hildehilde
door hildehilde Dec 20, 2008 om 22:46
Computers & telefonie

Dikke van dale

In oktober 2005 heb ik de dikke van Dale gekocht met de cd rom voor over de 200 euro met certificaat en code en de mededeling dat hij op elke pc met elk besturingsprogramma te installeren is. De cdrom wilde ik graag gebruiken omdat ik gek ben op 5 sterren cryptogrammen en de cdrom daar een goede hulp bij is omdat je dan op allerlei combinaties kan kijken.. Tot nu toe heb ik deze dan ook veelvuldig en met plezier gebruikt.Tot vorige maand toen ik ben overgegaan op een Macmini van Apple en tot mijn ontsteltenis de cdrom niet meer kon installeren. Heb de helpdesk van van Dale gemaild en kreeg in 2 zinnen te horen dat ze niet MEER aan Apple Macintosh leverden .Dus einde verhaal voor mijn cd rom. De cdroms worden nog steeds verkocht en ik vraag me af of elke verkoper weet dat ze niet meer op een Apple besturing te installeren zijn. Een goed alternatief is er ook niet . Of wel?

2007 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 20, 2008 om 23:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Nu denk ik toch dat ze zichzelf een heel klein beetje tegenspreken, zie volgende link.

Specificaties van de bijbehorende cd-rom voor Windows en Apple - Mac OS X 10.3 (geen 10.5)

Je hebt deze versie al in 2005 gekocht dus op de nieuwste versie van Mac zou deze natuurlijk niet op hoeven te draaien, maar wel op de oudere, en zo lees ik het.

Groet, Rebel

ve
door verwijderd - Dec 20, 2008 om 23:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Er zijn, volgens mij, twee manieren om het wel te kunnen gebruiken. Terug naar Microsoft. Maar dat zal geen keus zijn. Maar wat volgens mij wel kan is de Mac schijf in tweeën delen. Dan op één deel een MS programma zetten. En dan daar de DvD op installeren. Maar er zullen wellicht experts opstaan die "echt" weten hoe het moet.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Dec 21, 2008 om 01:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de antwoorden.

Dat is het nu net ik heb de 14de editie en er is toen ook gezegd dat het op andere besturingssystemen kan worden geinstalleerd, alleen ze zijn er blijkbaar mee opgehouden en daar moet ik het dan maar mee doen.

ve
door verwijderd - Dec 21, 2008 om 01:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hildehilde

http://www.internetboekhandel.com/vandale.htm

Kan het nog aan de uitgave liggen? Ik lees toch echt, zie link:

CD-ROM: de 14e editie van de Grote Van Dale bestaat uit drie delen en een cd-rom, geschikt voor zowel Windows als Apple Macintosh.

ve
door verwijderd - Dec 21, 2008 om 01:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

nog even ter aanvulling dit is het antwoord dat ik kreeg van de helpdesk van Van Dale, let op het woordje "meer"":

Helaas kan ik u niet van dienst zijn.
Van Dale levert geen Grote of Dikke van Dale meer voor de Apple Macintosh.

Wel het woordenboek Hedendaags Nederlands maar dit woordenboek heeft niet de functionaliteiten die u zoekt.

Met vriendelijke groet,

Van Dale Uitgevers
Gerrit Geurtsen

Verkoop zakelijk
Senior verkoopleider

ve
door verwijderd - Dec 21, 2008 om 02:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hildehilde

Ze leveren niet meer ...... )

Ik lees het als: NU niet meer. U heeft de van Dale in 2005 aangeschaft, en die 14e editie kan zowel op Windows als Apple draaien.

Nu niet meer: zou dan eigenlijk een nieuwe uitgave moeten zijn, zonder de Apple applicatie?

Ik vind gezien de aanschafprijs, en de toezegging toendertijd dat hij op elk besturingsprogramma was te draaien, wel een reden om nog eens een woordje met de verkoper te wisselen. Zo heeft u er tenslotte ook niets meer aan. [om ook maar eens het woordje 'meer' te gebruiken] Zou prettig zijn als hij/zij met een 'leuke' oplossing kwam ...

Even terug naar de vraag "of elke verkoper weet dat ze niet meer op een Apple besturing te installeren zijn". Neem aan dat als je dat niet gezegd is, en erachter komt dat het niet werkt, je terug kunt gaan en je geld retour krijgt. Maar na drie jaar?

U heeft van Dale gemaild. Maar wat zegt de winkelier?

ve
door verwijderd - Dec 21, 2008 om 02:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Hilde,

Deze gang van zaken klopt niet bij van Dale. Het het lijkt op vandalisme....Iets zinloos onbruikbaar maken c.q. vernielen.
De 14-e editie is de thans nog vigerende editie. Een nieuwere editie is nog niet te koop, alleen de bijwerkingen t/m 2008.

In dit geval zou ik ze voorstellen, omdat je deze editie niet op je Apple computer kunt gebruiken terwijl je ze kocht voor gebruik met alle operating systemen  dus ook met Macintosh en Linux, het geld terug te betalen. Als reden kun je non-conformiteit aangeven.Het gekochte voldoet niet aan de verwachtingen welke je er van mocht hebben.

Willen ze daaraan niet meewerken, dan zullen ze toch een deel van het geld terug moeten geven. Je kunt kijken hoe lang de voorgaande edities gemiddeld valide waren een schatting maken.

Mogelijk dat de edities elkaar de laatste decennia steeds sneller opvolgden. Dat kun je extrapoleren en zo een inschatting maken wanneer de vijftiende editie te verwachten is.
Op die manier kun je uitrekenen hoe lang je nog gebruik had kunnen maken van de 14e editie. Stel dat over 6 jaar een geheel nieuwe editie uitkomt. Dan zou je redelijker wijze 2/3-e van het door jou betaalde bedrag terug moeten ontvangen.

