ma
door madelief May 3, 2014 om 11:56
Auto & vervoer

Reparatie van electronica en witgoed

ik wil iedereen er even op wijzen dat gisteren voor die het niet gezien hebben om 21.20 op ned.2 was een programma wat liet zien dat er bewust fouten worden gemaakt zodat de koelkast ,printer eerder kapot gaat .inktpratronen minder gevuld worden .zodat er eerder weer een nieuwe gekocht worden.

1091 26 Rapporteer

ma
door madelief - May 3, 2014 om 11:57
25 Antwoorden / 8 Vragen

sorry nog even vermelden het was 2 Mei om 21.20 ned 2

tijger1
door tijger1 - May 3, 2014 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat moeten we daar dan mee?

ma
door madelief - May 3, 2014 om 13:04
25 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 3 mei 2014, 12:34]En wat moeten we daar dan mee?

Wat zou je denken Tijger

tijger1
door tijger1 - May 3, 2014 om 13:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=madelief schreef op zaterdag 3 mei 2014, 13:04][quote=tijger1 schreef op zaterdag 3 mei 2014, 12:34]En wat moeten we daar dan mee?

Wat zou je denken Tijger

??????? Wat dan?

zoekster
door zoekster - May 3, 2014 om 13:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U bedoelt EZ van de Vara.
Ik vind het wel een goede tip en ga het programma kijken. Ik vind het geen prettig idee, dat er bewust fouten worden aangebracht om de consument zo snel mogelijk weer een nieuw product te laten kopen.
En ik zie, nu ik het een paar minuten aan heb staan, dat er een dingetje in de handel is dat cartridges
weer verder kan laten gaan, omdat de inkt helemaal niet op is, ook al geeft de chip het aan.
Behoorlijk schandalig, je betaalt je al scheel aan die dingen.

tijger1
door tijger1 - May 3, 2014 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb daar geen ervaring mee. Bijvoorbeeld mijn koelkast is verleden week 39 jaar geworden. Nog nooit iets aan gehad. En zo heb ik wel meer apparaten die stok zijn.

zoekster
door zoekster - May 3, 2014 om 14:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 3 mei 2014, 14:10]Ik heb daar geen ervaring mee. Bijvoorbeeld mijn koelkast is verleden week 39 jaar geworden. Nog nooit iets aan gehad. En zo heb ik wel meer apparaten die stok zijn.
Dat is juist de strekking van het verhaal. Dat moderne apparaten expres zo worden gemaakt dat ze niet lang meegaan. Hup weer op de afvalberg en nieuw kopen.

Juist jouw 'golden oldies' zijn nog gemaakt voor duurzaam gebruik.

tijger1
door tijger1 - May 3, 2014 om 14:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gelukkig wel. Ik heb de "pest" aan kopen.;-)

tijger1
door tijger1 - May 3, 2014 om 14:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zal het programma eens bekijken.

pi
door pieterwolters - May 3, 2014 om 17:52
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Toetsenborden worden zo te zien ook steeds slechter. Alweer zo'n toetsenbord waarvan de shiftknop kapot is gegaan.

ha
door haverkamp - May 4, 2014 om 13:47
54 Antwoorden / 1 Vragen

Naar aanleiding van de tip , heb ik op
Uitzending gemist gekeken.
Hoewel je het wel weet is het onthutsend om te zien.

Ik zelf ben voorstander, om zo lang mogelijk met een goed product te doen.
Voorbeeld: Grondig concertboy. Transistorradio uit 1974, doet het nog perfect.
Zit nog mooi geluid in ook.

Minder goed voorbeeld
Relatief dure design Philips koffiezet apparaat.
Ging na 2 jaar stuk, gelukkig bij reparatie bedrijfje aan huis voor 35 Euro kunnen laten maken.
Bleek een diode gesneuveld te zijn.

tot15karakters
door tot15karakters - May 4, 2014 om 15:00
2189 Antwoorden / 14 Vragen

We veroorzaken het zelf ook, door vaak de voordeligste in de winkel te kopen....
Als je een printer koopt, kijk dan hoeveel inkt erin zit en wat die kosten zijn.....

Hetzelfde met andere apparaten, als je kunt kiezen tussen 2 of 5 jaren garantie, is de kans groot dat de levensduur......

Denk voor je koopt en stel deze lastige vraag gewoon en winkels gaan dan weer producten verkopen die langer mee gaan omdat ze anders klanten verliezen.

ma
door madelief - May 4, 2014 om 15:04
25 Antwoorden / 8 Vragen

Dus als je cardridges aangeven dat de inkt op is eerst goed kijken of dat wel zo is .
Zelf koop ik ook niet meteen een nieuwe maar ga net zo lang door tot mijn printer niets meer print.

fl
door flessebon - May 4, 2014 om 15:37
418 Antwoorden / 7 Vragen

Kan het fenomeen bevestigen. Heb een koelkast van een bekend merk en daarvan brak het kunststof handvat van de deur en het oogje van het scharnier van het diepvriesvakje af. Nu heb ik 2 bijna dezelfde koelkasten van dit merk maar bij het oude model met een ander type handvat heb ik nooit problemen gehad. Goedkoop waren ze niet. Ligt zuiver aan de nieuwe constructie.

ma
door madelief - May 4, 2014 om 18:57
25 Antwoorden / 8 Vragen

steeds meer word je voor de gek gehouden op alle gebieden. Wel goed dat daar even een programma over gemaakt is.

de eelco
door de eelco - May 5, 2014 om 10:16
607 Antwoorden / 92 Vragen

een kennis van me heeft zo,n 30 jaar gewerkt op de gemeentewerf waar alle afgeschreven producten terecht komen.
volgens hem is het de laatste 10 jaar schrikbarend geworden hoe snel electrische apperatuur al kan worden weggegooit ..
hele containers vol met electrische troep worden elke week weer afgevoerd (vergeleken met zo,n 15 jaar geleden deden ze met 1 container een hele maand ,nu zo,n 3 tot 5 containers per week ))..

jo
door joentje1978 - May 7, 2014 om 01:23
367 Antwoorden / 6 Vragen

@madelief:
"Zelf koop ik ook niet meteen een nieuwe maar ga net zo lang door tot mijn printer niets meer print".

Zijn ook printers die weigeren te printen als er 1 kleur "op" is.
Heb zelf een Epson-printer die weigert als ik 100% zwart wil uitprinten en bijvoorbeeld de kleur geel "op" is.
Gelukkig heb ik destijds voor een paar EURO een chipresetter gekocht waarmee ik deze cartridges kan resetten.

pi
door pieterwolters - May 7, 2014 om 11:14
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien toch nog even een kanttekening plaatsen: we hebben het ook wel een beetje aan ons eigen consumentengedrag te danken. We willen het liefst zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld kunnen kopen. Dan moeten er concessies worden gedaan aan de kwaliteit. Als een fabrikant een product zo ontwerp dat het met gemak 20 jaar mee gaat, dan wordt het zo duur dat vrijwel geen enkele consument het koopt. Ik heb zelf 23 jaar geleden een oerdegelijke QUAD versterker gekocht en die doet het nog steeds probleemloos. Maar iedereen verklaarde me voor gek dat ik zoveel geld uit gaf. In de tussentijd hebben als die mensen al meerdere malen de (goedkopere) spullen moeten vervangen.

jo
door joentje1978 - May 7, 2014 om 12:37
367 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou persoonlijk liever meer voor een apparaat betalen en dat deze een stuk langer meegaat dan iets goedkoops wat na een paar jaar al stuk gaat.

De spullen die ik in huis heb staan waren bij aanschaf vaak al wat ouder en heb ik veelal defect aangeschaft en zelf gerepareerd.
Denk daarbij aan een ca. 9 jaar oude Miele wasmachine waarvan de lagers defect waren, deze heb ik zelf opnieuw gelagerd en draait weer als nieuw en heb er alweer jaren plezier van.
Miele wasdroger waar een scheur in een ventilatorschoep zat, heb ventilatorschoep vervangen en ook deze droger draait alweer jaren.
Zo kan ik voor een prikkie een topmerk in huis hebben.
Anders had ik voor een goede middenmoot gegaan.

Rijd zelf in een bijna 18-jaar oude auto en mijn vriendin in 1 van bijna 16 jaar oud en doe alle reparaties en onderhoud zelf.
Is makkelijk aan te sleutelen en de onderdelen zijn vaak niet duur en op de autosloop kan je genoeg krijgen.
Geen geleuter met stuurkolomschakelaars a 400,00 EURO die met bosjes tegelijk uitvallen of ingewikkelde storingen waar je speciale uitleesapparatuur voor nodig hebt en je vervolgens nog niet weet wat er nou defect is.

Ik geloof in oude degelijkheid dus iets gaat pas weg als ik het zelf niet meer kan repareren.

h.
door h.terpstra - May 20, 2014 om 22:22
202 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een Canon printer. Als het signaal patroon vervangen is gegeven, kan ik nog zeker drie vier maand verder printen.
Dit is niet nieuw. Oplichten is de standaard .

Eertijds boog de dealer de pijlstok krom. Rateltje in de motor.
Dat was een "dure"reparatie" !

Dijkstra in Lelystad knipte de beplating los van de binnen spatborden bij APK. Feit!

Ik moest maar bewijzen dat ik het niet zelf had gedaan.
Je auto is vogelvrij bij de dealer.

Ook Citroen. Mijn collega liet zijn remolie vervangen na twee jaar. Het aftappen was goed gegaan.
Helaas het vullen niet.Moet remmen op de eerste kruising. GEEN REM. Gelukkig geen lichamelijk letsel. Wel een kapotte fiets. Voor zijn rekening. !

Mijn collega had verzuimd de remmen te testen voor vertrek.

Vraag 1. Wie heeft de wetgeving vast gesteld?

Wees allert. Groet

sl
door slobberbone - May 21, 2014 om 20:31
508 Antwoorden / 2 Vragen

Vaak is consument hier zelf debet aan willen graag wat nieuws en kopen dat maar al te graag zonder uit te zoeken of product echt deugt.

De oude beeldbuis tv,s waren veel degelijker en vaak is het geluid ook velen malen beter maar toch iedereen wil een platte, hier na een 23 jarige Audio Sonic een Philips alweer ruim 12 jaar oud.

Wasmachines waren vroeger ook degelijker Miele had toen onverwoestbare types en had er een van bijna 18 jaar en nu er een die ook alweer ruim 12 jaar oud is zelfde geld voor de vaatwasser.

Stofzuiger 15 jaar oud en auto,s zijn ook alweer 14 en 16 jaar oud.

Tja een laptop moeten wij ieder 5 jaar vervangen die houd het niet langer uit of het een goedkope of dure is maakt niet uit.

h.
door h.terpstra - May 22, 2014 om 01:03
202 Antwoorden / 1 Vragen

slobberbone
Wat wilt u nu eigenlijk zeggen.?
De merken die u noemt hebben niet bepaalt mijn voorkeur. Het betreft Tv,s mag ik begrijpen.

Witgoed van Miele is p.d. niet beter dan een ander merk. Alleen de prijs is dubbel zo hoog.
Daardoor denkt men dat reparatie loont.
Het "bewijs " is bij deze weerlegt. Vorig jaar mijn Siemens/ Bosch wasmachine vervangen na 25 jaar.
Niet de jaren zijn bepalend, maar het aantal wasbeurten.
Mijn Kuppersbusch oven en vaatwasser doen het al ruim 16 jaar zonder problemen.

Het beste Miele product was hun stofzuiger.

Zoals een pas gepensioneerde directeur van Mercedes mij toe vertrouwde.:: Was onze auto maar zo goed als het imago.. Dat geldt ook voor Miele witgoed producten

Let wel, er zijn bedrijven kapot gegaan omdat ze te goede producten leverden. Denk even aan auto merk Borgward..

