es
door esthertc Nov 16, 2015 om 14:45
Computers & telefonie

Glas kapot nieuwe Samsung Galaxy S6

Waarschijnlijk zal ik de zoveelste zijn die hier een vraag over stelt, maar ik probeer het toch maar...
Zoon van 16 heeft na jaar werken/sparen eindelijk geld genoeg om een nieuwe mobiel te kopen. Hij koopt een Samsung Galaxy S6. Hij is er ontzettend zuinig op; koopt een goed hoesje, doet de telefoon niet los in zak of tas enz. De telefoon lijkt op een gegeven moment niet goed op te laden, en loopt heel snel leeg. Ook koppelt hij niet goed aan de computer. Maar het lijkt eenmalig, dus misschien niet goed aan de lader gedaan enz. Als zoon 's morgens uit bed komt, komt hij licht paniekerig beneden: er zit een klein barstje in het scherm! Hij heeft hem 's avonds aan de lader gedaan, en 's morgens ontdekt ie het barstje. het loopt van de onderrand naar de homeknop, met een pit in het midden. Hoe is dit in godsnaam mogelijk? We nemen contact op met CoolBlue en sturen het apparaat terug. Er is immers niks gebeurd met het apparaat, dus er moet iets niet goed zijn. Helaas. CoolBlue reageert met: val-, stootschade of veroorzaakt door druk van buitenaf. Meer dan 200 euro reparatiekosten. Het laadprobleem is niet relevant- men doet niet aan deelreparaties. eerst het scherm en dan kijken ze verder. Omdat er geen sprake is van laten vallen of wat dan ook, gaan we niet akkoord. We tekenen protest aan, met nogmaals het hele verhaal. Men blijft zeggen: dit is schade veroorzaakt door iets van buitenaf, dus eigen schuld dikke bult. Ik ga hier nog niet mee akkoord, er is nog geen uitleg gegeven. De telefoon is 's avonds aan de lader gegaan, en 's morgens zat de barst erin. Ik neem contact op met Samsung MobielNL via Facebook. Ze reageren snel en adequaat. Maar ook zij komen met hetzelfde verhaal: dit is een barst die ALLEEN maar veroorzaakt kan zijn door iets van buitenaf. Dus door druk, of val- of stootschade. Dat de rest van de telefoon geen schade heeft (een paar krasjes op het aluminiumframepje), maakt niet uit. Na herhaaldelijk protest: nee, de schade-expert zegt dat dit alleen maar kan komen door druk, val- of stootschade.
Wat mij uitermate irriteert is dat er niet gereageerd wordt op het feit dat er geen val- of stootschade is. Het apparaat is niet gevallen, heeft nergens klem tussen gezeten en is niet ergens tegen aan gestoten. Als dat wel zo was, hadden we gewoon onze inboedelverzekering ingeschakeld- net of ik zin heb om zo'n stampij en heisa te maken! Maar ik heb tig keer aangegeven dat de telefoon 's avonds aan de lader is gegaan, en 's morgens het barstje in de telefoon zat. Het is tegen dovemansoren- er wordt niet op gereageerd, behalve dan dat men zegt: Nee, kan niet- alleen door val- en stootschade is dit veroorzaakt.
Ik snap best dat er een streng beleid is, omdat mensen van alles gaan claimen en dat is natuurlijk onmogelijk. Maar daar ben ik dus blijkbaar de dupe van- er wordt niks met mijn verhaal gedaan, alleen maar gezegd: u kunt zeggen wat u wilt mevrouw, maar deze schade is ALLEEN maar mogelijk door vallen, stoten of druk.
Waar is mijn recht in dit geval? Ik heb geen poot om op te staan, want het oordeel van de schade-expert is blijkbaar de enige waarheid. Ik kan zeggen wat ik wil, dat verhaal is per definitie niet waar, want de schade kan alleen ontstaan zijn door vallen, stoten of druk.En daar knelt het wat mij betreft. In hoeverre is mijn verhaal nog iets waard? Niks? Nou ja:220 euro-aan reparatiekosten. En dat voor een telefoon van meer dan 600 euro, die zoon nog geen twee maand in bezit had.... om te huilen!

