ekiem
door ekiem Nov 13, 2023 om 14:41
Computers & telefonie

Photoshop elements 13

Goedemiddag,

Ik heb een foto bewerkings disk verkocht. Maar nu beweerd de koper dat hij niets aan deze disk heeft omdat deze al eens eerder op een p.c is geïnstalleerd.

Nu is mijn vraag : is dit mogelijk ?? Had ik dit geweten dan zou ik de disk nooit te koop hebben aangeboden.
Maar ja, alles was compleet met doosje ,codes e.d.

Wat raden jullie mij aan, ik hoor het graag

1725 6 Rapporteer
sira
door sira - Nov 13, 2023 om 14:54
2358 Antwoorden / 24 Vragen

Volgens mij kan de koper het gewoon installeren en er mee werken.
Stel dat uw pc stuk was gegaan, dan zou dat betekenen dat je het ook niet meer op een nieuwe kunt installeren.

Heeft de koper de disk al in huis gehad? Zo ja, dan denk ik dat hij het programma heeft gekopieerd en dat hij de disk nu niet meer nodig heeft.

Een activatiecode (zelfs meerdere) zijn op de disk te vinden, mits je weet waar.
Kijk maar op Marktplaats hoeveel gekopieerde programma's er worden verkocht.

Koop is gesloten, niets meer mee doen.

Mabelle
door Mabelle Nov 13, 2023 om 15:43
443 Antwoorden / 1 Vragen

Met die laatste zin ben ik het niet eens. Zij heeft iets verkocht waar de koper niets aan heeft. En denk je nou echt dat een koper dan zo'n oud, simpel fotoprogramma koopt om te kopiëren?

Ja
door JannyBoe Nov 13, 2023 om 18:04
521 Antwoorden / Vragen

Dat klopt niet @SIRA.
Zo zit het bij Adobe.

En @MABELLE, deze versie is weliswaar 8/9 jaar oud maar Elements is anno nu nog steeds een veel gebruikt programma.
Simpel is het ook niet. Het bevat een zeer uitgebreide gereedschapskist voor elk niveau.
Een gerenommeerde fotografiewebsite als dpreview is er behoorlijk enthousiast over. https://m.dpreview.com/reviews/adobe-photoshop-elements-2023-review-a-faster-simpler-suite-for-learners

Mabelle
door Mabelle - Nov 13, 2023 om 15:42
443 Antwoorden / 1 Vragen

Jeetje zeg dat is wel een erg oud programma. Je mag de licentie maar op 1 computer gebruiken, dus het klopt wat de koper zegt.

ekiem
door ekiem - Nov 13, 2023 om 15:45
676 Antwoorden / 100 Vragen

Bedankt voor je reactie.
Ik vermoede al zoiets en heb dit dan ook doorgegeven aan de koper. Ik kon me ookal niet voorstellen dat je die disk niet kan herinstalleren. Op mijn nieuwe p.c heb ik niets aan de disk omdat ik niet meer werk met een brander.

Groeten,

Mabelle
door Mabelle Nov 13, 2023 om 15:47
443 Antwoorden / 1 Vragen

En heb je Photoshop verwijderd van je oude p.c?

Ja
door JannyBoe Nov 13, 2023 om 15:55
521 Antwoorden / Vragen

En gedeactiveerd via een account bij Adobe?

Ja
door JannyBoe - Nov 13, 2023 om 17:52
521 Antwoorden / Vragen

De koper kan er niets mee als het programma nog op uw eigen computer staat en gekoppeld is aan uw Adobe account.

De koper heeft gelijk en ik raad u aan het geld terug te geven aan de koper.

U kunt het programma wel degelijk nog zelf gebruiken. Maar dan wel na deactiveren op de oude computer en herinstallatie op de nieuwe.
En alles via hetzelfde account bij Adobe.

Als u geen cd/DVD drive heeft kunt u de betreffende bestanden op een USB stick overzetten via de computer van iemand anders.
Of eerst eens kijken of u uw serienummer op een gratis proefversie van Elements via de website van Adobe in kunt voeren.

sira
door sira - Nov 13, 2023 om 18:21
2358 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb ook Photoshop Elements, (versie 11 of 13, dat moet ik even schuldig blijven). Er is prima mee te werken, vooral als je ervaring met Photoshop wilt opdoen. Je hoeft niet persé de laatste versie te hebben, heel veel onderdelen gebruik je niet.

Momenteel staat het niet op mijn laptop, na een nieuwe is daar nog niets van gekomen, maar ik heb hem op 2 laptops mee verhuisd. Activatiecode nooit per pc gedeactiveerd.

Misschien heeft de koper wel Windows 11 en dat het daar niet op werkt.

Dit is een koop van particulier naar particulier. Ik zou het er bij laten zitten. De prijs was vast niet hoog.

Aanvulling: op Marktplaats wordt Photoshop Elements 9 nog aangeboden.

Ja
door JannyBoe Nov 13, 2023 om 19:49
521 Antwoorden / Vragen

Ook daar heeft het niet mee te maken.
Lees de info van Adobe eens.
Je kunt geen twee licenties tegelijk gebruiken op verschillende computers.
Meer is het niet.
Minder ook niet.
Een verkeerd gelopen verkoop op MP laten zitten terwijl een koper gelijk heeft?
Ik zou het foutje met spoed goedmaken, ook al ging het maar om 1 euro.

sira
door sira Nov 13, 2023 om 19:51
2358 Antwoorden / 24 Vragen

Blijkbaar kent u de koper, omdat u denkt dat hij gelijk heeft.

Ja
door JannyBoe Nov 14, 2023 om 08:16
521 Antwoorden / Vragen

Jammer dat soort flauwiteiten @SIRA.
Het gaat om de juiste info over Adobe licenties.
En niet om 'volgens mij', 'misschien' en een suggestie dat de koper de boel bedondert.
U bedenkt zelf een scenario.
Maar zet de vraagsteller op het verkeerde spoor waardoor de koper door benadeeld dreigt te worden.

sira
door sira Nov 14, 2023 om 13:52
2358 Antwoorden / 24 Vragen

Prima, dank voor de mededeling

ekiem
door ekiem - Nov 13, 2023 om 19:59
676 Antwoorden / 100 Vragen

Bedankt Sira,

Je hebt gelijk . Het is inderdaad zo dat photoshop op maar één pc was geïnstalleerd. Heb er weinig voor gevraagd en ook nog bijna 5 euro verzendkosten betaald.

Maar ja, dit is mijn eerste ervaring op dit gebied en heb geen zin in gezeur.

sira
door sira Nov 13, 2023 om 20:06
2358 Antwoorden / 24 Vragen

Graag gedaan.

Je moet voor jezelf uitmaken wat je met de koper doet. Het is niet gebruikelijk om software terug te geven.

Ja
door JannyBoe Nov 14, 2023 om 08:19
521 Antwoorden / Vragen

Het is heel gebruikelijk om een fout gegane verkoop terug te draaien op Marktplaats.
Een koper heeft recht op een functioneel product tenslotte.
Gewoon een kwestie van netjes met elkaar omgaan.