fp
door fpo Jan 10, 2013 om 15:53
Computers & telefonie

C-schijf laptop vergroten, kan dat? En hoe dan?

Beste mensen,
Hopelijk zijn er computeraars op dit form actief die mij kunnen vertellen hoe ik van mijn C-schijf op Dell laptop (Windows 7) een grotere partitie kan maken. De inhoud van die schijf is rond de 58 GB en natuurlijk wil ik daar het liefst veel meer van kunnen maken.
Op de D-schijf heb ik zat ruimte over, namelijk meer dan 200 GB. Al mijn documenten, foto's video's en muziekbestanden sla ik op een usb-geheugen op, dus die kunnen de C-schijf niet belasten.
Als ik opzoek hoe ik de C-schijf qua inhoud wil vergroten, krijg ik alleen maar info te lezen hoe die verkleind wordt. Daar heb ik dus niks aan. Ik zou de D-schijf kunnen verkleinen, maar gaat het restant geheugen dan rechtstreeks naar de C-schijf toe, of ben ik die dan kwijt?
Kortom, ik kom er niet uit. Kan iemand mij de nodige info aanreiken? Zou geweldig zijn!

1260 7 Rapporteer

ro
door ron530 - Jan 10, 2013 om 16:30
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De C schijf ook wel systeem schijf is niet bedoeld voor data opslag maar voor draaiende programma's. Groter maken heeft geen enkele zin en kan de laptop zelfs trager maken.

fp
door fpo - Jan 10, 2013 om 16:35
87 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Ron,
Dank voor je snelle reactie!
Je hebt gelijk, het behoort alleen voor het systeem te werken en zou je dus ook niet zoveel ruimte hoeven te hebben. Maar ik merk toch telkens dat de meeste downloads en programma's zelf altijd naar die C-schijf geschoven wordt. De inmiddels draaiende programma's zijn niet zomaar te verschuiven naar de D-schijf, omdat ze dan niet meer werken, hun commando's zijn immers ingesteld om vanuit de C-schijf te werken.
Kan ik anders met de systeemherstelpunten iets regelen? Bijvoorbeeld het opslaan op de C-schijf veranderen in opslaan op de D-schijf? Wat die vragen behoorlijk veel ruimte.....

ro
door ron530 - Jan 10, 2013 om 16:44
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In de meeste programma's kun je aangeven waar de dat opgeslagen moet worden, standaard is dat de c schijf maar is bij optie's zo om te zetten.

gompy2
door gompy2 - Jan 10, 2013 om 17:00
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaat een programma die bestaande programma's van de ene locatie naar een andere kunnen zetten, inclusief alle toeters en bellen die er bij hoor v.w.b. koppelingen, registertoewijzingen en de hele meuk.
"EZ File Transplanter"
Werkt met: Win98, WinNT, Win2K, WinME, WinXP, Win2003, WinVista, and Win7

In de Computer Totaal van Augustus 2008 staat een beschrijving.
Klik -> Computer Totaal

Programma is hier te downloaden,
klik -> EZ File Transplanter
In de linker-kolom staat het programma.
30 dagen uitproberen, of het volledig functioneel is tijdens de trialperiode weet ik niet

fp
door fpo - Jan 10, 2013 om 19:39
87 Antwoorden / 3 Vragen

Dank Ron voor je aanvulling. En veel dank Gompy voor je tip. Ik ga het programma downloaden en toepassen. Het voelt wel te vertrouwen, dus waag ik die kans dat er niks fout gaat.
Nog een hele fijne avond gewenst!

gompy2
door gompy2 - Jan 10, 2013 om 19:58
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Als je bekend bent met usenet... File Overzetten

gsm
door gsm - Jan 10, 2013 om 20:44
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Via de verkenner kun je onder de vier bibliotheken (Afbeeldingen t/m Video's) de mappen Mijn documenten, Mijn afbeeldingen, Mijn muziek en Mijn video's vinden.
Via de rechtermuisknop kan je Eigenschappen van deze mappen openen.
In tabblad Locatie kan je vervolgens de C: drive in het pad veranderen in D:
Je kunt aangeven dat alle bestanden meeverhuisd moeten worden naar ....
Hetzelfde kun je doen met de Downloads map.