Pi
door Pieter van der Wel Sep 15, 2016 om 14:57
Auto & vervoer

Rekening van garage, maar geen oplossing....

Goedemiddag,

Vorige week vrijdag (9-9) ging ik naar de Renault Indumij garage te Breda.
Ik had een storing in mijn ABS systeem.
Na bijna 2 uur wachten kwam de servicemedewerker terug met de mededeling dat de oorzaak van de storing (nog) niet gevonden was.
(Ik heb een vervolgafspraak gemaakt, en deze later afgezegd)
Nu krijg ik vandaag een factuur van €68......! Kan dit zomaar?
Ik kom en ga weer naar huis met een ABS storing, en ben uiteindelijk niet adequaat geholpen door de garage.

Groet,
Pieter vd Wel uit Breda

6886 12 Rapporteer

Klein Molekamp Legal
door Klein Molekamp Legal - Sep 15, 2016 om 15:03
3 Antwoorden / Vragen

[Edit internetredactie: doorverwijzen naar eigen website is niet toegestaan]

Geachte heer vd Wel,

Het is de vraag wat u bij de garage heeft afgesproken zodat komt vast te staat welke overeenkomst u met elkaar heeft gesloten.
Enerzijds is het niet ongebruikelijk dat de garage een bepaald tarief rekent voor het feit dat zij naar uw auto kijken (succesvol of niet).
Anderzijds zijn er inderdaad ook voldoende garages die kosteloos bekijken of het probleem voor u achterhaald kan worden voordat daadwerkelijk een prijsopgave gegeven kan worden om het probleem om te lossen.

Overigens lijkt een tarief van  €68,- voor twee uren werk waarbij niets is vastgesteld niet buitensporig hoog.

tenormin
door tenormin Sep 15, 2016 om 15:09
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Edit..

tenormin
door tenormin - Sep 15, 2016 om 15:04
16850 Antwoorden / 108 Vragen

U heeft 2 uur gewacht, neem dus aan dat er een monteur een tijdje mee bezig is geweest alvorens te constateren dat de storing nog niet gevonden was. Tja, de ene garage stuurt wel een nota, de andere niet, zonder oplossing. Mijn Renault garage b.v. niet. Maar dan blijft de auto daar wel tot het verholpen is, dat dan weer wel. Of de (afgezegde) vervolgafspraak daar ook mee van doen heeft? Misschien, maar dat denk ik niet. U heeft nu maar €68,00 betaald, wat ik een heel goede prijs vind voor een garage.

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2016 om 15:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U komt met een probleem bij de garage. Er wordt naar gekeken, maar men kan het nog niet vinden. Dan wordt er een vervolgafspraak gemaakt, wellicht dat er dan overlegd moet worden over dat probleem of wacht men op een speciale medewerker. Maar die afspraak zegt u later af.

En nu vindt u het gek dat u een nota krijgt voor een uur werk? Die garage is geen filantropische instelling.

Hoe is het nu met uw ABS?

gerbera
door gerbera - Sep 15, 2016 om 15:23
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Het lijkt mij vrij simpel, als u de vervolgafspraak niet had afgezegd hadden ze mogelijkheid gehad alsnog de storing te kunnen verhelpen en waren die onderzoekkosten waarschijnlijk niet in rekening gebracht. Nu is de garagehouder 2 uur, naar ik aanneem adequaat, bezig geweest en dat moet betaald worden. U werkt neem ik aan ook niet gratis

edrick3
door edrick3 - Sep 15, 2016 om 15:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nu krijg ik vandaag een factuur van €68......! Kan dit zomaar?

Uiteraard.
Ze hebben een tijd aan de auto gewerkt.
En je hebt zelf de vervolgafspraak afgezegd. Waarom trouwens? Onlogisch. Die storing moet toch verholpen worden; wel zo veilig!

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 15, 2016 om 18:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

2 uur werk voor €68? Mijn garage zit per uur al open 72 euro.

Ze zijn toch voor u bezig geweest en tijd is geld. Zoeken naar een oorzaak is natuurlijk niet gratis.
De garage had nog meer tijd nodig maar u annuleerde deze afspraak.
Dan wordt de rekening tot dusver gewoon opgemaakt.
Beetje kronkel in uw denkwijze,  u werkt toch ook geen 2 uur voor niets.

Ps toch triest dat je als advocaat je klanten op een forum moet zien te werven.  Zie 1e reactie op topic
Diewilik

tenormin
door tenormin Sep 15, 2016 om 18:36
16850 Antwoorden / 108 Vragen

ja, maar z'n website was er snel af, alleen op profiel staat het nog. Jammer.

Ma
door Mat Matheij - Sep 15, 2016 om 19:21
986 Antwoorden / 3 Vragen

Er kan sprake zijn van onderzoekskosten. Natuurlijk mag u er voorts van uitgaan dat men het probleem (hopelijk) zou kunnen oplossen. U vermeldt niet of de garage dezelfde is waar u deze wagen heeft gekocht. U had ervoor kunnen kiezen de wagen aldaar achter te laten tot het probleem was verholpen. Helaas schrijdt de electronica in voertuigen voort terwijl er maar weinig adequate medewerkers zijn die een dergelijke storing kunnen verhelpen. Met de huidige tarieven lijkt de faktuur niet extreem. U wekt de suggestie alsof er in die twee uur niets zou zijn onderzocht. Dat valt niet te beoordelen. Evenmin enige capabiliteit om op korte termijn een dergelijke storing te verhelpen. Daarnaast hoe constateerde u dan dat er een storing was aan de ABS via enige boordcomputer?

Johkwe
door Johkwe - Sep 16, 2016 om 12:40
44 Antwoorden / Vragen

Lijkt mij wel, ze hebben wel die tijd er aan gewerkt.
Zoeken naar een probleem wil niet altijd zeggen dat die ook gevonden wordt.
Zoek een specialist die het wel kan oplossen.
Een kennis van mij is een BMW specialist en met name electronica.
Garages komen soms bij hem omdat ze een probleem niet kunnen vinden!

ja
door jan4073 - Sep 16, 2016 om 14:04
83 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk dat het heel simpel is. De garage heeft het werk niet goed gedaan. Dan moet u de garage in de gelegeheid stellen om het werk opnieuw te doen en/of af te maken. Daarvoor is een vervolgafspraak gemaakt. U hebt die opgezegd en dus heeft u de garage niet in de gelegenheid gesteld om het werk af te maken. Dus moet u betalen.

remcoheus
door remcoheus - Sep 16, 2016 om 14:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan deze manier van werken van de garage wel volgen.
Als je de vervolgafspraak niet had afgezegd, dan had je waarschijnlijk geen rekening ontvangen.
Bijna 2 uur werken en dan € 68,00 rekenen is keurig.
Volgens mij heeft de garage een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting.
Je kunt hooguit vinden dat het niet servicegericht is.
Daarbij vind ik het heel terecht dat ze onderscheid maken (althans dat denk ik en zou ik als garagehouder ook doen) tussen vaste klanten, die hun auto bij hen in onderhoud hebben en losse klanten. Een losse klant die zijn vervolgafspraak afzegt, ontvangt dan een rekening.
Als je echter vaste klant bij hen bent en voor onderhoud en reparatie altijd bij hen komt, dan zou een rekening sturen niet netjes geweest. Maar dan zou je waarschijnlijk ook niet de vervolgafspraak hebben afgezegd.

endemion
door endemion Sep 16, 2016 om 22:44
237 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom gaat iedereen er toch vanuit dat er ook daadwerkelijk 2 uur gewerkt is!? Zo'n stekker van zo'n computer voor "error analyse" insteken en kijken wat daar uit rolt duurt echt geen 2 uur. Vraag me zelfs af of er überhaupt naar gekeken is en de auto niet gewoon in de wachtrij heeft gestaan anders hadden ze denk ik wel wat meer dan "de oorzaak van de storing (nog) niet gevonden was" kunnen vertellen na 2 uur!

mo
door mof - Sep 16, 2016 om 22:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat kan. tenzij u no cure no pay hebt afgesproken. Ze hebben onderzoek gedaan dus voor u gewerkt

zoekster1
door zoekster1 - Sep 16, 2016 om 23:04
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat door @remcoheus wordt beweerd over inspanningsverplichting of resultaatsverplichting klopt niet.

Een garage heeft een resultaatsverplichting.

Wat staat er in de wet?

Volgens de wet hebben garages een 'resultaatsverplichting'. Dat betekent dat ze verplicht zijn om voor een goed eindresultaat te zorgen. Ze moeten dus een auto goed repareren. Als u niet tevreden bent over de reparatie, dan mag u de garage hier op aanspreken.

Consuwijzer klik HIER

Wat hier echter speelt is dat de vraagsteller de weg naar het resultaat niet wilde afwachten. Daarmee heeft deze de garage niet in staat gesteld om het probleem op te lossen. Dan is het wel logisch dat de garage de onderzoekskosten rekent. Pas als er eigenlijk 'niets is gedaan' is deze rekening ten onrechte. Eventueel kunt u nog vragen wat er precies is gedaan voor die 68 euro.