lo
door loenie Oct 10, 2009 om 19:31
Computers & telefonie

Driver USB Bluetooth

Hallo,

Heb bluetooth USB adapter van Trust aangeschaft (BT 1300 Tp). Dit apparaat blijkt echter niet onder Vista te werken. Volgens website van Trust is er geen driver voor Vista beschikbaar.

Kan ik dit apparaat toch laten werken onder Vista?

M.vr.gr.

Peter

575 11 Rapporteer

holpen
door holpen - Oct 10, 2009 om 19:44
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Trust heeft er inderdaad geen driver voor. En dat betekent dat het ding waarschijnlijk niet aan de praat te krijgen is onder Vista. Heb je niet eerst even gevraagd bij de winkelier?

edwardus
door edwardus - Oct 11, 2009 om 11:05
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dit is een van de bekendste klachten over Viesbah, de beschikbaarheid van drivers. Kijk op de verpakking, de systeemvereisten staan er altijd op.

Je zou evt. kunnen proberen of de XP driver evengoed wel gebruikt kan worden, geen garanties. Werkt het niet, koop dan een product dat geschikt is voor jouw systeem.

holpen
door holpen - Oct 11, 2009 om 12:23
1416 Antwoorden / 0 Vragen

En eigenlijk is dat helemaal niet de schuld van Vista (kinderachtig om dat Viesbah te noemen), maar voornamelijk van de fabrikanten, die doodleuk weigeren om voor wat oudere apparatuur nog nieuwe drivers te maken. Kost kennelijk te veel geld. Zeker bij merken zoals Trust, waarbij alles goedkoop moet en waar de techniek nou niet bepaald voorop loopt, kun je dit soort zaken verwachten.
Overigens zul je straks met Windows 7 weer hetzelfde zien: oudere apparatuur wordt niet meer ondersteund (geen drivers). Als het onder Vista niet werkt, vergeet het dan ook maar onder Win7.
En eerlijk gezegd: eigenlijk is het ook wel logisch. Op een bepaald moment houdt de ondersteuning voor oude producten een keertje op. Je kunt niet tot in het oneindige bezig blijven.

edwardus
door edwardus - Oct 11, 2009 om 14:23
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Oh Holpen wat ben je streng deze week. Je hebt gelijk dat dit Vista niet aan te rekenen valt maar ik ben na een serieuze proefperiode van 2 maanden al ruim 2 jaar geleden snel weer terug naar XP (en Ubuntu) gegaan, zo naar vond ik Vista.

holpen
door holpen - Oct 11, 2009 om 14:35
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Was geen kritiek op jouw bericht, hoor, alleen aanvulling.

Ook ik ben overigens geen fan van Vista; te veel narigheid mee beleefd. Ik draai zelf bijna uitsluitend onder Linux (momenteel inderdaad Ubuntu, maar soms ook andere distro's) en mijn wederhelft is weer terug op XP.

johanpc
door johanpc - Oct 11, 2009 om 14:55
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@holpen.

Is het niet omdraaien van de logika als een fabrikant een produkt in de markt ze dat nergens mee kan samenwerken om dan die anderen de schuld tegeven.

In vista zou microsof ook rekening kunnen houden met bestaande hardware en software aplicaties. Inplaats van o.a de printer fabricanten te verwijten dat ze geen drivers maken voor vista.

holpen
door holpen - Oct 11, 2009 om 15:04
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@johanpc:
Ik snap je redenering wel, dat is zoals velen denken. Kijk echter even naar de praktijk: het is voor Microsoft echt volslagen onmogelijk om zelf drivers te gaan ontwikkelen voor alle mogelijke, ooit in het verleden uitgebrachte hardware. Dan moeten ze letterlijk tienduizenden aparte drivers gaan schrijven. Bovendien moeten ze dan ook nog eens alle technische specificaties van elke product afzonderlijk gaan opvragen, etc. etc. etc. Dat is echt een onbegaanbare weg.

Fabrikanten van hardware zijn er zelf verantwoordelijk voor dat hun hardware gaat werken onder Windows, Mac of Linux (of een ander operating system). Zij krijgen ruim van tevoren (meer dan een jaar) al de benodigde technische details van de nieuwe Windows-versie aangeleverd, zodat er ruim voldoende tijd is om drivers te ontwikkelen. Helaas kiezen veel fabrikanten ervoor oudere hardware niet meer te ondersteunen in het nieuwe Windows. Ze verkopen liever nieuwe apparatuur, dat levert veel meer op!

he
door henk1951 - Oct 11, 2009 om 15:16
256 Antwoorden / 0 Vragen

Peter

http://www.freedriverload.com/all17003.html

Ik kwam via deze link een driver tegen  met de beschrijving

Brand: Trust
Device group: Components Network Cards
OS: Vista/XP

probeer die eens misschien werkt hij.

Gr Henk

holpen
door holpen - Oct 11, 2009 om 15:24
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, hoef je niet te proberen, gaat niet werken. Daarmee download je een programmaatje genaamd DriverDetective. Dat is weer één van die programmaatjes die je geld proberen af te troggelen. En je krijgt er niet de juiste driver mee, want die bestaat gewoon niet.

dirck
door dirck - Oct 11, 2009 om 16:03
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Voor Bluetooth adapters kun je het beste de Bluetooth drivers gebruiken die al standaard in XP en Vista zitten.

Via Configuratiescherm > Hardware en geluiden > Bluetooth-apparaten kun je je adapter toevoegen.

En fsquirt.exe is de Wizard Bestanden via Bluetooth overzetten.
fsquirt.exe kun je vinden in C:\Windows\System32

Groet, Dirck

marjolecomte
door marjolecomte - Nov 5, 2009 om 19:27
2 Antwoorden / 3 Vragen

Raar dat usbadapter WEL werkt op m'n laptop onder Vista, maar NIET op m'n vaste pc met de zelfde Vista.