donkschr
door donkschr Dec 24, 2011 om 12:33
Computers & telefonie

Lekkende printer?

Ik heb een HP Photosmart draadloze e-alles-in-een printer model B110a.

Als ik de klep van mijn printer open gaan de cartrides van zijn vaste plaats af. Onder de plek waar normaal de cartridges (dus bij gesloten deksel) zitten zit een soort bakje. In dit bakje zit veel inkt die ook aankoekt. Het lijkt dus wel of de cartridges lekken. Ik vraag mij af of dit wel normaal is.
Wie weet hier een antwoord op?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

8364 3 Rapporteer

donkschr
door donkschr - Dec 24, 2011 om 13:01
78 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt Freya en gsm voor jullie snelle en duidelijke beantwoording.

freya
door freya - Dec 24, 2011 om 13:02
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo donkschr,

Dat is inderdaad 'normaal'. Er zal ook iets van een soort sponsje in zitten. Als je namelijk de 'reinigingsprocedure' doorloopt, dan wordt de printkop 'schoongeveegd' en wordt er door alle spuitopeningen wat inkt 'verspild' om zo de openingen open te maken. De verspilde inkt wordt in dat opvangreservoirtje opgevangen. Als het goed is (maar lang niet altijd) dan print de printer na die procedure weer zoals het hoort.

m.vr.gr. Freya

gsm
door gsm - Dec 24, 2011 om 13:02
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Helaas is dit "normaal". De printer "reinigt" de printkop en verspilt tegelijk een heleboel inkt. De kop wordt afgeveegd door een mechanisme in de opvangbak. Door de opgedroogde en geklonterde inkt loopt het mechanisme soms vast en kunnen sommige goedkopere printers defect raken. Dat uit zich in het doorvoeren van een leeg vel papier en het wild heen en weer bewegen van de printkop.

Vooral bij sommige Canon printers is de verspilling van inkt groot en is de bodem, die bedekt is met absorptiemateriaal, soms geheel doordenkt.

Zorg dat de printer steeds met de knop op het bedieningspaneel wordt uitgezet, wanneer je de printer niet meer gebruikt. Anders wordt bij elke start van de PC weer inkt verspild.