tr
door travour Jan 18, 2009 om 16:16
Auto & vervoer

Schade aan leenauto

Hallo,

Een aantal weken geleden is mijn auto ter reparatie bij de garage geweest. Voor de duur van de reparatie heb ik een leenauto gekregen. Met deze leenauto heb ik een ongeluk gekregen (mijn fout). Nu stelt de garage dat ik aansprakelijk ben voor de volledige schade (1700 euro). Mijn eigen auto is WA verzekerd, de leenauto is eveneens WA verzekerd door het garagebedrijf (volgens mij onder een zogenaamde garageverzekering).

Echter, ik heb nergens een overeenkomst getekend voor de leenauto (geen gebruikovereenkomst noch een huurovereenkomst) en hiervoor zijn ook geen kosten op de "normale" reparatiefactuur gerekend. Ook zijn mij geen voorwaarden kenbaar gemaakt waaronder ik de leenauto mee heb gekregen. Er is dus ook niet gesproken over eigen risico's (wat normaal is bij huurauto's bijvoorbeeld) en er is dus niets op papier geregeld. Men heeft simpel gezegd "neem die daar maar mee vandaag".

Vraag is nu wat mijn juridische positie is. Volgens mij is de garagehouder verantwoordelijk voor de schade (zijn auto) en probeert hij nu ("wie niet waagt, wie niet wint") de schade op mij te verhalen. Ik zie geen enkele juridische basis waarop de garagehouder de schade op mij kan verhalen.

Iemand die weet hoe dit zit???

12890 46 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2009 om 16:44
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, u heeft helaas ongelijk. U bent aansprakelijk voor de schade en omdat u "slechts" WA verzekerd bent kunt u daarvoor uw eigen verzekering ook niet aanspreken. Zou u all risk verzekerd zijn, dan zou dat wel kunnen. U dient daarbij dan wel aan te tonen dat uw eigen auto voor onderhoud of reparatie bij de garage was en u een andere auto ter leen had.

Zo het ongeval had plaats gevonden met uw eigen auto zou de schade aan uw auto ook voor uw rekening zijn geweest. Als er ook sprake is van schade bij de tegenpartiuj, dan staat u maar één ding te doen, melden aan uw verzekeraar met een bewijsstuk dat uw auto voor onderhoud of reparatie was en u beschikte over een leenauto!

grindweg
door grindweg - Jan 18, 2009 om 16:47
2308 Antwoorden / 28 Vragen

u heeft de schade veroorzaakt dus moet u de garage schadeloos stellen.  als het uw eigen auto was moet u er ook zelf voor opdraaien.  dat hij in de garage polis geparkeerd is klopt dat is een normale vorm voor garage bedrijven .hoe zou u het vinden als zij uw auto plat reden en zegde van zoek het maar uit ?. of een auto van bv de buurman die leent en het gaat fout. een over eenkomst is het net in de zin van huur. uitleen service het woord zegt het al.

grindweg
door grindweg - Jan 18, 2009 om 16:47
2308 Antwoorden / 28 Vragen

hallo gerrit 2 zielen een gedachte

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2009 om 16:55
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Hoi Grindweg, komt vaker voor en dus ook gelijktijdig. Goede zondag verder en mogelijk weer eens tot ziens.

tr
door travour - Jan 18, 2009 om 20:26
12 Antwoorden / 1 Vragen

Alvast dank voor jullie antwoorden. Wel een beetje raar als je zelf in een volvo van 3000 euro rijdt die voor een kleine beurt naar de garage gaat en om dan een bijna nieuwe BMW mee te krijgen, die WA verzekerd blijkt te zijn en dan door een kleine schade 1700 euro aan je broek te krijgen? Nergens ben ik op de voorwaarden van deze gratis "service" gewezen?

In welk recht is overigens geregeld dat ik aansprakelijk ben voor deze schade? Daar ben ik met name naar op zoek. Het vervelende is natuurlijk dat voor alle schade die ik aan derden toebreng ik me verzeker middels een Aansprakelijkheidsverzekering. Deze geldt echter niet voor motorvoertuigen.

Kortom, ik zou zelf moeten uitzoeken of en hoe de auto is verzekerd die ik meekrijg van het BOVAG garagebedrijf en dan een afweging maken of ik het verstandig vind om er mee op pad te gaan.

Overigens vind ik het nog wel verdedigbaar dat "gratis" vervangend vervoer natuurlijk onzin is en dit in de prijzen van onderhoud wordt doorgerekend. Wellicht kan je daarmee beargumenteren dat het een huurauto is en er wellicht een eigen risico zou moeten zijn dat je al dan niet kan afkopen?

Alvast bedankt voor de repons!

kiran
door kiran - Jan 18, 2009 om 20:53
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@travour

Zomaar een opmerking na dit verhaal gelezen te hebben:

Ik vind het een vreemde zaak, een leenauto is toch verzekerd? Kan me voorstellen dat je een 'eigen risico' hebt, maar geheel de schade betalen?

Als dit inderdaad de gang van zaken is, zou het niet aan te bevelen zijn, sleutels van een leenauto aan te pakken. 'Krasje' is zo gemaakt!

Nogmaals: verder geen kaas van gegeten, maar als dit beleid is van de garages in het algemeen? Vraag me dan toch af: wie neemt dan in hemelsnaam nog een leenauto mee!

Misschien info ophalen bij een Juridisch Loket?

Klik hier

Succes, en laat nog eens horen hoe dit afgelopen is.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 19, 2009 om 01:17
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag travour,

Even hypothetisch:

Jij bent thuis en je leent je auto even uit aan de buurman waar je goed mee over weg kunt. Hij brengt hem terug en zegt: "Bedankt voor het lenen, maar ik heb er wel een aanrijding mee gehad en ze zit wat in elkaar, €1500,- schade, maar ze staat er weer. Ziet maor es. Doei.

Hoe zou jij dat vinden? Zelf de schade aan de auto betalen, of de buurman?

Hardware ERror MAN.

tr
door travour - Jan 19, 2009 om 07:32
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou dan vinden dat ik met mijn buurman tot een nette oplossing moet komen. Een jaar of vijftien geleden heb ik dit overigens al een keer bij de hand gehad toen ik een auto van een vriend total-loss reed. Volgens mij was het toen zo dat ik juridisch gezien niet aansprakelijk was. We hebben toen de schade (4000 gulden) gedeeld. Je kan het ook omdraaien en vinden dat de buurman eigenaar is en dus ook verantwoordelijk. Hij besluit zijn eigendom aan iemand anders uit te lenen, zonder all risk verzekerd te zijn. Of als ik bijvoorbeeld de buurman in zijn auto naar huis rij omdat ie een borreltje teveel op heeft? Moet ik dan ook de schade betalen? Ik ga even contact opnemen met het Juridisch Loket (bedankt voor de tip!) en misschien ook even met de BOVAG. Heb ik in ieder geval helder wat het juridisch kader is. Bedankt tot zover, ik zal wel ff posten wat de uitkomst is!

holstein
door holstein - Jan 19, 2009 om 08:31
922 Antwoorden / 16 Vragen

Je zou denken dat zo'n leenauto all risk verzekerd is, want anders kun je het er haast niet op wagen die auto mee te nemen.
Vreemde zaak, want je neemt zoiets gewoon aan, maar dat zal een les voor velen zijn om hier eerst naar te vragen en op papier te hebben....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2009 om 10:03
16883 Antwoorden / 202 Vragen

een punt blijft dat vraagsteller zelf (ook) niet all risk is verzekerd, herhaald, stel dat het met de eigen auto was gebeurt. Punt is ook dat je een leenauto veelal gratis en op goed vertrouwen meekrijgt. Bij garages die dan verhuren, dan mag je uitgaan van verzekering.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 19, 2009 om 10:27
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ travour:

Quote: "Ik zou dan vinden dat ik met mijn buurman tot een nette oplossing moet komen. "

Wat is een nette oplossing? Uit wiens standpunt bekeken? Gewoon schadeloosstellen, lijkt me een nette oplossing, niet delen. Dat jullie 50-50 gedaan hebben met die total-loss schade is meer dan vriendelijk van je vriend. Dat kun je in een zakelijke relatie zeker niet verwachten.

Als je iets leent behoor je daar als "een goed huisvader" mee om te gaan. Je leent het en dan aanvaard JIJ het risico. Wil je dat niet lopen, dan behoor JIJ je tegen eventualiteiten te verzekeren. Je kunt een auto ook voor één dag all-risk verzekeren. Er hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.
Zou jij dat, zonder de wetenschap achteraf, hebben willen betalen voor de leenauto?
Je zou met een geleend object juist voorzichtiger om moeten gaan. Dus meer afstand houden, kruisingen langzamer naderen, nog een keer vaker rondom en in spiegels kijken.

