elenay
door elenay Oct 13, 2006 om 22:29
Computers & telefonie

MuziekCD branden

Gekke vraag misschien, maar ik laat mijn muziek altijd branden op CD. Nu lees ik hier dat als je bestanden etc overzet op CD deze ook weleens kunnen verdwijnen, net als foto's. Ze raden je dan aan het ook nog eens ergens anders op te slaan. Nu heb ik vandaag weer een CD gekregen met muziek, maar moet ik er dan van uitgaan, dat ook die muziek die er opstaat minder wordt of zoiets? Of blijft dat er wel opstaan? Zo ja, waarom dat wel en die documenten dan niet die wij allemaal op cd zetten.

434 10 Rapporteer

elenay
door elenay - Oct 13, 2006 om 22:47
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Weet je freya waarom ik op die vraag kom. Ik lees hier net over een beschadigde CD in een topic en toen dacht ik ineens aan een maat van mij die alles op een usb-stick had gezet en dat ding deed het ineens niet meer. Toen hij ermee terug ging zei de winkelier dat hij een usb-stick regelmatig moest gebruiken en niet te lang (half jaar) in de la had moeten laten liggen. Ik vond het maar een vreemd verhaal, maar goed. Mijn usb-stick gebruik ik wel regelmatig en er verdwijnt niks van. Toen ik dus zei waarom zet je het dan niet op een CD, kreeg ik als antwoord dat hij daar ook al eens informatie op was kwijtgeraakt. Maar als ik het goed begrijp van jou, dan valt het wel mee?

freya
door freya - Oct 13, 2006 om 22:51
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo elenay,

Het kan inderdaad wel eens gebeuren dat een CD na verloop van tijd leesproblemen geeft. Het maakt dan overigens niet uit of het om een CD met data gaat of dat het een muziek CD is.

Meestal ligt het aan de combinatie brander/merk CD of dat je een keer overkomt. Maar om nu van alles meerdere kopieën te maken gaat mij eerlijk gezegd te ver. Als je data, foto's of muziek hebt die onvervangbaar is dan zou ik voor de zekerheid wèl een extra kopie maken.

m.vr.gr. Freya

edwardus
door edwardus - Oct 13, 2006 om 22:56
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Beschrijfbare cd's zijn wel gevoelig voor licht, extreme temperaturen en fysieke beschadigingen. In de auto worden ze versneld bierviltjes. Als je ze echter voorzichtig behandelt (en goede cd's gebruikt) kun je er lang plezier van hebben.

elenay
door elenay - Oct 13, 2006 om 23:04
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Ik moet eerlijkheidshalve toegeven edwardus dat ze hier allemaal cd's van de Kruidvat gebruiken. En dat valt bij jou vast niet onder goede of wel? De videobanden die ik van Kruidvat gebruik bevallen me wel prima. Tot nu toe heb ik met cd's ook nog geen last, maar goed ik gebruik ze dan ook nog maar twee jaar. En berg ze keurig op in betreffende doos. Bewaar ze niet in zonlicht en niet in auto.

edwardus
door edwardus - Oct 13, 2006 om 23:12
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Kruidvat zou ik niet weten, ik heb daar nog nooit cd's gehaald. Ik hoor wel dat die van Blokker helemaal niet slecht zijn. Zelf heb ik voornamelijk HP (wordt niet meer geleverd), Maxell, TDK, Imation en Sony.

Ooit heb ik de fout gemaakt om een paar MMore CD-RW's te kopen, die zijn echt waardeloos (niet te formatteren, data verloren) terwijl ik wel goede ervaring had met hun CD-R's. Ze stuurden wel (toch netjes) een nieuwe, maar ik hoef ze niet meer.

Ook heb ik van Aldi CD-R's, waar ik zelf tot nu toe geen problemen mee heb, maar wel verhalen hoor dat er op termijn een folielaag los kan laten.

elenay
door elenay - Oct 13, 2006 om 23:25
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Bedankt edwardus, misschien eens iets voor Kassa om een cd test te houden, want het valt me gewoon op dat iedereen in mijn omgeving alles bij Kruidvat vandaan haalt en ik hoor geen klachten tot nu toe. Dat goedkoop niet altijd slecht hoeft te zijn dat is bekend. Dus zal ik er zelf ook eens aan denken. Het merk TDK ken ik wel, omdat ik dit kocht voor de videobanden, maar ook daarin ben ik overgestapt naar Kruidvat en dat gaat goed. Ik krijg binnenkort een nieuwe computer en dan zal ik me eens verdiepen in dat branden etc.

freya
door freya - Oct 14, 2006 om 10:21
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@elenay: Om nog even terug te komen op je vergelijking tussen USB-sticks en CD's, die vergelijking kun je eigenlijk niet maken. Een CD is en medium welke met licht wordt beschreven en gelezen en een USB-stick is een stuk elektronica. En elektronica kan nu eenmaal een keer stuk gaan. Als je informatie echt langdurig wil bewaren, dan is een CD toch een betrouwbaardere optie dan een USB-stick. (en een stuk goedkoper) De nadelen van sommige merken (merkloze) CD's is door edwardus al uitvoerig beschreven, maar als jij met een bepaald merk nooit problemen hebt, moet je die vooral blijven gebruiken. Freya

hutch
door hutch - Oct 14, 2006 om 11:48
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Elenay (en anderen),

ik ben maar een leek op dit gebied, maar is het misschien een mogelijkheid om een harddisk (als back-up) aan te schaffen en daar alles op te zetten. Deze dan droog en donker weg te leggen (eventueel verpakt in antistatisch plastic). Je kunt deze dan ook telkens weer 'aanvullen'.... Die HD's zijn tegenwoordig niet meer zo duur en lijken mij beter beschermd dan al die CD's, DVD's enz...... Buiten dat heb je dan alles bij elkaar en zit je ook niet met vele CD-tjes. Op een dual-DVD kan ook wel een hoop (ong. 8 gig.) maar is weer niet zo goed beschermd als een HD. Of zie ik het te 'ingewikkeld'?

Gr. Hutch

vd
door vdijken - Oct 15, 2006 om 10:08
21 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou voor de tweede kopie een ander merk kiezen om merk gebonden fouten uit te sluiten. Ook zou ik checken of mijn CD-brander CDs produceert die ook bij anderen te lezen zijn zodat ik niet met de gebakken peren zit als mijn PC de geest heeft gegeven.

wi
door wisperbird - Oct 31, 2006 om 17:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

Heb alleen vervelende ervaringen met oude CD-Rom's uit de vorige eeuw. Zo heeft een CD_Rom uit 1998 er helaas de brui aan gegegeven. CD-RW's uit die tijd zijn er allang mee gestopt.

Hoe de huidige generatie zich zal gedragen is nog een open vraag.

Los hier van twee opmerkingen.
Mijn ervaring met DVD's voor data is dat ze veel eerder de mist in gaan. Is perfect voor beeld, waar een omgevallen bitje niet te zien is. Maar data blijkt helaas snel (na twee jaar) al niet meer te lezen.

En als tweede: let op welke brander je neemt.
Helaas moet ik constateren dat de mooie drive van LG kieskeurig is.
Hij vertikt het mijn Octron RW's (Lidl) te herkennen.
Om je een idee te geven bij mij doen; Plextor, Samsung, Panasonnic, Sony en Nec het wel met deze schijfjes.

Wisperbird.