no
door nozy45 Jul 27, 2009 om 16:19
Auto & vervoer

Bromfietscertificaat omruilen voor een bromfietsrijbewijs

Eigenlijk geen vraag maar mijn dochter heeft van het ministerie van verkeer en waterstaat een brief gekregen waarin gezegd wordt dat ze het bromfietscertificaat moet omruilen voor een bromfietsrijbewijs.

Dit moet bij de gemeente waar je woont. Op de site van onze gemeente 's-hertogenbosch staat daar niets over (zoals bv. paspoort, rijbewijs, enz).

Bij telefonische navraag heb ik dus te horen gekregen wat je er voor nodig hebt en wat de kosten zijn.

De kosten kunnen tot 2010 door de gemeente zelf bepaald worden. Deze zijn in 'sHertogenbosch € 41,75. Belachelijk hoog vind ik. Het certificaat en examen destijds hebben ook al genoeg gekost.

Ik ben benieuwd wat andere gemeentes aan kosten hiervoor berekenen? en of dit wel zo hoog moet (mag) zijn?

839 3 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 27, 2009 om 20:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo nozy45,

Hier kun je het certificaat tot 1 oktober 2009 omruilen voor een rijbewijs. Kosten zijn € 40,- (+ de kosten voor een kleurenpasfoto). Scheelt dus niet veel met jullie gemeente. Helaas moet je nu eenmaal voor al die ambtelijke papieren betalen.

Houders die nog het bromfietscertificaat hebben, kunnen dit tot 1 oktober 2009 bij de gemeente omruilen voor een rijbewijs categorie AM.

Gang van zaken

  1. U moet het theorie-examen met goed gevolg hebben afgelegd. U kunt dit examen aanvragen via uw rijschoolhouder of via de brochure van het CBR.
  2. Als u bent geslaagd wordt dit door het CBR geregistreerd.
  3. U gaat de volgende dag persoonlijk naar de gemeente en vraagt het rijbewijs aan.
  4. Reken op een wachttijd van vijf werkdagen voordat u het rijbewijs kunt afhalen.

Meenemen

  1. een geldig legitimatiebewijs
  2. een goedgelijkende kleuren pasfoto. Aan deze foto worden speciale eisen gesteld. Zie hiervoor de aanvullende eisen
  3. eventueel uw oude bromfietscertificaat.

Aanvraag rijbewijs bij vermissing

Als u het bromfietsrijbewijs kwijt bent, dient u tevens een proces-verbaal van de politie te overleggen.

Kosten

De kosten van een rijbewijs bedragen € 40,-. Spoed procedure € 70,--.

Met vr.gr.

na
door nagtekoos - Jul 29, 2009 om 12:39
1 Antwoorden / 4 Vragen

Helaas is dit de waarheid, iedere gemeente rekent weer een ander tarief maar het is om en nabij de 40 euro's. Maar dan komt het ergste nog het examen zelf. Mijn vriendien heeft het j.l. maandag afgelegd en is gezakt. Met haar zo'n 75 %. Het gaat n.m zo: je dient 50 vragen te beantwoorden via een kastje dat op de computer is aangesloten. Van deze 50 vragen mag je er slechts 6 fout hebben.Het vervelende is echter dat je binnen 8 seconden het goede antwoord moet indrukken op je kastje. Dit is b.v. bij plaatjes van verkeerssituatie's ondoenlijk. Vooral voor oudere mensen die  nauwelijks of geen computerervaring hebben. Dus dat wordt voor de meeste mensen meerdere malen examen doen en dat gaat in de papieren lopen wat een hoop mensen Minina b.v. die een brom of snorfiets nodig hebben niet meer op te brengen. Ik heb hier dus ook een vraag over aan Kassa en het CBR gesteld, want ik vind dat dit versoepeld dient te worden. Mijn vriendien had er 41 van de 50 goed.Lijkt mij dus nog een uitstekend resultaat maar edoch, gezakt.In ieder geval sterkte en nog een tip:koop bij de boekhandel een cd-rom voor dit examen kost 29,95 en oefen tot je erbij neervalt.

mo
door mokie1 - Aug 19, 2009 om 22:27
14 Antwoorden / 8 Vragen

nou vind het wel mee vallen, hier in groningen moet ik 61 euro plus foto das dan 71 euro. das pas duur pure diefstal en er is niemand die er wat van zegt. groetjes monique