Als het bedrijf de auto zelf repareert, zou je kunnen vragen of ze de winst op arbeidsloon en materiaal niet willen berekenen, zoals een schade-expert dat zou doen. Dan kan de schade een paar honderd lager uitvallen. Dus een netto uurloon en netto prijzen.

Maar dat hoeven ze niet te doen, want in de tijd dat aan die kneus gerepareerd wordt kan ook normaal geld verdiend worden.

H.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2009 om 10:43
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben even op zoek geweest en verwijs u naar:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7a/1781.html het goed huisvader beginsel

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2009 om 10:44
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Oh, na het zenden zie ik dat H. me net voor is. Nou goed dan, ik gaf de wettekst er dus bij. (Met collegiale groet aan herman)

grindweg
door grindweg - Jan 19, 2009 om 12:05
2308 Antwoorden / 28 Vragen

hrd man.op werkplaats tarief zit geen winst. voor de rest is het inderdaad wel een punt van mogelijkheden.

kenwel2
door kenwel2 - Jan 19, 2009 om 12:23
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo travour: U had van te voren ook kunnen vragen ,of er geen leen overeenkomst aanwezig was, de meeste garagebedrijven, laten je eerst een overeenkomst tekenen, alwaar de voorwaarden in staan vermeld... U neemt zomaar klakkeloos een (dure) auto mee, en, neem vanm mij aan, veel garage's nemen geen dure verzekering op een leen auto, zodat ze daarop in ieder geval kunnen besparen. U zult de schade geheel dienen te vergoeden, helaas voor u.

De meeste mensen die hier reageerden, hebben, helaas voor u, dan ook juist geantwoord...

Gr. Henri

wi
door wilo1957 - Jan 19, 2009 om 12:48
46 Antwoorden / 45 Vragen

Nou sorry hoor ik ben het er niet mee eens.

geen overeenkomst.....dan pech voor de garage. overigins is die garage toch zelf wel verzekerd? want ik neem aan dat hij de leen auto ook min of meer mee berekend in zijn kosten aan de auto. volgens mij is nergens of sorry bijna nergens deze "service"gratis. volgens mij is het toch echt het risico van de garage.moet hij er maar een verzekering op afsluiten.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 19, 2009 om 12:59
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ grindweg:

Klopt! OP het werkplaatstarief zit geen winst meer. Die is IN het tarief al gecalculeerd. Daar zit veel meer in gecalculeerd, zoals een percentage leegloop, cursus om bij te blijven en nog veel meer vaste en variabele kosten. Hoe komt anders een garagehouder aan zo'n hoog uurloon dat hij aan de klant berekent. De monteur krijgt er maar een fractie van.

Doen jullie het anders, dan doe je jezelf tekort. Ik hoef je daar toch geen les in te geven?

Met de cursus voor het patroonsdiploma leer je dat wel. In alle branches wordt winstopslag gecalculeerd op arbeidsloon.

H.

tonkuijler
door tonkuijler - Jan 19, 2009 om 13:51
19 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Travour,

Nog even niets betalen, heeft u toevallig een foto van de schade gemaakt en/of een schade rapport gekregen van die schade?

Leenauto`s zijn normaal gesproken verzekerd, bij een bedrijf van grote omvang WA, bij een klein bedrijf vaak AR met een hoger (eigen risico) ER. De reperateur is verplicht een client een huurcontract te laten tekenen, komt het voertuig met schade terug wordt de client het ER afhandig gemaakt en de rest (schade afwikkeling) is voor het bedrijf.

Het is een heel simpel verhaal b.v u krijgt een auto mee met een dagwaarde van 50.000 Euro en u knalt dat hele ding in elkaar, hoe gaat dit bedrijf er dan mee om, mag je dan voor 50.000 Euro het wrak mee naar huis nemen.

Ik zou iemand meenemen naar dat bedrijf en gaan praten over dat u bereid ben om het ER te betalen, als je er niet uit komt de BOVAG aanschrijven en vragen of zij willen bemiddelen (BOVAG heeft een geschillen commissie).

