p
door p dekkers Aug 5, 2021 om 10:28
Auto & vervoer

Rollatorhaak vader(91): 'zorg'bedrijf pakt WMO geld, na 4 mnd nog niks passends

Sinds kort kan vader (91) niet meer zonder rollator, die moet mee op zijn scooter, en daar is een bevestingshaak voor nodig (WMO), en een nieuwe rollator (eigen kosten). Rollator gekocht bij het bedrijf dat voor WMNO installeert, want 'alle rollators die wij verkopen passen op de haken die wij installeren' (telefonisch, begin april). Na 4 maanden en drie monteursbezoeken, na eindeloos wachten op de levering en installatie van twee ondeugdelijke klemmen (die inmiddels hebben geleid tot beschadiging van de rollator), op 3 augustus telefonisch het bericht 'wij kunnen u niet helpen, zo'n haak hebben we niet'. De dag daarvoor is een monteur langs geweest die een haak bij had die volgens hem paste maar niet kon installeren omdat hij voor een klant was die hij later die dag bezocht. 4 augustus de hele middag aan de telefoon gehangen: als er eindelijk wordt opgenomen blijkt de persoon die er iets aan kan doen 'onbereikbaar'.
Inmiddels twee klachten bij de gemeente / WMO ingediend, geen effect.
Er is hier volgens mij sprake van misleiding en wanprestatie, maar omdat de gemeente/WMO betaalt: welke wettelijke middelen heb ik om dit bedrijf te dwingen te doen waarvoor het betaald wordt? (NB bij een leeftijd van 91 is daar haast bij.)

7428 13 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 5, 2021 om 10:34
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte P. Dekkers,

Ik heb nog nooit een man van 91 gezien met een rollator, vastgemaakt aan zijn scooter.......

Is het niet veiliger om een scootmobiel aan te vragen voor uw vader?

sjjoppy
door sjjoppy Aug 5, 2021 om 10:47
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Zal wel een scootmobiel mee bedoeld worden. -:)

ju
door juliomariner Aug 5, 2021 om 11:33
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Met een foto weten we het zeker ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 5, 2021 om 19:54
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@GBA, ik sluit niet uit dat dit https://www.totalezorgwinkel.nl/rollatorhouder-scootmobiel/ wordt bedoeld en ik ben het met u eens dat de vraag in die zin onduidelijk is.

(@JULIOMARINER, die 'grap' is niet leuk.

sira
door sira Aug 6, 2021 om 14:33
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vond hem wel leuk

Ki
door Kiekeboetje Aug 6, 2021 om 17:02
11 Antwoorden / Vragen

Ik vind het ook een leuke grap.

aurora1
door aurora1 Aug 8, 2021 om 07:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ook. Voor het fotoboek...

marita5
door marita5 - Aug 5, 2021 om 11:14
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo P Dekkers ,

Inmiddels twee klachten bij de gemeente / WMO ingediend, geen effect.

Over welke gemeente gaat dit ? meestal heeft een gemeente zelf een ombudsman waar u terecht kunt met uw klacht .

Hebt u een klacht over uw gemeente?

Probeer uw vraag of kwestie eerst met de gemeente zelf op te lossen. Op de gemeentelijke website vindt u algemene informatie. U kunt ook een klacht indienen bij de gemeente zelf. Een officiële klacht moet namelijk behandeld worden, en u krijgt hierop altijd een reactie.

Als u er niet uitkomt met de gemeente

Loopt u vast bij de gemeente? Bijvoorbeeld doordat zij afspraken niet nakomen? Of u geen reactie op een brief of klacht krijgt? Dan kunt u bij de ombudsman terecht. Als uw gemeente een eigen ombudsman heeft, neemt u daar contact mee op. Als uw gemeente bij de Nationale ombudsman is aangesloten, neemt u contact met ons op. We helpen u graag. Een klacht mogen wij alleen behandelen als u zelf bij de gemeente hebt geklaagd.

Dien online bij ons een klacht in  of bel 0800 - 335 55 55 (op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur). Wij staan voor u klaar.

