hehahi
door hehahi Sep 3, 2017 om 20:53
Computers & telefonie

Lader smartphone van invloed op accuduur?

Als ik m'n smartphone (LG) oplaad met de lader van m'n nieuwe draadloze speaker, dan gaat dat razendsnel. Veel sneller als met de standaard usb-lader van mijn telefoon. De batterij is echter veel sneller leeg aan het raken. Komt dat door die (snellere) lader?

7727 6 Rapporteer

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Sep 4, 2017 om 00:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat zou best kunnen. Misschien bent u snel de accu de vernieling in aan het helpen? Vergelijk de gegevens op de laders eens.
Lees ook dit eens door: https://forum.simyo.nl/telecom-weetjes-nieuwtjes-136/een-oplader-gebruiken-die-voor-een-andere-gadget-bedoeld-is-kan-dat-kwaad-17878

Topantwoord

mathijs_b
door mathijs_b - Sep 4, 2017 om 00:42
641 Antwoorden / 77 Vragen

Op de lader staat een max. stroom. b.v. 1A of 2.1A

De spanning is altijd 5V

De meeste te laden apparaten hebben zelf een stroomregeling om de accu correct te laden.

Als je dan een 2,1A lader aansluit, zal met b.v. toch met 1A geladen worden.

Er kunnen ook apparaten zijn die ervanuit gaan dat de max. laadstroom die door de lader geleverd kan worden vaststaat. B.v 1A.

Als zo'n apparaat laadt met een lader die meer stroom kan leveren kan dat resulteren in sneller laden, en sneller verslijten van de accu (of nog meer...).

Gebruik dus altijd de meegeleverde of voorgeschreven lader.

Ge
door Genee Sep 4, 2017 om 08:15
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft het dan bij de meeste apparaten geen zin om een snellader te gebruiken, als die apparaten zelf de laadstroom regelen?
Of kun je elk oplaadapparaat gebruiken want het te laden apparaat regelt het toch zelf?
Ik heb geen idee.

Ge
door Genee Sep 4, 2017 om 10:20
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De ervaring van een vraagsteller en mening van de faqman.
 http://www.computeridee.nl/forum/#!/topic/over-sneller-laden/?filter=FAQman

gerbera
door gerbera Sep 4, 2017 om 16:50
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@toonder, de faqman is niet bepaald duidelijk. @mathijs_b wel. Lees dit even gaat over een snellader,

Verder beschikt het apparaat over een intelligente laadstroomregeling, die het opladen van de aangesloten apparaten controleert en zo het apparaat tegen kortsluiting, oververhitting of overspanning beschermt. Herkent volautomatisch het aangesloten apparaat en voorziet dit van de optimale laadstroom.

bron

Ge
door Genee Sep 4, 2017 om 22:27
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera
Verkoopverhaaltjes zoals die uit uw bron wantrouw ik altijd, snelladers kan nooit goed zijn.

audb
door audb Sep 5, 2017 om 10:56
1668 Antwoorden / 5 Vragen

@Matijs_B

"De spanning is altijd 5V" dit klopt niet meer.

Er zijn telefoons die die met 9v of 12v KAN opladen dit heet Quick Charge 3.0  dit is besproken bij hardware.info https://nl.hardware.info/tv/1090/easyacc-powerbanks-met-quick-charge-30-video-review

Maar het kan wel degelijk op langere termijn de accu beschadigen maar je moet wel verdomde handig zijn om een accu te vervangen van een Samsung enzo deze zijn namelijk vast geplakt.

Topantwoord

pi
door pierepoer - Sep 4, 2017 om 09:39
4 Antwoorden / 6 Vragen

ik heb dit ook ervaren.... Snel laden = snel leeg, normaal laden = normaal leeg, op mijn smartphone althans.

Door de oorspronkelijke lader weer te gebruiken was bij mij het probleem van het snel opraken van de batterij weer verholpen. Dat al geprobeerd?

da
door davert - Sep 4, 2017 om 14:12
19 Antwoorden / 7 Vragen

Niet bij mijn sony Xperia z5compact in iedergeval, inmiddels al 11 keer gevallen en doet het(gelukkig) nog steeds perfect, als ik thuis ben zit er constant in de verlengsnoer met de oplader eraan terwijl ik hem gebruik niks aan de hand

frits
door frits - Sep 4, 2017 om 17:27
146 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn Huawei Mate 8 is in 1 uur met de originele lader opgeladen, accu is 4000 mAH en gaat bij zwaar gebruik 2 dagen mee anders 3

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 4, 2017 om 20:35
3449 Antwoorden / 25 Vragen

2 volle dagen?  wat vindt je zwaar gebruik dan.
Met 4000mah red je zeker geen 2 volle dagen alleen in het sprookjesbos 3

frits
door frits Sep 4, 2017 om 21:34
146 Antwoorden / 5 Vragen

dan leef ik in het sprookjes bos, gebruik het dagelijk voor Internet, WhatsApp, Mail, Navigatie, Nu.nl enz, in het minst als telefoon.

Topantwoord

gsm
door gsm - Sep 4, 2017 om 22:31
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De bedoeling van de USB oplader is om voor iedere telefoon (niet van Apple) een en dezelfde uitwisselbare aansluiting te hebben met hetzelfde Voltage.
Hierdoor kan de telefoon op elke USB oplader aangesloten worden en ook op alle computers, om zo opgeladen te worden.
De batterij zou onafhankelijk van de aangesloten oplader steeds evenveel moeten worden opgeladen.
Bij alle apparaten die ik bezit is dat ook min of meer zo.
Het enige verschil tussen de verschillende opladers is de maximale stroomsterkte (Amp) die de oplader kan leveren.
Een zwakkere oplader zal meestal langer nodig hebben om de batterij van een apparaat geheel op te laden.
Een sterkere oplader zou er korter over kunnen doen dan de originele oplader, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn, aangezien het apparaat zelf ook de maximale sterkte van de laadstroom zou moeten begrenzen. Gebeurt dat laatste niet of onvoldoende, dan zou een onvolledige lading het resultaat kunnen zijn.