Zijn er nog vragen gewoon hier stellen, succes met de afhandeling.

Ton

tu
door turelaria - Jan 19, 2009 om 15:35
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Travour,

Mijn antwoord komt voor 100% overeen met dat van Gerrit, daar is dus niets aan toe te voegen. Wat mij echter wel bevreemd is dat een kleine beurt, waar je bij een bovag-dealer normaliter op kunt wachten en ca 2 uur in beslag neemt, niet een mogelijkheid bestaat om even een fiets te lenen, of naar het cafe op de hoek gaat voor een kop koffie. Dat had zeker wat gescheeld, want de fiets is meestal gratis. En een bmw als vervanger, zou in mijn geval de kat op het spek binden zijn....? Ik wens je evenwel een gunstige afloop toe! groet,  Hans

tr
door travour - Jan 19, 2009 om 17:21
12 Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels contact gehad met Bovag: zij vinden dat als er geen voorwaarden kenbaar zijn gemaakt de klant er van uit mag gaan dat de auto All Risk is verzekerd. Anders had dit door de garagehouder moeten worden gemeld. Bovag vindt dus dat de garage aansprakelijk is en een eventueel eigen risico mag proberen te verhalen op de klant.

Ook contact met Juridisch loket die verwijzen naar BW7A titel 13. Echter kan ik daar het artikel niet vinden dat schade regelt, wel een hoop andere situaties. Artikel 1786 regelt hoofdelijke aansprakelijkheid in het geval van twee leners. Artikel 1783 zegt ook iets over waardevermindering maar enkel als het geleend op waarde is geschat bij uitleen.

Overigens vind ik titel 13 misschien niet toepasselijk. Zoals al eerder aangegeven kan je beargumenteren dat het hier niet gaat om een "gratis" service. There is no such thing as a free lunch en dus wellicht is hier toch sprake van huur. Verder zou ik verwachten dat hier al lang en breed jurispredentie over zou zijn. Goed, we ploeteren nog even verder en ik zal jullie op de hoogte houden. Wederom dank voor alle respons en tips!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2009 om 18:00
16883 Antwoorden / 202 Vragen

ik herhaal het bewust nog een keer, voor al degenen die adviseren niet te betalen en/of dat er maar een overeenkomst had moeten zijn!

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7a/1781.html het goed huisvader beginsel

tr
door travour - Jan 19, 2009 om 18:13
12 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het herhalen. Maar hier wordt toch niets gezegd over eventuele schade en voor wiens rekening die dan is? Ik durf best te beweren dat ik goed heb opgepast en de auto heb behandeld als ware het mijn eigen. Ik heb niet roekeloos hard gereden, geen alcohol genuttigd etc.

En nogmaals, wellicht moet ik het over een andere boeg gooien en beargumenteren dat het hier niet over bruikleen gaat maar over huur. Wederom dank voor de repsons, ik ga even neuzen in uitspraken van kantonrechters.

tr
door travour - Jan 19, 2009 om 18:15
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie net dat de ANWB ook rechtshulp geeft. Daar maar eens vragen ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2009 om 18:45
16883 Antwoorden / 202 Vragen

U stelt zelf:  "Met deze leenauto heb ik een ongeluk gekregen (mijn fout)." Ook herhaald, stel dat het uw eigen auto was?

Helaas kan dit dus een reden zijn dat ook uw garage niet op de meest eenvoudige wijze een leenauto meegeeft maar dat die daar in het vervolg ook gehuurd moet worden!

kenwel2
door kenwel2 - Jan 19, 2009 om 18:57
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Beste travour: U schrijft

"wellicht moet ik het over een andere boeg gooien"

Kijk nu eens goed, wat dhr. gerritaltena schrijft, en vele anderen, u zit met een finaciele tegenvaller, het is gewoon niet anders, er valt niets 'over een andere boeg' te gooien.

Gerrit en vele anderen betreffende dit topic, hebben gewoon gelijk, maar gelijk hebben, of gelijk krijgen, is soms moeilijk te accepteren...

Ik zou willen zeggen: Kijk in het vervolg uit met dergelijk soort zaken, en, leen niet zomaar een auto van derden...en eh..leen straks uw eigen auto ook niet zomaar even uit, het is maar een tip.

Succes, Gr. Henri

mastag
door mastag - Jan 19, 2009 om 19:41
955 Antwoorden / 19 Vragen

Hoi Travour,
Heeft u de garage wel laten tekenen voor het in ontvangst nemen van uw auto dan? Stel dat die nu van de brug af valt, of de motor wordt vernield, en zei zeggen ja we weten niet wat de auto hier doet, wij hebben niets getekend.
Ach er kan zelfs een kruissleutel op uw motorkap vallen, toch al snel een flink schadebedrag. Zij hebben ook dan geen krabbel gezet en toch gaat u er dan van uit dat zij de schade in zo'n geval netjes oplossen, nu is het helaas voor u andersom. Ze geven in goed vertrouwen een auto mee, u accepteert deze, u neemt dan ook het risico.

Als je een heer bent of dame dan regel je die schade netjes, dat gezeur om juridisch er onderuit te komen. Jij rijdt schade dus moet je ook betalen.De garage geeft als service een leenauto, dat is netjes, En eigen schade valt niet onder een WA te claimen.

Ik raak een beetje teleurgesteld in mensen die bijna amerikaanse praktijken willen krijgen in nederland. Het stond niet in het boekje, ik heb er niet voor getekend, ik wist het niet, mijn buurman had dat niet. En zelf wel willen claimen maar als ze aan de beurt zijn rennen om een uitweg te vinden.
Beste Travour het is niet persoonlijk maar ik word hier zo moe van.

patrick555
door patrick555 - Jan 19, 2009 om 19:50
31 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Als u een beetje handig bent en de schade zit ook mee, dan zou ik de schade zelf repareren. Als het schroefschade is dan zou ik zelf onderdelen zoeken en de auto zelf repareren. Onderdelen zijn nog niet zo duur. De garage brengt ook weer repatatiekosten in rekening. Dit kan maar zo de 1000 euro zijn van de totale reparatiekosten van 1700 euro.

Nu nog de vraag of u de auto voor de 2e keer meekrijgt.

Met vriendelijke groet,

Patrick

grindweg
door grindweg - Jan 19, 2009 om 20:23
2308 Antwoorden / 28 Vragen

ook bij een lease auto tekent men er voor dat men er als een goed huisvader voor zorgt. die auto's zijn meestal wa casco verzekerd.. maar dan zelfs nog heeft men een eigenrisico. dit kan men afkopen net als bij een verhuur bedrijf. maar bij gewoon uitleen is het NORMAAL dat men de schade vergoed. de garage hoeft er niet beter van te worden maar u moet hen schadeloos stellen.doe dit in overleg. .wilt u er ook nog klant blijven? let op kassa radio

tr
door travour - Jan 19, 2009 om 20:51
12 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen, bedankt voor alle respons! Hopelijk is er niemand oververmoeid geraakt door mijn "haast Amerikaanse" praktijken :-) Topic mag wat mij betreft op slot, ik weet wat ik moet doen.

st
door stevenjoel - Jan 19, 2009 om 21:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij kan je ook een beroep doen op je (persoonlijke)aansprakelijkheids verzekering.

Je hebt toch per ongeluk schade toegebracht aan derden

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 19, 2009 om 23:27
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Steven:

"Volgens mij....."
Waarom denk je dat er een aparte WA verzekering is voor motorvoertuigen? Dan zou dat toch ook onder de WA-Particulieren kunnen vallen als jij brokken maakt? Je brengt immers iemand schade toe?

Gewoon nog een tijdje doordromen, Steven. Dan lijkt de wereld toch zoooo mooi.....

H.

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 20, 2009 om 00:02
1094 Antwoorden / 2 Vragen

AVP biedt geen dekking voor schade met of door motorvoertuigen met uitzondering van het passagiersrisico (openen deur).

Drie jaar hebben we een boot gehuurd en die was uiteraard WA + casco verzekerd met een eigen risico van 500 euro. Tevoren moest dat bedrag worden betaald tezamen met de huursom. Dat lijkt me normaal, maar daar is tevoren ook over gecommuniceerd. Nu door de garage dit aspect tevoren niet duidelijk is gemaakt dient de schade voor hun rekening en risico te blijven.

Vervangende auto is gratis casco meeverzekerd op de eigen polis in het geval van WA + volledig casco dekking.

tr
door travour - Jan 20, 2009 om 14:50
12 Antwoorden / 1 Vragen

Hof Leeuwarden, 23 december 1998 - Professionele garagehouder dient klant mee te delen dat leenauto alleen WA verzekerd is.

tr
door travour - Jan 20, 2009 om 14:51
12 Antwoorden / 1 Vragen

Hof Leeuwarden, 23 december 1998 - Professionele garagehouder dient klant mee te delen dat leenauto alleen WA verzekerd is.

johanpc
door johanpc - Jan 20, 2009 om 14:59
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Kan je bewijzen dat ze dat niet gedaan hebben.

kenwel2
door kenwel2 - Jan 20, 2009 om 16:07
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Beste travouer: Toch knap van u, om er na al die tijd achter te zijn gekomen, dat de door u geleende auto alleen maar wa verzekerd was! (lees mijn eerdere reaktie aan u eens..)

Quote: "Professionele garagehouder dient klant mee te delen dat leenauto alleen WA verzekerd is"

Hoe professioneel bent u te werk gegaan, bij het meenemen van de door u geleende auto, vraag ik me toch erg sterk af dan....?!

Heb zo'n vermoeden, dat de garagehouder u in het vervolg niet zo meer toeschietelijk zal zijn, en dat u maar beter een fiets kunt meenemen in de toekomst...

Gr. KW (Henri)

tonkuijler
door tonkuijler - Jan 20, 2009 om 17:33
19 Antwoorden / 0 Vragen

LS

De discussie hier klopt niet erg, de vraagsteller ligt bij veel forum leden op de pijnbank en m.i is dat niet terecht, overduidelijk is de reperateur in gebreke gebleven, en als er dan iets fout gaat mag van een aantal forum leden de client de reperateur schadeloos stellen.

Met de huidige automarkt zouden garage bedrijven het prachtig vinden als hun uitgeleende autopark morgenochtend in de spits helemaal kort gereden zou worden, dan zijn ze gelijk van hun niet of nauwelijks verkoopbare auto`s af. En hun clieentele draait voor de kosten op.

De leen en/of gratis huur auto`s zijn natuurlijk niet gratis, het is een investering van een garage en/of schadebedrijf om clienten binnen te krijgen, als zo`n auto weer terug komt met schade is dat jammer. Maar los je het netjes met je client op komt deze de volgende keer weer terug.

Ik blijf erbij dat het bedrijf in dit geval het ER moet afpakken (welke geld voor particulieren) en dat er geen verplichting is tot een volledige schadeloosstelling (zie mijn vorige stukje over die auto van € 50.000). En nu nog even een misvatting uit de lucht halen, de auto`s van lease maatschappijen zijn ten alle tijde WA verzekerd, het AR gedeelte doen ze namelijk zelf, vandaar dat er voor lease maatschappijen nog wel eens auto`s worden gerepareerd die onder 3 verschillende treinen hebben gelegen.

Vragensteller, ik blijf bij mijn vorige stukje ga praten, en blijft de reperateur vasthouden aan € 1700, maak er werk van.

Succes

tr
door travour - Jan 20, 2009 om 17:38
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen, ik begrijp niet waarom er een soort vijandigheid richting topic starter moet komen, tenzij jullie allemaal garagehouders zijn.

Ik schets een casus en vraag hulp op dit forum om het juridisch kader helder te krijgen. Een aantal reacties hebben daar zeer zeker aan bijgedragen, waarvoor wederom mijn expliciete dank. De verwijzinging naar het BW7a bijvoorbeeld waarin bruikleen is geregeld. Als je iets leent van een ander en je maakt het kapot ben je aansprakelijk voor de schade. Tegen deze aansprakelijkheid kan je je verzekeren middels een aansprakelijkheidsverzekering die de meesten van ons ook hebben. Echter dekt deze niet de schade aan motorvoertuigen.

Ik was (en ben) van mening dat er een vreemde situatie voor de consument ontstaat dat als een garagehouder een vrij nieuwe auto WA verzekerd, deze zonder overeenkomst of aanvullende voorwaarden kenbaar gemaakt te hebben aan de klant meegeeft en daarmee dus de klant het risico van eventuele schade laat lopen.

De Bovag organisatie heeft inmiddels aangegeven dat je er als klant van een Bovag bedrijf van uit mag gaan dat de leenauto All Risk is verzekerd.