Bent u benieuwd welke gemeenten er bij de Nationale ombudsman zijn aangesloten. Bekijk hier het overzicht.

p
door p dekkers - Aug 5, 2021 om 11:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik bedoel ook een scootmobiel, geen scooter (maar mag mijn post kennelijk niet meer editen). Klacht gaat niet over de gemeente.

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 5, 2021 om 12:53
2094 Antwoorden / Vragen

Tijd voor de "locale legal eagle" zou ik zeggen want dit lijkt mij een koop waarbij de leverancier niet levert, een wanprestatie. Met als extraatje een beschadigde rollator, gevolgschade die bij een particulier niet uitgesloten mag worden.

p
door p dekkers Aug 5, 2021 om 13:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ik intussen gedaan, denk dat je gelijk hebt, dank voor je reactie. Maar aan een slepende juridische procedure hebben we niet zoveel. Na 1,5 jaar aan huis gekluisterd tgv COVID is het mooi geweest, wil hij gewoon weg kunnen nu hij dat nog kan.

Topantwoord

sw
door swat1500 - Aug 5, 2021 om 13:11
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Als de opdracht en betaling via de gemeente lopen dan dient u bij de gemeente te klagen.

pe
door peentjes - Aug 5, 2021 om 14:20
421 Antwoorden / 0 Vragen

..is misschien op te lossen met een bezoekje aan de bouwmarkt voor een geschikte haak en een boormachine? Een kennis van mij met een rolstoel heeft dat laatst ook gedaan, en met succes. Aan die hulpmiddelenlui ga je toch geen vier maanden spenderen?

panter22
door panter22 - Aug 5, 2021 om 14:37
6599 Antwoorden / Vragen

Als je nu eens de fabrikant van de rollator vraagt welke rollatorhouder geschikt is voor de scootmobiel.Het schijnt nogal precies te komen. Zo schiet het niet op een de gemeente is niet zo snel. En het bedrijf is niet in staat om zo'n houder te kopen en te monteren.
Dus moet je iets anders bedenken. Kun je een geschikte houder vinden, dan met de gemeente afspreken dat je die aanschaft en laat monteren en je de rekening naar de gemeente kunt sturen. (altijd een schriftelijke bevestiging vragen) Dat zal wel niet gemakkelijk gaan. Maar je moet wat. Het is nu mooi weer en je vader wil naar buiten. Desnoods koopt je vader er zelf een.
https://hulpmiddelenwijzer.nl/hulpmiddelen/rollatorhouders

p
door p dekkers - Aug 5, 2021 om 15:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie suggesties. Zelf gaan klussen is al geprobeerd, werd geen succes. Type van zo'n houder luistert idd nauw, dat online bestellen gaat niet. Ook niet gedaan vanwege die claim: koop bij ons want die van ons passen. Kreeg vandaag het geniale idee, na eindeloos in de wacht hangen en doorverbonden worden met weer iemand die niks weet en nergens wat aan kan doen, te vragen verbonden te worden met de monteur die het laatst was langs geweest bij vader. Die wist precies nog welk type houder er nodig was en had dat ook intern doorgegeven - was kennelijk niks mee gedaan, hij heeft beloofd te gaan duwen van die kant af. Heb wel goede hoop dat dat gaat helpen. Nogmaals dank voor de ideeen, ook namens Pa.

gerbera
door gerbera Aug 5, 2021 om 16:17
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Hoop voor u dat het snel wordt opgelost, kan vader's weer aan de "wandel";-))
n.b. Is het een scootmobiel via de WMO gekregen wees dan voorzichtig met zelf klussen. Als vader hem niet meer nodig heeft moet deze bij de gemeente worden ingeleverd en dan kunnen ze over schade gaan zeuren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 5, 2021 om 20:01
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Gelet op de al gegeven reacties is het m.i. hoe dan ook zinvol om zoals al gegeven dit aan te geven bij uw Gemeente (zie de reactie van @MARITA5) en n.a.v @HENKDEZEVENDE die verder geen advies geeft is het m.i. toch erg zinvol op basis van vermoeden van wamprestatie tenminste aangetekend een in gebreke stelling te dien en zie dan bijv. deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ en m.b.t. achtegrond info https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  . Op basis van hetgeen u aangeeft ga ik ook uit van wanprestaie en zie ook nog: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html en kunt u voor nadere hulp advies ook nog dze benaderen: - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

