tappie
door tappie Jul 22, 2013 om 18:15
Auto & vervoer

Lampje auto brand

Experts, een beetje spoed, maar vanmiddag tijdens het rijden ging er een lampje branden op het dashbord van mijn Hyundai,het boekje ligt in een doos in de berging waarvan ik op dit moment de sleutel nog niet heb.Het was een oranje lampje en het leek op een waterkraantje.
Moet ik nu ,nadat auto afgekoeld is, ergens water bijvullen en zo ja, leidingwater?

12082 32 Rapporteer

door 14peter - Jul 22, 2013 om 18:40
567 Antwoorden / 2 Vragen

Kraantje?? Staat hij toevallig hier tussen?

aurora1
door aurora1 - Jul 22, 2013 om 18:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien is het ook handig als je hier vermeld welk type en bouwjaar auto het betreft.

cathy1
door cathy1 - Jul 22, 2013 om 18:53
125 Antwoorden / 2 Vragen

of hier misschien? ook een hele lijst, wel in het engels maar veel voorkomende symbolen

cathy1
door cathy1 - Jul 22, 2013 om 18:55
125 Antwoorden / 2 Vragen

http://dashboardsymbols.com/the-symbols/ zelf maar ff knippen en plakken dan, link lukt ff niet

valerius-2
door valerius-2 - Jul 22, 2013 om 18:58
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Nooit meer water bojvullen als het nodig is er bijgevult moet worden gebruik dan koelvloeistof en ga naar de garage om dat te laten doen.

komsja
door komsja - Jul 22, 2013 om 19:00
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Mocht het de koeling betreffen,dan alleen in een nood geval wat water bijvullen

komsja
door komsja - Jul 22, 2013 om 19:04
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Maar over het algemeen is een ROOD lampje linke soep,maar een oranje lampje is vaak een waarschuwing,dus nog geen paniek,maar moet wel op korte termijn naar gekeken worden

gompy2
door gompy2 - Jul 22, 2013 om 19:46
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tappie schreef op maandag 22 jul 2013, 18:15]Experts, een beetje spoed, maar vanmiddag tijdens het rijden ging er een lampje branden op het dashbord van mijn Hyundai,het boekje ligt in een doos in de berging waarvan ik op dit moment de sleutel nog niet heb.Het was een oranje lampje en het leek op een waterkraantje.
Moet ik nu ,nadat auto afgekoeld is, ergens water bijvullen en zo ja, leidingwater?

[quote=tappie schreef op zondag 10 apr 2011, 19:45]Medeforummers, ik ben blond (maar wel overtuigd dat ik het zelf moet kunnen)dus vandaar deze vraag,tijdens het rijden gaat heel even het lampje branden van het water,mijn vraag is dat koelvloeistof wat moet worden bijgevuld?Kan ik zomaar van alles erin gooien of moet ik ergens op letten als ik deze koop? En.........waar onder de motorkap zou ik het bakje voor de koelvloeistof kunnen vinden?

Dank,dank,

groet Tappie

[quote=tappie schreef op zondag 10 apr 2011, 20:38]Jawel, maar een verhuizing achter de rug en boekje ligt op zolder en die trap is zo gammel, ik ga dus niet naar boven dus moet wachten op man en die komt pas Woensdag terug van werk buitenland en ik ben bang dat als ik te lang doorrijdt ik schade aan de auto maak, vandaar
Volgens mij ben je geabonneerd op dit soort rare smoezen , of niet?
In 1 van de reacties op je andere topics met een gelijksoortig "verhaal" staat ook nog aangeven waar je een manual kunt downloaden, maar dat zal wel teveel werk zijn?

dearagain
door dearagain - Jul 22, 2013 om 20:34
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*er is vast nog wel een Hyundai-dealer bij je in de buurt

*t'is een kleine moeite om daar even langs te gaan

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 23, 2013 om 15:04
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Peil het olie eens, overigens hoor je dat met regelmaat te doen.

worst
door worst - Jul 23, 2013 om 17:23
109 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is het motorstoringslampje. Auto direct aan de kant zetten en niet meer rijden!

me
door mein33 - Jul 23, 2013 om 18:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