Succes!

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Dec 21, 2008 om 02:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hildehilde

Toevoeging: bij herinstalleren ook geen keuze optie gevonden? Bestand/besturingsprogramma voor Apple Macintosh?

ve
door verwijderd - Dec 21, 2008 om 02:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het grote probleem is het verschil in tijd: toen je het pakket aanschafte, klopte het dat de cd-rom op alle operating systems werkte, inclusief MacOS X 10.3, de destijds gangbare versie.

Inmiddels is er een nieuwe versie van MacOS X uitgebracht: versie 10.5 en daarmee is dit pakket niet meer compatible. Dat is niet zozeer de schuld van Van Dale, als wel van Apple. Van Dale kon natuurlijk in 2005 niet weten welke toekomstige operating systems ontworpen zouden worden. Apple heeft kennelijk iets met hun OS uitgehaald waardoor oudere programma's er niet meer op kunnen draaien. Is ook niet zo vreemd, kijk maar naar Vista, waar heel veel oudere software niet meer op kan draaien. Je kunt onmogelijk Van Dale aansprakelijk stellen voor het feit dat ze niet iets hebben ontworpen voor een systeem dat pas 4 jaar later werd uitgebracht - dat konden ze toen echt niet weten.

Ik ben dan ook bang dat er weinig te verhalen valt op Van Dale of Apple.

Wat je zou kunnen doen is een virtuele pc inrichten met behulp van bijvoorbeeld VMware of (freeware) Virtualbox. Op deze virtuele pc installeer je dan een licht versie van bijvoorbeeld linux of windows. Vervolgens installeer je op deze virtuele pc de cdrom van Van Dale.

ve
door verwijderd - Dec 21, 2008 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Wat zegt Van Dale vandaag?

  • De 14e editie van de ‘Dikke Van Dale’,
    het meest complete en betrouwbare woordenboek Nederlands
  • Bijgewerkt tot 2008 (dus 7.300 extra lemma's)
  • Eenvoudig te raadplegen
  • Met uitgebreide en effectieve zoekmogelijkheden, zoals zoeken op woordvormen
  • Koppeling met Word
  • Geschikt voor Windows 2000/XP/Vista
  • Eenvoudig jaarlijks te actualiseren

  • Dus, helaas pindakaas! U moet bij de Mac leverancier zijn. U bent een oor aangenaaid door het up daten van hun OS.

    Vr.gr. poltol

    ve
    door verwijderd - Dec 21, 2008 om 19:50
    0 Antwoorden / 0 Vragen
    ve
    door verwijderd - Dec 22, 2008 om 13:54
    0 Antwoorden / 0 Vragen

    Ik heb deze cd-rom ook op mijn Mac geinstalleerd en de gewone editie werkt feilloos. Ik heb de cd volledig geinstalleerd zodat je de cd-rom niet nodig hebt tijdens gebruik. De eerste editie van 1864 doet het helaas niet. De foutmelding is dat er een licentie error zou zijn. Ik heb hier nooit actie voor ondernomen. Mijn Mac draait nog onder Tiger versie 10.4.11
    Dit betekent dat hij in het verleden wel 'bijna'  goed is afgeleverd.

    ve
    door verwijderd - Dec 22, 2008 om 13:57
    0 Antwoorden / 0 Vragen

    Elke consument verwacht dat gekochte producten (soft- en hardware) tot aan het einde ter tijden moeten kunnen worden gebruikt (mits er geen defect optreedt). Dat is helaas niet zo en dat bleek ook al uit diverse reacties. Daarom ook hebben veel mensen moeite om dure softwarepakketten te kopen. Eur 1000 of meer voor een hele suite en dat voor een paar jaar gebruik? Dat kunnen alleen bedrijven enz doen.  Vandaar dat veel mensen die software op illegale wijze willen verkrijgen. Ik heb nu 3x Acronis TrueImage gekocht en elke keer vanwege nieuwe hardware en Vista. Ook dat gaat maar door maar ik denk erover dat niet meer op die manier te gaan doen.

    Het is vervelend: software is vaak niet meer te gebruiken met een nieuwe versie van een besturingssysteem. De consument wordt elke keer gedwongen toch weer opnieuw geld uit te geven (voor een in de loop der tijden iets aangepast product).  Op deze manier komt er veel geld in het laatje van de ontwikkelaars/producenten.

    ve
    door verwijderd - Dec 22, 2008 om 20:43
    0 Antwoorden / 0 Vragen

    Tsja, dat is inderdaad een van de grote problemen. Softwaremakers kunnen nu eenmaal niet garanderen dat wat ze nu maken ook onder een nieuwe versie van Windows/Linux/MacOSX, etc. zal werken om de simpele reden dat ze nu nog niet weten wat er straks weer uit de hoge hoed getoverd zal worden.

    Als je wilt voorkomen dat je steeds weer diep in de buidel moet tasten, probeer dan zoveel mogelijk te werken met de - vaak uitstekende - freeware of gratis open source alternatieven die voor vrijwel elk programmapakket te krijgen zijn.

    ve
    door verwijderd - Dec 24, 2008 om 16:58
    0 Antwoorden / 0 Vragen

    Via bootcamp in het systeem 10.5 is simpel vista of xp op de mini te installeren.
    De cd rom zou dan te gebruiken zijn. Ik heb op deze wijze ook vista op mijn 24'' i mac geinstalleerd om mijn garmin Zümo te kunnen 'voeden', dit werkt prima.