lm
door lmpcuijk Sep 11, 2010 om 01:22
Auto & vervoer

Glans op autolak

L.S
Heb enkele krassen van mijn autolak verwijdert, heb daarna met spuitbus bij gespoten maar hoe krijg ik nu de glans terug ? Heb al met blanke lak over de spuitlak gespoten, maar de glans is er niet ! Wat kunt U mij aanbevelen ?

Gr. leo

22476 10 Rapporteer

robert11
door robert11 - Sep 11, 2010 om 10:09
310 Antwoorden / 25 Vragen

Beste 12bocken,

Ik zou als ik u was, langs een garagebedrijf gaan en de schade laten bekijken. U kunt niet zomaar spuiten in de verwachting dat de oorspronkelijke staat van de lak terug te kunnen krijgen op deze manier!
Glanslak voor auto is speciaal lak. En al heeft u autospuitlak, wil het nog niet zeggen dat het lukt. Het is een speciale beroep met kennis van zaak!

genius
door genius - Sep 11, 2010 om 11:07
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo 12bocken,

De lak had eerst moeten "uitharden" en daarna met een poetsmachine op glans worden gebracht. Nu de blanke lak erover is gedaan zal dat zéér waarschijnlijk niet meer gaan lukken.
Even bij een autospuiterij langs gaan en verder laten adviseren lijkt mij geen verkeerde optie!

Succes!

G.

erik008
door erik008 - Sep 11, 2010 om 11:50
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Commadant 4

Let op: Poets niet door de lak heen.

f.weele
door f.weele - Sep 11, 2010 om 13:26
1085 Antwoorden / 27 Vragen

gewone lak of metallic-lak? Zoals genius al vermeldt, is het nu niet meer mogelijk om de lak te herstellen omdat je er een blanke lak (vernislaag) overheen hebt aangebracht. Wil je alles in de oorspronkelijke staat terugbrengen, dan je zal naar een professionele autospuiter/hersteller moeten gaan. Of de auto dat nog waard is zal je zelf moeten bepalen. Commandant helpt hier ook niet meer. Dit had je kunnen of moeten gebruiken vóórdat je de blanke lak er overheen had gespoten.
Met een spuitbus kun je nooit het effect krijgen in vergelijking met een professionele spuitinstallatie waarbij de lak dan ook nog eens wordt uitgehard in een oven. De ouderdom en waarde van de auto is bepalend voor de manier van bijwerken van kleine beschadigingen. Tevens dien je rekening te houden met kleurverschil bij verf uit een spuitbus wat bij een autospuiterij minder of niet het geval zal zijn.
m.vr.gr.

ro
door ron530 - Sep 11, 2010 om 13:38
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Je zou de aangebrachte lak weer dof kunnen schuren met waterproof schuurpapier. Papier iets nat maken en schuren tot de oppervlakte glad is, daarna een nieuwe laklaag aanbrengen de uit laten harden en met groene of rode commandant op glans brengen. Gaat heel goed, tenminste als het geen metallic lak is.

he
door henkiehoempa - Sep 13, 2010 om 13:42
34 Antwoorden / 3 Vragen

"Ga even bij de spuiter langs......" Nou, dat wordt een dure grap, want het gehele deel van de auto waar je je eigen talenten op los hebt gelaten, zal moeten worden overgespoten. Ik heb het niet zo op autospuiters, krasjes kosten al gauw honderden euro's. Maar ja, je kunt niet om die lui heen. Zelf krijg je die doffe plekken nooit meer weg. Ach je moet zo maar denken: het is slecht voor jouw beurs, maar goed voor de economie......

cm
door cmaes - Sep 13, 2010 om 14:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste 12bocken,

Wij hebben een tijdje geleden met net hetzelfde probleem gehad. Alle adviezen die we kregen maakten het probleem alleen maar erger (opschuren, opnieuw overspuiten, te veel aan bijgespoten lak "weggommen"...). Uiteindelijk hebben wij contact gehad met een jongeman in België die onze ganse auto compleet heeft gereinigd, gepolierd en gewaxed. Je ziet er niets meer van en het lijkt wel of we weer een nieuwe auto hebben. Meer info kan je vinden op http://www.handelsgids.be/vosselaar/sas-cardetailing/

jk
door jkoops - Sep 13, 2010 om 16:05
51 Antwoorden / 9 Vragen

U kunt proberen hete gehele deel, b.v. spatbord, motorkap, deur, met cleaner te behandelen en daar na met een dure vaste wax nabehandelen.

Maar het beste lijkt me inderdaad advies te vragen een een erkend spuitbedrijf.

Veel succes.

kleinepier
door kleinepier - Sep 13, 2010 om 16:37
42 Antwoorden / 0 Vragen

als u het weer wilt laten glimmen moet het eerst weer met waterproof schuurpapier de blanke lak laag er af schuren en op nieuw spuiten laten drogen dan met comandant dat kan je overal kopen goed op poetsen zodat het spuit stof er af is dan met wat wasbenziene het stof weg halen en dan pas met blankelak er over met gewoon poetsen krijg je dit NOOIT goed want de doffe lak zit onder de blanke lak

tonkuijler
door tonkuijler - Sep 13, 2010 om 22:11
19 Antwoorden / 0 Vragen

Beste 12 Bocken,

Als je terzake niet deskundig bent kan je er beter afblijven, en naar een spuiter gaan om daar vrijblijvend een prijsopgave te laten doen, dat doe je 3 keer en dan heb je een goede prijsindicatie.
Het zal niet goedkoop zijn omdat de investering om knap werk af te kunnen leveren behoorlijk in de papieren loopt en de spuiter werkt ook niet voor niets.

Succes