Rekening van garage, maar geen oplossing....
Goedemiddag,
Vorige week vrijdag (9-9) ging ik naar de Renault Indumij garage te Breda.
Ik had een storing in mijn ABS systeem.
Na bijna 2 uur wachten kwam de servicemedewerker terug met de mededeling dat de oorzaak van de storing (nog) niet gevonden was.
(Ik heb een vervolgafspraak gemaakt, en deze later afgezegd)
Nu krijg ik vandaag een factuur van €68......! Kan dit zomaar?
Ik kom en ga weer naar huis met een ABS storing, en ben uiteindelijk niet adequaat geholpen door de garage.
Groet,
Pieter vd Wel uit Breda
[Edit internetredactie: doorverwijzen naar eigen website is niet toegestaan]
Geachte heer vd Wel,
Het is de vraag wat u bij de garage heeft afgesproken zodat komt vast te staat welke overeenkomst u met elkaar heeft gesloten.
Enerzijds is het niet ongebruikelijk dat de garage een bepaald tarief rekent voor het feit dat zij naar uw auto kijken (succesvol of niet).
Anderzijds zijn er inderdaad ook voldoende garages die kosteloos bekijken of het probleem voor u achterhaald kan worden voordat daadwerkelijk een prijsopgave gegeven kan worden om het probleem om te lossen.
Overigens lijkt een tarief van €68,- voor twee uren werk waarbij niets is vastgesteld niet buitensporig hoog.
Edit..
U heeft 2 uur gewacht, neem dus aan dat er een monteur een tijdje mee bezig is geweest alvorens te constateren dat de storing nog niet gevonden was. Tja, de ene garage stuurt wel een nota, de andere niet, zonder oplossing. Mijn Renault garage b.v. niet. Maar dan blijft de auto daar wel tot het verholpen is, dat dan weer wel. Of de (afgezegde) vervolgafspraak daar ook mee van doen heeft? Misschien, maar dat denk ik niet. U heeft nu maar €68,00 betaald, wat ik een heel goede prijs vind voor een garage.
U komt met een probleem bij de garage. Er wordt naar gekeken, maar men kan het nog niet vinden. Dan wordt er een vervolgafspraak gemaakt, wellicht dat er dan overlegd moet worden over dat probleem of wacht men op een speciale medewerker. Maar die afspraak zegt u later af.
En nu vindt u het gek dat u een nota krijgt voor een uur werk? Die garage is geen filantropische instelling.
Hoe is het nu met uw ABS?
Het lijkt mij vrij simpel, als u de vervolgafspraak niet had afgezegd hadden ze mogelijkheid gehad alsnog de storing te kunnen verhelpen en waren die onderzoekkosten waarschijnlijk niet in rekening gebracht. Nu is de garagehouder 2 uur, naar ik aanneem adequaat, bezig geweest en dat moet betaald worden. U werkt neem ik aan ook niet gratis
Nu krijg ik vandaag een factuur van €68......! Kan dit zomaar?
Uiteraard.
Ze hebben een tijd aan de auto gewerkt.
En je hebt zelf de vervolgafspraak afgezegd. Waarom trouwens? Onlogisch. Die storing moet toch verholpen worden; wel zo veilig!
Ze zijn toch voor u bezig geweest en tijd is geld. Zoeken naar een oorzaak is natuurlijk niet gratis.
De garage had nog meer tijd nodig maar u annuleerde deze afspraak.
Dan wordt de rekening tot dusver gewoon opgemaakt.
Beetje kronkel in uw denkwijze, u werkt toch ook geen 2 uur voor niets.
Ps toch triest dat je als advocaat je klanten op een forum moet zien te werven. Zie 1e reactie op topic
Diewilik
ja, maar z'n website was er snel af, alleen op profiel staat het nog. Jammer.
Er kan sprake zijn van onderzoekskosten. Natuurlijk mag u er voorts van uitgaan dat men het probleem (hopelijk) zou kunnen oplossen. U vermeldt niet of de garage dezelfde is waar u deze wagen heeft gekocht. U had ervoor kunnen kiezen de wagen aldaar achter te laten tot het probleem was verholpen. Helaas schrijdt de electronica in voertuigen voort terwijl er maar weinig adequate medewerkers zijn die een dergelijke storing kunnen verhelpen. Met de huidige tarieven lijkt de faktuur niet extreem. U wekt de suggestie alsof er in die twee uur niets zou zijn onderzocht. Dat valt niet te beoordelen. Evenmin enige capabiliteit om op korte termijn een dergelijke storing te verhelpen. Daarnaast hoe constateerde u dan dat er een storing was aan de ABS via enige boordcomputer?
Lijkt mij wel, ze hebben wel die tijd er aan gewerkt.
Zoeken naar een probleem wil niet altijd zeggen dat die ook gevonden wordt.
Zoek een specialist die het wel kan oplossen.
Een kennis van mij is een BMW specialist en met name electronica.
Garages komen soms bij hem omdat ze een probleem niet kunnen vinden!
Ik denk dat het heel simpel is. De garage heeft het werk niet goed gedaan. Dan moet u de garage in de gelegeheid stellen om het werk opnieuw te doen en/of af te maken. Daarvoor is een vervolgafspraak gemaakt. U hebt die opgezegd en dus heeft u de garage niet in de gelegenheid gesteld om het werk af te maken. Dus moet u betalen.
Ik kan deze manier van werken van de garage wel volgen.
Als je de vervolgafspraak niet had afgezegd, dan had je waarschijnlijk geen rekening ontvangen.
Bijna 2 uur werken en dan € 68,00 rekenen is keurig.
Volgens mij heeft de garage een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting.
Je kunt hooguit vinden dat het niet servicegericht is.
Daarbij vind ik het heel terecht dat ze onderscheid maken (althans dat denk ik en zou ik als garagehouder ook doen) tussen vaste klanten, die hun auto bij hen in onderhoud hebben en losse klanten. Een losse klant die zijn vervolgafspraak afzegt, ontvangt dan een rekening.
Als je echter vaste klant bij hen bent en voor onderhoud en reparatie altijd bij hen komt, dan zou een rekening sturen niet netjes geweest. Maar dan zou je waarschijnlijk ook niet de vervolgafspraak hebben afgezegd.
Waarom gaat iedereen er toch vanuit dat er ook daadwerkelijk 2 uur gewerkt is!? Zo'n stekker van zo'n computer voor "error analyse" insteken en kijken wat daar uit rolt duurt echt geen 2 uur. Vraag me zelfs af of er überhaupt naar gekeken is en de auto niet gewoon in de wachtrij heeft gestaan anders hadden ze denk ik wel wat meer dan "de oorzaak van de storing (nog) niet gevonden was" kunnen vertellen na 2 uur!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering
Hoi iedereen,
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Koken op gas of inductie
Dear forum members,
A new kitchen is going to be built, but now I am faced with the following ..............what should I choose?
Currently cooking on gas here, but you hear so much about cooking on induction. I have delved into it as much as possible (as far as possible).
Intellectually I should choose induction , but I'm dreading it. You hear so many contradictions an
...
Lees meer
Mag de KB onjuiste informatie over mij publiceren online?
Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien.. Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer