jo
door johanna9 Jun 28, 2013 om 14:46
Auto & vervoer

Saldo OV chipkaart terugstorten

Beste forum lezers,
Ik heb me wel eens afgevraagd, of je het saldo van een OV chipkaart kunt terugvragen. Om die reden koop ik nu nog steeds een papieren treinkaartje. Bij gebruik heb je er gemiddeld toch zo'n € 25,00 op staan lijkt me.
Ben benieuwd naar jullie reactie.
Groet,
Johanna

8793 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2013 om 15:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u met ander vervoer moet reizen, hebt u die kaart toch ook nodig?

diumenge
door diumenge - Jun 28, 2013 om 17:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat kan, maar is niet echt eenvoudig. Je kan naar een OV-loket gaan en je geld terugvragen, daar zijn kosten aan verbonden, of je kan de kaart opsturen en dan krijg je je geld teruggestort.

Zie:[u] hier [/u].

Kortom, zolang je nog papieren kaartjes kan kopen is dat misschien een beter idee.

jo
door johanna9 - Jun 28, 2013 om 17:18
39 Antwoorden / 23 Vragen

Diumenge,
dank je wel voor dit snelle en duidelijke antwoord. Ik ben nu gerustgesteld en durf hem t.z.t. ook te activeren voor gebruik met NS.

Tijger1,
inderdaad, als we in de hoofdstad zijn, gebruik ik hem al voor bus/tram maar zet er nooit meer op dan € 15,00 per keer . Nu ik weet dat ik restitutie kan krijgen, durf ik er ook meer op te laden.

Met vriendelijke groet en nogmaals bedankt.

Johanna

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 28, 2013 om 17:38
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Alleen bij het terugsturen van je ov-chipkaart en die raakt zoek, dan is het maar de vraag of je je geld ooit terug ziet, aangezien je dat uiteraard niet terug leest.

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2013 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lekkerisdat

Niet alles raakt zoek bij de post.

En Ts rijdt ook nog met de tram en de bus, dus gezien de prijzen daar, gaat het geld wel op.

di
door diemenees - Jun 29, 2013 om 14:54
196 Antwoorden / 15 Vragen

de kosten voor TUSSENtijds geld terugvragen is 2,50-en je moet je kaart dan inleveren, dus nut heeft het niet.
Aan het eind van de 5-jaarsperiode kan je het uitstaande saldo gratis laten overboeken op je nieuwe kaart.
OM bij NS in te checken-als je geen korting hebt- is minimum 16 eur (want je mag 4 eur in de min komen). Je kan-ipv van een kaartje kopen (voor mensen zonder korting e.d. is dat precies even duur) gewoon per keer het saldo ophogen tot je daar net boven komt bij elke gele NS-automaat. Als je maar af en toe per trein reist en dan wel ver, dan pakken voor de meeste mensen al die dagkaarten van hema/Blokker/AH/Kruidvat etc veel gunstiger uit. Als ze uitverkocht zijn, kan je ze altijd nog via marktplaats overnemen. OM alleen met NS te reizen-en dan maar heel soms-is die kaart dus totaal niet nodig. Als je vaker met bus/tram gaat, dan biedt het wel voordelen. Als je niet kiest voor automatscih opwaarderen, dan moet je uiteraard wel zelf je saldo in de gaten houden- met negatief saldo kan je nergens inchecken.