mi
door mijoeleke Mar 19, 2013 om 16:45
Computers & telefonie

Computer loopt vast en valt uit

Bij mijn samenstelde computer (door een deskundig iemand gedaan) , is met de regel van de klok uitval; in een keer zwart en blauw scherm met tekst en valt uit. Geeft aan dat je computer normaal moet opstarten opnieuw en hij komt weer gewoon terug.
Man die hem in elkaar heeft gezet heeft kaart in de kas omgedraaid maar hij loopt nu nóg vaker vast.
Nu meent hij dat het aan de 'hardware"' kan liggen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Computer werkt normaal voor de rest.
Voor alle berichten bedankt.

903 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 19, 2013 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo mijoeleke,

Wat je bedoelt met "heeft kaart in de kas(t?) omgedraaid" snap ik niet helemaal. Wat voor een kaart? En hoe 'omgedraaid'?

Vaak is het een probleem met drivers voor bepaalde hardware. Drivers voor het moederbord (en onderdelen daarvan) of de grafische kaart. Maar zonder te weten wat er voor foutmelding komt, is er hier vandaan weinig te zeggen.....

Kortom, een beetje informatie over optredende foutmeldingen zou welkom zijn.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Mar 19, 2013 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Freija, kan dit de geheugenkaart zijn?
Zag er uit als een bankpas (grootte) en ik als leek, let dan niet op details; dan denk ik, oh nu is het opgelost. Ik weet dat dit naief klinkt.
Hij kan dus uitvallen bij een webpagina maar ook tijdens het typen heb ik dit gehad.
Wanneer hij terugkomt is een blauw scherm met witte letters waarbij je op "gewoon starten" (meen ik) kan klikken en hij start opnieuw gewoon weer op.
Heb je hier iets aan?
Is een samengestelde computer (nieuwe onderdelen uiteraard).

ve
door verwijderd - Mar 19, 2013 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je computer valt dus gewoon uit. Geeft een melding dat hij verkeerd is afgesloten en vraagt hoe je hem opnieuw op wil starten.

Heb je die "deskundige iemand" hier voor betaald?

Laat hij maar eerst eens alle aansluitingen gaan nalopen.

Waarom moet jij het hier trouwens vragen? Weet die "deskundige" het zelf niet?

ve
door verwijderd - Mar 19, 2013 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo mijoeleke,

.....[idoor een deskundig iemand gedaan.....
Deskundig? Heb ik dan m'n vraagtekens bij: ...heeft kaart in de kast omgedraaid .... ?????

Als je regelmatig een blauw scherm krijgt = BSOD oftewel Blue Screen of Death, dan is er een hardware fout opgetreden.
Daarop staan dan ook de foutmeldingen.
Als je die doorgeeft weten we misschien iets meer.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2013 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mijoeleke:

Als er meerdere geheugenmodules aanwezig zijn, heeft hij wellicht deze modules van plaats verwisseld? In principe zou dat niets mogen uitmaken, maar als er eerder 'af en toe' vastlopers waren en nu 'veel vaker', dan lijkt het mij dat één van de modules niet helemaal in orde is.

De procedure is dan om de computer met één module te testen en te kijken of alles dan goed blijft werken. Daarna een tijdje werken met alléén de andere module. Op die manier is wellicht te zeggen welke module defect is, zodat je die kunt vervangen door een nieuwe.

Freya

ve
door verwijderd - Mar 19, 2013 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zitten geen componenten in een PC die je om kunt draaien (of verkeerd erin kunt zetten, want dat is gebeurd als je iets om zou moeten draaien. Alles past er maar op 1 manier in.

Ik vrees dat je met een deskundige trial & error expert te maken hebt....

ve
door verwijderd - Mar 19, 2013 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hem sowieso nooit fout afgesloten, want ik zit steeds ergens middenin.

Er staat bij uitval dan zoiets van: er is een fout opgetreden.......(flink wat tekst overigens)
Blauwe achtergrond met witte letters met een witte benadrukking "gewoon opstarten" en hij komt weer terug.
Man die deze in elkaar gezet heeft werkt in de computer branche, spoort zelfs fouten op (van horen zeggen) woont aan de andere kant van het land (goede bekende van een vriend van mij)
Hij meent zélf: een fout in de hardware
Hij kan niet een twee drie naar mij toekomen vanwege de afstand en computer werkt steeds opnieuw!
Zal dan toch gaan opletten op meer details zoals u zegt (foutmeldingen).
Wat betekent een "hardwarefout"'?
Ja ik weet; geen normale situatie sorry; lijkt echt op lekenpraat; ik weet.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2013 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mijoeleke:

"Hardware" kun je vertalen als "harde waren", oftewel, de fysieke onderdelen. Hij zegt dus dat er 'iets' defect is en zoals ik in mijn eerdere reactie aangaf, lijkt het op een defecte geheugenmodule.

Freya

ve
door verwijderd - Mar 19, 2013 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja mensen sorry voor mijn lekentaal.
Eerste scherm bij uitval is zwart met rare tekens (heel kort) en gaat dan over naar dat blauwe scherm met witte letters.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2013 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het in elkaar zetten kan gebeurd zijn zonder voldoende maatregelen tegen statische ontladingen.
Statische elektriciteit is de grote vijand van de componenten in iedere PC.
Door elektrische ontladingen kunnen onderdelen steeds verder beschadigd worden, totdat uiteindelijk fouten gaan optreden. Vooral de geheugen modules, die kennelijk onderling verwisseld werden, zijn erg gevoelig. Ook andere onderdelen, zoals moederbord, harde schijf, opties en videoadapter, kunnen degenereren door elektrische ontladingen. Als dit aan de orde is dan is repareren nagenoeg onmogelijk.

Een andere oorzaak zou een verkeerde instelling van de BIOS kunnen zijn of geheugen modules, die niet goed assen bij het moederbord.
Het kan ook nodig zijn om de stuurprogramma's en misschien ook de firmware voor het moederbord te vernieuwen.
Tot slot is de voeding misschien ondeugdelijk of ontoereikend voor de PC.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2013 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kortom; het kan van-alles zijn wat er mis kan zijn dus.
Tja, er zit niks anders op dan de samensteller een onderzoek te laten doen, maar afstand dus!
Iedereen tot nu toe heel erg bedankt voor de adviezen.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2013 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik maak op dit moment ongeveer het zelfde mee.
Hij start normaal op en dan stopt hij plotseling en zegt dat hij Winlogon.exe niet kan vinden en dat ik die opnieuw moet installeren. Daarna zegt hij ook nog dat hij Isass.exe niet kan vinden en dat die ook opnieuw geinstalleerd moet worden. Geen idee waar het over gaat.
Als iemand hierover een tip heeft ben ik heel blij. Al vast bedankt.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2013 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@c.bonte,

Je kunt beter zélf een vraag stellen dan in een bestaand topic.
Dat houdt het allemaal wat overzichtelijker.

Met vr.gr.