kl
door klusman Jan 31, 2018 om 11:19
Auto & vervoer

Vergoeding Autoschade

Mijn zoon is enige tijd geleden, voor een rood verkeerslicht, van achteren aangereden. De schadeverzekering, waar hij all-risk is verzekerd, wil de schade niet vergoeden. Als reden geven zij aan dat hij, vanwege medicijngebruik, niet verzekerd is.
Hij gebruikt inderdaad een medicijn dat van invloed kan zijn op het rijgedrag, maar dat neemt hij 's-morgens ca. 07.00 uur in en de aanrijding (door een ander) vond om ca. 16.00 uur plaats.
Is dit een normale gang van zaken? Zo ja, dan kan niemand, die een medicijn gebruikt met invloed op rijgedrag, een auto verzekeren en besturen.

3950 12 Rapporteer

brainless
door brainless - Jan 31, 2018 om 11:25
324 Antwoorden / 0 Vragen

Om welk medicijn gaat het?
Met sommige mag je pas na 2 weken gebruik rijden (mits je geen klachten hebt), met andere niet tot 72 uur na inname.

Ik bv heb langere tijd tramadol geslikt en mocht de eerste 2 weken geen autorijden.
Na die 2 weken mocht dat wel en was ik ook gewoon verzekerd.
Met bv diazepam mag je tot 72 na gebruik geen autorijden; ook niet als je langere tijd slikt.

ap
door apiejoepie - Jan 31, 2018 om 11:31
130 Antwoorden / 4 Vragen

ik snap niet wat zijn verzekering hier bij moet doen

ol
door old fellow - Jan 31, 2018 om 11:34
90 Antwoorden / Vragen

Als je medicatie een gele sticker (gevaar besturen voertuigen) heeft mag je dat niet. Doe je dat toch ben je niet verzekerd. Simpel.

brainless
door brainless Jan 31, 2018 om 12:26
324 Antwoorden / 0 Vragen

In de bijsluiter staat wanneer je evt wel (weer) mag rijden.
Een gele sticker houdt niet standaard in dat je helemaal niet (meer) mag rijden.

ne
door neodutchio - Jan 31, 2018 om 11:44
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Als iemand geen voertuig mag besturen kan deze dus ook geen aanrijding krijgen. Er staat duidelijk in alle polisvoorwaarden dat je met medicijnen met een gele en zeker een rode sticker niet verzekerd zou zijn. Het tijdstip van inname is niet relevant, tenzij uw zoon kan aantonen dat hij met deze medicijnen wel zou mogen rijden.

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 31, 2018 om 11:45
509 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet hoe de verzekering van de tegenpartij aan die info komt ,want die zijn aansprakelijk en moeten dus de schade betalen. Al met een merkwaardige vraag tenzij er is vastgesteld is dat je zoon niet in staat was om te rijden.Anders zou je in dit geval kunnen melden dat hij de medicijnen al enige tijd niet meer gebruikt.

kl
door klusman - Jan 31, 2018 om 11:46
91 Antwoorden / 9 Vragen

Hij gebruikt dit medicijn ca. 5 jaar en volgens de artsen en de RWD mag hij gewoon autorijden.
Het vreemde is dat hij enkele jaren eerder zelf een ongeval heeft veroorzaakt en dit wel werd vergoed.
Volgens de bijsluiter kan het medicijn, bij een verhoging, wat duizeligheid veroorzaken.

ho
door holy53 Feb 1, 2018 om 11:59
68 Antwoorden / 1 Vragen

Rwd? U zult RDW bedoelen. Maar wat hebben zij hier mee van doen? CBR gaat over rijbewijzen.

kl
door klusman - Jan 31, 2018 om 11:51
91 Antwoorden / 9 Vragen

In de polisvoorwaarden staat niets over een rode of gele sticker en die zitten ook niet op zijn medicijn.
Als je all-risk bent verzekerd, regel je het altijd via je eigen verzekering, want die regelt alles voor jou.
Maar ik denk dat hij alles maar met de verzekering van de tegenpartij moet regelen.

Grunnen.
door Grunnen. Jan 31, 2018 om 12:00
509 Antwoorden / Vragen

Klopt , dus eigenlijk is het aan beide verzekeringen wie de schade betaald. Als de tegenpartij niet wil betalen op grond van medicijn gebruik ,kan het wel eens zo zijn de verzekering van je zoon ook niet betaald en je zoon opdraaid voor alle schade.

Le
door LeCorbeau Jan 31, 2018 om 13:28
38 Antwoorden / Vragen

Uw zoon is toch van achteren door een andere auto aangereden dus wat heeft medicijngebruik ermee te maken?Uw  zoon stond voor een rood verkeerslicht en werd van achteren aangereden, dus diegene die uw zoon aanreed is fout. Als ik iemand van achteren aanrijd ben ik fout ik had afstand moeten houden. Dus de verzekering van de tegenpartij moet betalen, als u een rechtsbijstandsverzekering hebt schakel die in.

ne
door neodutchio Jan 31, 2018 om 14:13
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Op het moment dat een bestuurder niet zou mogen rijden had deze dus ook niet op de weg mogen zijn. Vergelijk het maar met rijden zonder rijbewijs, dan kan je ook fluiten naar je geld bij een aanrijding.

edrick3
door edrick3 - Jan 31, 2018 om 12:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Neem aan dat er een aanrijdingsformulier is opgemaakt (en procesverbaal)?
Stel de tegenpartij aansprakelijk middels een brief.
Pro-forma nota vwb de herstelkosten bijvoegen.
Hoe weet de eigen verzekeringsmaatschappij van dat medicijngebruik? Zelf opgegeven?

brainless
door brainless - Jan 31, 2018 om 12:25
324 Antwoorden / 0 Vragen

Als hij volgens de arts en RDW mag rijden; moet hij even een bewijs ervan opvragen.
Dit bewijs opsturen naar de verzekering.

aurora1
door aurora1 - Jan 31, 2018 om 13:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De tijdstippen doen volgens mij niet ter zake, want aantonen wanneer een medicijn ingenomen is zal niet kunnen. Bovendien werken medicijnen vaak door tot de volgende inname. Pas na een tijdje geen medicijnen nemen zijn de stoffen uit het lichaam verdwenen, afhankelijk van de soort medicijnen.
Uw zoon kan toch informatie overleggen dat het RDW en de artsen vinden dat hij wel auto kan rijden? Tenzij op- of rondom het moment van de aanrijding iets gebeurd is dat aan die medicijnen kan liggen. Dus duizeligheid o.i.d., maar dat zou dan aangetoond moeten zijn.
Ik zou de voorwaarden van die verzekering nog maar eens goed doorlezen wat betreft de reden die zij opgeven.
Hoe weet die verzekering van het medicijngebruik?

panter22
door panter22 - Jan 31, 2018 om 14:01
6599 Antwoorden / Vragen

Lees deze info eens door:
https://www.cbr.nl/medicijnen.pp?
Als je zoon vanwege medicijngebruik niet verzekerd is, dan mag hij niet autorijden.
Wat staat over medicijngebruik in de polis?
Uit de verzekering van generali:

AUTOVERZEKERING EN MEDICIJNGEBRUIK

U hoeft uw medicijngebruik niet aan ons door te geven. Mag u tijdelijk niet autorijden omdat u medicijnen gebruikt, dan blijft uw auto gewoon verzekerd. Uw partner kan tijdens uw rijontzegging gewoon gebruikmaken van uw auto. Ook mag u uw auto nog steeds uitlenen aan familie, vrienden of buren.

Gaat u rijden onder invloed van medicijnen, terwijl u weet dat u niet geschikt bent om deel te nemen aan het verkeer? Wij vergoeden altijd schade die u bij anderen veroorzaakt. In een heel duidelijk en ernstig geval van niet kunnen rijden door invloed van medicijnen, kan u roekeloosheid worden verweten. In zo'n geval vergoeden wij schade aan uw eigen auto niet.

kl
door klusman - Jan 31, 2018 om 16:59
91 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb alle reacties gelezen. Bedankt daarvoor.
Inmiddels heb ik begrepen dat een verzekeringsmaatschappij zelf niet kan/mag bepalen of iemand door medicijngebruik niet verzekerd is cq. niet mag rijden.
De verzekeringsmaatschappij zal hiervoor informatie moeten inwinnen bij de behandelende arts of het RWD.
Deze hebben echter bepaald, dat het medicijngebruik, het autorijden niet in de weg staat.
Daarbij heeft hij het ongeval ook niet veroorzaakt.
Het zal misschien wat tijd kosten, maar de schade zal wel betaald worden.
Vr. gr. Klusman

aurora1
door aurora1 Feb 1, 2018 om 15:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor uw terugkoppeling.
Als uw zoon een rechtsbijstandsverzekering heeft zou hij die kunnen inschakelen om deze kwestie recht te trekken en wat te bespoedigen. Mogelijk is hij dan wel wat geld aan eigen risico kwijt.