be
door benbobby Jul 19, 2008 om 19:59
Computers & telefonie

Downloaden

mag je nu wel of niet downloaden!

717 9 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Jul 19, 2008 om 20:30
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wel.

stacey
door stacey - Jul 20, 2008 om 13:48
10352 Antwoorden / 12 Vragen

---Downloaden. Het was legaal. Mits je het gebruikt als thuiskopie. De rechtbank heeft besloten dat het vanaf vandaag niet meer legaal is. Het downloaden via Internet is niet meer toegestaan.---

Downloaden nu wel illegaal?

edwardus
door edwardus - Jul 20, 2008 om 13:50
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn antwoord was zo kort omdat je er niet bij vertelt of je het downloaden van rechten-vrij materiaal of materiaal waar wel voor betaald dient te worden bedoelde.

Goed, ik neem aan dat je dat laatste bedoelde. Kort geleden heeft één rechter in een onzalig vonnis bepaald dat het niet mocht, zo'n beetje heel juridisch Nederland is over 'm heen gevallen, dus dat verhaaltje krijgt nog een staartje.

Voor nu valt er denk ik niet veel meer over te zeggen dan dit:

http://webwereld.nl/articles/51684

be
door benbobby - Jul 20, 2008 om 13:51
5 Antwoorden / 13 Vragen

hoe willen ze dat controleren dan het hele internet plat gooien?

of by 3 miljoen mensen langs gaan of ze illegale films hebben.

edwardus
door edwardus - Jul 20, 2008 om 13:56
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat doet er eigenlijk niet toe, maar als je het wilt weten, ze zouden via de provider kunnen kijken welke klanten grote hoeveelheden data hebben gedownload en dan kun je de rest wel invullen. Providers zijn namelijk verplicht van alles over hun klanten te bewaren. Al je internetverkeer wordt voor bepaalde tijd bewaard.

kroonmeester
door kroonmeester - Jul 20, 2008 om 15:16
457 Antwoorden / 45 Vragen

Ligt er aan wat je wilt downloaden en voor/met welk doel?

Het is koffiedik kijken wat je wilt downloaden. Zelfs juristen moeten zich specialiseren in fenomeen downloaden. Juristen moeten zich bezighouden met auteursrecht, rechthebbende van het interlectueel eigendom, licentie wel of niet, betalen voor licentie wel of niet, vergoeding aan wie betalen en mogelijk srafbaar (buiten het koninkrijk der Nederlanden e/o. Europese gemeenschap)?

Jurisprudentie is het enige antwoord!

oo
door oonaghlab - Jul 21, 2008 om 15:04
3 Antwoorden / 0 Vragen
oo
door oonaghlab - Jul 21, 2008 om 15:09
3 Antwoorden / 0 Vragen

Reactie uit het blad van de Consumentenbond: Deze uitspraak heeft volgens de consumentenbond geen gevolgen voor consumenten. Downloaden voor niet commercieel gebruik is en blijft toegestaan, vooral omdat internetters niet kunnen weten welke downloadbronnen legaal of illegaal zijn. Bovendien gaat het om een civiele zaak, waarbij de uitspraak alleen geldt voor de betrokken partijen, fabrikanten, importeurs en de stichting Thuiskopie.

vin100
door vin100 - Jul 21, 2008 om 20:47
35 Antwoorden / 2 Vragen

meestal is downloaden niet het probleem - maar wel uploaden (u bent dan verspreider van illegaal materiaal) je zou kunnen zeggen dat u niet per definitie strafbaar bent als u onwetend gestolen goederen aanneemt maar wel als u heler bent en het doorverkoopt...
Overigens mag uw provider uw prive gegevens alleen vrijgeven als er voldoende reden is dat u illegale praktijken uitvoert via uw internetverbinding - maar daar zou ik maar niet van uit gaan. Er is geen land ter wereld waar zoveel mensen door de politie worden afgeluisterd als nederland, blijkbaar nemen ze het niet zo nauw (zoals ook wel blijkt aan het aantal zaken wat op 'íllegaal verkregen bewijs' stukloopt.