po
door postduiven Jul 6, 2005 om 09:56
Auto & vervoer

APK

Hoeveel tyd mag men laten verlopen ivm APK voor de auto

Laat zeggen ik zit in het buitenland (zonder auto) en kom naar een 4maand weer terug en blijkt dat de apk is verlopen zon 2 maanden

mag ik er mee naar de garage rijden zonder dat ik bekeurd word ??

925 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 6, 2005 om 10:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Postduif,

Op de Website van het RDW heb ik dit gevonden.

Als uw voertuig keuringsplichtig is, moet deze vóór de APK-vervaldatum goedgekeurd worden.

Klik op de volgende link en je weet precies hoe het in elkaar steekt.

Autokeuring - RDW

Succes WillemG

ve
door verwijderd - Jul 6, 2005 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedbedoeld, maar de site van de RDW gaat niet in op de consequenties die aan het verlopen van APK verbonden zijn, doch ze vermelden wel dat een APK niet verlopen mag zijn. U dient dus altijd voor de vervaldatum zich naar de garage te begeven.

De APK keuring is gebaseerd op Europese regelgeving, die in Nederland wordt verwoord in de Wegenverkeerswet. Overtreding hiervan is strafbaar en u kunt dervalve passende strafmaatregelen tegemoet zien, indien u betrapt wordt.

Doorgaans (in de praktijk) kunt u het risico wel nemen om nog enige dagen ongekeurd te rijden, als u bijvoorbeeld geen tijdige afspraak bij de garage kunt maken.

Ik zal nog even de consequenties opzoeken, als ik ze kan vinden.

Brynnar

ve
door verwijderd - Jul 6, 2005 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verlopen APK kost u € 95.00 - Keuren is goedkoper. E.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2005 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

APK
Geldigheid verloren€ 95,-
Niet afgegeven€ 95,-
Niet behoorlijk leesbaar€ 30,-
Niet kunnen tonen€ 30,-
Niet behoorlijk ter inzage afgeven€ 30,-

ve
door verwijderd - Jul 6, 2005 om 11:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Paul, bedankt, ik kon het zo snel niet vinden.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2005 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

als de apk verlopen is mag hij maximaal  2 maanden op de openbare weg STAAN!!!!!!! dus niet rijden. zo is het en niet anders. succes

ve
door verwijderd - Jul 6, 2005 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

volgens mij loop je ook nog het risico dat je bij een eventueel ongeluk
een conflict met de verzekering krijgt. Je heb namelijk willens en
wetens een veiligheidskeuring niet (op tijd) uit laten voeren.

/Sandoor

ve
door verwijderd - Jul 6, 2005 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

geachte sandoor daar is al voldoende jurpr over je bent wel verzekerd. echter niet als de auto geschorst is dan ben je niet verz maar apk mag dan verlopen zijn en motor rijtb betaal je dan ook niet

ve
door verwijderd - Jul 6, 2005 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

OK, bedankt,

zo leer je nog eens wat :)

ve
door verwijderd - Jul 6, 2005 om 22:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals Grindweg als zegt mag je je auto 2 maanden ongekeud op de weg laten staan. Na die 2 maanden kan het zijn dat je bekeurd wordt terwijl je er niet mee rijdt door een register controle van de RDW. Ze kijken af en toe de registers door en iedere auto die langer dan 2 maanden ongekeurd is krijgt auromatisch een boete.

Op de dag dat je hem laat keuren heb je ontheffing op de keuringsplicht dus kun je legaal naar het keuringsstation rijden.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2005 om 22:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als uw voertuig keuringsplichtig is, moet deze vóór de APK-vervaldatum goedgekeurd worden.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2005 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

na 2 maanden moet hij van de weg af. zo is de wet en niet anders. je mag er dan niet mee rijden .naar een keurings station rijden zonder groene nummers oid mag niet. wel op een aan hanger bv.of de wet is sinds vandaag veranderd.?

ve
door verwijderd - Jul 6, 2005 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

je mag 2 maanden van te vooren keuren dan is de verval datum nog de afloopdatum

ve
door verwijderd - Jul 7, 2005 om 00:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

De wet is niet vandaag veranderd. Om precies te zijn op:

Voertuigreglement

Besluit van 16 juni 1994, houdende uitvoering van de Wegenverkeerswet 1994

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 2 juli 1992, nr. RW 126565, Hoofddirectie van de Waterstaat, Hoofdafdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken;

Gelet op de Wegenverkeerswet 1994;

De Raad van State gehoord (advies van 11 maart 1993, nr. W09.92.0298);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 10 juni 1994, nr. RW 176564, Hoofddirectie van de Waterstaat, Hoofdafdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

Artikel 4.6

Artikel 72, eerste lid, van de wet geldt niet voor een motorrijtuig of een aanhangwagen op de dag waarop dat voertuig naar aanleiding van de aanvraag van een keuringsrapport aan een keuring wordt onderworpen.

