, die is dus uitermate ongezond. Peniciline is inderdaad ook een stof die door schimmels wordt geproduceerd. Uiteindelijk zijn schimmels best een ingewikkeld verhaal en ligt het ook aan de voedingsbodem, welke stoffen ze produceren.

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

wel typisch dat ik dus ook altijd direct beschimmelde afbakbroodjes had bij de lidl.

Meerdere malen ook voor de verkoopdatum.
Mij zie je ze dus niet meer kopen bij de lidl, en mij lijkt dat dus ook de beste "oplossing".

Aanrader: C1000 verkoopt ze ook per 4, voor maar 17cent.
(als je het mij vraagt zijn deze nog lekkerder, en redelijk lang houdbaar)

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat mag!
Maar er is wel een degelijk verschil tussen de tht en de verkoop datum.
Tht zegt iets: verkoop datum niets!
Good point: hier zal dan ook een wetswijziging over/voor moeten komen.
Op dit moment mag de verkopende partij het risico voor zichzelf nemen volgens de nederlandsche wet.

T

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ gratisrijden
Helaas voor jouw en gelukkig voor de mensheid klopt jouw verhaal niet. Mucorales heeft evenveel met brood te maken als boterbloemen met boter...

Mucorales
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

orde
Mucorales
Fr. (1832)
De Mucorales vormen een orde van lagere schimmels (Zygomycota). De mucorales worden gekenmerkt door een grote diversiteit en hebben een weinig vertakt mycelium. Ze hebben geen gespecialiseerd voedingspatroon, waardoor ze kunnen leven van verschillende substraten. Informeel worden de soorten uit deze orde ook wel broodschimmels genoemd.

De meeste soorten uit deze orde leven saprofytisch op rottend hout, op de bodem, op mest of op oude vruchtlichamen van hogere zwammen. Andere Mucorales soorten zijn zwakke parasieten op andere zwammen, op dieren of op mensen (waarbij ze dan infecties veroorzaken). De ongeslachtelijke voortplanting vindt meestal plaats via sporangiosporen. Er zijn ongeveer 360 soorten.

Voolichtingsbureau Brood;

Is schimmel op (oud) brood gevaarlijk voor de gezondheid?

Beschimmeld brood is in zijn geheel niet meer te eten. Gooi het brood direct weg om verdere verspreiding van schimmelsporen te voorkomen. Groene of zwarte broodschimmel bederft het brood, maar is niet gevaarlijk. Hij kan niet in de mens groeien en dit soort schimmel geeft geen mycotoxines af (stoffen die voedselvergiftiging of andere ziektes veroorzaken), dus zijn er geen nadelige effecten van te verwachten als je ongemerkt een hap beschimmeld brood hebt genomen.

? terug

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ harrie,

Waar het voolichtingsbureau Brood zijn informatie vandaan haalt weet ik niet, want er staat geen bron bij vermeld, maar hun verhaal zelf spreekt zich al tegen. Waarom is het brood niet meer te eten als de schimmel onschadelijk is?

Sommige soorten broodschimmel kunnen bijv. aflatoxine produceren. Onderzoeken bij het IARC hebben aangetoond dat het levertumoren kan veroorzaken.

Hoezo heeft mucorales evenveel met brood te maken als boterbloemen met boter en waarom denk je, dat het ook broodschimmel wordt genoemd?

ve
door verwijderd - Jun 1, 2010 om 07:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ gratisrijden.

Je bent misleid door de informele benaming van de Mucorales schimmels die men informeel broodschimmels noemt. Een spraakverwarring dus, mogelijk lijkt de structuur van deze schimmel op brood.
Deze schimmels ontstaan niet op brood.
Vandaar mijn vergelijking boterbloemen/boter... Dat het voorlichtingsbureau Brood stelt dat de groene en zwarte schimmel die op brood voorkomen Niet giftig zijn is m.i. geloofwaardig.
Zij hebben alle belang bij een goede naam van brood. Zou dit een leugen zijn dan waren ze al lang geleden aan de kaak gesteld en zou niemand meer brood eten uit angst.

salut, Harrie

ve
door verwijderd - Jun 1, 2010 om 09:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk is het brood te warm ingepakt, daarom zou ik Lidl er op aanspreken. Dan kunnen zij weer de bakkerij wijzen op deze fout en kan herhaling voorkomen worden.
Heb je wel eens aan brood geroken met groene schimmel? Het is zo doordringend en smerig dat je het vanaf een afstand al ruikt. Zou niet afgaan op de website die je noemt.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2010 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op zondag 30 mei 2010, 16:24: Verkoop of verpakking datum is wel verwarrend, echter aan dag verse producten zoals brood en groenten kun je geen (tenminste houdbaar tot ) datum koppelen. er wordt van de consument verwacht dat die op de hoogte is van bederfelijke producten en dus weet hoe er mee om te gaan. Anders is het met verpakt vlees en zuivel die bevatten zoveel conserveer middel dat je daar wel een uiterste gebruiksdatum aan kan koppelen. De VWA inschakelen heeft m.i. geen enkele zin.

Ronny.

Dit is niet helemaal waar, ik sta op de groente bij VOMAR VOORDEELMARKT, en wij hebben wel degelijk datums op de verpakkingen en kratten, de consument snapt die datums alleen niet "25A/25F" 25A is wanneer het product verpakt is, 25F wanneer wij het uit het schap moeten halen (a= maandag, etc)

Ook is brood anders dan jullie zeggen, alle bakkerijen (vomar, ah, deka, etc) bakken hun kadetten etc soms wel 2 dagen van te voren ..

ve
door verwijderd - Jun 25, 2010 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

De ervaring die ik heb met afbakbroodjes is, dat ze op 2 manieren in het schap liggen.
De eerste variant is vacuum verpakt en behoeft geen koeling en is lang houdbaar.
De 2e variant zit in een plastic zak gelijk aan gewoon brood.

Nou viel het me op voor een paar maand terug op, dat de 2e variant half bevroren in het schap lag.
Ik heb daarop een medewerker aangesproken, die vertelde me, dat het een overschot van de huisbakkerij betreft.
Die broodjes koop is dus niet.

Dit voorval was niet in de LIDL.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2010 om 15:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou, dit is een bekend probleemmet het brood van de lidl. hebben er zelf ook problemen mee. ze weten van dit probleem. gewoon even terugrijden en je kan ze omruilen. als dit probleem zich blijft voordoen bij de lidl gewoon even bij het hoofdkantoor een klacht indienen. veel wordt er anders toch niet aan gedaan denk ik.

Wel raar toch?! om de 2 dagen 10tallen broodpakkingen uit de schappen weggooien er nieuwe in plaatsen. maar idd 2 dagen als het niet minder is...

ve
door verwijderd - Jun 26, 2010 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

mwi0775 schreef op vrijdag 25 jun 2010, 15:06: Wel raar toch?! om de 2 dagen 10tallen broodpakkingen uit de schappen weggooien er nieuwe in plaatsen. maar idd 2 dagen als het niet minder is...
Dat lijkt me dus ook sterk. Veel waarschijnlijker lijkt het mij dat er wel eens wordt omgepakt. (Niet alleen bij de LIDL overigens)

Ik zou het ideaal vinden als Kassa eens zou uitzoeken of dit ompakken gebeurt. Er zijn overigens ook producten die ervan gemaakt zouden kunnen worden, zoals paneermeel. Vandaar wil ik ook niet zomaar iets gaan veronderstellen. Er zijn diverse redenen waarom een product snel bederven kan.

De term 'Verkoopdatum' blijft me vreemd in deze context; die verwacht ik eigenlijk alleen op een kwitantie en niet op een broodverpakking in het schap.

ve
door verwijderd - Jun 26, 2010 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Brood wat bij de vomar over is, gaat naar het DC en wordt verkocht aan bedrijven met dieren/ Om pakken zullen wij nooit doen, vomar staat voor kwaliteit!

ve
door verwijderd - Jun 26, 2010 om 20:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

fanobliv schreef op zaterdag 26 jun 2010, 17:08: Brood wat bij de vomar over is, gaat naar het DC en wordt verkocht aan bedrijven met dieren/ Om pakken zullen wij nooit doen, vomar staat voor kwaliteit!

Geen enkele supermarkt "pakt om". Geen idee wie er op dat bizarre idee is gekomen....
Is geen verdienste van de Vomar hoor,

ve
door verwijderd - Jun 27, 2010 om 02:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

tp schreef op zaterdag 26 jun 2010, 20:21: Geen enkele supermarkt "pakt om". Geen idee wie er op dat bizarre idee is gekomen....
Waarom ben je daar zo zeker van? Wie controleert dat?

ve
door verwijderd - Jun 27, 2010 om 02:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welkom in de supermarktenoorlog waar alles mag en kan. Het geld gaat altijd voor. Een wereld waarbij controlerende autoriteiten niet alleen onvoldoende mensen inzet nog de kennis heeft laat staan volledig neutraal te kunnen optreden. En je klacht als consument is volkomen terecht echter dat gaat via het systeem verder als volgt. Je krijgt je geld terug bij de supermarkt met of zonder kassabon.
Je kunt nergens echt klagen dus doe je het hier. Read weet perfect waar en bij wie je officieel moet klagen. Echter dat zijn trieste burocratisch ingerichte instanties waarbij je wel heel veel moeite moet doen een klacht daadwerkelijk formeel te laten worden, zonder ooit serieus genomen geworden. Dit keer gaat het over houdbaarheidsdatum van brood. Maar je kunt 1001 voorbeelden noemen waarbij terecht klagen in de kiem gesmoord wordt. Bij een officiele overheidsinstantie Voedsel en Warenautoriteit klagen over beschimmeld brood als domme consument. Dat laten we ons niet welgevallen. De burger moet op zijn minst 14 stappen via internet en klachtenformulier met doopceel ondergaan alvorens we ze wegens vormfouten af moeten wijzen.

Ergo en tot slot. Klagen is zinloos.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2010 om 08:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

nbw schreef op zondag 27 jun 2010, 02:58: Welkom in de supermarktenoorlog waar alles mag en kan. Het geld gaat altijd voor. Een wereld waarbij controlerende autoriteiten niet alleen onvoldoende mensen inzet nog de kennis heeft laat staan volledig neutraal te kunnen optreden. En je klacht als consument is volkomen terecht echter dat gaat via het systeem verder als volgt. Je krijgt je geld terug bij de supermarkt met of zonder kassabon.
Je kunt nergens echt klagen dus doe je het hier. Read weet perfect waar en bij wie je officieel moet klagen. Echter dat zijn trieste burocratisch ingerichte instanties waarbij je wel heel veel moeite moet doen een klacht daadwerkelijk formeel te laten worden, zonder ooit serieus genomen geworden. Dit keer gaat het over houdbaarheidsdatum van brood. Maar je kunt 1001 voorbeelden noemen waarbij terecht klagen in de kiem gesmoord wordt. Bij een officiele overheidsinstantie Voedsel en Warenautoriteit klagen over beschimmeld brood als domme consument. Dat laten we ons niet welgevallen. De burger moet op zijn minst 14 stappen via internet en klachtenformulier met doopceel ondergaan alvorens we ze wegens vormfouten af moeten wijzen.

Ergo en tot slot. Klagen is zinloos.

Brood ompakken blijft zinloos, als je dat doet, raak je toch klanten kwijt? Dus zoals jij zei, alles gaat om geld, dus zal iedere supermarkt zijn klanten proberen vast te houden. Brood ompakken is echt te bullshitterig voor worden.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2010 om 09:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@nbw,

Dat klagen bij de keuringsdienst van waren zet wel degelijk zoden aan de dijk. Papier invullen hoeft daarbij niet; een telefoontje is voldoende. Twee keer een klacht en ze komen controleren hoor! Dat was in ieder geval mij ervaring, toen ik (inmiddels ruim 10 jaar geleden) een klacht indiende bij de keuringsdienst van waren.

@fanobliv,

Volgens jouw theorie zou een supermarkt ook klanten kwijt moeten raken door brood te verkopen dat binnen 2 dagen schimmelt of wat dacht je van rundvlees uit Ierland bij ah. Toch worden ze verkocht en volgens mij komen de klanten ook weer terug, anders zou geen enkele supermakrt meer overeind blijven. Enkele supermarkten maken het noch bonter en verkopen structureel spul dat over de datum is, misschien per ongeluk, wegens gebrek aan personeel

ve
door verwijderd - Jun 27, 2010 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

gratisrijden schreef op zondag 27 jun 2010, 02:00:
tp schreef op zaterdag 26 jun 2010, 20:21: Geen enkele supermarkt "pakt om". Geen idee wie er op dat bizarre idee is gekomen....
Waarom ben je daar zo zeker van? Wie controleert dat?

A: zie onderstaande reacties mbt VWA.
B: 20 jaar werkzaam in de branche.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2010 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

gratisrijden schreef op zondag 27 jun 2010, 09:56: @nbw,

Dat klagen bij de keuringsdienst van waren zet wel degelijk zoden aan de dijk. Papier invullen hoeft daarbij niet; een telefoontje is voldoende. Twee keer een klacht en ze komen controleren hoor! Dat was in ieder geval mij ervaring, toen ik (inmiddels ruim 10 jaar geleden) een klacht indiende bij de keuringsdienst van waren.

@fanobliv,

Volgens jouw theorie zou een supermarkt ook klanten kwijt moeten raken door brood te verkopen dat binnen 2 dagen schimmelt of wat dacht je van rundvlees uit Ierland bij ah. Toch worden ze verkocht en volgens mij komen de klanten ook weer terug, anders zou geen enkele supermakrt meer overeind blijven. Enkele supermarkten maken het noch bonter en verkopen structureel spul dat over de datum is, misschien per ongeluk, wegens gebrek aan personeel

Vomar Voordeelmarkt staat voor kwaliteit, al moet ik zeggen dat wat jij zegt over de datums klopt.
(ik ben groente, en zuivel chef)
Ik heb totaal geen tijd om de code lijst te lopen (dat is een lijst, met datums, wanneer een product over datum gaat). Dus dat doe ik een keer op de dag als ik tijd heb, dit hoort te gebeuren voor de winkel open gaat, maarja, vomar wil ook dat ik voordat de winkel open gaat Allerlij andere dingen doe. dus je hebt gelijk wat betreft de tht datums.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2010 om 23:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

fanobliv schreef op zondag 27 jun 2010, 19:06: Ik heb totaal geen tijd om de code lijst te lopen (dat is een lijst, met datums, wanneer een product over datum gaat).
Als het rondlopen met de lijst teveel tijd kost en dus niet werkt, dan moet daar een oplossing voor worden gezocht.

Dit is een typisch voorbeeld van ouderwetse management vormen, waarin alles van bovenaf wordt voorgekauwd. (het typische voorbeeld van een potlood dat 5 Euro kost, omdat er een hoop papierwerk voor moet gebeuren en diverse hogere niveaus hierover moeten beslissen)

Moderne management vormen leggen zoveel mogelijk bevoegdheden en verantwoordelijkheid bij het uitvoerende personeel. Het beroemde voorbeeld daarvoor is de kok die bij de gast wordt geroepen als er een klacht is. Personeel kan vaak een hele hoop beter zelf regelen, waarbij mensen zich doorgaans ook prettiger voelen en gemotiveerder werken. Helaas zie ik tot heden dat er maar weinig bedrijven zijn die dit ook omzetten.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2010 om 23:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

gratisrijden

Je schrijft: Ik ben sterk geneigd de Keuringsdienst van waren hierover te bellen, maar wat zijn eigenlijk de regels waaraan broodverpakkingen moeten voldoen, en hoelang moet zo'n brood houdbaar zijn?

Deze 2 vragen kun het het beste stellen aan:

Adres Voedsel en Warenwet

Bel de Warenklachtenlijn 0800 0488
voor klachten, twijfels of vragen over
de veiligheid van levensmiddelen en
consumentenproducten.

Postadres
Voedsel en Waren Autoriteit
Postbus 19506
2500 CM Den Haag

Telefoon
(070) 448 48 48

E-mail
info@vwa.nl

Keuringsdienst van waren:
http://www.vwa.nl/portal/page?_pageid=119,1639669&_dad=portal&_schema=PORTAL

Bel 0800 0488

De Warenklachtenlijn is 7 dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar op het gratis telefoonnummer
0800 0488. Uw klacht kan ook digitaal verstuurd worden door het klachtenformulier in te vullen.

