door wimvang May 27, 2016 om 15:03
Auto & vervoer

PL voor auto

Aangezien mijn bank geen krediet wilde verstrekken heb ik op Internet gezocht. Na veel getouwtrek uiteindelijk via Interbank mijn krediet ontvangen. 3500 over 4 jaar. Totaal rentebedrag bijna 800 Euro. Mogelijkheid om binnen 1 jaar volledig af te lossen echter zon der rentekorting. Zelfs bij meer aflossing per maand ook geen rentekorting. Is dit alles legaal, kan dit zomaar?????

2884 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 27, 2016 om 15:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En dat ga je je nu afvragen nádat je bij Interbank een krediet hebt gekregen?
Beetje dom.
Er zijn juist de laatste weken nogal wat vragen gesteld over die Interbank.
Geld lenen kost geld!!
En ja, dat kan allemaal 'zomaar'.
En waarom dacht je dat je bank je geen krediet wilde verlenen?
Schulden maken is altijd onverstandig!

ro
door ronny530 - May 27, 2016 om 15:17
2796 Antwoorden / 41 Vragen

Dat is volkomen legaal want u heeft een vaste rente over het gehele leenbedrag afgesproken en u mag vier jaar over de terugbetaling doen. Als interbank in deze een rente korting zou gaan geven als u binnen een jaar aflost dan verdienen ze niets aan u en dat is ook weer niet de bedoeling. In uw geval was een DK een optie want daarbij wordt de rente op jaarbasis berekend.

me
door mein33 - May 27, 2016 om 15:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@wimvang,

Uw reguliere bank zal een zwaarwegende reden hebben gehad om u een krediet te weigeren, aangezien er over het algemeen niet zo moeilijk wordt gedaan als de kliënt kredietwaardig genoeg is.
Uiteindelijk bleek Interbank u wel een krediet te willen verstrekken, maar loopt daarbij zeer waarschijnlijk een hoger risico en voor dat hogere risico moet door de kliënt extra betaald worden.
In de kleine lettertjes, die u uiteraard heel goed heeft doorgelezen, zijn alle voorwaarden waaronder een krediet wordt verstrekt omschreven. Ook de aflossingsperiode, de rentevergoeding en de mogelijke extra aflossingen staan duidelijk omschreven.

Dit is allemaal "legaal" en het kan ook nog eens "zomaar" !!!!!!.
U bent hier dan ook willens en wetens, bij het aangaan van het krediet, mee akkoord gegaan.
Soms is de de drang om te hebben oppermachtig en worden de mogelijke consequenties pas overzien als de rust is weergekeerd, maar dan is het meestal te laat.
Overigens, die € 3500,00 zijn helemaal niet van u maar zijn en blijven van Interbank, u heeft ze alleen maar tijdelijk in bruikleen ;-))

lo
door lovewinnie - May 27, 2016 om 15:50
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk bent u een risico geval. U betaald dan meer rente ( ik denk dat omdat u eigen bank u niets wilde geven) en elke maand een vast bedrag terug. Deze rente is meestal een vaste rente. De winst op hun geleende geld. Als u vroegtijdig aflost wil dat niet zeggen dat u ineens minder rente hoeft te betalen. Waarom zouden ze dit moeten?
Lenen kost geld

tijger1
door tijger1 - May 27, 2016 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u na één jaar alles kunt aflossen, hoeft u niet die € 800,00 rente totaal te betalen. Daar zijn Europese richtlijnen voor. U moet wel een stukje als boete betalen.

Dus als u zelf in dat jaar nog kunt sparen zodat u na een jaar het restbedrag gespaard hebt, scheelt dat echt flink op de rente die u in totaal moet betalen. Moet u wel alles aflossen.