1496 8 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Nov 16, 2015 om 15:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens of u met de informatie die klik hier gegeven wordt verder komt.
En klik hier informatie van de consuwijzer over garantie en de bewijslast binnen 6 maanden.

ph
door philip36 - Nov 16, 2015 om 15:46
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, het blijft een probleem kapotte schermen.
U zou de belbus eens kunnen mailen, misschien hebben die een expert die de schade kan beoordelen.

belbus@vara.nl

diumenge
door diumenge - Nov 16, 2015 om 18:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En hoe komt die 'pit' dan in het scherm? U kunt er wel van overtuigd zijn dat de schade niet vanaf buitenaf komt, maar u kunt dat niet zeker weten. Misschien is er wel iets op de telefoon gevallen?

sl
door slobberbone - Nov 16, 2015 om 18:41
508 Antwoorden / 2 Vragen

Logisch dat u het opneemt voor uw zoon, maar ook was ook niet altijd in de buurt van de telefoon.

Nog geen 2 maand en erg zuinig met goed hoesje en dan toch krasjes op het frame ?

Dan klopt er iets niet aan uw eerdere bewering, hier mijn telefoon is jaar oud en als ik hoesje verwijder is hij in nieuwstaat ben niet extreem zuinig en wordt zowel zakelijk als prive gebruikt.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 16, 2015 om 18:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

In mijn beleving kan een barstje door meerdere oorzaken ontstaan maar om een pit te krijgen moet er toch contact met iets van buitenaf zijn geweest .
Diewilik

akkerdistel
door akkerdistel - Nov 17, 2015 om 00:00
1790 Antwoorden / 3 Vragen

En met welk bewijs van hun bewering komen ze op de proppen?

mahadma
door mahadma - Nov 17, 2015 om 00:57
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou inderdaad een bewijs willen zien van de reparateur dat het geen garantie is.

Maar ik kan mij ook voorstellen, ik zeg dus niet dat er met opzet/pech iets met de telefoon gebeurd zou kunnen zijn op school, met vrienden, in de tas in het verkeer, mogelijk gooien met tassen, maar uw zoon kan natuurlijk ook niet alles weten of geweten hebben op momenten dat hij geen zicht op de telefoon had. En vaak wordt er een (deel) onwaarheid gesproken bij garantieverzoeken. Nogmaals, ik zeg niet dat het hier het geval is. Een scherm gaat niet zomaar kapot.

crewmember
door crewmember - Nov 17, 2015 om 14:54
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Zonder een echte foto van de "pit" kunnen wij het niet beoordelen. Deze problemen worden naar mijn ervaring wel 9/10 keer veroorzaakt door de gebruiker en niet een productiefout van de leverancier.

Hoe oud is de telefoon?
Als de telefoon jonger dan 6 maanden is moet de leverancier bewijzen dat U het probleem heeft veroorzaakt.
Is het product ouder dan 6 maanden dan moet u bewijzen dat het probleem door Samsung veroorzaakt is.

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Samsung heeft volgens hun bewezen dat het euvel door U veroorzaakt is. En dit is uiteraard redelijk aannemelijk bij een barst aan de buitenkant van het scherm. Als U alsnog wilt bewijzen dat het niet door u zoon kwam, dan zal u met hele goede argumenten moeten komen betreffende de eigenschappen van de pit en hoe dit niet door U veroorzaakt kan zijn. Een alternatief is een heleboel bewijs verzamelen van andere mensen met hetzelfde probleem (google het probleem in het engels). Hieruit kan dan blijken dat het euvel wel door samsung veroorzaakt moet zijn en dit kan uw claim veel kracht bijzetten.Ik kan u wel alvast verklappen dat we dit probleem op dit forum zover ik weet nog niet eerder hebben gezien.
Mocht de winkel hier nog steeds niet naar luisteren, dan zal u rechstbijstand moeten regelen om het voor de rechter te laten komen.

Persoonlijk vind ik het toch echt een stuk aannemelijker dat uw zoon de beschadiging bewust of onbewust toch zelf heeft aangebracht.

Het euvel met de lader staat los van het euvel met het scherm en Samsung mag niet zomaar eisen dat het scherm eerst gerepareerd wordt, alvorens ze naar de laad problemen willen kijken. Aangezien deze problemen ogenschijnlijk niks met elkaar te maken zouden moeten hebben. Dit tenzij ze kunnen bewijzen dat de schade aan het scherm wel laadproblemen kan veroorzaken.