p
door p dekkers Aug 6, 2021 om 00:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de suggestie, maar heeft mijn vader nu een contract met hen, of de WMO? Deze onduidelijkheid bracht me bij dit forum. Ze zijn nog niet van me af hoor , want er is schade tgv hun gerommel. En dan kan ik uw tip goed gebruiken. Het belangrijkste is echter dat Pa zsm weer de hort op kan.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Aug 6, 2021 om 08:55
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Scootmobiel en Rollator zijn 2 losse producten....

En als je die aan elkaar wilt hangen  moet je gelijk  bij aankoop Rollator die  beugel of klem erbij eisen en niet later!

Als ze die niet hebben, elders kopen.

Ook zie ik geen merk en type Scootmobiel lang komen.
Er zijn sterkte  snelle waar je alles aan kunt hangen maar ook opvouwbare die achterin je auto kunnen.
Dat is slappe rugleuning  en daar kan niets aan  hangen!

En als ze per Telefoon iets beloven,  ze zien dan niet welke Rollator aan welke Scootmobiel moest!

panter22
door panter22 - Aug 6, 2021 om 08:55
6599 Antwoorden / Vragen

Je vader komt in aanmerking voor een voorziening van de gemeente.
Dat komt omdat de WMO een regeling is waar je vader gebruik van kan maken.
Er is geen sprake van een contract tussen je vader en de gemeente, noch van je vader en het bedrijf die de voorziening uit moet voeren. De gemeente heeft een contract met dat bedrijf.
Uiteraard ga je eerst klagen bij het bedrijf als deze de gevraagde voorziening niet of niet naar behoren uitvoert en probeert een oplossing te vinden.
Lukt dat niet, dan kun je een klacht indienen bij de gemeente.
Dat heb je al 2 keer gedaan. Dus je zult moeten wachten op het antwoord van de gemeente.
Heb je een ontvangstbevestiging van je klacht van de gemeente gekregen, dan zal daar bij benadering de afhandelingstijd in staan.
Let er even op dat je vader een klacht indient, of jij namens je vader. Zelf ben je geen partij en kun je geen klacht indienen.

yvonne nooy
door yvonne nooy - Aug 6, 2021 om 12:33
2 Antwoorden / Vragen

Bij mij precies hetzelfde gebeurd.  Ik had eerst een rollator gekocht en later kreeg ik een scootmobiel. Toen ik vroeg om een beugel, werd er ook door de WMO gezegd: ja hoor, dat kan. stuur maar een foto van het model met naam. Ok, zogezegd, zogedaan. na een paar weken komen ze met de beugel, en ja: die past niet. Dan vertelt de monteur, dat er maar 2 beugels te verkijgen zijn. Dit voor 2 verschillende rollators. Eentje van 109 euro en eentje van 349euro. Dat was degene die hij bij zich had. Zo, dat wist ik dan ook. Verder hield het op. Ik heb later dus nog de goedkopere rollator gekocht, maar blijkt te zwaar en een onding om op te vouwen met mijn beperkte mobiliteit. Ergo; verder houdt het op!
Scootmobiel: Galaxy II, roll.Provo.

panter22
door panter22 Aug 6, 2021 om 14:57
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je contact gehad met de afdeling WMO van de gemeente hierover?  Dit kan toch niet de bedoeling zijn. Dus niet met het bedrijf met die 2 beugels. Maar met de ambtenaar van de gemeente die de WMO uitvoert. Zo niet, dien dan een klacht in bij de gemeente.

aurora1
door aurora1 - Aug 8, 2021 om 06:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Moet u met uw klachten niet bij dat zorgbedrijf zijn? Kopie aan de gemeente bij de betreffende afdeling/ambtenaar.
Telefoneren is zinloos. Schrijven/mailen met bewijs van ontvangst.