gr
door groenling Nov 24, 2010 om 14:26
Computers & telefonie

Pc

Hallo kan iemand mij vertellen wat ik moet doen .Als ik de pc opstart draait alleen de voeding en de ventilator op de processor.
En een lampje op het moederboard. de geheugenbank is goed
de dvd speler is goed maar werkt ook niet .Harde schijf werkt ook niet .start helemaal niet op kan ook niet in de bios komen.
hoor graag iets .Groetje Belinia.

350 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 24, 2010 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Belinia,

Krijg je piepjes als je de PC aan zet? je bios zal door middel van piepjes aangeven welk onderdeel er problemen geeft.

Helemaal geen piepjes is meestal foute boel.

Laat even weten of je piepjes hoort en hoeveel.

Vanaf daar kan ik verder helpen

gr,
Peer

ve
door verwijderd - Nov 24, 2010 om 20:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo belinia,

Hoe is dit probleem ontstaan? Is er b.v. nieuwe hardware geïnstalleerd?

En de procedure om dergelijke problemen aan te pakken is om de computer eerst zo 'kaal' mogelijk te maken. Dus, voeding, moederbord, processor, één geheugenbankje, videokaart (indien er geen video op het moederbord zit), muis en toetsenbord.
Je moet dan op z'n minst in het BIOS kunnen komen. Als dat lukt, kun je stap voor stap het systeem uitbreiden.

Mocht je zelf geen ervaring hebben met dit soort 'geknutsel' met computers, schakel dan wat hulp in, want je kunt onderdelen slopen, alleen al door die verkeerd vast te houden. Denk daarbij b.v. aan het hanteren van geheugenmodules.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Nov 25, 2010 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee ik hoor geen piepjes de pc doet verder niets. Als ik op de startknop drukt brand er ook geen lampjes. Ik heb vergeten de stroom eraf te zetten toen ik de idee kabel op de hd zette. kreeg ik een paar steekvlammetjes. Ik heb daarna een goede hd geprobeerd maar alles blijft dood.Ik hoop hiermee voldoende info te hebben gegeven. groetje belinia.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2010 om 10:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oef... steekvlammetjes, dat klinkt niet best. Dat zou wel eens een defect moederbord en/of voeding kunnen opleveren. Dit moet je toch oplossen door onderdelen te testen. Zoals ik al aangaf, eerst de computer zo 'kaal' mogelijk maken en kijken of je het dan werkend krijgt. Krijg je het dan nog niet werkend, dan zul je b.v. een andere voeding moeten proberen en anders vrees ik voor je moederbord....

Freya

ve
door verwijderd - Nov 25, 2010 om 10:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ik heb een andere voeding geprobeerd maar deed ook niets .Dus zal toch het moederboard zijn . bedankt zover .Belinia.

ve
door verwijderd - Nov 26, 2010 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je nog even kan doen is: als het een ATX voeding betreft, maak alle verbindingen los, dan moet je de groene draad van de ATX stekker (die grote naar je moederbord) verbinden met een zwarte aan diezelfde stekker om de voeding aan te zetten. Paperclip o.i.d gebruiken.
Dan zou je voeding het moeten doen, dit is al jaren DE manier hoe ik een voeding test.

ve
door verwijderd - Nov 26, 2010 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, ik las nu pas dat je voeding wel werkt. Maar je weet nu i.i.g hoe je een voeding simpel kunt testen zonder hem aan te sluiten.
Tja, gelukkig is Sinterklaas in het land, die heeft misschien een ander mobo voor je. ;-)