22 juli, 18.15h tappie schrijft : "Experts, een beetje spoed".
23 juli 18.18h tappie heeft niet meer gereageerd, dus de dwang tot spoed is nutteloos geworden.

gompy2
door gompy2 - Jul 23, 2013 om 18:46
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mein33 schreef op dinsdag 23 jul 2013, 18:22]22 juli, 18.15h tappie schrijft : "Experts, een beetje spoed".
23 juli 18.18h tappie heeft niet meer gereageerd, dus de dwang tot spoed is nutteloos geworden.
Er zijn type mensen die een ander graag voor hun karretje willen spannen, die zijn leep, die komen er wel.

Klk-> hyundai tucson+waterlampje brandt

Er zijn ook type mensen die zich maar wat graag voor een karretje willen laten spannen, zie de reactie's hier. ;-)

me
door mein33 - Jul 23, 2013 om 21:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 23 jul 2013, 18:46][quote=mein33 schreef op dinsdag 23 jul 2013, 18:22]22 juli, 18.15h tappie schrijft : "Experts, een beetje spoed".
23 juli 18.18h tappie heeft niet meer gereageerd, dus de dwang tot spoed is nutteloos geworden.
Er zijn type mensen die een ander graag voor hun karretje willen spannen, die zijn leep, die komen er wel.

Klk-> hyundai tucson+waterlampje brandt

Er zijn ook type mensen die zich maar wat graag voor een karretje willen laten spannen, zie de reactie's hier. ;-)

En u behoort tot de laatste door u genoemde categorie ?

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 23, 2013 om 22:45
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Eerst ligt het boekje op zolder waar je niet bij kan, nu in de kelder, zelfde verhaal. Tip van de dag............een instructieboekje hoort in je dashboardkastje te liggen.

Graag gedaan!

valerius-2
door valerius-2 - Jul 23, 2013 om 23:49
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op dinsdag 23 jul 2013, 22:45]Eerst ligt het boekje op zolder waar je niet bij kan, nu in de kelder, zelfde verhaal. Tip van de dag............een instructieboekje hoort in je dashboardkastje te liggen.

Graag gedaan!
En een auto moet naar de garage om te weten wat de oorzaak is.

labren
door labren - Jul 24, 2013 om 13:12
862 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon door blijven rijden , het gaat vanzelf uit

wimmi20
door wimmi20 - Jul 24, 2013 om 13:15
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Gompy heeft Tappie ontmaskerd als een aandachtzoekende fantast.
En nog steeds blijven experts de vraag beantwoorden.
En de experts leggen uit dat het wel het koelwater zal zijn.
Nou experts, een lampje met een kraantje bestaat niet.
Temperatuur is een lampje met een thermometer symbool.
Gaat er bij u misschien een lampje branden ?

af
door aflierman - Jul 24, 2013 om 13:30
128 Antwoorden / 0 Vragen

tappie

Gezien de omschrijving die geeft van een soort kraantje????
Lijkt het mij verstandig het olie peil te controleren.
Dat symbool heeft wel wat weg van een klein kraantje.
EErst kontroleren en/of bijvullen voor je gaat rijden.
Succes.
A.F.

dirck
door dirck - Jul 24, 2013 om 13:46
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt me verstandiger dat Tappie even bij een garage langs gaat. Maakt niet uit welke garage, iedere monteur weet wel waar de tankjes en peilstokken zitten en kan zo controleren waar te weinig vloeistof of olie inzit en eventueel bijvullen met de juiste vloeistof of olie.

Aangezien Tappie totaal geen verstand van auto's heeft, zie ik het een en ander al voor me. Olie bijvullen via het peilstokgat, koelvloeistof in het remreservoir gieten, enz...

gompy2
door gompy2 - Jul 24, 2013 om 14:28
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Klik-> Hier

patrick555
door patrick555 - Jul 24, 2013 om 15:17
31 Antwoorden / 0 Vragen

Best wel grappig: mensen bedienen een machine(dit geval een auto) waarvan ze niet eens weten als er een melding is hoe ze moeten handelen.

Probeer er eerst achter te komen of het kraantje op die van de koelvloeistof lijkt of op die van de oliepijl. Koelvloeistof heeft er meestal kronkeltjes onder.

Zie deze site voor de symbolen: http://www.autorijschooldeschans.nl/schans/vc/htm/lampjes.htm http://www.autorijschooldeschans.nl/schans/vc/htm/lampjes.htm

Kleurcodes zeggen wat je moet doen.
ROOD Als er tijdens het rijden een rood lampje gaat branden betekent dat in de meeste gevallen dat je de auto veilig langs de kant van de weg moet zetten en afhankelijk van het lampje ook de motor uitzetten. Daarna je garage of de wegenwacht waarschuwen. Dit kan bijv. je olielampje zijn. Dan is je olievloeistofniveau te laag en kan je motor vast lopen.
GEEL Als er tijdens het rijden een geel lampje gaat branden is het vaak nog mogelijk (evt. met aangepaste snelheid) om je rit af te maken, maar daarna is het zaak om snel contact op te nemen met de garage.
GROEN Groene lampjes geven over het algemeen aan dat onderdelen van de verlichting aanstaan.
BLAUW Blauw lampje betekent dat het grote licht aanstaat.

Zoek je meer specialisten dan zijn deze sites ook aan te raden: www.problemcar.nl of http://www.amtgarageforum.nl of forum van hyundai

wimmi20
door wimmi20 - Jul 24, 2013 om 15:43
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat ik wel deskundig vind :
6 experts hebben een KLIK gegeven naar dezelfde site met de betekenis van waarschuwingslampjes.
Wimmi legt even uit wat de betekenis van de meest belangrijke lampjes is :
Een oliekannetje, oliepijl te laag.
Een thermometertje : de koeling van de motor werkt niet voldoende.
En als je twee lampjes ziet met een oliekannetje, dan is het zeer raadzaam niet te gaan rijden.
En nogmaals : een lampje met een kraantje bestaat niet.
En een lampje met iets wat op een kraantje lijkt komt ook niet voor.
En voor de rest : de vraag is gefantaseerd, zie de bijdrage van Gompy.

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2013 om 16:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De tijd van pijl en boog is al een tijdje voorbij.

Mag het ook het oliepeil zijn?

wimmi20
door wimmi20 - Jul 24, 2013 om 17:18
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Lekker stom he,van mei.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==

=tijger1 schreef op woensdag 24 jul 2013, 16:05: De tijd van pijl en boog is al een tijdje voorbij.

Mag het ook het oliepeil zijn?

me
door mein33 - Jul 24, 2013 om 17:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

En dit allemaal voor iemand die niet (meer) reageerd.

dearagain
door dearagain - Jul 24, 2013 om 19:07
2462 Antwoorden / 7 Vragen

reageerd???

oldyeller
door oldyeller - Jul 24, 2013 om 21:03
54 Antwoorden / 0 Vragen

Stop nou maar met reageren.
.
Tappie heeft dit 2 jaar geleden ook al gevraagd.
Heeft gebrek aan aandacht.
Zie eerdere reacties van gompy2.

zoekster
door zoekster - Jul 24, 2013 om 21:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=oldyeller schreef op woensdag 24 jul 2013, 21:03]Stop nou maar met reageren.
.
Tappie heeft dit 2 jaar geleden ook al gevraagd.
Heeft gebrek aan aandacht.
Zie eerdere reacties van gompy2.

Misschien is ze al 2 jaar aan het zoeken naar die handleiding?
;-)

wimmi20
door wimmi20 - Jul 24, 2013 om 21:53
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wimmi heeft even een klein onderzoekje gedaan naar Tappie.
Zij is hier al eerder ontmaskerd als steller van "fantastische" vragen.
Nieuwsgierig keek ik even in haar VARA KASSA statistiek.
Tappie heeft in deze rubriek eerder al 70 vragen gesteld en 302 antwoorden gegeven.
70 vragen ?
Vindt Wimmi nogal wat !

ma
door manwijf - Jul 25, 2013 om 09:23
574 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt er op dat slechts een enkeling de reeds gegeven antwoorden doorleest. Anders had de discussie om 1946 al gesloten kunnen worden. Bijzonder....