di
door dikkemick Mar 5, 2006 om 11:54
Auto & vervoer

Vermogen valt weg van subaru e12

Wie heeft een idee???? Ik rijd een Subaru E-wagon E12 uit 1994 en soms
valt ineens het gehele vermogen van de auto weg en gaat het lampje
"check Engine" branden. Laatst gebeurde dit tijdens afremmen op de
motor naar de 2e versnelling toe.

In de garage werd niets gemeten/gevonden, maar ik zou graag willen weten wat een oorzaak zou kunnen zijn...





1705 26 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2006 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dikkemick,


mocht u er hier niet uitkomen, stel uw vraag eens dan eens op:


www.problemcar.nl


eerst inloggen, dan naar "particulieren" gaan en uw vraag neer zetten onder "Subaru".


Succes, gr. Hutch

ve
door verwijderd - Mar 5, 2006 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Heb ik gedaan, maar ik heb dus echt een 'problemcar' Niemand die suggesties heeft. Blijkt nogal een vreemd probleem te zijn.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2006 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hai,


Als de motor gewoon blijft lopen en niet afslaat check dan eens alle zeefjes en filtertjes in de brandstof leiding, mogelijk krijgt hij af en toe niet genoeg brandstof en heb je hier een oplossing.


Succes,
Hell-Rider

ve
door verwijderd - Mar 5, 2006 om 23:02
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Blijft de motor wel lopen als het vermogen wegvalt of slaat ze af?


In dat laatste geval kan het een probleem zijn met de ontsteking. Ik zou sws een andere Subaru dealer raadplegen of lid worden van de ANWB en bij het voorval bellen voor service. Ik rij een klassieke Alfa en wat die jongens (van zelfs oude auto's) weten, gaat mijn pet teboven. Goede kans dat zij wel zien wat er mankeert.


Succes en laat weten of het verholpen is tzt.


groet, Cannacampo

ve
door verwijderd - Mar 7, 2006 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

de motor blijft inderdaad gewoon lopen, maar er zit geen kracht meer in. Ook gasgeven maakt geen verschil. Hij slaat dus niet af. Klinkt alleen erg " dof"

ve
door verwijderd - Mar 7, 2006 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Als het euvel zich voordoet bij kou/mist is mogelijk sprake van bevriezing van de carburateur, ik heb hetzelfde ooit meegemaakt met een FIAT en Peugeot uit begin 1990.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2006 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Bevriezing lijkt me niet. Het gebeurt ook na b.v. een half uur gereden te hebben op de snelweg. Is alles wel ontdooid dacht ik.
Laat m volgende week doormeten (computer uitlezen) en hoop dat er iets uitkomt!

ve
door verwijderd - Mar 7, 2006 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik ken deze auto verder niet en ben ook geen expert in autoelectronica. Toch hierbij een paar suggesties waar u misschien iets aan heeft.

Omdat de motor onafhankelijk van het gaspedaal wel blijft lopen, zou het iets electronisch kunnen zijn.
De computer (ECU) hapert bijvoorbeeld, of een van de sensoren werkt niet goed meer of heeft een slechte verbinding naar de ECU.
Ik weet niet hoe het gaspedaal gekoppeld is, maar dat zou best een regelbare weerstand (potentiometer) kunnen zijn, die of defect is, of geen verbinding meer heeft met de ECU.
Corrosie van een stekkerverbinding kan hier ook de oorzaak zijn.

Heel belangrijk is de lambda-sonde (zit direct na het spruitstuk op de uitlaat). Deze meet het mengsel van de uitlaatgassen.
Als de ECU geen goede verbinding zou hebben met de lambda-sonde, dan kan het zijn dat overgegaan wordt op een noodprogramma om zo de katalysator te beschermen.
Mogelijk draait in dat geval de motor weer normaal zodra het contact uit is geweest en daarna de motor weer gestart wordt.

Zo zijn er nog meer mogelijkheden.
De garage zou de storing moeten kunnen vinden.
Vergeten wordt vaak om aarde-verbindingen, bijvoorbeeld tussen chassis en motorblok, op corrosie te controleren.

Groet,
GSM



ve
door verwijderd - Mar 8, 2006 om 00:11
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Probleem klinkt bekend,ik ben het al tegen gekomen bij een Citoen ZX,toen was het de krukassensor.Als deze sensor niet goed werkt wordt het ontstekingstijdstip verlaat waardoor de motor wel blijft lopen maar totaal geen kracht meer heeft.Bij een defecte sensor "denkt" de electronica dat de motor op een hoog toerental draait en verlaat dan het ontstekingstijdstip(hoort zo bij hoog toerental),maar omdat het toerental in werkelijkheid niet hoog is zakt het koppel(trekkracht) enorm in.Succes Acjzr1

ve
door verwijderd - Mar 8, 2006 om 00:48
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Andere tip:


http://www.subaruclub.nl/forum/


Hier zitten alle cracks als het aankomt op jouw geliefde station. Ook internationale forums kunnen je van dienst zijn. Zelf eens op een Amerikaans forum keurig antwoord gekregen op vragen over mijn 30 jaar oude Alfa. De specialisten zitten overal, alleen vinden...

ve
door verwijderd - Mar 12, 2006 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

hallo


vraag aan dikkemick of het probleem van je auto verholpen is


wanneer deet het probleem zich voor het eerst voor?


wil je het gedrag van de check engine lamp nader omschrijven


gaat deze bij tussen pozen uit


bij defect in lambda sonde blijft deze continu branden en,zal dan gereset moeten worden;


bevriezings verschijnselen kunnen ook optreden na een half uur rijden 


dit kun je zelf vast stellen auto trekt dan helemaal niet meer


motor stop zetten ongeveer 15 minuten als je dan weer een poosje


zonder probleem kan rijden kan dat de oorzaak zijn!


laat maar weten dan volgd mogelijke oplossing


ten tweede in dien aanwezig op jou auto de eerder beschreven;


gaspedaal sensor


ten derde in dien aanwezig luchthoeveelheids meter in lucht inlaat


deze kan een verkeerde spanning aan de ecm geven komt bij


sommige autos wel eens voor en als je dan naar de garage rijd is er vaak niets te meten   op het moment dat check engine lamp aan is


moet de oorzaak dan te vinden zijn 


veel succes groeten jan

ve
door verwijderd - Mar 13, 2006 om 09:06
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

De eerste keer was op de terugweg naar huis vanaf de garage(!). De rit is ongeveer 30 Km, dus bevriezingsverschijnselen leek me niet logisch.
Ik kom vanaf de rijksweg en wil het eigen dorp inrijden, dus neem gas terug en schakel van 4, 3 naar 2 en als ik dus bijna stil sta....."check engine" en totaal geen vermogen meer. Even gewacht, lampje ging weer uit (halve minuut misschien) en verder gereden zonder probleem.
Die hele week expres de auto veel gebruikt, geen lampje!
Ruim 1,5 week later (5 graden vorst...) naar mn werk met de auto, ik wil inparkeren...."check engine" .....geen vermogen! Contact af....contact aan en ingeparkeerd. ?????



ve
door verwijderd - Mar 13, 2006 om 10:04
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Bevriezingsverschijnselen treden juist op na een tijdje rijden, dat is een van de redenen waarom auto' in de regel een zomer en winterstand hebben bij de luchtinlaat (benzine resp. gas. Het gaat niet om bevriezen van de motor vmaar van de carburateur. Combinatie van luchtstromong, temperatuur en vochtigheid met de aantekening dat deze bevriezing zelfs kan voorkomen als de buitentemperatuur boven nul is.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2006 om 10:49
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Check de bedrading eens van de computer naar de sonde en naar de aarde.

Het wil nog wel eens voorkomen dat de bedrading naar de aarde slecht contact maakt. (verroest of losgeraakt)







ve
door verwijderd - Mar 13, 2006 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

ben naar de garage geweest. computer van auto uitgelezen: Er zou valse lucht aangezogen worden en als eerste wordt het inlaatspruitstuk (of de pakking?) vervangen. Ik heb zelf geen idee of dit de klachten verklaard. Vreemd is dat ik op de snelweg nergens last van heb. Alleen bij lage snelheden dus.


ve
door verwijderd - Mar 17, 2006 om 23:23
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

                      HALLO DIKKEMICK


je schrijft zelf dat je graag zou willen weten wat het probleem kan zijn


dan heb ik nog enkele vragen voor jou


je schrijft dat de motor goed stationair draait  en niet snel afslaat


mijn vraag loopt deze erg rustig en  hijgd deze niet?


kun je ook aangeven hoe hoog dit ongeveer is?


als je tijdens de storing heel langsaam gas bij geeft  kun je het toerental dan opvoeren tot ongeveer 2000 omw/min


op deze vragen zou ik graag reactie hebben??????


ik ben nog een vraag bijna vergeten was je toen de eerste keer de storing optrad bij de garage geweest voor mischien groot onderhoud


mijn sugestie  ------------------ bij valse lucht aanzuigen kan het stationiare toerental weizigen buiten specificatie zie onderhouds boekje


op moment dat check engine lamp aan gaat en je geeft gas en je


hoort een fors gesnurk aan lucht filter aanzuig buis wordt er te weinig of geen brandstof ingespoten!!!!!!!!


Ik zou aller eerst beginnen met een vacuum meting aan spruik stuk


daar na als tweede de spanning aan lucht massa meter controleren


met lopende motor signaal naar ECM meten uitgaand ongeveer


4.5 volt   ook meting aan gasklep schakelaar en temp sensor


ik heb meerdere keren een lucht massa meter vervangen


kan trouwens ook vettig aangeslagen zijn kan door eventueel olie verbruik,   kan dan de langs stromende lucht niet meten,waardoor er


dan te weinig brandsfof binnen komt


hoop voor jou dat dit voldoende is en dat je hier iets aan hebt


en dat er geen onodige reparaties worden uitgevoerd


auto rijden is al duur genoeg vandaar deze gratis informatie


veel succes groeten jan


 


