Hoe krijg ik mijn geld terug van een amateur scooter reparateur?
Ik heb mijn scooter ter controle gebracht naar een reparateur via scooter reparatie service.NL. Een andere reparatie service dan mijn eigen dealer, Central Scooters uit Oosterhout. Van die reparatie heb ik uiteraard een factuur gehad en de reparateur had de problemen opgelost zei hij en een paar dingen vervangen. Nu bleven de problemen aanhouden en heb ik mijn scooter toch naar mijn eigen dealer gestuurd ter controle en die zag bij het openmaken van de scooter dat er dragen los hingen die vast moeten zitten, er draden zijn aangelegd waarvan mijn dealer zich afvraagt waarom ? En dingen zijn vervangen die een maand eerder bij de standaard onderhouds beurt na 500 km al vervangen waren. Tevens heeft de reparateur van scooter reparatie service schade aan de kap aangericht (hap eruit) en krassen op het lak gemaakt die, bij een scooter van nog geen 3 maanden oud, normaal gesproken ondenkbaar zijn. De reparateur bleek achteraf ook geen erkende dealer te zijn zoals hij zich voordeed. Mijn eigen dealer heeft de Electra vervangen zodat ik weer onbezorgd kan rijden. De kap die beschadigd is valt nu niet onder de garantie omdat het bij een ander is gebeurd. Mijn vraag is : hoe kan ik de kosten (schade maar ook de onnodige reparatie kosten) verhalen bij die amateuristische reparateur? Hij gaf zelf aan dat hij zich alleen kan beroepen op zijn bedrijfs aansprakelijkheids verzekering als de schade door hem zelf erkend wordt. Dus wat zijn de opties die ik heb? Moet hij het alsnog vergoeden via zijn aansprakelijkheidsverzekering?
U kunt bij de amateur langs gaan en hem de bevindingen meedelen van uw eigen dealer en dat u verwacht dat hij contact opneemt met zijn aansprakelijkheidsverzekering om tot een redelijke oplossing te komen.
Soms merkt u pas na een tijdje dat de ondernemer iets niet goed heeft gedaan. Bijvoorbeeld als de voering van uw maatpak loslaat. Of als er een lekkage ontstaat in een leiding onder de vloer. Ook dan moet de ondernemer het probleem voor u oplossen. Meld het daarom zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 2 maanden na de ontdekking. Wacht u hier te lang mee, dan loopt u het risico dat de ondernemer niet meer verplicht is om het probleem op te lossen.
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/iets-laten-maken-of-doen-maar-niet-tevreden/wat-kan-ik-doen
Je schrijft:
Hij gaf zelf aan dat hij zich alleen kan beroepen op zijn bedrijfs aansprakelijkheids verzekering als de schade door hem zelf erkend wordt
Denk je dat hij die schade gaat erkennen?
Vraag je geld terug. Hoe hij het met zijn verzekering gaat regelen is zijn zaak, niet de jouwe.
Wil hij niet terugbetalen, zet je klachten op klacht.nl, klachtencompas.nl
facebook, of wat dan ook.
En slechte naam krijgen is funest voor een bedrijf, misschien betaalt hij dan alsnog.
Waarom ben je niet naar de dealer gegaan. Je had toch garantie op die scooter?
Geachte Patrick,
Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?
Om welk merk en type scooter gaat het?
Wat was er mis met de scooter?
Het probleem met de scooter was dat hij hapert en stottert bij optrekken en het motorlampje na paar minuten gaat branden.
Gaat om de Sym fiddle 2 (25km/u) scooter.
inmiddels is hij voor reparatie naar mijn eigen dealer geweest. Zij hebben alles hersteld wat die andere reparateur had gedaan ( kabels had hij niet terug gedaan, nieuwe kabels aangelegd die er niet horen) . Helaas koste dat mij wel 90 euro om de boel te herstellen omdat het door een ander was gedaan en dan valt het niet onder de garantie. De schade (nu al 4 weken geleden gebeurd ) door die andere reparateur aangebracht ga ik toch proberen te verhalen op die man. Want mijn dealer zei ook dat het vervangen van de zijkap van de scooter in dit soort situaties niet onder de garantie valt.
Geachte Patrick,
Zodra uw scooter uit de garantie is, raad ik u aan om een goede "beun de haas" - scooter monteur te zoeken.
Een scooter zit voor een ervaren bromfietsmonteur simpel in elkaar.
Maar bij een bromfietsgarage betaal je altijd te veel en er is een lange wachttijd.
Kijk op Marktplaats of vraag gewoon aan iemand op de brommer, bij wie die persoon het onderhoud laat doen.
Hallo Patrick079 ,
De voorwaarden :
Artikel 10 Aansprakelijkheid
1. De monteur is verantwoordelijk voor een goede afronding van de opdracht. De monteur is aansprakelijk voor eventuele schade die de consument lijdt. De monteur is echter slechts aansprakelijk voor schade die het gevolg is van zijn doen of nalaten, tot de hoogte van het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekering dekt.
2. Indien de aansprakelijkheidsverzekeraar geen dekking verleent is de aansprakelijkheid van de monteur beperkt tot maximaal het totaal van de door de consument betaalde vergoedingen.
3. De ondernemer is geen contractspartij. Het enkele feit dat de factuur op naam van de ondernemer staat, doet hier niks aan af. De ondernemer doet haar uiterste best ervoor te zorgen dat het contact tussen de consument en de monteur goed verloopt.