Het huidige witgoed, is al schroot, als het de fabriek uit komt.
Ik las de frustratie van een afval verwerker. Tien jaar geleden hadden we èèn maal per maand de container vol. Nu soms drie maal per week.

En de politiek maar lullen over duurzaam. Bij politieke denkpatronen betekent duurzaam subsidie inpompen. Mijn Oldtimer van 42 jaar is duurzaam.. Was hij 10 jaar jonger, dan was het een vervuilend beest, ook al loopt hij op LPG..
De politiek noemt zich duurzaam: maar is in werkelijkheid psychopatisch vervuilend .

Waarom geen kwaliteit eisen van producten opgevoerd? Wel maakt Brussel zich druk over mijn plasboog. En weet u, onze politiek verschuilt zich achter Brussel. Dom dom dom.!!!
De Fransen in Staatsburg bepalen de onzin regels en willen uw pensioen geld.

sl
door slobberbone - May 22, 2014 om 05:16
508 Antwoorden / 2 Vragen

@H.Terpstra.

Wat ik wil zeggen mensen kopen graag ook wat nieuws zonder enig vorm van onderzoek.Ik zie zelden nog een beeldbuis tv in iemand huis staan zijn die allemaal tegelijk kapot gegaan? Ik heb er nog 3 :)

Ik weet niet welke merken je tegen staat maar Philips maakte in deze periode beste beeldbuizen en ook de tv,s waren van uitstekende kwaliteit en gaan makkelijk 20 jaar mee.

Ook die oudere Miele behoren tot de beste begon al bij de 400 serie maar de 700/800 serie zijn nagenoeg onverwoestbaar en mocht er wel keer na 20 jaar wat aan mankeren is het een genot om aan te werken in tegenstelling tot een Bosch/Siemens.

Beste product van Miele noemt u een stofzuiger die ik middelmatig vindt en prijs/kwaliteit echt niet kan wedijveren met een Numatic/ en de beproefde Nilfisken.

pi
door pieterwolters - May 22, 2014 om 06:53
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=h.terpstra schreef op donderdag 22 mei 2014, 01:03]

Waarom geen kwaliteit eisen van producten opgevoerd? Wel maakt Brussel zich druk over mijn plasboog. En weet u, onze politiek verschuilt zich achter Brussel. Dom dom dom.!!!
De Fransen in Staatsburg bepalen de onzin regels en willen uw pensioen geld.

Je hebt de melk wel horen klotsen maar weet niet waar de tepel is...

komsja
door komsja - May 22, 2014 om 17:14
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@madelief
Er worden geen bewuste produktie fouten gemaakt,maar er worden bewust onderdelen in de Tv of pc of wat voor een apparaat dan ook geplaatst,waarvan ze (na het testen) bijna precies weten hoelang een bepaald onderdeel meegaat,en meestal is dat de garantie periode en daarna hanteren ze een zogenaamd coulance beleid,waardoor je een gedeelte van de reparatie zelf moet betalen.
Het is een keer op TV geweest,maar ook op internet is het te vinden,dat fabrikanten precies weten hoelang een bepaald (belangrijk)onderdeel meegaat.

h.
door h.terpstra - May 22, 2014 om 21:03
202 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op donderdag 22 mei 2014, 06:53][quote=h.terpstra schreef op donderdag 22 mei 2014, 01:03]

Waarom geen kwaliteit eisen van producten opgevoerd? Wel maakt Brussel zich druk over mijn plasboog. En weet u, onze politiek verschuilt zich achter Brussel. Dom dom dom.!!!
De Fransen in Staatsburg bepalen de onzin regels en willen uw pensioen geld.

Je hebt de melk wel horen klotsen maar weet niet waar de tepel is...

Verklaar u nader Pieter W.
Dat we niet samen op school hebben gezeten heeft wel duidelijk gemaakt.
Gr.H.