mi
door mijoeleke Feb 3, 2013 om 02:29
Auto & vervoer

Autodefect

auto van mijn nichtje; in een keer na een tijdje rijden; beslagen autoruiten; vislucht in auto, naderhand rook uit ventilatierooster, vloeistof loopt onder de mat van de auto.
Lampje gaat branden van inspuitsysteem (had ze opgezocht in boekje).
Haar vriendje meent iets met de kachel kapot en/of zelfs cilinderinspuiting?
Aangezien het een autootje is van 19!!!!! jaar en het kind nog studerende is wat te doen? Kent iemand de oorzaak wat het zou kunnen zijn?
Vriendelijk dank.

1415 9 Rapporteer

ro
door ron530 - Feb 3, 2013 om 10:21
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Onder het dashboard duiken en de aansluitingen als ook de kachelradiateur op lekkage controleren. Kachelradiateur defect dan vervangen door eentje van de sloop. Dat het lampje van het inspuitsysteem oplicht komt door een gebrek aan koelvloeistof, de temperatuursensor in het koelsysteem geeft foute waardes door en het inspuitsysteem gaat in noodloop. Als de auto verder nog in goede staat verkeert dan is repareren zeker nog de moeite waard.

mi
door mijoeleke - Feb 3, 2013 om 11:02
46 Antwoorden / 19 Vragen

Hoi Ron, dit is een superantwoord wanneer het inderdaad alleen de kacheradiateur betreft, maar je hebt het over "onder het dashbord duiken". Is het geen hemels karwei om aan die kachel te komen? Want de uren betaal je bij de garage.
Ook vertelde ze dat de dop van het oliefilter los zat.

Dus jij denkt eerst zoeken naar de lekkage bij de radiateur en dan pas aan inspuiting gaan denken?

Ja en voor zover ik weet heeft ze nooit problemen aan dat autootje gehad, alleen de gewone beurten en pot of bandenvervanging.

ro
door ron530 - Feb 3, 2013 om 11:17
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als het een gangbaar merk en type auto betreft is de radiateur op de sloop wel te vinden. Het vervangen is wel zelf te doen maar het leukste klusje is het dan weer niet. Tip, maak een account aan op www.problemcar.nl en stel uw vraag daar ook, geheid dat u uitleg krijgt over het uit en inbouwen. Naar de garage gaan is kostbaar.

grindweg
door grindweg - Feb 3, 2013 om 11:49
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de klacht is tevaag om er zinvol antwoord op tegeven.
het lampje wat brand is vermoedelijk geel/oranje.
het betekent dat er een foutcode aanwezig is.
gewoon even uitlezen desnoods bij een dealer.
als het een diesel is kan er iets met bv de gloeiinstallatie zijn.
als de kachel radiateur lek is dan komt er ook een zoete geur in het interieur.
men verliest dan ook koelvloeistof natuurlijk.
voor beter of meer info wat voor merk auto?
welk type?
brandstof?

mi
door mijoeleke - Feb 3, 2013 om 11:54
46 Antwoorden / 19 Vragen

Hoi Grindweg,
Ja, het lampje dat brandt is geel-oranje.

Moet ze zeker bij de officiele dealer zijn hiervoor, niet bij een gewone garage?

Is een daihatsu-charade; rijdt op benzine.
Ja en er hing eerst voordat hij ging kwalmen blijkbaar een vislucht in de auto met ruiten die maar bleven beslaan.

grindweg
door grindweg - Feb 3, 2013 om 12:00
2308 Antwoorden / 28 Vragen

meestal is het bij aziatische auto"s wel mogelijk om uit telezen bij een universeel.
bij een dealer komt men soms iets verder omdat deze auto"s nog niet canbus gestuurd zijn.
soms nog geen eobd stekker aanwezig.
de kachel kun je ook afsluiten maar dat is in dit jaargetijden niet leuk.
een pil of toevoegin in het koelsyteem (te koop bij bv brezan oid) kan een goed kope oplossing zijn maar het succes is zeer wisselend.

ro
door ron530 - Feb 3, 2013 om 12:26
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik zou me toch niet al te druk maken over het lampje die gaat als het goed is na reparatie wel weer uit. De lekkage is al langer aanwezig geweest en klein begonnen maar eens gaat het fout. De kachelradiateur vervangen moet bij een Daihatsu Charade toch niet zo moeilijk zijn.

mi
door mijoeleke - Feb 3, 2013 om 18:45
46 Antwoorden / 19 Vragen

Ron en Grindweg, alvast hartelijk dank voor jullie adviezen; wanneer jullie nog iets nieuws hebben of te-binnenschiet hoor ik dat graag

dearagain
door dearagain - Feb 3, 2013 om 18:54
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*sukses toegewenst