 

ve
door verwijderd - Mar 18, 2006 om 10:05
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. helaas kan ik de vragen die u stelde niet beantwoorden omdat ik ABSOLUUT geen verstand van auto's heb.
Ik kan wel vertellen dat de motor altijd netjes stationair blijft draaien en ik heb zelfs het idee dat ie niet echt zuinig afgesteld staat.
Het toerental is niet af te lezen, dus ik zou niet weten hoeveel toeren ie maakt. Het is wel een soort zacht brommend op en neer gaand geluid en gas geven geeft maar heel licht effect. Lastig te omschrijven zo natuurlijk, maar wat mij het meest verbaasde is dat de storing alleen bij lage snelheid optreedt, als ik dus het gaspedaal loslaat.



ve
door verwijderd - Mar 18, 2006 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

gooi eens een flesje injector cleaner  bij de benzine!!!


kan je gewoon bijde halfords halen


 


bevriezing  van de carborateur  kan t niet zijn   deze auto heeft nl. een injectie systeem


 


werkte  bij mij ook goed   toen mijn `92 crx  zulke fratsen begon te vertonen


 


succes

ve
door verwijderd - Nov 13, 2007 om 21:50
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste.., ik ben van huis uit autotechneut en rijd 10 jaar E12; eerst het carburatietype, nu het injectietype. Veiligheidshalve bezit ik alle werkplaatsmanuals. Van jouw type gaat dat zéér duidelijk in op het controleren van álle elektrische verbindingen van de sensoren naar de injectieprocessor; een kind kan dat doen. 99% kans dat er één connector geen voortdurend goed contact maakt. Ik kan je dat manual-deel bezorgen; iedere échte of vroegere Subarudealer heeft deze manuals ook en kan de check uitvoeren. Indien het de benzinetoevoer zou zijn, heb je alleen problemen bij vol-gas en accellereren. Als het de ontsteking is, gaat 'ie meestal helemaal uit.Bel me zonodig op: 053-4357772.

ve
door verwijderd - Jan 27, 2008 om 23:38
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

"sianalobus


Ik heb zelf ook een e-wagon, vermoed zelf dat het te maken heeft met de brandstofdrukregelaar.


Maar sianalobus is het mogelijk dat je mij een mailtje doet met een schema van alle vacuum en een exploded view van de 4wd versnellingsbak?

ve
door verwijderd - Jan 28, 2008 om 00:18
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dat u enthousiast bent is te prijzen.


 


Echter, voor u een reactie geeft, kijk even naar de datum, dit is een vraag uit 2006.

ve
door verwijderd - Jan 28, 2008 om 02:09
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Condens (water) in de benzinetank?


Tank eens een keer Shell V-power 95 Ron, hierin zit een stofje toegevoegd die een reinigende werking heeft op de motor.

ve
door verwijderd - Jan 28, 2008 om 02:11
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Oeps...ik zie nu pas dat deze vraag al weer bijna 2 jaren oud is, 'ouwe koeien uit de sloot halen'!

ve
door verwijderd - Jan 28, 2008 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

je bent vermoedelijk heel lang onder water gebleven en nog niet verdronken maar toch een hele goeië tip


heb dit ook eens meegemaakt


 

ve
door verwijderd - Nov 19, 2008 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

beste, ruim laat om op dit probleem terugtekomen. Ik bezit zelf sinds enige tijd zo'n Subarubusje met vergelijkbare kuren. Is je probleem ooit opgelost geraakt, en zo ja hoe

vriendelijke groet
Herman de Preter uit Borgerhout(Antwerpen)
hermandepreter@gmail.com



ve
door verwijderd - Nov 19, 2008 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

beste, ruim laat om op dit probleem terugtekomen. Ik bezit zelf sinds enige tijd zo'n Subarubusje met vergelijkbare kuren. Is je probleem ooit opgelost geraakt, en zo ja hoe


 


Controleer de vacuumslangen, met name die onder het spruitstuk doorloopt vanaf de map sensor. De sensor was bij mij het probleem, 230 nieuw, of 1 van een 1.3i toyota halen van de sloop.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

JTA
JTA - May 14, 2024 om 12:22
Huishouden & energie

Servicecontract voor warmtepompverwarming kost E 481 pj ???

Waarom is een servicecontract voor een warmtepompverwarming van een appartement zo veel duurder dan dat ik ooit voor een cv-verwarming servicecontract  heb betaald? 
Offerte gekrgen voor een 1 jaar jong nieuw opgeleverd appartement, kosten E 481,00 per jaar !!

Voor cv ketel betaalde ik ca. E 8,00 per maand... ( E 96,00 per jaar)
Is dit een nieuwe melkoe voor installatiebedri ... Lees meer

wi
witteke - May 14, 2024 om 10:47
Computers & telefonie

Windows life mail mappen verdwenen

Ook goede morgen,ik gebruik windows life mail,en ja,ik weet het,dat is oud,maar werkt nog prima
Echter nu zie ik de submappen plots niet meer bij het hoofdaccount
En ik snap dat ik iets verkeerd heb gedaan,maar ik had ze heel graag terug
Ze zijn schijnbaar niet weg,maar onzichtbaar
Ik draai onder windows 10
Ik hoop en duim dat iemand een makkelijke oplossing weet
Beda ... Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer