sledge
door sledge Mar 12, 2004 om 12:51
Computers & telefonie

Debitel en credietwaardigheid

Ik wilde een abonnement afsluiten bij Debitel, in de winkel werd gezegd dat ik geen abonnement kon krijgen. Ik kon bellen en dan zou ik te horen krijgen waarom ik dat niet mocht.
Na het bellen bleek ik(althans mijn adres) geregistreerd te staan bij Experian (net zoiets als BKR in Tiel), maar ik heb nog nooit van mijn leven iets op afbetaling gekocht, of schulden gemaakt, laat staan te laat betaald.
Nu blijkt na bellen met Experian dat ze controleren op persoon-, adres- en wijkgegevens. Kortom als ik 10 miljoen op de bank heb staan maar in de verkeerde wijk woon en het huis gekocht heb van iemand met schulden. Dan is het jammer maar helaas, ik mag geen abonnement afsluiten.
Mijn vraag is dan ook, is dit geen discriminatie? Mag Debitel zomaar iemand weigeren als ze daar zin in heeft?
Zoniet hoe nu verder wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat dit niet bij nog meer mensen gebeurd?

785 7 Rapporteer

gery
door gery - Apr 16, 2004 om 13:01
504 Antwoorden / 8 Vragen

Hellas mag dit, zie hun algemen voorwaarden.
Meerdere bedrijven zoals Wehkamp en Neckerman werken op deze zelfde manier.
Eigenlijk is dit een mega klant onvriendelijke wijze zoals uzelf al zegt u bent de dupe van het betalings gedrag van buurt bewoners.
De reden dat deze bedrijven dit doen is naar hun eigen zeggen het risico zo laag mogelijk te houden, ik zelf zou met dit soort bedrijven gewoon geen zaken willen doen je bent een klant en die zijn toch nog steeds Koning???
Het is jammer dat dit soort zaken niet bij wet zijn (worden) verboden, misschien moet je eens direct naar Kassa emailen leuk voor hun programma en misschien kunnen zij hier aandacht aan besteden

Groet: Gery

el
door ellenh - Apr 16, 2004 om 13:01
8 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas mogen bedrijven zelf bepalen met wie ze zaken doen. Het is pas discriminatie als men op bijvoorbeeld huidskleur of geslacht discrimineerd zonder aantoonbare reden. De opmerking van Gery, dat het mag omdat het in hun algemene voorwaarden staat, klopt niet helemaal, want de wet staat nog altijd boven alle algemene voorwaarden. Maar omdat het hier niet om aantoonbare discriminatie gaat kunt u hier weinig aan doen.

ymca_1
door ymca_1 - Apr 16, 2004 om 13:01
63 Antwoorden / 0 Vragen

Het mag inderdaad, ik denk alleen dat jij de slimste moet zijn. Er zijn meerdere bedrijven die hetzelfde aanbieden en als je (bijvoorbeeld door recent bankafschrift) kan aantonen dat je een inkomen hebt, dan is er vaak al veel mogelijk. Een iets minder nette maar wel effectieve manier is om deze zaak die die winkel kenbaar te maken en je beklag doen. Uiteraard doe je dit op de zaterdagmiddag als er veel klanten zijn. Het blijkt echt wonderen te doen :)
Succes

sledge
door sledge - Apr 16, 2004 om 13:01
2 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb nog een abonnement lopen tot juni ofzo, dan ga ik ook over naar vodaphone ofzo. Die hebben meestal nog wel ludieke aanbiedingen op nieuwe telefoons icm abonnement.
Ik heb het helemaal gehad met debitel.

sunset_1
door sunset_1 - May 3, 2004 om 17:13
265 Antwoorden / 22 Vragen

Niet alleen Debitel maar ook T-Mobile en Vodafone checken hunanvragen bij Experian. Helaas is dit systeem niet waterdicht, zo wordt er niet alleen gecheckt op naam of id-gegevens, maar ook op postcode. Wanneer je bijvoorbeeld in een studentenhuis woont waar eerder betalingsproblemen zijn geweest, kan het zijn dat de postcode de boosdoener is.

Je hebt dan ook het recht om deze gegevens bij Experian na te trekken. Je krijgt dan binnen 2 weken een brief met daarin meer informatie over de reden, of een bewijs dat je geen negatief verleden hebt. Hiermee kun je dan alsnog een abonnement aanvragen. Wanneer je hier niet zelf achteraan gaat blijf je tegen hetzelfde probleem aanlopen.

meer info over experian op http://www.experian.nl/algemeen/tschip.html

sledge
door sledge - Feb 3, 2005 om 14:03
2 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb het probleem verholpen door gewoon het abonnement op te zeggen en over te gaan naar KPN.

cu
door curiouspaty - Feb 3, 2005 om 14:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo sledge,

Schandalig dit soort praktijken. Voorals als je gewoon een nette betalende klant wilt zijn.
Maar om je een hart onder de riem te steken zal ik je mijn verhaal vertellen, zodat je blij kunt zijn dat je uiteindelijk niet met hen in zee bent gegaan.
Ik heb drie mobiele nummers bij Debitel Nederland op mijn naam geregistreerd staan. Twee worden betaald van mijn privé rekening en een van mijn zakelijke rekening. Bij de incassering van de zakelijke rekening ging het fout. Dat lukte niet. Volgens Debitel omdat er onvoldoende saldo op de zakelijke rekening zou zijn. Dat was niet het geval, want ik laat altijd minstens
€ 1000,- extra op de rekening staan. Omdat de factuur voor het ene mobiele nummer niet te incasseren was, werden alle drie nummers geblokkeerd, terwijl voor de andere twee nummers de facturen al voldaan waren. Schandalig! Een maand later gebeurde hetzelfde. Nu bleek uiteindelijk uit mijn gesprek met de klantenservice, dat mijn incassogegevens niet klopte: de woonplaats was fout genoteerd. Daarom weigerde de bank dus om aan het incassoverzoek van Debitel te voldoen. De fout lag dus bij Debitel. Nu is het inmiddels 4 maanden verder en ik krijg nog steeds aanmaningen thuis, omdat het Debitel niet zou lukken om de facturen te incasseren. Debitel zou de gegevens gewijzigd hebben, maar nog steeds lukt het niet. Ik heb inmiddels verzocht om betaling per acceptgiro, zodat je meer tijd hebt om te betalen en kan zorgen dat er geen blokkering van de nummers meer plaatsvindt. Ik vind wel dat Debitel mij de geleden schade moet vergoeden die voortkomt uit de blokkering van de nummers en tevens de kosten van deblokkering aan mij dient terug te betalen. In verband hiermee heb ik Debitel aansprakelijk gesteld en een klacht ingediend.
Dus zo zie je maar: Debitel is niet echt klantvriendelijk, zoals je zelf al ervaarde, en onthoud een ding: je kan overal je geld uitgeven! Doe het lekker niet aan Debitel zou ik zeggen.