ADSL Extra Internet van Online gaat over op "nieuw" netwerk
Wat ik wil vragen is of er meer mensen zijn met het volgende probleem:
Begin juli kreeg ik een brief van Online waarin stond dat ik op 3 augustus op hun nieuwe netwerk zou worden aangesloten. Dit zou betekenen dat ik -in de toekomst- snelheden van 200Mb/s zou kunnen halen.
Ik dacht: mooi, doe maar, want mijn huidige ADSL Extra abonnement is 20Mb/s (16Mb/s in de praktijk).
Deze snelheid is net goed genoeg voor mijn huidige gebruik (beetje surfen, thuiswerken en af en toe online TV kijken, soms op meerdere apparaten tegelijkertijd). Een wat hogere snelheid zou welkom zijn.
Wat blijkt: na het aansluiten op het nieuwe netwerk is mijn snelheid teruggegaan van 16Mb/s naar rond de 10. Ruim 1/3 minder dus. Dit is voor mij nu te langzaam: haperende online TV. Thuiswerken is erg traag geworden.
Toen maar even contact opgenomen met hun helpdesk. Na 3x doorverbonden te zijn en ruim een uur praten als Brugman is dit hun verhaal:
De oude aansluitingen maakten gebruik van het France Telecom netwerk (Online was ooit het Franse Wanadoo). Dit netwerk kon redelijke snelheden bieden. Het contract met France Telecom eindigt door de overname van Online door CanalDigitaal. Iedereen die op dit netwerk is aangesloten moet nu worden overgezet naar hun "nieuwe" netwerk. Dit "nieuwe" netwerk blijkt het enigszins verouderde ADSL netwerk van KPN te zijn. Volgens Online kan KPN niet overal meer dan 10Mb/s garanderen. Helpdesk: "Het is allemaal de schuld van KPN, niet van ons".
Ik heb "geluk" dat ik in de praktijk 10Mb/s haal, want volgens hun meting zou het zelfs maar 7Mb/s moeten zijn.
Volgens Online zal dit 1% van hun klanten overkomen (dit zijn +/- 3000 klanten). Volgens de helpdesk is dit van te voren ingecalculeerd. Voor deze klanten is een "coulance" regeling van toepassing: zij mogen gratis hun abonnement opzeggen als ze meer dan 30% in snelheid achteruit gaan. Bij 27% heb je dus pech.
De helpdesk kon mijn probleem niet oplossen en adviseerde mij om dan maar over te stappen op een (veel duurder) abonnement bij Ziggo. Geen compensatie uiteraard. Wel de mogelijkheid om gratis op te zeggen.
Wat mij enorm stoort is dat over de mogelijke halvering (of zelfs meer) van de snelheid met geen woord in de brief wordt gerept. Het is één hosanna verhaal: het wordt allemaal beter voor u.
Ik vind dat er sprake is van misleiding. Online had op tijd met een een eerlijk verhaal moeten komen over deze forse snelheidvermindering.
Voor een véél slechter product betaal je ook nog eens veel te veel, want de prijs gaat maar met 6% omlaag.
Wat ik zou willen is dat Online zijn klanten alsnog ondubbelzinnig informeert over een mogelijk forse snelheidsverlaging. Het liefst de klanten die dit aangaat. Volgens de helpdesk zijn ze daartoe niet bereid. Wat ik al zei: die 1% is gewoon ingecalculeerd.
Wat ik zou willen is dat ze alsnog gedwongen worden om hun klanten eerlijk te informeren. Ik wil nu een klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt. Misschien kan VARA Kassa hier ook een rol in spelen. Maar dat heeft m.i. alleen zin als meer gedupeerde klanten hetzelfde doen. Wie doet er mee?
Vergeet niet uw internet snelheid een keertje met bijv. speedtest.nl te testen.
Topantwoord
@TIJGER: Met KPN heb ik nooit iets te maken gehad, alleen met Online. Bij Online had ik een 20Mb/s abonnement waarmee ik gegarandeerd 16Mb/s haalde (in de praktijk door meting bevestigd).
Ik snap niet op wie "Dus een compleet onzin verhaal" betrekking heeft. Ik vermoed op Online.
Wat tijger1 zegt is dat in beide gevallen het signaal over het koper van KPN binnenkomt, en dat het snelheidsverschil dus niet daardoor veroorzaakt kan worden. Het klinkt mij ook als een onwaarschijnlijk verhaal in de oren. Maar als ze om wat voor reden niet meer de gewenste snelheid kunnen leveren, en dat is niet acceptabel voor u, dan zit er weinig anders in dan overstappen naar het snellere en duurdere Ziggo. Er zijn wel meer mensen die dat probleem hebben.
@DUIMENGE: Inderdaad is het hetzelfde koper. Het technische verhaal wat erachter zit interesseert me eigenlijk niet zo. Feit is dat de snelheid gisteren gemeten (en jarenlang daarvoor) nog 16Mb/s was en sinds het omzetten van een stekertje 10Mb/s.
Je hebt nu dus een ADSL verbinding en dat nieuwe netwerk (tot 100Mb/s) maakt gebruik van een VDSL verbinding.
Via dit tooltje https://netco-fpi-info.fourstack.nl kun je checken of je gebruik kunt maken van een VDSL verbinding en kun je ook zien welke snelheid je kunt halen.
Wat ook niet onbelangrijk is, is welk modem je nu gebruikt. Is dit nog een ADSL modem of heb je al een VDSL modem?
Groet, Dirck
Het gaat er om dat Online schermt met het verhaal dat het de schuld is van KPN. En dat is dus onzin.
@ferdinandi, dan snap ik niet dat u een compleet onzin verhaal met een top antwoord beloond. Louter omdat u het er niet mee eens blijkt te zijn. Vreemd!
OT
Dat Topantwoord mag wat mij betreft wel afgeschaft worden. In de praktijk blijkt dat het plusje nogal eens wordt aangezien voor uitklappen (om een reactie te geven).
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Koken op gas of inductie
Dear forum members,
A new kitchen is going to be built, but now I am faced with the following ..............what should I choose?
Currently cooking on gas here, but you hear so much about cooking on induction. I have delved into it as much as possible (as far as possible).
Intellectually I should choose induction , but I'm dreading it. You hear so many contradictions an
...
Lees meer
Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering
Hoi iedereen,
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Mag de KB onjuiste informatie over mij publiceren online?
Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien.. Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer