di
door dirk23 May 9, 2013 om 08:59
Auto & vervoer

Koelkast vervangingsbeslissing

Mijn zanussi uit 1997, toen energieklasse B. Middenhoog model met aparte vriezer. Inhoud ongeveer200 liter.

Ik heb hem aan de Cresta energiekostenmeter gezet. Na 12 uur gaf hij 0.83KWH aan. Vooer 24 uur dus 1.66kwh. Hij trekt constant 70watt.

Jaarkosten dus 1.66x365= 606kwh per jaar.
0.25 euro x606= 151 euro pj.

De moderne vergelijkbare kasten verbruiken gemm. 250kwh of soms zelfs 215kwh. Kan de 606kkwh wel kloppen?

Zanussi zfc15/rd.

6352 56 Rapporteer

zoekster
door zoekster - May 9, 2013 om 09:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Zo'n 16 jaar oude bak (ook nog energieklasse B) zal inderdaad lang niet zo energiezuinig zijn als een nieuwe met A, A+, A++ of A+++ energielabel. Je hebt ze tegenwoordig in allerlei soorten en maten, dus het zal wel kloppen.
Ligt het er ook nog aan hoe je hem gebruikt, hoe hoog zet je de koelkast, sluit hij nog goed af, staat hij op een koele plek.

Op de langere termijn ben je natuurlijk veel goedkoper uit met een nieuwe.

ltmvz
door ltmvz - May 9, 2013 om 09:41
949 Antwoorden / 18 Vragen

Als ik u was zou ik direct een nieuwe koelkast kopen.

Ik had er zelf tot een jaar geleden ook een uit 1998 (een Zanussi, met energieklasse B!) en daarvan was het stroomgebruik astronomisch hoog geworden, merkte ik op zekere dag.

De nieuwe, die maar €99 kostte, gebruikt echt héél erg veel minder dan de oude (voor zolang het duurt).

tijger1
door tijger1 - May 9, 2013 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou een wisseling sowieso niet baseren op het verbruik van 12 of 24 uur. Dus kijk eens over de loop van een week.

En het gebruik van een nieuwe, staat dat in het boekje of is dat ook aangetoond?

Dan is nog van belang of het een losstaande kast is of ingebouwd. En wat kost een nieuwe?

tijger1
door tijger1 - May 9, 2013 om 09:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ltmvz

Een koel/vriescombinatie nieuw voor € 99,00?

di
door dirk23 - May 9, 2013 om 10:22
249 Antwoorden / 137 Vragen

Het is gewoon een losstaande kast. Hij staat gewoon op de vloer. De keuken heeft wel bijna de hele dag zon. Dat is iets waar ik nog niet aan gedacht had. Dus het is mogelijk dat de hij in de loop der tijd minder efficient gaat draaien? Hmmm, interessant. Waarom eigenlijk?

Ik moet idd de meter langer laten hangen. Ik probeer een week.

Als de 600kwh klopt dan heb ik de aanschafkosten er binnen 3 jaar uit want vergelijkbare kasten kosten rond de 280 euro.

ltmvz
door ltmvz - May 9, 2013 om 10:30
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 mei 2013, 09:58]@ltmvz

Een koel/vriescombinatie nieuw voor € 99,00?

Een koelkast met 1-ster vriesvak (dat in de praktijk niet te onderscheiden is van een 3-sterren vriesvak, althans niet door mij).

Ja, nieuw voor €99. Merk Synn-Lux. Very good!

tijger1
door tijger1 - May 9, 2013 om 10:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het scheelt nogal als u gaat meten nadat u net alle boodschappen er in hebt gedaan of dat alles er al een dag of wat in zit.

Het scheelt natuurlijk ook of u van 's morgens 10 tot 's avonds 10 meet en die kast herhaaldelijk open en dicht gaat. Of dat u 's nachts meet. U kunt dus een dagverbruik niet zo maar verdubbelen naar 24 uur.

Daarom is een week meten zuiverder.

Dat een koelkast in de loop van de tijd meer gaat gebruiken, geloof ik niet zo. Belangrijk is natuurlijk wel of de afdichting nog goed is, dus dat de deuren goed sluiten.

gladdeharry
door gladdeharry - May 9, 2013 om 10:35
463 Antwoorden / 14 Vragen

Klopt denk ik wel hoor Dirk. Ik had een Siemens die minstens even oud was. Op zich een prima ding en luxe maar ik vond dat ie veel stroom nam. Die heb ik een paar jaar geleden vervangen door een Siemens AA+ kast( koel/vries combinatie) en het verschil is echt enorm! Scheelt zeker 400 kwh per jaar. En dat weet ik omdat ik mijn standen regelmatig noteer.

sl
door slobberbone - May 9, 2013 om 10:36
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=dirk23 schreef op donderdag 9 mei 2013, 10:22]Het is gewoon een losstaande kast. Hij staat gewoon op de vloer. De keuken heeft wel bijna de hele dag zon. Dat is iets waar ik nog niet aan gedacht had. Dus het is mogelijk dat de hij in de loop der tijd minder efficient gaat draaien? Hmmm, interessant. Waarom eigenlijk?

Ik moet idd de meter langer laten hangen. Ik probeer een week.

Als de 600kwh klopt dan heb ik de aanschafkosten er binnen 3 jaar uit want vergelijkbare kasten kosten rond de 280 euro.

Of meerdere langere metingen ik heb ook bv bij wasmachine gedaan en krijg vaak verschillende verbruiks opgaves.

Kijk ook of koelkast/vriezer in goede staat is deurrubbers/ontdooid en temperatuur juist vaak staat hij te hoog ik heb hem slechts op stand 1 staan, zal mijn 4 jaar oude Bosch ook eens meten met de beruchte Cresta :)

di
door dirk23 - May 9, 2013 om 10:44
249 Antwoorden / 137 Vragen

De kast heeft altijd zonder problemen gewerkt. De deur sluit nog steeds goed. Daarom zal een nieuwe weer een zanussi worden of misschien een siemens. Eerst goed researchen natuurlijk, daar trek ik wel 2 weken voor uit.

Ik laat hem sowieso een week aan de meter hangen maar ik verwacht niet een al te groot verschil in meting te zien. Ik hou zoveel mogelijk rekening met alle variabelen. Als de metin klopt dan zal ik natuurlijk vervangen. Het is een fijne kast maar niet als het me elk jaar 100 euro kost.

ltmvz
door ltmvz - May 9, 2013 om 10:55
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 mei 2013, 10:32]
Dat een koelkast in de loop van de tijd meer gaat gebruiken, geloof ik niet zo.

Voor zover ik weet is dit juist een algemeen aanvaard feit.

sl
door slobberbone - May 9, 2013 om 11:01
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=dirk23 schreef op donderdag 9 mei 2013, 10:44]De kast heeft altijd zonder problemen gewerkt. De deur sluit nog steeds goed. Daarom zal een nieuwe weer een zanussi worden of misschien een siemens. Eerst goed researchen natuurlijk, daar trek ik wel 2 weken voor uit.

Ik laat hem sowieso een week aan de meter hangen maar ik verwacht niet een al te groot verschil in meting te zien. Ik hou zoveel mogelijk rekening met alle variabelen. Als de metin klopt dan zal ik natuurlijk vervangen. Het is een fijne kast maar niet als het me elk jaar 100 euro kost.

Als je kiest voor vervang voor de meest energiezuinige dan is keuze meestal beperkt. Wij gingen voor een grote en was er maar een merk leverbaar in A++ de zuinigste energieklasse toen.

Grappig dat u zaken nameet meeste mensen hebben geen flauw benul wat wit/bruin goed verbruikt in huis, wij zijn jaren geleden mee begonnen en toen wij nog met zijn 2 waren gebruikten wij meer elektra dan nu met zijn 6-en :) dit jaar afgesloten onder de 1800 Kwh per jaar

gompy2
door gompy2 - May 9, 2013 om 11:02
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dirk23 schreef op donderdag 9 mei 2013, 10:22]
Ik moet idd de meter langer laten hangen. Ik probeer een week.

Als de 600kwh klopt dan heb ik de aanschafkosten er binnen 3 jaar uit want vergelijkbare kasten kosten rond de 280 euro.
Als je echt in de zomerperiode had gemeten, met hogere gemiddelde dagtemperaturen, had je een nog hoger verbruik gehad met je oude koelkast denk ik.

Als je op zoek gaat naar een nieuwe, kun je via de site van bijvoorbeeld Kieskeurig aangeven wat voor type je zoekt, de energieklasse, en van alles en nog wat.
Aan hand daarvan kun je aanmerken wat je wilt vergelijken en krijg je een beetje een beeld wat voor keuzemogelijkheden je hebt.

Eventueel ook nog op beoordeling, maar dat moet je weten te filteren.
De beoordelingen van bijvoorbeeld "Duurzaamheid" een 10, terwijl iemand net een apparaat een maand in huis heeft slaat natuurlijk nergens op.
Beoordelingen van geweldig goed of geweldig slecht, zonder onderbouwing heb je ook niets aan.

Je kunt dus puur vergelijken op de technische details.

Klik-> Koelkasten-Kieskeurig

Suc6

tenormin
door tenormin - May 9, 2013 om 11:02
16845 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ltmvz schreef op donderdag 9 mei 2013, 10:30][quote=tijger1 schreef op donderdag 9 mei 2013, 09:58]@ltmvz

Een koel/vriescombinatie nieuw voor € 99,00?

Een koelkast met 1-ster vriesvak (dat in de praktijk niet te onderscheiden is van een 3-sterren vriesvak, althans niet door mij).

Ja, nieuw voor €99. Merk Synn-Lux. Very good!

1* kan je toch geen-koel/vriescombinatie noemen. Duurt veel te lang om in te vriezen (dus bevroren kopen) en dan nog: kan je maar een week bewaren. Dat staat op te kopen diepvriesproducten.

@dirk23, heb er een uit 1996, (Electroluxe) toen A label (is uiteraard nu anders) gebruikt wel meer dan de nieuwste modellen maar werkt nog perfect. Vriezer open/dicht, moet ik nog iets pakken is de weerstand van de rubbers nog optimaal. Zou mij ca. 7 jaar kosten als ik nu nieuwe koop om de te besparen energie terug te hebben verdiend. Als uw apparaat nu kapot is, is het een ander verhaal, maar een goede nieuwe kost ook een paar centen, hoor.

sl
door slobberbone - May 9, 2013 om 11:03
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ltmvz schreef op donderdag 9 mei 2013, 10:55][quote=tijger1 schreef op donderdag 9 mei 2013, 10:32]
Dat een koelkast in de loop van de tijd meer gaat gebruiken, geloof ik niet zo.

Voor zover ik weet is dit juist een algemeen aanvaard feit.

Nou als je vriesgedeelte nooit ondooit en veel ijsgroei plaats vindt gaat hij wel degelijk meer verbruiken en soms kan daardoor deur niet goed sluiten.

zoekster
door zoekster - May 9, 2013 om 11:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Allemaal handige tips om te besparen op het energieverbruik van je koelkast.
klik HIER

gompy2
door gompy2 - May 9, 2013 om 11:06
2796 Antwoorden / 0 Vragen
ltmvz
door ltmvz - May 9, 2013 om 11:19
949 Antwoorden / 18 Vragen

@tenormin:

De term koel/vriescombinatie is afkomstig van tijger1.

Zelf heb ik mijn koelkast nergens en nooit als zodanig aangeduid en de vraagsteller heeft het zelf ook over een koelkast. Voordat ik de 1*-koelkast kocht werd mij op het hart gedrukt dat alles maar 1 week houdbaar is en dat staat ook op allerlei verpakkingen, maar ik zei dat dat in de praktijk -althans volgens mij- onzin is. Ik bewaar alles zolang als ik daar zin in heb en heb daarmee nog nooit een probleem gehad.

Mijn eigen risico is nog onaangesproken.

sl
door slobberbone - May 9, 2013 om 11:21
508 Antwoorden / 2 Vragen

Wat staat er in de gebruiksaanwijzing of typeplaatje want die van jouw moet normaal veel minder verbruiken.

Kijk hier de grotere variant en die verbruikt slechts 329 Kw/h per jaar.

http://www.refrigerators.tech-specs.com/zanussi-zfc-19-5-rd-n23089624

Zou die van jouw toch onder de 300 Kw/h per jaar moeten verbruiken.

sl
door slobberbone - May 9, 2013 om 11:37
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 9 mei 2013, 09:17]Zo'n 16 jaar oude bak (ook nog energieklasse B) zal inderdaad lang niet zo energiezuinig zijn als een nieuwe met A, A+, A++ of A+++ energielabel. Je hebt ze tegenwoordig in allerlei soorten en maten, dus het zal wel kloppen.
Ligt het er ook nog aan hoe je hem gebruikt, hoe hoog zet je de koelkast, sluit hij nog goed af, staat hij op een koele plek.

Op de langere termijn ben je natuurlijk veel goedkoper uit met een nieuwe.

Dat geld niet voor alles, mijn 16 jaar oude wasbak is echt zuiniger dan zuinigste wasautomaat die er te koop is,zelfde geld voor mijn ruim 12 jaar oude vaatwasser.

gompy2
door gompy2 - May 9, 2013 om 11:45
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=slobberbone schreef op donderdag 9 mei 2013, 11:37]
Dat geld niet voor alles, mijn 16 jaar oude wasbak is echt zuiniger dan zuinigste wasautomaat die er te koop is,zelfde geld voor mijn ruim 12 jaar oude vaatwasser.
Dat kan alleen als je ze nooit gebruikt.

Als iemand zoiets beweerd wil ik altijd graag het merk en type van die apparaten weten, want voor vergelijken in deze heb je vergelijkbare apparaten nodig.

Apparaten van 80 jaar geleden waren ook zuinig, toen was het apparaat een wasteil en wasbord, gebruikte totaal geen energie.

zoekster
door zoekster - May 9, 2013 om 11:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=slobberbone schreef op donderdag 9 mei 2013, 11:37]zelfde geld voor mijn ruim 12 jaar oude vaatwasser.
Kinderarbeid is verboden ;-)

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 9, 2013 om 12:02
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Gebruik is vrij normaal; koelkast en vriezer maken ongeveer 1/3 van je totale stroomverbruik uit

hier nog maar eens een lieve blik werpt naar mijn 30+ jaar jonge koelkast, nog 10 jaartjes vol houden dan mag je met pensioen :-)

sl
door slobberbone - May 9, 2013 om 12:15
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=gompy2 schreef op donderdag 9 mei 2013, 11:45][quote=slobberbone schreef op donderdag 9 mei 2013, 11:37]
Dat geld niet voor alles, mijn 16 jaar oude wasbak is echt zuiniger dan zuinigste wasautomaat die er te koop is,zelfde geld voor mijn ruim 12 jaar oude vaatwasser.
Dat kan alleen als je ze nooit gebruikt.

Als iemand zoiets beweerd wil ik altijd graag het merk en type van die apparaten weten, want voor vergelijken in deze heb je vergelijkbare apparaten nodig.

Apparaten van 80 jaar geleden waren ook zuinig, toen was het apparaat een wasteil en wasbord, gebruikte totaal geen energie.

Nee, netjes aan het warmwater aangesloten wasautomaat verbruikt max. 0.14 Kwh per wasbeurt en vaatwasser 0.09/0.10 kw.h per vaat.

Wordt iedere dag hier gebruikt, en ja dat gebruikt gas maar dat merk ik niet op mijn jaarverbruik van 500 M3 gas :)

sl
door slobberbone - May 9, 2013 om 12:16
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 9 mei 2013, 11:48][quote=slobberbone schreef op donderdag 9 mei 2013, 11:37]zelfde geld voor mijn ruim 12 jaar oude vaatwasser.
Kinderarbeid is verboden ;-)

Nee, hoor luisterd naar de naam Miele :) :)

sl
door slobberbone - May 9, 2013 om 12:18
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op donderdag 9 mei 2013, 12:02]Gebruik is vrij normaal; koelkast en vriezer maken ongeveer 1/3 van je totale stroomverbruik uit

hier nog maar eens een lieve blik werpt naar mijn 30+ jaar jonge koelkast, nog 10 jaartjes vol houden dan mag je met pensioen :-)

Ja, bij jouw :)

gompy2
door gompy2 - May 9, 2013 om 12:47
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=slobberbone schreef op donderdag 9 mei 2013, 12:15]
Nee, netjes aan het warmwater aangesloten wasautomaat verbruikt max. 0.14 Kwh per wasbeurt en vaatwasser 0.09/0.10 kw.h per vaat.

Wordt iedere dag hier gebruikt, en ja dat gebruikt gas maar dat merk ik niet op mijn jaarverbruik van 500 M3 gas :)
Dat is natuurlijk ook een optie ;-)
En zo hou je inderdaad de stroomkosten beperkt, maar dat zou je ook met een hagelnieuw apparaat kunnen doen( indien toegestaan), maar voor wat betreft enegie/water verbruik zijn de oudere apparaten beslist duurder in verbruik, het bestaat gewoon niet anders, alle gebruikte onderdelen in de apparaten van toen en nu zijn ernaar.

We gaan maar weer terug naar de koelkasten... ;-)

di
door dirk23 - May 9, 2013 om 12:59
249 Antwoorden / 137 Vragen

@ slobberbone:

Goed gevonden! Dit is idd de wat grotere versie van mijn uitvoering. Ik was ook erg (onaangenaam) verrast dat ik op de 600KWH per jaar uitkwam. Ik meen me te herinneren dat hij 308 KWH of iets in die buurt verbruikte. Dat deel van de documentatie heb ik jammer genoeg niet meer. Daarom vroeg ik of dit wel kon kloppen en of mijn berekening juist is (voor zover ik weet, wel).

Ik ben 2mnd lid van de CB en ik zie dat Siemens en Bosch het beste scoren. met 6-7 van de 10. Zanussi zit op 5 maar is ook een stuk goedkoper. Maar het model dat ik wil zit er niet bij. Er is sowieso heel weinig getest.

sl
door slobberbone - May 9, 2013 om 13:09
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=dirk23 schreef op donderdag 9 mei 2013, 12:59]@ slobberbone:

Goed gevonden! Dit is idd de wat grotere versie van mijn uitvoering. Ik was ook erg (onaangenaam) verrast dat ik op de 600KWH per jaar uitkwam. Ik meen me te herinneren dat hij 308 KWH of iets in die buurt verbruikte. Dat deel van de documentatie heb ik jammer genoeg niet meer. Daarom vroeg ik of dit wel kon kloppen en of mijn berekening juist is (voor zover ik weet, wel).

Ik ben 2mnd lid van de CB en ik zie dat Siemens en Bosch het beste scoren. met 6-7 van de 10. Zanussi zit op 5 maar is ook een stuk goedkoper. Maar het model dat ik wil zit er niet bij. Er is sowieso heel weinig getest.

Staat er ook niks op typeplaatje in de koelkast ? Info van CB vindt vaak karig en niet volledig kijk liever hier:

http://www.testsieger.de/k-2/haushalt-und-wohnen/kuechengeraete/kuehlschraenke.html

Vaak zijn bepaalde types ook goed van mindere merk :)

Hoe vaak slaat die koelkast van jouw aan en hoe lang ? Wel eens gezien bij oudere types met hoog in gestelde temperatuur dan blijft hij vaak aan of continue.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2013 om 13:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ltmvz

Ts heeft het over een koelkast middenhoog model met aparte vriezer. Dat is dus een combinatie. U hebt het over alleen een koelkast .echt een verschil.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2013 om 13:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=slobberbone schreef op donderdag 9 mei 2013, 11:03][quote=ltmvz schreef op donderdag 9 mei 2013, 10:55][quote=tijger1 schreef op donderdag 9 mei 2013, 10:32]
Dat een koelkast in de loop van de tijd meer gaat gebruiken, geloof ik niet zo.

Voor zover ik weet is dit juist een algemeen aanvaard feit.

Nou als je vriesgedeelte nooit ondooit en veel ijsgroei plaats vindt gaat hij wel degelijk meer verbruiken en soms kan daardoor deur niet goed sluiten.

Maar dan gebruik je hem dus niet goed en dat gebeurt met een nieuwe ook.

ltmvz
door ltmvz - May 9, 2013 om 14:07
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 mei 2013, 13:46]@ltmvz

Ts heeft het over een koelkast middenhoog model met aparte vriezer. Dat is dus een combinatie. U hebt het over alleen een koelkast .echt een verschil.

Inderdaad!

De vraagsteller stelt een vraag over een koelkast ("Koelkast vervangingsbeslissing") en heeft duidelijk een meer geavanceerd model dan ik, met aparte vriezer.

Ik heb zelf gezegd dat ik een nieuwe koelkast heb gekocht voor €99 en dan zegt u: "Een koel/vriescombinatie nieuw voor € 99,00?".

De verwarring creëert u in dit geval zelf.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2013 om 14:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ltmvz

Misschien krijgen we van u dan ook nog te horen wat u voor uw koffiezetapparaat hebt betaald :-)

ltmvz
door ltmvz - May 9, 2013 om 14:26
949 Antwoorden / 18 Vragen

@tijger1:

Misschien toch even mijn eerste reactie nog eens goed lezen:

"Als ik u was zou ik direct een nieuwe koelkast kopen.

Ik had er zelf tot een jaar geleden ook een uit 1998 (een Zanussi, met energieklasse B!) en daarvan was het stroomgebruik astronomisch hoog geworden, merkte ik op zekere dag.

De nieuwe, die maar €99 kostte, gebruikt echt héél erg veel minder dan de oude (voor zolang het duurt).
"

Het gaat er om dat de nieuwe koelkast (die trouwens maar €99 kostte!) héél erg veel minder gebruikt dan de oude.

di
door dirk23 - May 9, 2013 om 17:32
249 Antwoorden / 137 Vragen

http://www.kieskeurig.nl/koelkast/zanussi/zrt724/prijzen/bezorgen/999561/#prijzen

Dit is.een mogelijke vervanger , niet bijzonder maar relatief goedkoop en verbruik 227kwh, respectabel.

Die hou ik in mn achterhoofd.

Ik probeer nog even bij het plaatje te komen.

di
door dirk23 - May 9, 2013 om 17:44
249 Antwoorden / 137 Vragen

Op de sticker op de compressor staat niets van waarde. Kwh verbruikt is na bijna 10 uur: 1,19 kwh.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2013 om 18:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=dirk23 schreef op donderdag 9 mei 2013, 17:44]Op de sticker op de compressor staat niets van waarde. Kwh verbruikt is na bijna 10 uur: 1,19 kwh.

U hebt het nu over de bestaande koelkast? De sticker met gegevens zit meestal ergens binnen in de kast geplakt.

In mijn kast staat 120 W , 38 jaar oud.

sl
door slobberbone - May 9, 2013 om 18:56
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=dirk23 schreef op donderdag 9 mei 2013, 17:44]Op de sticker op de compressor staat niets van waarde. Kwh verbruikt is na bijna 10 uur: 1,19 kwh.

Na bijna 10 uur 1,19 Kwh ???

Eerder nog :Na 12 uur gaf hij 0.83KWH aan.

Hij is nu een stuk onzuiniger.

sl
door slobberbone - May 9, 2013 om 18:59
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 mei 2013, 18:43][quote=dirk23 schreef op donderdag 9 mei 2013, 17:44]Op de sticker op de compressor staat niets van waarde. Kwh verbruikt is na bijna 10 uur: 1,19 kwh.

U hebt het nu over de bestaande koelkast? De sticker met gegevens zit meestal ergens binnen in de kast geplakt.

In mijn kast staat 120 W , 38 jaar oud.

Netjes de mijne 128 Watt.

Maar nu gaat het er om hoe lang blijft hij aanstaan per uur.

Welke heb jij ? 38 jaar zo oud ben ik ook :) goed jaar :)

tijger1
door tijger1 - May 9, 2013 om 19:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@slobberbone

Atag 6405 RW, 178 liter, zonder vriesvak. Dus echte koelkast. Zeker goed jaar :-). Nog nooit iets aan gehad. Aanschaf toen was wel kostbaar. Diep in het geheugen gravend wel ca. 800 gulden. Is inbouw, zelf ontdooiend. Wel zelf na verloop van tijd voorziening getroffen dat dooiwater niet achterop verdampt, want dan gaat het verrot.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2013 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@slobberbone

Slaat maar kort aan, heb open keuken. Met temperatuur boven groentelade 3*

sl
door slobberbone - May 9, 2013 om 19:57
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 mei 2013, 19:09]
@slobberbone

Atag 6405 RW, 178 liter, zonder vriesvak. Dus echte koelkast. Zeker goed jaar :-). Nog nooit iets aan gehad. Aanschaf toen was wel kostbaar. Diep in het geheugen gravend wel ca. 800 gulden. Is inbouw, zelf ontdooiend. Wel zelf na verloop van tijd voorziening getroffen dat dooiwater niet achterop verdampt, want dan gaat het verrot.

Mooi degelijk spul daar hou ik wel van net als die oude General Electric,s koelkasten zeer fraai. Veel van die oude machines waren toen al zeer degelijk geïsoleerd waardoor alles goed koel bleef zeer lang.

Maar ik denk dat TS schakelaar/thermostaat defect is omdat hij constant 70 Watt verbruikt vandaar dat hoge verbruik hier slaat hij om het kwartier aan en verbruikt max.100 Watt en dat loopt terug tot 60 Watt en dan uit ongeveer 10 minuten loopt de compressor en dan weer kwartiertje uit.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2013 om 20:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als de koelkast constant blijft koelen, moet het echt koud zijn daarin, zelfs gaan vriezen. En daar hoor ik Ts niet over.

di
door dirk23 - May 9, 2013 om 20:59
249 Antwoorden / 137 Vragen

Ik heb in al die jaren nooit een sticker gezien in mijn koelkast. Ik ga er dus maar van uit dat hij er ook niet inzit. Hij slaat wel regelmatig af, de thermostaat is niet defect.

Ik meet opv 24uur 1,32kwh. Dus per jaar =482kwh. Wat beter resultaat dan de 600 opv 12uur.

sl
door slobberbone - May 10, 2013 om 15:11
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=dirk23 schreef op donderdag 9 mei 2013, 20:59]Ik heb in al die jaren nooit een sticker gezien in mijn koelkast. Ik ga er dus maar van uit dat hij er ook niet inzit. Hij slaat wel regelmatig af, de thermostaat is niet defect.

Ik meet opv 24uur 1,32kwh. Dus per jaar =482kwh. Wat beter resultaat dan de 600 opv 12uur.

Als die cijfers zo ongeveer zou blijven, dan kun je beter voor vervanging gaan zeker omdat zulke koel/vrieskasten nog wel 75 euro doen op MP.

En alternatief wat je hebt gevonden lijkt mij zuinig, goed en goedkoop.

Mijn koel/vrieskast doet 0.72 Kwh per 24 uur is 2 meter groot.263 Kwh op jaarbasis terwijl fabriekscijfer over 214 kwh spreken :(

Zouden die wel gehaald worden die fabriekscijfers ?

Wij kopen iedere 7 tot 10 jaar nieuwe om zo een zuinige te hebben :)

tijger1
door tijger1 - May 10, 2013 om 15:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@slobberbone

Wij kopen iedere 7 tot 10 jaar nieuwe om zo een zuinige te hebben :)

Al eens uitgerekend of dat wel zo veel voordeliger is?

sl
door slobberbone - May 10, 2013 om 15:37
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 10 mei 2013, 15:16]@slobberbone

Wij kopen iedere 7 tot 10 jaar nieuwe om zo een zuinige te hebben :)

Al eens uitgerekend of dat wel zo veel voordeliger is?

Jazeker, bij ons ging dat vaak gepaard met verhuizing en wat je niet mee hoeft te slepen, spaar je weer geld uit :)

Al onze verhuizingen met auto+aanhanger gedaan.

Tot jaren geleden was het niet gek als je van koel/vrieskast wisselde en zo 100/150 Kw/h per jaar bespaard. Vroeger maakt niet zoveel uit zeker niet toen jij de Atag kocht maar nu met de energieprijzen loopt gauw uit de hand. Ik denk ook dat mijn stroomverbruik zeer zuinig en netjes is en dat wil ik graag handhaven :)

Als ik mijn vergelijking doortrek met TS dan is mijn besparing met mijn huidige veel grotere koel/vrieskast enorm.

Nu zijn ze er in 2 meter formaat al 150 Kw/h per jaar

di
door dirk23 - May 10, 2013 om 17:19
249 Antwoorden / 137 Vragen

Ja, ik denk niet dat het meetresultaat zal veranderen. Ik verbruik dus al jaren minstens 2x teveel. Na 48 uur meten trek ik mijn conclusies.
Ik ben dan ook al op zoek naar een andere. Mijn huidige maat van 125 cm is bijna niet meer te krijgen, jammer genoeg. Hoewel zanussi er nog eentje heeft van 120 cm. Maar dat wordt me te laag denk ik en misschien een te kleine inhoud.

We moeten maar afgaan op wat de fabrikant vertelt over het KWH verbruik. Ik zie het ook wel gebeuren dat dit niet gaat kloppen, misschien wel bij bosch en dat soort duurdere merken.

150KWH vind ik nog niet eens bij kleine modellen van 140 cm (meestal rond de 220kwh), ik blijf wel 2 weken zoeken totdat ik een aanvaardbare vind.

sl
door slobberbone - May 10, 2013 om 18:11
508 Antwoorden / 2 Vragen

Quote:
150KWH vind ik nog niet eens bij kleine modellen van 140 cm (meestal rond de 220kwh), ik blijf wel 2 weken zoeken totdat ik een aanvaardbare vind.

Hier een groot model 156 Kw/h per jaar.

http://www.bosch-home.nl/producten/koelkasten-en-vriezers/koel-vrieskasten-vrijstaand/KGE39AI45.html?source=browse

di
door dirk23 - May 11, 2013 om 08:43
249 Antwoorden / 137 Vragen

De laatste meting obv 60 uur geeft een verbruik van 3.41kwh. Dit komt neer op een jaar verbruik van 506 kwh. Met een nieuwe kan ik dus 70 euro pj besparen en ga ik na 3 jaar geld verdienen.

Volgens mij worden er leuke korrtingen gegeven in de tijd van het vrijkomen van vakantiegeld. Dus ik heb nog even om te zoeken.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

sl
door slobberbone - May 12, 2013 om 12:46
508 Antwoorden / 2 Vragen

Zo zie je maar dat koelkast dus door ouderdom dus toch meer stroom verbruikt.Zijn legio voorbeelden van als je het maar meet.

Mijne net wat hoger gezet en verbruikt geen 0.72 Kw/per 24 uur maar 0.69 Kw/h per 24 uur.

252 kw/h op jaarbasis is nog altijd hoger dan de 214 Kw/h fabriekscijfers.

Ga hem nu nog iets hoger zetten en verbruik bekijken over een langer periode.

Als hij boven de 300 kw/h gaat verbruiken mag hij de deur uit :)

Succes met de nieuwe :)

tijger1
door tijger1 - May 12, 2013 om 16:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@slobberbone

Hogere temperatuur is niet verstandig, dan bederven uw etenswaren.

tenormin
door tenormin - May 12, 2013 om 17:29
16845 Antwoorden / 108 Vragen

@slobberbone, de temperatuur in de koelkast moet toch echt tussen de 4 en 6 graden liggen. Demeeste hebben het op 7 maar is echt niet koel genoeg. Zelf altijd op 4.

sl
door slobberbone - May 12, 2013 om 19:43
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 12 mei 2013, 16:56]@slobberbone

Hogere temperatuur is niet verstandig, dan bederven uw etenswaren.

Als ik mijn thermostaat hoger zet dus van 1 naar 2 is dat hoger maar koelkast en vriezer is kouder en op 1 is zelfs temperatuur 5 graden dus moet voldoende zijn.

sl
door slobberbone - May 12, 2013 om 19:44
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 12 mei 2013, 17:29]@slobberbone, de temperatuur in de koelkast moet toch echt tussen de 4 en 6 graden liggen. Demeeste hebben het op 7 maar is echt niet koel genoeg. Zelf altijd op 4.

Zie hierboven :)

di
door dirk23 - Jun 24, 2013 om 11:56
249 Antwoorden / 137 Vragen

Update: ik heb de nieuwe zanussi een paar dagen in huis en hangt nu 48 uur aan de meter en geeft een verbruik van 1.06 kwh. Dit is een zeer goed resultaat wat op jaarbasis 182kwh! Dit varieert tot max 200kwh. In vergelijking met mijn oude ga ik 75 euro pj besparen. De kast heb ik op stand 3, ik denk als ik hem op de hoogste stand zet dat hij dan de aangegeven 237kwh gaat verbruiken.
De kast heb ik voor 185 gekocht dus ik heb hem over 2.5 jr terugverdiend. Het mooie is dat de kast goedkoop genoeg is om na 5jaar weer te kijken of het loont te vervangen.