Lees eens hier. Naar beneden scrollen.

http://www.lening.nl/veelgestelde-vragen-lenen/lening-aflossen-zonder-extra-kosten.aspx

Gerry1969
door Gerry1969 May 27, 2016 om 19:02
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik vind 800 euro rente op 3500 lening best meevallen. Zeker gezien alle Interbank voorbeelden van de laatste weken
Diewilik

Ma
door Mat Matheij - May 27, 2016 om 19:12
986 Antwoorden / 3 Vragen

De reacties over Interbank op dit forum alsook bij Kassa! zijn overduidelijk. Echter bij een PL moet eender als bij een hypotheek tevoren zijn afgesproken dat vervroegd aflossen ook inhoudt minder restrente betalen. Bij sommige hypotheken kon dit zelfs tot een boete leiden. Wat staat in uw leen overeenkomst. Op meer dan dat kunt U geen aanspraak doen gelden.

tijger1
door tijger1 - May 27, 2016 om 20:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diewilik

Het gaat niet over de hoogte van de rente. Als de Ts keurig zijn maandtermijnen betaalt, betaalt hij in totaal € 800 rente schrijft hij.

Heel vroeger was het zo bij een PL dat als je zeg, zoals in het voorbeeld, na een jaar het restant van de lening in één keer afloste, je een fikse boete moest betalen wegens gederfde rente door de bank.

Dat mag dus niet meer. Zie mijn link.

aurora1
door aurora1 - May 27, 2016 om 23:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat bedoelt u met "na veel getouwtrek"?

ko
door kortak - Jun 9, 2016 om 15:50
10 Antwoorden / Vragen

Interbank is ander woord voor BANK MAFIA met woekerrentes. Geen normaal mens leent daar die onderzoek hebben gedaan

3500 euro heb je daar.. dat valt nog mee.. Snel aflossen of oversluiten en nooit meer iets bij Interbank lenen. Er valt niet te praten met Interbank

pi
door pieterwolters Jun 9, 2016 om 18:30
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Mensen kiezen er zelf voor. Niemand verplicht je om daar geld te lenen, of uberhaupt om geld te lenen.

ko
door kortak Jun 13, 2016 om 21:52
10 Antwoorden / Vragen

Ik heb nooit voor interbank gekozen hoor.. Ze hebben mijn vorige kredietinstelling overgenomen en de rente jaarlijks verhoogd van 7,4% naar nu 14%..

dus lul niet zo dom

tijger1
door tijger1 Jun 13, 2016 om 22:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kortak

Let een beetje op uw taalgebruik. En dan sluit u uw lening toch over?

tenormin
door tenormin Jun 13, 2016 om 22:46
16849 Antwoorden / 108 Vragen

En @kortjak is niet eens de TS !!!

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2016 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kortak

Noemt u dan eens een bank waar de Ts wel geld kan lenen zonder rente te hoeven betalen? En waarom zou hij oversluiten en waar dan? Hij kon al nergens anders terecht.

ko
door kortak Jun 13, 2016 om 21:55
10 Antwoorden / Vragen

je kan niet zonder rente lenen maar bij deze markt hoef je geen 14% te vragen zoals interbank doet.. Die maakt gewoon misbruik van het feit dat zijn klanten vaak niet kunnen oversluiten en lekker die rente hoog houd.. "omdat het mag". Daarom de waarschuwing voor mensen die kunnen oversluiten nog en mensen die willen lenen..

leen NIET bij de Interbank...Deze bank gaat niet netjes met je om

tenormin
door tenormin Jun 13, 2016 om 22:55
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ze kunnen 100% vragen, ligt eraan wat 'de gek' er voor over heeft: de gek dan.......

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2016 om 21:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kortak

De Ts heeft het nergens over het percentage van de rente die hij over de lening moet betalen.

tenormin
door tenormin - Jun 13, 2016 om 22:52
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@kortjak neemt het Topic over van @wimvang. Moet ook eigenlijk niet kunnen.
En na veel 'getouwtrek' krijgt hij/zij dus een lening. Zeker nooit gelezen dat geld lenen geld kost! Dus aan de originele TS: ja, alles kan zomaar, is legaal. U wordt immers gewaarschuwd dat geld lenen geld kost. Als je eerder kan aflossen, bij bijna alles, boete clausule aan de broek. Daar zijn ze allemaal duidelijk in.

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2016 om 23:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die boete is dus ook nog heel gering.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 14, 2016 om 01:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Kortjak
Interbank rekent een hoge rente omdat haar klanten een extra hoog risico zijn als het om geld gaat.
Niet voor niets laten andere  bekende banken deze clientèle lopen.
Diewilik