ha
door harmeintje Mar 10, 2009 om 18:35
Auto & vervoer

Activeren OV-chipkaart

Waar is ooit vermeld dat je om je OV-chipkaart te activeren een bedrag van € 4,- moet betalen?

Ik heb een OV-chipkaart die op mijn NS kortingskaart zit geactiveerd en toen ik hier € 10,- op wilde laden aan reistegoed werd er maar € 6,- opgezet. Wat krijg ik voor die € 4,-? En in wiens portemonnee belandt het geld?

1827 12 Rapporteer

stacey
door stacey - Mar 10, 2009 om 18:38
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Voor dat geld krijg je 5 jaar gebruik/geldigheid.

Net als bankpas geld kost, ov kaart dus ook.

Ja, ze moeten het toch ergens mee verdienen hè ;-(

--Kosten
Op dit moment kost een Anonieme OV-chipkaart gemiddeld € 4,00 en een Persoonlijke OV-chipkaart € 7,50. Een OV-chipkaart is vijf jaar geldig.-- OV-chipkaart: Aanschaf

Groetjes,

mo
door monica - Mar 10, 2009 om 19:06
70 Antwoorden / 8 Vragen

Neem contact op met de NS. De OVchipkaart is gratis bij een ns-abonement volgens hun website.

stacey
door stacey - Mar 10, 2009 om 19:43
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Waar zie je dat dan ?

Ik vond dit:

--Heeft u het formulier ingevuld en opgestuurd, dan ontvangt u uw kaart binnen twee weken thuis. Deze kaart kost tijdelijk € 1,50 in plaats van € 7,50. De persoonlijke OV-chipkaart kan ook aangevraagd worden op de site van de NS (www.ns.nl/ovchipkaart).

NS abonnementhouders krijgen automatisch een OV-chipkaart met daarop het abonnement thuisgestuurd. Deze kaart kost tijdelijk € 3 in plaats van € 7,50 --

OV-chipkaart bij NS

Maar misschien zit ik verkeerd te kijken of begrijp ik iets verkeerd ?

bl
door blackstone - Mar 11, 2009 om 14:28
27 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb al 3 NS/OV-chipkaarten gratis gekregen want elke keer als mijn 60+ kortingskaart wordt verlengd krijg je een nieuwe toegezonden die dus al opgeladen is. Trouwens je loopt straks wel met een stapel chipkaarten op zak want elke vervoerder heeft zijn eigen kaart maar in de toekomst schijnt dat dan nog maar 1 kaart te worden. Die € 4,- waar u over spreekt is dat niet die € 4,- die bij het inchecken erbij komt en bij het uitchecken er weer afgaat?

ha
door harmeintje - Mar 11, 2009 om 17:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

nee, het is € 4,- die van mijn reistegoed werd ingehouden toen ik de kaart voor het eerst oplaadde. Met die andere € 4,- ben ik bekend en dat is bij mij nog nooit verkeerd gegaan. Ik heb de RET hierover een mail gestuurd, maar daarop krijg ik telkens een nietszeggend antwoord. Dus dat schiet ook niet op. En bij ons in het dorp zit verder niets van de RET. De NS kan je niet mailen...

welcome
door welcome - Mar 11, 2009 om 18:43
39 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien ben ik wel een gierige Nederlander, maar ik accepteer het niet dat ik voor een bankpas, credit card, laat staan een OV chipkaart ga betalen en ik denk ook niet dat toerist vriendelijk is, in Parijs kan ik gewoon een kaartje kopen of een die langer geldig is zonder extra kosten en ook o.a. in Londen. Toeristen in Nederland zijn al zwaar gehandicapt, want je hebt geen PIN pas en bij b.v. de NS kan je niet met papier geld in de automaten betalen, laat staan met een Credit Card, die overigens buiten Nederland gratis verstrekt worden en ook de bankpassen van de ING en ons laten ze er hier voor betalen.

diadino
door diadino - Mar 12, 2009 om 01:43
49 Antwoorden / 2 Vragen

@blackstone,
je hoeft niet voor ieder bedrijf/gebied een andere chipkaart te hebben.
ieder bedrijf geeft weliswaar een eigen chipkaart uit, maar ieder bedrijf kan zijn product (abonnement) op iedere chipkaart zetten, ongeacht door wie deze is uit gegeven

bl
door blackstone - Mar 12, 2009 om 09:03
27 Antwoorden / 6 Vragen

Even een kleine rectificatie op mijn vorige stukje want toevallig kreeg ik vandaag een nieuw vel met keuzebonnen voor mijn 60+ NS kaart zonder een nieuwe OV-chipkaart misschien ligt het aan er aan of je een doorlopend abonnement hebt of niet. In jouw geval heeft de RET er niets mee te maken maar moet je bij de klantenservice zijn van de NS en dan kun je gaan bellen en dan kom je in een lekker lang keuzemenu terecht ik wens je daarmee veel succes. Maar jouw dorp is wel vooruitstrevend want in Rotterdam heb ik nog geen automaat zien staan om je NS-kaart te activeren of het moet in de bestaande automaten dat weet ik dus niet. Dat je de NS niet kunt mailen heb ik al eerder opgemerkt op een forum maar waarom dat is gaven ze mij geen antwoord. Over klantvriendelijkheid gesproken.

ha
door harmeintje - Mar 12, 2009 om 09:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

je kan de chipkaart van de NS nog niet gebruiken om NSproducten op te laden. Je kan het chipkaartgedeelte bij de RET wel gebruiken om RETproducten (lees reistegoed) op te laden. En daar zit dus mijn probleem: De eerste € 4,- werden niet op mijn reistegoed bijgeschreven, die werden op wonderbaarlijke wijze weggeschreven...

Dat opladen van de NSchipkaart kan dus ook in Rotterdam...

bl
door blackstone - Mar 12, 2009 om 10:23
27 Antwoorden / 6 Vragen

Ik geloof je direct maar daar zit wel een probleem denk ik omdat de chipkaarten op dit moment nog geheel onafhankelijk werken maar in de toekomst geintegreerd gaan worden tot 1 kaart. Je moet een uitdraai maken of halen bij het loket van de RET en daarmee naar NS gaan en die moeten jou dan die € 4,- teruggeven maar wat een moeite allemaal voor € 4,-, leve de chipkaart maar niet heus.

helmama
door helmama - Mar 12, 2009 om 17:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Vorige week m'n voordeel uren kaart van de ns voor het eerst gebruikt in de metro in Rotterdam.

Heb alleen voor de heen en terugrit hoeven betalen. Geen start bedrag dus.

Ik zou OV-chip erop aanspreken, ben beniewd hoe ze reageren.

met vriendelijke groeten.

su
door suzanwouters - Mar 13, 2009 om 11:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

De NS rekent zeker geen 4 euro voor het opladen van je chipkaart. Zelf werk ik bij de NS op een station waar de poortjes binnenkort gaan werken en moet dus vrij regelmatig chipkaarten opladen. Als een reiziger er 10 euro opzet, komt er ook 10 euro op en geen 6! Wat ik vermoed, is dat je langs een werkend poortje bent gelopen en dat er toen 4 euro is afgeschreven. Dit zijn startkosten, die normaal gesproken, verrekend worden als je een reis hebt gemaakt, maar als je geen reis maakt en niet binnen een bepaalde tijd hebt uitgechecked ben je die 4 euro kwijt. Aangezien er nergens in Nederland op dit moment werkende poortjes van de NS zijn, raad ik je aan naar de RET te gaan en daar te laten kijken of er inderdaad 4 euro is afgeschreven als starttarief. Mocht dit zo zijn (en dat denk ik wel want dit gebeurt vaker dan je denkt) Dan kun je dit bedrag terug krijgen van de RET. Succes!