Ook de ANWB rechtshulp nam dit standpunt in en heeft me verwezen naar de uitspraak van het Hof van Leeuwarden.

Als ik de reacties hier lees schaam ik me bijna dat ik zoek naar een manier om mijn rechtspositie op zijn minst helder te krijgen en als die positie mij aanleiding geeft om het schadebedrag af te wentelen of te verminderen.

Vrijdag heb ik een afspraak met de garage en zullen we zien waar we uitkomen. Totzover nogmaals dank voor de nuttige bijdragen!

tr
door travour - Jan 20, 2009 om 17:40
12 Antwoorden / 1 Vragen

Dank, je was met iets voor.... (zie reactie hierboven)...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 21, 2009 om 09:43
16883 Antwoorden / 202 Vragen

beste tonkuijler, dat u een andere mening heeft is prima maar een aantal van de redeneringen klopppen toch echt niet.

Dat een garagist een leenauto ter beschikking stelt is uiteraard bedoeld als service. Hij kan echter alleen auto's ter leen geven die een geel kenteken hebben en ook tenminste WA zijn verzekerd. Om op een dergelijke manier van "de voorraad" af te komen zou dus betelenen dat iedere auto niet als voorraad mag zijn vermeld en tenminste WA verzekerd.

U gaat helaas voorbij aan het wettelijk gestelde ten aanzien van het goed huisvader zijn over een geleend goed en verder zal naar mijn uitdrukkelijke mening eventueel een rechter ook stellen "hoe zou het zijn als het uw eigen auto was geweest, u had dan zelf de schade moeten betalen". Maar dat is dus aan een rechter voorbehouden.

Als hij zelf all risk verzekerd zou zijn zou zijn verzekering betalen.

Vraagsteller heeft niets getekend, er is derhalve een mondelinge leenovereenkomst >>>> en daar moet je als goed huisvader mee omgaan.

tr
door travour - Jan 21, 2009 om 10:31
12 Antwoorden / 1 Vragen

Gerrit,

Hoe kijk jij aan tegen de genoemde uitspraak van het Hof van Leeuwarden dan? Het lijkt me niet dat als ik nu voor een rechtbank zou verschijnen met dit geschil een rechter anders zal oordelen?

Daarin wordt expliciet aangegeven dat een professioneel garagehouder zijn klanten ervan moet verwittigen als een auto slechts WA is verzekerd. Als reden hiervoor heeft het Hof aangegeven dat een consument tegen dit soort risico's in bescherming genomen dient te worden.

Ik begrijp inmiddels het goed huisvader beginsel en begrijp ook dat je aansprakelijk bent voor hetgeen je leent. Dit aansprakelijkheidsrisico zal ik ook ten allen tijde aanvaarden omdat, zolang ik me als goed huisvader gedraag, ik eventuele schade als gevolg van een ongelukje kan verhalen op mijn aansprakelijkheidsverzekering.

In het geval van motorvoertuigen ligt het iets anders omdat dit een expliciete uitzondering is op de aansprakelijkheidsverzekering. Door het in bruikleen nemen van een motorvoertuig met enkel WA verzekering aanvaard ik, zonder me daarvan bewust te zijn, een aansprakelijkheidsrisico waartegen ik niet verzekerd ben. Om dit te voorkomen legt het Hof een verantwoordelijkheid bij de professionele garagehouder om consument hiervan te verwittigen. Als de garagehouder mij had verwittigd (middels een overeenkomst), had ik een andere afweging kunnen maken of me voor de duur vande bruikleen kunnen bijverzekeren.

De bewijslast ligt overigens niet bij de consument  maar bij de garagehouder aangezien het Hof oordeelt dat daar ook de verantwoordelijkheid ligt. Zou raar zijn als garagehouder verantwoordelijk is maar consument moet bewijzen dat het tegendeel waar is.