Let op! Bij voedselvergiftiging moet acuut actie ondernomen worden door de VWA/Keuringsdienst van Waren. Klachten met betrekking tot voedselvergiftiging moeten daarom telefonisch doorgegeven worden.
Wanneer?
? Als u klachten, twijfels of vragen heeft over levensmiddelen of over de hygiëne in bijvoorbeeld een restaurant of supermarkt.
? Als u klachten, twijfels of vragen heeft over de veiligheid van consumentenproducten en gebruiksartikelen als speelgoed, textiel, huishoudelijke artikelen, attractietoestellen, cosmetica, etc.
? Als u iets signaleert dat de voedselveiligheid in gevaar kan brengen.
? Als het rookverbod in openbare ruimten geschonden wordt.
? Als u klachten hebt over huisdiervoedsel.

De medewerkers van de VWAKeuringsdienst van Waren zullen uw klachten en opmerkingen serieus beoordelen en, indien nodig, onmiddellijk actie ondernemen.

De VWA/Keuringsdienst van Waren bewaakt de veiligheid van levensmiddelen en gebruiksartikelen.
U kunt ons daarbij helpen!

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2010 om 07:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier nog een supermarktmedewerker. Bij onze formule is het principe: We verkopen geen produkten met de datum van vandaag en morgen. Dus worden de artikelen 's avonds met de datum van morgen en overmorgen al uit het schap gehaald. (Dit i.v.m. "ten minste houdbaar tot") Zo stoot je in principe nooit je neus, als je voor sluitingstijd geen tijd hebt om lijsten na te lopen......maar ja, wij zijn dan ook geen VOMAR;-)

ve
door verwijderd - Jun 28, 2010 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

zinook schreef op maandag 28 jun 2010, 07:29: Hier nog een supermarktmedewerker. Bij onze formule is het principe: We verkopen geen produkten met de datum van vandaag en morgen. Dus worden de artikelen 's avonds met de datum van morgen en overmorgen al uit het schap gehaald. (Dit i.v.m. "ten minste houdbaar tot") Zo stoot je in principe nooit je neus, als je voor sluitingstijd geen tijd hebt om lijsten na te lopen......maar ja, wij zijn dan ook geen VOMAR;-)

Dit heb ik al zo een 1000 x voorgesteld, maar daar hebben de hulpkrachten geen tijd voor zegt de manager dan. achja .. dan niet he.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2010 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

zinook schreef op maandag 28 jun 2010, 07:29: Hier nog een supermarktmedewerker. Bij onze formule is het principe: We verkopen geen produkten met de datum van vandaag en morgen. Dus worden de artikelen 's avonds met de datum van morgen en overmorgen al uit het schap gehaald. (Dit i.v.m. "ten minste houdbaar tot") Zo stoot je in principe nooit je neus, als je voor sluitingstijd geen tijd hebt om lijsten na te lopen......maar ja, wij zijn dan ook geen VOMAR;-)
.

Alhier een supermarkt bezoeker!
Alhier prijzen de supermarkten hun prijzen op de dag zelf nog af!.,Wat ik heel begrijpelijk vind.
Soms gaat het naar de voedselbank(Toppie)meestal in de kliko terwijl er niks mis mee is,Maar ach wij medelanders houden van regeltjes.

T

ve
door verwijderd - Jun 28, 2010 om 22:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met zure zuivel zoals yoghurt kan dat wel maar met vlees natuurlijk niet. Die datum staat daar niet voor niets op.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2010 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

toolboy schreef op maandag 28 jun 2010, 21:24:
zinook schreef op maandag 28 jun 2010, 07:29: Hier nog een supermarktmedewerker. Bij onze formule is het principe: We verkopen geen produkten met de datum van vandaag en morgen. Dus worden de artikelen 's avonds met de datum van morgen en overmorgen al uit het schap gehaald. (Dit i.v.m. "ten minste houdbaar tot") Zo stoot je in principe nooit je neus, als je voor sluitingstijd geen tijd hebt om lijsten na te lopen......maar ja, wij zijn dan ook geen VOMAR;-)
.

Alhier een supermarkt bezoeker!
Alhier prijzen de supermarkten hun prijzen op de dag zelf nog af!.,Wat ik heel begrijpelijk vind.
Soms gaat het naar de voedselbank(Toppie)meestal in de kliko terwijl er niks mis mee is,Maar ach wij medelanders houden van regeltjes.

T

Ik gooi soms wel eens een hele kar vol met spullen weg, erg zonde, als er op een appeltje een vlekje zit, moet hij weg, heb vandaag nog een hele krat appels weg gegooid .. (10 kilo ofzo)...

Afprijzen is slecht, uit cijfers is gebleken *intern* dat de derving met 15% omlaag is gegaan door het stoppen van producten af te prijzen. Lijkt vreemd, maar dat zijn de cijfers...

ve
door verwijderd - Jun 28, 2010 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien kan iemand uitleggen waarom het ene brood snel schimmelt en het andere (van een andere bakker) niet?

ve
door verwijderd - Jun 29, 2010 om 00:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

dirk2 schreef op maandag 28 jun 2010, 22:49: Misschien kan iemand uitleggen waarom het ene brood snel schimmelt en het andere (van een andere bakker) niet?
Dirk, je moest eens weten wat er met brood allemaal gebeurt. Eigenlijk wil ik dit niet eens meer brood noemen. Bij sommige supermarkten heeft het meer weg van isoleerschuim.

Lees eens de ingrediënten en zoek op wat de verkapte benamingen betekenen. Hulpmiddelen als gips zijn tegenwoordig eerder regel dan uitzondering, netzo als conserveermiddelen en kleurstoffen.

Opbakbroodjes vind ik wel af en toe lekker bij het ontbijt, maar met de moderne broodbakmachines is het eigenlijk nauwelijks meer werk om ze zelf te bakken, maar wel veel lekkerder.

Schimmel heeft gewoon te maken met de hoeveelheid sporen die in de verpakking komen, de omstandigheden waaronder ze zich kunnen vermenigvuldigen en tijd.

ve
door verwijderd - Jun 29, 2010 om 09:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

fanobliv schreef op maandag 28 jun 2010, 22:32:
toolboy schreef op maandag 28 jun 2010, 21:24:
zinook schreef op maandag 28 jun 2010, 07:29: Hier nog een supermarktmedewerker. Bij onze formule is het principe: We verkopen geen produkten met de datum van vandaag en morgen. Dus worden de artikelen 's avonds met de datum van morgen en overmorgen al uit het schap gehaald. (Dit i.v.m. "ten minste houdbaar tot") Zo stoot je in principe nooit je neus, als je voor sluitingstijd geen tijd hebt om lijsten na te lopen......maar ja, wij zijn dan ook geen VOMAR;-)
.

Alhier een supermarkt bezoeker!
Alhier prijzen de supermarkten hun prijzen op de dag zelf nog af!.,Wat ik heel begrijpelijk vind.
Soms gaat het naar de voedselbank(Toppie)meestal in de kliko terwijl er niks mis mee is,Maar ach wij medelanders houden van regeltjes.

T

Ik gooi soms wel eens een hele kar vol met spullen weg, erg zonde, als er op een appeltje een vlekje zit, moet hij weg, heb vandaag nog een hele krat appels weg gegooid .. (10 kilo ofzo)...

Afprijzen is slecht, uit cijfers is gebleken *intern* dat de derving met 15% omlaag is gegaan door het stoppen van producten af te prijzen. Lijkt vreemd, maar dat zijn de cijfers...

Off topic: Idd. wij prijzen ook niets meer af. We halen de datums van vandaag en morgen uit het schap, zonder dat deze afgeprijsd zijn. Alleen vlees en vis prijzen we nog af, de rest niet. En test het maar uit: In eerste instantie gooi je net zoveel weg als dat je afprijst. Maar nu heb je wel een winkel die een echte versuitstraling heeft en niet een afdeling waar je overal oranje stickers hebt zitten wat de uitstraling van je afdelingen niet ten goede komt.

Maar dat is een keuze die iedere organisatie of ondernemer zelf maakt. Het ligt er ook aan in wat voor marktgebied je zit.

On topic: Welk brood er sneller gaat schimmelen dan de ander? Ik denk dat het met de combinatie van ingrediënten te maken heeft en natuurlijk hoe je het bewaart thuis.