4. Op de consument rust de plicht om binnen redelijke grenzen al die maatregelen te treffen die schade (hadden) kunnen voorkomen of beperken.
5. Bij klachten over de uitvoering van de werkzaamheden of de verrichte werkzaamheden dient de consument zich zo spoedig mogelijk tot de monteur te wenden.
6. Klachten betreffende uitvoering van het werk of de levering van goederen zijn niet ontvankelijk, indien de consument niet de normale zorg die van hem mag worden verwacht na beëindiging van uitvoering van het werk of levering van de goederen in acht heeft genomen.
Voor de volledige voorwaarden , klik op de rode regel .
https://scooter-reparatie-service.nl/algemene-voorwaarden/
Vergeet de discussie rondom een verzekering. Die wordt veel te vaak misbruikt. Jij hebt niets te maken met of hij wel of geen juiste verzekering hebt. Als hij iets zou moeten vergoeden en hij is daar niet voor verzekerd, dan is dat zijn probleem.
Als al gezegd is er, vooral nu hij steltdat een beroepn door hem op zijn aanpsrakelijkheisdverzekering alleen maar kan als de schade door hemzelf wordt herkend om in ieder geval een ingebreke stelling te doen. Die motivatie regelrechte flauwelkul. Heeft u zelf een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in. M.b.t. de ingebrekestelling zie: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u hier een voorbeeldbrief vinden: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling-verborgen-gebreken/ en kunt u daar ook nader advies vragen: - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl Stel in die brief dat u de schade vordert die hij heeft veroorzaakt. Wacht het antwoord af en indien dat negatief zou zijn, benader dan een incassobureau of een echte deurwaarder.
De vraag blijft wel of er bij een beunhaas als kennelijk aan de orde wel iets te halenn is ennu u ook het aspect garantie noemt: indien het garantiezaken betreft is wettelijk de verkoper degene die u dient aan te spreken (heeft u mogelijk helaas niet gedaan en vervalt uw recht in die zin) en zie daarvoor:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
en zie omdat hier wel is waar sprake is van een slotenmaker maar dat ook voor anderen geldt: https://www.plusonline.nl/consumentenrecht/zo-herkent-u-frauduleuze-slotenmakers?mt=2e743c0d124aedd6883b788b4e7aa1cb985f34e03700cf6143bdefd5cc7a478c&utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=GR-2021-07-16&utm_content=GR-2021-07-16&utm_term=
Als eerste moet u hem aansprakelijk stellen en wel schriftelijk, of deze reparateur nu de schade kan claimen bij de verzekeraar of niet daar heeft u geen boodschap aan trouwens, de reparateur moet vergoeden, verzekerd of niet.
U heeft wel een foutje gemaakt in deze, u had eerst deze "amateur" de kans moeten geven om de zaken die niet goed waren op te lossen, daar kan nog een dispuut over ontstaan, claim in eerste instantie de gehele rekening EN de kap van uw scooter, als de amateur beweegt tot, ik vergoed de kap, neem dit aan en blijf er ver van weg voortaan!
Een warrig verhaal waar ik niets van geloof.Tijdens de garantie periode breng je je scooter toch voor gratis reparatie naar de winkelier waar de scooter gekocht hebt .
normaal gesproken doe ik dat ook. Maar omdat de wachttijd voor reparatie ruim 4 weken was en de website scooter reparaties.nl de service bood dat hij de volgende dag opgehaald zou worden en binnen 2 dagen terug zou zijn (wat hij uiteindelijk niet was, waren 8 dagen) klonk het aantrekkelijk om snel van mijn probleem af te zijn. Ook gaf de site aan dat het erkende monteurs zijn van erkende dealers die de reparatie uitvoeren.
Een harde leer voor de volgende keer.
maar dat betekend niet dat je de schade niet vergoed kan krijgen via die man.
Afgelopen week is de scooter terug gegaan naar de eigen dealer en zij hebben de onkunde en schade , wat electronica betreft hersteld , want hij had kabels los laten hangen en niet teruggeplaatst, kabels getrokken die er niet horen, en slechte kwaliteit kabels gebruikt en bougies e.d. Vervangen die niet vervangen diende te worde .
gelukkig heeft mijn dealer dus de rotzooi hersteld maar mijn doel is wel om de kap en de krassen die op het lak zit te verhalen op die man.
en ik hoorde ook in dit topic mensen zeggen dat ik die man de kans had moeten geven de schade te herstellen. Lijkt mij onzin want dan had hij alleen maar meer schade gemaakt waarschijnlijk dus logisch dat ik hem weer naar mijn eigen dealer had gebracht.
4 weken wachttijd is natuurlijk veel te lang en slechte service van je dealer. Ik ben benieuwd wat er niet goed was aan je scooter.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag de KB onjuiste informatie over mij publiceren online?
Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien.. Lees meer
Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering
Hoi iedereen,
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Geen mogelijkheid om MEGA te bereiken, telefonisch en per mail niet. Ook v. b. brieven van ACMn gestuurd, GEEN REACTIE
na verkeerde eindafrekening, de nieuwe energieleveraar heeft tijdig afgemeld ,steeds wordt er door gegaan met een maand betaling. Deze heb ik gestorneed.
Krijg nu een aanmaning via bureau.
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer