simonlebon
door simonlebon Sep 26, 2011 om 17:14
Computers & telefonie

Online.nl (T-Mobile) verhoogt stiekem de tarieven met > 1000%!

Ik heb sinds 2009 ADSL extra + telefonie van Online. Dit is een 'fixed fee' abonnement van € 24,95 per maand.
Omdat mijn rekening hoger was dan gebruikelijk, ben ik eens gaan kijken en heb ontdekt dat Online.nl (=T-Mobile) haar tarieven stiekem heeft verhoogd. Dat controleren van de faktuur is op zich al lastig, je moet inloggen met een wachtwoord dat je niet kunt onthouden en weer op moet zoeken in je administratie. Je kunt de faktuur alleen online inzien en niet downloaden (je kunt met je browser wel de webpagina opslaan).

De beltarieven vóór de verhogingen waren:

-Bellen tussen abonnees was volledig gratis (en zou dat ook blijven). Handig want mijn familie heeft ook Online ADSL+telefonie.
-Bellen naar vaste nummer (nationaal): starttarief (5ct) + 3½ cent per minuut (piek en dal).
-In het weekend en op feestdagen binnen de regio alleen starftarief (=dus 5ct per gesprek).

Zonder enige aankondiging (niet via email, post of op de faktuur) zijn de tarieven eerst op 22-10-2010 heimelijk verhoogd:

-er werd opeens een starttarief (5ct) voor Online abonnees in rekening gebracht
Hoewel het een laag bedrag is, is dit al een forse verhoging (van gratis naar 5ct per gesprek)

Toen kwam drie maanden later op 22-01-2011 de volgende, stiekeme onaangekondigde verhoging:

-starttarief werd verhoogd naar 9ct (ipv 5 ct)
-ook voor Online abonnees onderling worden gesprekskosten in rekening gebracht.

Volgens mij zijn dit soort onaangekondigde verhogingen niet toegestaan door de wetgeving, en ik zit er dan ook sterk aan te denken om aangifte te doen.

Vroeger kreeg je de telefoonrekening opgestuurd en liep je hem even na (althans ik wel), nu wordt het verschuldigde bedrag via automatische incasso van je rekening gehaald. (acceptgiro of elektronische faktuur kan niet volgens Online)

Zijn er meer mensen die deze verhogingen zijn opgevallen en stappen willen ondernemen?

761 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

rapil
door rapil - Sep 26, 2011 om 17:47
433 Antwoorden / 0 Vragen
0

Stappen ondernemen? Je bent zeker net terug van het stappen. 1000% verhoging.
Er wordt niets heimelijk verhoogd. Attent blijven en de site van Uw provider steeds blijven lezen. Je reactie is ook eningzins vertraagd om het maar netjes te zeggen. Op 22-10-2010 bij de door jou vermeende heimelijke verhoging had je in de pen moeten klimmen. Zielig verguur vind ik jou.

birdies
door birdies - Sep 26, 2011 om 18:16
6104 Antwoorden / 31 Vragen
0

1000%????? Oktober 2010????

rapil
door rapil - Sep 26, 2011 om 18:24
433 Antwoorden / 0 Vragen
0

@ Birdies, kan je niet lezen?

simonlebon
door simonlebon - Sep 26, 2011 om 19:17
51 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=rapil schreef op maandag 26 sep 2011, 17:47]
Er wordt niets heimelijk verhoogd. Attent blijven en de site van Uw provider steeds blijven lezen. Je reactie is ook eningzins vertraagd om het maar netjes te zeggen. Op 22-10-2010 bij de door jou vermeende heimelijke verhoging had je in de pen moeten klimmen. Zielig verguur vind ik jou.
Ik neem aan dat je bedoelt: zielig figuur'. Ik zie mezelf meer als mierneuqer, ieder zijn mening.

Dat 'enigzins vertraagd' is omdat ik toevallig de automatisch incasso van Online tegenkwam. Deze was hoger, terwijl ik wist dat ik die maand ervoor vooral naar mijn schoonouders had gebeld (ook Online abonnees) en weinig andere gesprekken over de vaste telefoonlijn gevoerd had.

Het punt is, dat wanneer je een abonnement aangaat, je dat doet onder bepaalde voorwaarden en tarieven. Is er een wijziging van de voorwaarden of tarieven, dan moet je daarvan tijdig (minimaal 4 weken) op de hoogte worden gesteld. Het zelf moeten raadplegen van een website is niet hetzelfde als op de hoogte stellen, dat is al eerdere in rechtzaken bepaald (o.a. KPN). Er kan namelijk niet van je verwacht worden, dat je elke dag de website raadpleegt.

Het is een heimelijke verhoging, want er wordt/is nergens over gerept en ook is er geen aankondiging naar de abonnees verstuurd. Althans niet naar de drie andere abonnees die ik ken.

De verhoging zelf is feitelijk veel meer dan 1000%, van 0 eerst naar 5, en dan naar 9 cent + gesprekskosten. Puur wiskundig gezien is de factor van nul naar vijf al zelfs oneindig (je suis un miereneuqèr).

Ja, het gaat in mijn geval 'maar' om ca. € 25,- die ik nu teveel heb betaald. Niet echt een bedrag waar ik wakker van lig, maar het gaat om het principe. Online.nl (T-Mobile) had mij op de hoogte moeten stellen, dan had ik tenminste de keuze gehad. Nu wordt je achteraf geconfronteerd met kosten, ook al zijn ze niet zo hoog, het feit blijft. Diefstal is diefstal, of het nu 1 Euro is of 10.

robtien
door robtien - Sep 26, 2011 om 19:42
269 Antwoorden / 10 Vragen
0

heeft u het niet zo ingesteld dat u een smsje van ze krijgt als de nieuwe fractuur klaar is. dat heb ik namelijk zo wel in laten stellen bij de t-mobile shop dat zou u een hoop ergenis achteraf schelen.

simonlebon
door simonlebon - Sep 26, 2011 om 20:24
51 Antwoorden / 1 Vragen
0

Bedankt voor de tip, maar het gaat hier niet om een mobiel telefoon abonnement, maar om een bellen via internet abonnement. Een vaste telefoonaansluiting dus.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

wi
witteke - May 16, 2024 om 12:47
Geldzaken & recht

Sns 2008 afschrift

Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden

En we gaan er echt ge ... Lees meer

ja
janarents - May 15, 2024 om 13:23
Winkels & webshops

Schoenen niet ontvangen van zalando

wij hebben 2 paar schoenen besteld  bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging  was de postbode al weg  zonder  dat er is getekent  voor ontvangst Lees meer

da
dameshoed - May 16, 2024 om 09:59
Huishouden & energie

Aanmaning

Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123) Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was. ... Lees meer