G
door G haans Jan 23, 2024 om 16:26
Computers & telefonie

Mag Simpel zijn abonnementskosten tussentijds verhogen

Ik heb in mei 2023 mijn mobieletelefooncontract bij Simpel verlengd voor 2 jaar tegen een maandtarief van 10€. Nu verhoogt men de prijs naar 11€ zogenaamd vanwege inflatiecorrectie. Kan dat zo maar? Je contract tussentijds opzeggen om deze reden kan niet volgens Simpel.

6703 15 Rapporteer
ju
door juliomariner - Jan 23, 2024 om 16:30
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet voor 99,9% zeker dat dit in de voorwaarden staat  die u zeker al hebt doorgelezen.
In alle telefoniecontracten staat deze inflatiecorrectie, dus ja dit mag gewoon.
Als u hier goed had gekeken had u kunnen zien dat uw vraag over inflatiecorrectie hier al minimaal 20 keer is gesteld.

ne
door neodutchio Jan 23, 2024 om 17:19
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Ik weet voor 99,9% zeker dat TS die voorwaarden niet heeft gelezen. Een account hier aanmaken en een topic openen is minder werk.

ju
door juliomariner Jan 23, 2024 om 18:10
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Het was dan ook een wat sarcastische opmerking.

sira
door sira - Jan 23, 2024 om 16:30
2361 Antwoorden / 24 Vragen

De inflatiecorrectie kunt u in de voorwaarden lezen of hebt u die nooit doorgenomen? Dan moet u dat alsnog doen.

Thecla58
door Thecla58 - Jan 23, 2024 om 16:33
862 Antwoorden / 3 Vragen

Ja dat mag en ja je kunt het tussentijds niet opzeggen. Simpel heeft gelijk.

1paul
door 1paul - Jan 23, 2024 om 16:35
3173 Antwoorden / 0 Vragen

lees de voorwaarden, staat er vast in ergens!!

mahadma
door mahadma - Jan 23, 2024 om 16:36
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ja, dat mag "zomaar", dat weet ik 200% zeker, bij elke provider staat in het contract : Inflatie correctie. Bij ons bij odido en vodaphone. En het is geen reden tot opzegging.  En 2025 , 2026 en 2027 enz komen die correcties elk jaar terug.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 23, 2024 om 16:47
2094 Antwoorden / Vragen

Goede vraag die u zelf snel kunt beantwoorden door even in de voorwaarden te kijken. Gaat een heel leerzame ervaring worden.

ne
door neodutchio - Jan 23, 2024 om 17:21
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Toen u een arbeidscontract met uw werkgever aan ging, kreeg u toen ook geen loonsverhoging tijdens dat tijdelijke contract? En toen u per ongeluk wel een loonsverhoging kreeg, bent u toen ook gaan reageren en wilde u toen ook overstappen naar een andere werkgever? Want het werkt natuurlijk wel beide kanten op.

Iv
door Ivo W - Jan 23, 2024 om 17:21
734 Antwoorden / Vragen

Nee dat mag niet "zomaar".

Het mag wel als in de algemene voorwaarden staat dat ze jaarlijks een inflatiecorrectie kunnen/mogen toepassen. En omdat dat dus (waarschijnlijk) in de voorwaarden bij uw contract staat, mag Simpel die voorwaarden ook daadwerkelijk gebruiken.

SIMPEL toch? U heeft uw voorwaarden toch gelezen?

marita5
door marita5 - Jan 24, 2024 om 00:19
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo G Haans ,

Wanneer mag ik mijn abonnement niet opzeggen?

Soms mag u uw abonnement niet kosteloos opzeggen. En hoeft de aanbieder u ook niet te laten weten dat hij iets wijzigt. Dit is het geval als:

De aanbieder iets wijzigt omdat er een nieuwe regel of wet van de overheid is .

Moet uw aanbieder de algemene voorwaarden of prijs veranderen door een nieuwe regel of wet van de overheid? Dan is de wijziging niet de eigen keuze van de aanbieder. In dat geval kunt u uw abonnement niet opzeggen.

Een voorbeeld: de overheid verhoogt de btw. De aanbieder moet de btw aan u doorberekenen. Dit is niet zijn eigen keuze. Daarom kunt u het abonnement dan niet opzeggen.

De aanbieder de prijs verhoogt omdat hij inflatiecorrectie toepast .

Een inflatiecorrectie is een prijsverhoging met een percentage dat elk jaar door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt vastgesteld. Wil de aanbieder een inflatiecorrectie toepassen? Dan moet dit wel duidelijk in zijn algemene voorwaarden staan. En ook hoe vaak en wanneer hij dat doet. Staat dit duidelijk in de algemene voorwaarden van de aanbieder? Dan kunt u uw abonnement niet om die reden opzeggen.

https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/abonnementen/aanbieder-verandert-prijzen-of-algemene-voorwaarden

mo
door mof - Jan 24, 2024 om 11:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat mag Simpel.
Simpel mag 1 maal per jaar de kosten verhogen wegens inflatie.  Als u in mei 2023 uw contract heeft verlengd dan mag in januari (2024) de prijs worden gecorrigeerd, maar dan mag dit pas volgend jaar in januari (2025) weer worden gecorrigeerd. Uiteindelijk heeft de correctie dan twee maal plaatsgevonden op een contract van duur twee jaar. Simpel mag de correcties over de hele linie voor alle contracten tegelijk aanpassen met de jaarlijkse inflatiecorrectie. Ik geloof, maar weet niet zeker, dat de enige uitzondering is dat wanneer u een contract aangaat en de correctie al binnen 1 maand wordt doorgevoerd. Dat mag dacht ik niet. Maar een half jaar, ja dat mag.

Av
door AvR21057 - Jan 24, 2024 om 14:18
14 Antwoorden / Vragen

Maar een abonnement in prijs verlagen door een lagere inflatie is dan ook mogelijk? ik denk het antwoord wel te weten.

Iv
door Ivo W Jan 24, 2024 om 17:53
734 Antwoorden / Vragen

Ja dat is mogelijk.
Maar niet verplicht.

Wat wel gebruikelijk is, is dat abonnementen zo nu en dan een "upgrade" krijgen om in lijn te blijven met de markt.
Zo begon mijn huidige abonnement ooit met 300 belminuten en 500Mb per maand. Datzelfde abonnement levert mij nu, vele jaren en enkele inflatiecorrecties later, een databundel van 4GB per maand. Maar liefst acht keer zoveel als wat er in het oorspronkelijke contract staat. Zonder dat die aanpassingen van de bundel voor hogere prijsstijgingen zorgden dan de inflatiecorrecties.

rj
door rjw Jan 25, 2024 om 08:34
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Bij een lagere inflatie stijgen de prijzen nog steeds, dus abonnementen zullen dan ook duurder worden. Net als salarissen (weliswaar niet wettelijk geregeld, maar meestal wel het resultaat van de onderhandelingen tussen werkgevers en werknemers).

Thijs12
door Thijs12 Jan 25, 2024 om 09:30
554 Antwoorden / Vragen

Ja, dat mag zeker. Gebeurt steeds als alle lonen en uitkeringen tegelijkertijd worden verminderd, de huren, levensmiddelen en energiekosten met de inflatiecorrectie worden verminderd.
Ik heb het nog niet meegemaakt, maar theoretisch, ja dat is mogelijk.

Be
door Ben22 - Jan 24, 2024 om 19:46
57 Antwoorden / 6 Vragen
Thijs12
door Thijs12 - Jan 24, 2024 om 20:38
554 Antwoorden / Vragen

Simpel...........Ja.

alexishoop
door alexishoop - Jan 28, 2024 om 09:02
562 Antwoorden / 6 Vragen

de inflatie over 2023 was 4,1% dan is 10% wel heel erg sneaky, en onredelijk bezwarend, je kan dus opzeggen.

jij hebt waarschijnlijk de 14GB voor 11 euro ?
voor nieuwe klanten is er nu de 15GB voor 10 euro.
https://www.simpel.nl/docs/TRF/current

wat simpel hier doet kan echt NIET door de beugel, met de gig data voor 7 euro extra kan dat oplopen tot wel 80% aan !!! inflatiecorrectie. ik zou eerst proberen of ze je op het nieuwe plan willen zetten voor een 2 jaar of anders gewoon beeindigen. want waarschijnlijk downgraden ze zittende klanten volgend jaar op eenzelfde wijze bij een volgende correctie.

br
door brui0929 - Jan 28, 2024 om 10:52
636 Antwoorden / 10 Vragen

U kunt opzeggen hebt u een abonnement met telefoon dan betaald u de telefoon als nog helemaal af.
Het abonnement is een lening en op die manier betaald u uw telefoon.