@ willemg:

Artikel 4.7

1.
Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop artikel 72, eerste lid, van de wet voor dat voertuig gelding verkrijgt, op de weg staan zonder dat voor dat voertuig een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.
2.
Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop de geldigheidsduur van een voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen afgegeven keuringsbewijs verstrijkt, op de weg staan zonder dat voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2005 om 00:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Officieel moet je zelfs je auto tijdens die 2 maanden termijn op weg de zetten. Als je auto binnen twee maanden na het verstrijken van de geldigheidsduur van je APK op eigen terrein staat dat niet tot de weg behoort (bijv. in je garage), ben je naar de letter der wet zelfs strafbaar. Dat is een gevolg van een ongelukkig stukje wetgeving, waarbij slechts een uitzondering is gemaakt voor het op de weg laten staan van je voertuig, en dus niet voor het laten staan op plaatsen die niet tot de weg behoren. Uit de toelichting op de uitzondering valt echter af te leiden dat het de bedoeling is geweest een uitzondering te scheppen voor alle gevallen waarin niet wordt gereden gedurende de twee maanden-periode. Verdedigbaar is daarom dat de twee maanden-periode ook geldt voor voertuigen die op eigen terrein staan dat niet tot de weg behoort.

Na die 2 maanden moet hij of gekeurd zijn of geschorst zijn.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2005 om 08:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de Website van het RDW heb ik dit gevonden.

Als uw voertuig keuringsplichtig is, moet deze vóór de APK-vervaldatum goedgekeurd worden.

Met andere woorden en een beetje korter: Er mag na die datum niet met het voertuig worden gereden.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2005 om 09:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kwartje valt :-)

ve
door verwijderd - Jul 7, 2005 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Willemg,

Jij zegt: "Als uw voertuig keuringsplichtig is, moet deze vóór de APK-vervaldatum goedgekeurd worden.

Met andere woorden en een beetje korter: Er mag na die datum niet met het voertuig worden gereden."

Dat is niet juist want die 2 zinnen zijn strijdig met elkaar.

Als uw voertuig keuringsplichtig is, moet deze vóór de APK-vervaldatum goedgekeurd worden. Dat betekent niet dat je er dan helemaal niet meer ermee mag rijden. Want in het voertuigreglement staat in artikel 4.6 dat je auto op de dag dat je hem laat keuren, ONTHEFFING heeft op de KEURINGSPLICHT.

En als je auto ontheffing heeft is hij niet keuringsplichtig.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2005 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

En bovendien als er in de wet staat dat je iets wel mag, zal een rechter nooit zeggen:

Nou kijk volgens de wet mag het wel, maar volgens de RDW niet dus ik veroordeel u tot, enz.

Voor mijn part staat er op de site van de RDW dat gras paars is. En als je de moeite neemt om een mailtje te sturen naar de RDW, denk ik dat ze je hetzelfde antwoord geven als ik.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2005 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai,

Die Postduif die lacht ze eigen rot als hij dit allemaal ziet, hij stelt een vraag en andere vliegen elkaar onderhand in de haren.

Wel, bij het Ministerie kwam ik weer iets tegen wat misschien bij sommige ook geen duidelijk zal verschaffen, maar laat ik er wel bij zeggen dat Coulance en wet ook wel samen, kunnen, gaan.

Artikel overgenomen van De Verkeershandhaving.

[]Wanneer moet uw voertuig gekeurd worden?

De zogenaamde ‘datum van eerste toelating’ is bepalend voor de keuring. Deze datum is vermeld op kentekenbewijzen afgegeven na 1 januari 1995. Bij kentekenbewijzen afgegeven vóór deze datum is de datum van eerste toelating meestal de afgiftedatum van het Voertuigbewijs.

Drie jaar na deze datum moet een personenauto of bestelauto voor het eerst zijn gekeurd en daarna ieder jaar. Zware bedrijfsvoertuigen moeten één jaar na genoemde datum voor het eerst zijn gekeurd. U kunt het voertuig al vanaf twee maanden vóór de keuringsdatum laten keuren. Als het voertuig niet, of niet tijdig is goedgekeurd, kunt u een bekeuring krijgen.

Op APK-vervaldatum online raadplegen kunt u bekijken voor welke datum uw voertuig APK-goedgekeurd moet zijn (dat kan alleen als het voertuig al eerder een APK-keuring heeft ondergaan).

Met ingang van 22 november 2004 informeert de RDW u vroegtijdig wanneer uw voertuig uiterlijk APK-goedgekeurd moet zijn.

[]

Wel ik hoop dat die Postduif nu informatie genoeg heeft en zijn voordeel hiemee kan doen, de bedragen van boetes zijn reeds vermeld.

WillemG

ve
door verwijderd - Jul 7, 2005 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja die postduif zal inderdaad wel verrast zijn met wat het terweeg heeft gebracht. Wat je in je laaste post zegt is helmaal juist en je mag er ook niet ongekeurd mee rijden. Maar ik blijf erbij dat je op de dag van keuring ontheffing hebt van de keuringsplicht. Trouwens is de site van verkeershandhaving niet super betrouwbaar. De leidinggevende van Bureau verkeershandhaving, Koos Spee is regelmatig op leugens betrapt. Maargoed dat doet niet terzaken en ik ga er ook vanuit dat de vraag voldoende is beantwoord

ve
door verwijderd - Jul 7, 2005 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

geachte allemaal schrijf ik of tik ik een vreemde taal of zo.alleen over het register raadplegen van ongekeurde voer tuigen die keurings plichtig zijn blijven grijs kentekens erg vaak buiten schot.

ve
door verwijderd - Dec 8, 2006 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met een verlopen keuringsbewijs mag je alleen de kortste weg naar een keuringsstation rijden!

ve
door verwijderd - Dec 8, 2006 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

hans34,

deze vraag stamt uit juli 2005.

Ik mag toch aannemen dat de keuring inmiddels is uitgevoerd!?

Linda