hammond
door hammond Aug 24, 2006 om 14:50
Auto & vervoer

Aanlengen van benzine met 10% ethanol.

Ik ben motorrijder en heb wel eens kontakt met motorrijders uit Amerika.Daar zijn begonnen om in sommige staten 10% ethanol door de gewone en superbenzine te mengen.Mijn vriend zegt dat zijn motor er verschrikkelijk slecht op rijdt.Hij dacht dat het eerst aande motor lag en heeft voor een hoop geld zijn motor perfect laten afstellen.Dit hielp helemaal niets.Het werd zelfs zo slecht,dat de motor bij stoplichten begon af te slaan.Hij is toen naar een andere staat gereden en daar gewone ongemengde bezine in laten gooien.Alle problemen waren gelijk opgelost.Weet iemand of Europa dit in de toekomst ook van plan is,want dan wordt het een puinhoop,zeker voor oudere motoren.

3399 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 24, 2006 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo langzamerhand wordt olie en dus ook benzine schaars en zal er wel het een en ander worden bedacht om bij te mengen.

Naar ik meen in Brazilië zijn al auto's die uitsluitend op ethanol rijden.

Reken er dus maar op dat uw vraag voor Europa over niet al te lange tijd positief beantwoord zal worden.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2006 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Richard,

klik eens op de volgende link: www.vrom.nl  en als je 'Googled' krijg je ook een hoop info hierover.

Ik vermoed wel dat langzamerhand steeds meer overgestapt wordt op bio-brandstoffen. Alleen moet dit natuurlijk niet te snel gebeuren, want dan krijg je problemen zoals jij die schetst.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Aug 25, 2006 om 00:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Richard,

Ik denk dat dit te maken heeft met het octaangehalte. Bij mijn weten rijden ze in Amerika met een lager octaan dan hier (ik meen RON 92 vs. RON 95). Dat is milieuvriendelijker, maar is slechter voor de verbranding van je benzine.

Ik denk dat we in Europa die kant niet opgaan. Volg wel de verhalen over bio-brandstof, aangezien dat in DLD en Scandinavië al heel normaal is.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2006 om 00:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk is het belachelijk. Alcohol trekt water aan en verhoogt de oppervlaktespanning van de brandstof. Dit resulteert in een slechtere verbranding en een hoger verbruik. Ook kan het een verhoogde slijtage aan de motor opleveren, al met al zijn dit geen gezonde argumenten vóór biobrandstof o.b.v. ethanol. Is het dan milieubewust dat het verbruik er juist hoger door wordt en dat er meer onderdelen vervangen moeten worden?

Helaas is groen in dus tenzij de politici ook gaan luisteren naar de nadelen gaat het hier inderdaad ook die kant op. Let wel, ik ben zelf ook een milieubewuste consument en geen yup die niets liever doet dan lekker rondscheuren in z'n bmw-van-de-zaak.

Misschien kan die vriend nog experimenteren met aceton bijmengen, maar je moet dan wel weten wat je doet. Oftewel huiswerk.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2006 om 09:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.shell.com/home/Framework?siteId=nl-nl&FC2=&FC3=/nl-nl/html/iwgen/shell_for_motorists/biofuel/biocomponent_12221052.html

Euro 95 met biocomponent

Shell mengt vanaf 1 januari 2006 als eerste brandstoffenleverancier  in Nederland op grote schaal haar Euro 95 benzine bij met een biocomponent. Biobrandstoffen helpen mee om de uitstoot van CO2 in het wegverkeer te verminderen. De kwaliteit van deze benzine met biocomponent is volledig vergelijkbaar met Shell’s reguliere Euro 95 en ook de prijs aan de pomp is hetzelfde.

Euro 95 met biocomponent voor probleemloos rijplezier!

Shell werkt voortdurend aan innovaties van haar brandstoffen en heeft wereldwijd veel ervaring met biobrandstoffen.Meer dan een miljoen automobilisten vult dagelijks zijn tank bij Shell voor probleemloos rijplezier met bijgemengde biobrandstoffen. Vanaf nu kunt U ook in Nederland van deze technologische voorsprong profiteren.

1/2

ve
door verwijderd - Aug 25, 2006 om 09:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

De prijs van Euro 95 met biocomponent

Shell is de eerste brandstoffenleverancier die op grote schaal anticipeert op eisen die de overheid vanaf 2007 aan brandstoffen met biocomponenten   stelt. Biocomponenten zijn duurder dan de gebruikelijke benzine componenten, dankzij de accijnsverlaging in 2006 van de Nederlandse overheid kan het product toch tegen dezelfde prijs worden aangeboden aan de pomp.

Wat is Euro 95 benzine met biocomponent

Shell mengt de component ETBE (ethyl tertian butyl ether) bij in haar Euro 95. De toegepaste ETBE,

is gebaseerd op ethanol. Deze ethanol is gemaakt uit plantaardige grondstoffen.

Verkrijgbaarheid Euro 95 met biocomponent

Shell heeft ervoor gekozen om vooruitlopend op de regelgeving van 2007 nu al Euro 95 met biocomponent beschikbaar te maken. Om logistieke redenen wordt de biocomponent op  één van Shell’s depots bijgemengd. Dit betekent dat het aandeel biobestanddelen in de Euro 95 per regio verschilt. De Euro 95 met biobestanddeel heeft dezelfde hoge kwaliteit als reguliere Euro 95 van Shell en u kunt dit dus zondermeer afwisselen.

2/3

ve
door verwijderd - Aug 25, 2006 om 09:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voortdurende ontwikkeling van brandstoffen

Shell is actief op het gebied van onderzoek naar en ontwikkeling van de volgende generatie biobrandstoffen. Shell werkt nauw samen met het Canadese bedrijf Iogen en de Duitse firma Choren. Meer informatie over onze activiteiten op het gebied van biobrandstoffen kunt u vinden op www.shell.com/biofuels.

3/3

ve
door verwijderd - Aug 25, 2006 om 10:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo klinkt het allemaal best aardig, maar Shell gaat natuurlijk niks ten nadele van Shell publiceren he. Ze zouden wel gek zijn om te melden dat het eigenlijk minderwaardig is en slechter voor je motor. Nee, met holle marketingkreten als "volledig vergelijkbare kwaliteit" (dit betekent niets!) en "technologische voorsprong" willen ze het goedgelovige volk om krijgen.

Waarom wordt ethanol toegevoegd? Omdat het goedkoper is. Dat is dus extra winst want de prijs blijft hetzelfde.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2006 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hammond, als Canacampo al zegt heeft uw vriend mogelijk geen probleem gehad met bio-mengsel maar met een lager octaan gehalte (92) dat inderdaad in een aantal staten van de VS verkrijgbaar is. (en een andere afstelling behoeft)

ve
door verwijderd - Aug 25, 2006 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit klopt inderdaad dat het octaangetal anders is.Dit kan je oplossen door je ontsteking iets te verstellen.Met de auto's en motoren van 15 jaar geleden is dit een fluitje van een cent.Maar tegenwoordig hebben we een motormanagement systeem CDI bij motoren.Daar kan je de ontsteking niet zomaar verstellen omdat het een gesloten systeem is.Dus als al die milieubesparende toevoegingen normaal gaan worden,ben je gedwongen een splinternieuwe auto of motor te kopen. Iemand adviseerde mij om loden ballen in m'n tank te gooien,dat deden ze in WW2 bij de Spitfires om meer pk's te krijgen.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2006 om 00:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hammond,

Verkrijgbaar bij vrijwel elk tankstation: een flesje met loodvervanger!

Wellicht dat dat de oplossing is.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2006 om 10:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Edwardus,

Mijn reactie was op de vraag: Weet iemand of Europa dit in de toekomst ook van plan is.

Shell is daar dus allang mee bezig, ik dacht zelfs al langer dan dat op de site staat.

Overigens tank ik nooit Shell.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2006 om 10:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste Hammond,

Ethanol heeft een hogere octaangetal wat er op neer komt dat er meer energie voor nodig is om het te laten ontbranden.

omdat de houdige motor van u hier niet is op aangepast zoals onstekingtijdstip en compressieverhouding etc. geeft het geen voordelen. maar als dit allemaal wel in juiste verhoudingen heeft voor het ontbranden van ethonaal is vermogenwinst haalbaar.

ook is ethanol agressiever dan benzine t.o.v kunstof of rubber afdichtingen waardoor verouderingproces matriaal versnelt wordt.

de temperatuur in de verbrandingruimte gaat ook omhoog en daardoor zullen bij een niet aangepaste motor de kleppen en zittingen sneller slijten.

Men rijdt en brazilie en zweden al enige tijd op bio-ethanol de e-85 dat is 85%ethanol en 15% benzine. de 15% is toegevoegd om goede koudestart van motoren te garanderen. Alleen zijn de motoren van deze voertuigen ook aangepast op het rijden op ethanol. zoals het motormanagement en kunstofleidingen en pakkingen van andere kwaliteit etc.

bio-ethanol heeft voordelen voor het milieu maar ja we wonen in nederland  en die stimuleert de consument niet op zijn portomonee en daardoor stimulieren zij ook geen beter milieu.

In zweden rijden al veel auto's op e85 naar mijn weten al meer dan 1000 pompstations waar dit te verkrijgen is. Het milieu wordt gestimuleerd door de brandstof betaalbaar te houden gelijk of minder dan benzineprijs, gratis parkeren voor auto,s op ethanol, belastingtechnisch voordeel aanschaf nieuwe auto op ethanol. Dit zijn nog eens matregelen die op zich zelf staan.

EEN BETER MILIEU BEGIN BIJ JEZELF!

Ik wijk hiermee een beetje af van uw vraag misschien maar het is verstandiger om niet op ethanol te gaan rijden als de motor of auto technisch niet is aangepast om op ethanol te rijden.

vriendelijke groet

ve
door verwijderd - Oct 30, 2006 om 10:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeer interressant om te lezen allemaal, maar het verhaal gaat over mijn vriend in Amerika die het zelfde type motor van 18 jaar oud rijdt. In de staat waar hij woont KAN je geen bezine meer kopen die niet aangelengd is met 10% ethanol. Het is toch belachelijk dat hij 150 km naar een andere staat moet rijden om gewone benzine te tanken. En nu ik hoor dat het agressief is voor je kleppen ed ben ik er hlemaal niet blij mee.