sy
door sylli May 25, 2012 om 21:38
Computers & telefonie

Een virus of iets anders?

Mijn laptop (HP Probook 6550b) heeft de laatste paar dagen (een paar) problemen.
Van de ene op de andere dag maakt de laptop "klik" geluidjes, alsof je aan het surfen bent op Internet en dingen aanklikt.
Ook blaast de laptop opeens veel meer, vaker en langer dan gebruikelijk en de accu is veel sneller leeg.
Heel hinderlijk is het als ik aan het werk ben en teksten aan het typen ben, het "klikken" weerklinkt en ik mijn cursor kwijt ben, ik niet verder kan typen en dan eerst weer in mijn tekstblok moet klikken om weer verder te kunnen typen.
Ook komen er af en toe meldingen oppoppen met kreten als "verbinding verbroken, wilt u deze herstellen?" terwijl mijn internet niet verbroken is.

Heb ik soms een soort virus in mijn laptop? Ik gebruik MacAfee.

1864 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zou het kunnen zijn dat er veel stof in uw laptop zit, wordt hij veel eerder warm dan normaat? Het blazen van de airco betekent dat uw laptop meer afgekoeld moet worden. Ook kan het zijn dat de ruimte waarin de laptop staat erg warm is (met dit weer).

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben bang dat je harde schijf aan het begeven is, direct even een backup maken van je bestanden en de computer laten nakijken!

ve
door verwijderd - May 26, 2012 om 09:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Angst draagt m.i. niet bij tot een oplossing van dit probleem. Herken problemen die worden veroorzaakt door warmte
De elektrische componenten in een pc produceren warmte en de ventilatoren in de pc verplaatsen de lucht om te voorkomen dat de componenten te warm worden. Overmatige warmte zorgt ervoor dat de ventilatoren constant draaien, dat componenten beschadigd raken en dat de snelheid van de CPU wordt beperkt. Al deze problemen met een hoog energieverbruik en overmatige warmte veroorzaken dat toepassingen langzamer werken dan normaal. Eén van de hoofdfuncties van het BIOS is om toezicht te houden op de temperatuur en de omstandigheden aan te passen. Hoewel het constante geluid van de ventilator irritant kan zijn, kan het de eerste aanwijzing zijn van het feit dat de pc zo efficiënt mogelijk werkt.
Voer één of meer van de volgende corrigerende handelingen uit om uw pc koel te houden en zo efficiënt mogelijk te laten werken.
Update het BIOS
Nadat pc's op de markt zijn gebracht, kan HP een geüpdatet BIOS uitgeven om de ventilator, CPU-belasting en andere componenten te beheren. Bepaal welke versie van het BIOS op dit moment op uw pc is geïnstalleerd om te kijken of er een recenter BIOS beschikbaar is en kijk vervolgens op de pagina HP Drivers en Downloads of er geüpdatete drivers zijn.
Start HP Help- en ondersteuningscentrum en zoek systeeminformatie om de informatie over het BIOS op uw pc te vinden. Het hulpprogramma vermeldt het type processor (Intel, AMD) en de BIOS-versie. Ga naar de pagina Downloads en drivers, voer het modelnummer en het besturingssysteem van uw pc in en bekijk het versienummer en de datum van de BIOS-drivers om een mogelijk geüpdatet BIOS te vinden.
Terug naar begin
Houd ventilatie-openingen vrij en schoon
Notebook pc's hebben ventilatie-openingen aan de onderkant en aan de zijkanten om lucht door de behuizing te laten stromen. Als de ventilatie-openingen geblokkeerd raken kan de ventilator de componenten niet goed koel houden. Als er stof in de ventilatie-openingen zit, gebruik dan een spuitbus met gecomprimeerde lucht om het stof eruit te blazen. Plaats de pc op een harde, vlakke ondergrond wanneer deze is ingeschakeld. Als een ingeschakelde pc op een flexibele stoffen ondergrond, zoals uw schoot of in een draagtas, wordt geplaatst, wordt de luchttoevoer geblokkeerd en raakt de pc oververhit.
HP notebook pc's - Hitte en geluid van de ventilator beperken door de ventilatie-openingen te reinigen
Terug naar begin
Verbeter de efficiëntie van de notebook
De vaste schijf produceert warmte wanneer deze op volle snelheid draait om gegevens te lezen en te schrijven. De CPU produceert warmte wanneer deze informatie verwerkt.
U kunt de hoeveelheid warmte die de vaste schijf en CPU produceren verminderen door de efficiëntie van de notebook pc te verbeteren. HP notebook pc's - De prestatie van uw notebook pc verbeteren .
Terug naar begin
Selecteer een lagere energiestand voor niet-essentiële handelingen
In Windows kunt u de energie-instellingen voor niet-essentiële handelingen wijzigen. De energie-instellingen kunnen bijvoorbeeld zo worden gewijzigd dat een monitor na een bepaalde periode van inactiviteit wordt uitgeschakeld. De energie-instelling voor de CPU-snelheid en frequentie van activiteit van de vaste schijf kan ook worden gewijzigd.
Open het Configuratiescherm en selecteer de Energie-opties om een Windows energie-instelling te selecteren. Energieschema's variëren van standen van lage energie en weinig warmte, zoals de slaapstand, tot standen van veel activiteit, altijd aan. Selecteer de gewenste energie-opties.

bron: site HP

ve
door verwijderd - May 26, 2012 om 09:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

De ventilator schoonmaken eerst doen, en dan gelijk vragen aan deskundige of harde schijf nog goed is.
Als twijfel is tijdig overzetten naar nieuwe schijf nu nog mogelijk en kun je deze oude later wissen en als externe blijven gebruiken in losse kast met USB snoertje.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 00:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

sylli schreef op vrijdag 25 mei 2012, 21:38: Mijn laptop (HP Probook 6550b) heeft de laatste paar dagen (een paar) problemen.
Van de ene op de andere dag maakt de laptop "klik" geluidjes, alsof je aan het surfen bent op Internet en dingen aanklikt.
Ook blaast de laptop opeens veel meer, vaker en langer dan gebruikelijk en de accu is veel sneller leeg.
Heel hinderlijk is het als ik aan het werk ben en teksten aan het typen ben, het "klikken" weerklinkt en ik mijn cursor kwijt ben, ik niet verder kan typen en dan eerst weer in mijn tekstblok moet klikken om weer verder te kunnen typen.
Ook komen er af en toe meldingen oppoppen met kreten als "verbinding verbroken, wilt u deze herstellen?" terwijl mijn internet niet verbroken is.

Heb ik soms een soort virus in mijn laptop? Ik gebruik MacAfee.

Hoe oud, de leeftijd, is de laptop?

Het kan de ventilator zijn? Het kan de interne batterij (CR2032) zijn? Het kan de aansluiting van de harde schijf zijn? Mogelijk dat iets is losgetrild? Batterij/accu zit waarschijnlijk niet meer goed in de batterijbehuizing vast?

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals al eerder geadviseerd:
Laat de toestand van de harde schijf controleren bij een goede computerzaak, als de klikgeluiden tenminste door de schijf geproduceerd worden.
De laptop meteen even laten schoonmaken, wanneer dat nog nut heeft.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw redactie heeft dit topic opgeschoond met offtopic reacties van freya en winterman. Om gezellig te praten kunt u naar andere fora zoals die van de Libelle, Viva of Margriet!

Met vriendelijke groet,

Redactie Kassa-online

ve
door verwijderd - May 30, 2012 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

1.korenwolf schreef op dinsdag 29 mei 2012, 00:10:
Hoe oud, de leeftijd, is de laptop?

Het kan de ventilator zijn? Het kan de interne batterij (CR2032) zijn? Het kan de aansluiting van de harde schijf zijn? Mogelijk dat iets is losgetrild? Batterij/accu zit waarschijnlijk niet meer goed in de batterijbehuizing vast?

De laptop is iets minder dan een jaar oud (d.w.z. in juni 2011 gekocht). De laptop wordt wel vrij intensief gebruikt en dagelijks gaat ie in laptoptas mee naar verschillende werkplekken (meestal auto, heel soms als ik in de buurt moet zijn, op de fiets).