Ke
door Kees Velker May 3, 2024 om 17:47
Auto & vervoer
Audi etron... dure auto... maar.. kwalitatief uitermate teleurstellend

Dure EV gekocht. Audi RS Etron GT, Leuke auto, maar veel problemen. Na problemen met de verwarming (in de winter viel de verwarming uit, helaas geen verwarming, handschoenen aan om zonder bevroren vingers te sturen) nu recent drie keer achter elkaar is de auto volledig stilgevallen. Tijdens het inhalen op de snelweg tijdens de drukke avondspits, viel de auto gewoon volledig uit. Via gevaarlijke manoeuvres uiteindelijk op de smalle vluchtstrook terecht gekomen. Middelvingers en claxons van mede weggebruikers.

Uiteindelijk via de berger van de snelweg gehaald en bij een Mac Donalds geplaatst. Zoekt u het verder maar uit. De ANWB mocht daarna de rest doen. De dealer... weet het helaas ook niet. Controleert de auto en stuurt me weer op pad: 'Succes!'

Een paar dagen later (natuurlijk) eenzelfde probleem. Na drie keer is de maat vol. Intussen staat de auto al meer dan een maand bij de dealer. Contact met Pon: geeft niet thuis. De dealer zegt nu te weten wat het probleem is, maar helaas zijn onderdelen (er is een deel van het battery pack defect) schaars en zijn EV-specialisten dun gezaaid. Wachten dus, naar verwachten nog ca. een maand.

Uit diverse fora lees ik dat veel meer mensen problemen hebben met de EV's van Audi. Veel storingen en stand-still's. Dealers die je aan het lijntje houden. Als ik de auto wil teruggeven/inruilen, krijg je een gefronste blik. Hebben andere Audi EV-rijders soortgelijke problemen?

3189 14 Rapporteer
mahadma
door mahadma - May 3, 2024 om 18:23
11569 Antwoorden / 51 Vragen

U moet klagen bij uw verkoper en niet bij pon. Uw verkoper moet links of rechts om het probleem oplossen. Denk oa aan juridisch bijstand. Een auto van € 150.000 plus dan lijkt een advocaat geen luxe.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 3, 2024 om 19:00
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Kees,

Echt schokkend om te lezen van wat vroeger een topmerk was : Audi.....

Probeer eens contact te maken met de BOVAG voor bemiddeling.

ne
door neodutchio - May 3, 2024 om 19:56
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Voor wat betreft het slepen van de snelweg, slepers halen u weg van de snelweg en zetten u op de dichtsbijzijnde veilige plek. Deze sleepkosten zijn gratis voor de gesleepte en komen uit de wegebelasting. De eigen pechhulpservice kan het daarna overnemen. Dit om te voorkomen dat er mensen rare dingen gaan doen op de vluchtstrook wat zeer gevaarlijk is.
Het uiteindelijke doorslepen mocht de auto niet met een noodreparatie rijdend te maken is gaat weer op rekening van de pechhulpverlener.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 3, 2024 om 20:50
2094 Antwoorden / Vragen

Advocaat inschakelen en onmiddellijk de druk opvoeren, of ze lossen het op of we ontbinden de koop. Doe je dat niet dan houden ze je eeuwig aan het lijntje.

rj
door rjw - May 3, 2024 om 21:00
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien kan je de vraag beter op een autoforum stellen. Audi heeft nog niet zoveel EVs verkocht dus de kans dat je hier iemand vindt met ervaring is niet zo groot.

En v.w.b. die middelvingers: dat zegt niets over de auto maar vooral iets over de hufterigheid van andere automobilisten. Een/iedere auto kan stil vallen op de openbare weg, daar kan een bestuurder niets aan doen dus zinloos om te gaan gebaren naar iemand met pech.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 3, 2024 om 22:54
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Naast al gegeven antwoorden onderstaand info inzake uw rechten en ook advies ewat u kunt doen indien de dealer in gebreke blijft om dewetgeving in deze na te leven.

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

En zie voor de letterlijke wetgeving:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM.  en uiteraard ook via BOVAG als de dealer daarbij is aangesloten.

sw
door swat1500 - May 4, 2024 om 00:30
3795 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft zelf het antwoord al gegeven op uw vraag. Het heeft er alle schijn van dat u geen conform product heeft gekocht. U heeft recht op garantie en zeker recht op vervanging. U kunt zelfs dreigen met ontbinding van de koop, zeker nu reparatie kennelijk niet binnen een redelijke termijn kan worden gerealiseerd.
Het lijkt mij dat u, zeker met de aankoop avan een dergelijk prijzig voertuig, een rechtsbijstandverzekering heeft. Tijd om die eens aan het werk te zetten.

mo
door moetdat - May 4, 2024 om 07:11
105 Antwoorden / 19 Vragen

Stel uw vraag eens op AUDI forum.

1paul
door 1paul - May 4, 2024 om 07:25
3173 Antwoorden / 0 Vragen

als ik het zo lees dan is dit nog een nieuwe auto met al een aantal keer een behoorlijk mankement wat maar niet opgelost word.

los dit op met de verkoper, die is verantwoordelijk hiervoor, als ik u was zou ik de koop ontbinden wegens een produkt welk ondeugdelijk is, neem hiervoor een advocaat in de arm!!

marita5
door marita5 - May 4, 2024 om 10:54
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kees Velker ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop

Ke
door Kees Velker - May 4, 2024 om 11:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties.

Ja
door JanvanAlles - May 5, 2024 om 18:00
333 Antwoorden / 1 Vragen

Oud (maar echt wel bewezen waar)grapje:  de audirijder = 4 nullen op de gril en één achter het stuur :)

ho
door honza23 - May 6, 2024 om 13:45
262 Antwoorden / 3 Vragen

1) Audi is geen kwaliteitsmerk dus u moet niet te hoge verwachtingen hebben van de kwaliteit. Dat ze duur zijn is het gevolg van PR & marketing...

2) Pon staat inmiddels ook al bekend om zijn nou niet bepaald klantvriendelijke houding, dus verwacht daar ook niet al te veel van....

3) het enige wat helpt is rechtsbijstand: juridische druk is het enige in deze dat u enig soulaas kan bieden.

Marcel Gilissen
door Marcel Gilissen - May 7, 2024 om 09:21
1 Antwoorden / Vragen

Helaas dezelfde ervaring.
heb de E-tron GT 23 maanden gehad, waarvan hij er ruim 9 bij de garage heeft doorgebracht. Audi verzuimt op alle fronten om het (goed en blijvend) op te lossen.

bij de dealer waren ze echt van goede wil, maar van uit Audi kwam er helaas geen nette oplossing.
Rij al ruim 25 jaar Audi en dit was de mooiste die we ooit hadden, maar nog nooit zo'n drama product van ze gehad. Voor mij even geen Audi meer....

Ke
door Kees Velker May 7, 2024 om 15:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Oops, dat is een slecht vooruitzicht. Ik lees over heel veel (soortgelijke) problemen met de etron GT en eigenlijk ook met de SUV etrons. Ik bereid juridische stappen voor, maar baal daar verschrikkelijk van: zou niet nodig moeten zijn. Ik vind de auto de mooiste Audi tot nu toe. Als ie rijd, rijd ie geweldig, maar dit tranendal kan echt niet. Nog geen idee wat ik hierna moet, eerst zullen we een passende oplossing moeten vinden.

1paul
door 1paul May 7, 2024 om 15:49
3173 Antwoorden / 0 Vragen

sorry Marcel maar deze dealer is dus ook niet van goede wil, deze had het namelijk op moeten lossen en het daarna zelf uit moeten zoeken met de importeur!!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 7, 2024 om 16:20
2094 Antwoorden / Vragen

Een probleem met een auto dat al af fabriek aanwezig is, is vaak helemaal niet oplosbaar door de dealer en binnen "het systeem" laten dealers zich dan als kop van jut gebruiken in de hoop dat de klant het op een gegeven m oment laat gaan in plaats van de auto linea recta naar de importeur te sturen met de boodschap dat ze drie weken hebben om het op te lossen. De relatie tussen de dealer en de importeur gaat voor de relatie met de klant en pas als klanten de juridische duimschroeven bij de dealer gaan aandraaien, iets wat niet iedereen kan, gebeurt er wat.