We leven (gelukkig) in een land waarin consumenten een redelijke bescherming genieten. Onder diezelfde bescherming valt overigens ook dat je mag verwachten dat een professioneel bedrijf geen zaken op je auto laat vallen of zelfs de hele auto van de brug laat vallen, zonder je daarvoor schadeloos te stellen. Daar zijn dan weer bedrijfsrisicoverzekeringen voor.

yo
door yoka - Jan 21, 2009 om 22:56
7 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn man heeft j.l. 5 januari een leenauto gehad i.v.m. een trekhaak onder onze auto zetten. Op de terugweg is hij door de gladheid tegen een boom gereden. Auto total loss!!!. Onze garage heeft de auto opgehaald mijn man heeft zijn exuses aangeboden en tot op heden hebben wij nog geen rekening gehad en er is ook met geen woord over gesproken dat wij voor de schade opdraaien. Maar ja, wij hebben een garage waar je "U" tegen zegt. We zijn er pas een jaar maar raden iedereen in onze vrienden en kennissen kring deze garage aan. Wij hebben nog nooit zo'n goede garage en service gehad. Ik zou zeggen zoek ook zo'n garage.

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 21, 2009 om 23:40
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Consumenten worden door de wetgever beschermd en de uitspraak van het Hof in het voordeel van de consument is dus begrijpelijk. Echter het hangt van de specifieke omstandigheden af of een andere rechter een afwijkend oordeel zou kunnen hebben. Natuurlijk voelt u zich door de uitspraak en het oordeel van de ANWB en BOVAG gesterkt, maar het is ongetwijfeld nog een hele toer om de garagehouder te overtuigen. Een goed gesprek en het advies aan hem om zelf navraag te doen zou tot een aanvaardbaar compromis kunnen leiden.
Overigens kan ik me voorstellen dat een deel van de schade bijv. 500 euro voor uw rekening zou komen en het meerdere voor de eigenaar.

tonkuijler
door tonkuijler - Jan 22, 2009 om 02:01
19 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Travour,

Hier zat ik op te wachten (yoka hardstikke bedankt) op een melding van een client van een schade en/of garagebedrijf die een leenauto (of hoe je dat dan ook wil noemen) heel erg kort zou rijden (stuk dus). Redelijk wat jaren ben ik in het verleden bedrijfsleider geweest van een schade keten in de  omgeving van Amsterdam, het is bijna onmogelijk te noemen om tegen een client te zeggen "hier heeft u de sleutels en daar staat de auto" Je gaat met een client naar de auto je laat zien waar de handels en schakelaars zitten, de client neem je mee naar binnen, je maakt een kopie van het kenteken bewijs van het aangeboden voertuig en van het rijbewijs van degene die er in jouw auto gaat rijden, je vult een huur en/of leen overeenkomst in met vermelding van de datum en tijd en kilometerstand (zodat je weet wie je de bekeuringen moet sturen die er tijdens de huur en/of leentijd op vallen) en er wordt een vermelding gemaakt van de hoogte van het ER per schade geval.

Als yoka gaat bellen met het bedrijf zal ze te horen krijgen wat het ER is, zoniet krijgt ze te horen yoka we zijn er niet blij mee maar we lossen het wel op en we zien je een volgende weer terug.

En daarom vroeg ik je in het 1e bericht, heb je een foto en/of schaderapport van de schade, mijn vermoeden is dat jouw garage het heerlijk vind dat hun clienten schade aan hun auto`s rijden. En waarom schrijf ik dit, als jij je knip trekt hebben zij hem weer goed verdiend.

Ik heb niet beoogd naar de rechter te stappen zoals velen op het forum wel zouden doen, als je er niet uit komt ga naar de BOVAG.

yoka nogmaals bedankt, en Travour ik reageer niet meer het is mooi geweest laat hier nog wel even weten hoe het afloopt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 22, 2009 om 08:50
16883 Antwoorden / 202 Vragen

ik ken de uitspraak van het Hof niret en zie graag een verwijzing. Bij mij is essentieel dat vraagsteller zelf (ook) uitsluitend een WA verzkering heeft en dus niet gedekt is voor alle schade.

tr
door travour - Jan 22, 2009 om 09:21
12 Antwoorden / 1 Vragen

De uitspraak van het hof is gedaan op 23-12-1998 te Leeuwarden. Dit wordt mij door de ANWB rechtshulp opgestuurd, zal wellicht ook wel via Google te vinden zijn. Ik ga vrijdag gewoon het gesprek met garagehouder aan. Mijn standpunt zal zijn dat ik niet aansprakelijk gesteld kan worden voor de volledige schade maar wel bereid ben tot vergoeding van een "normaal" eigen risico zoals dat bij de top5 autoverhuurbedrijven geldt. Ik denk dat ik dan inderdaad rond de 500 euro zal uitkomen en daar kan ik best mee leven.