po
door polleket Dec 7, 2011 om 23:40
Computers & telefonie

Problemen met afdrukken

Enige tijd geleden heb ik een vraagje gesteld over een probleem met mijn Dell-printer, die, alleen in zwart-wit, om de paar regels een leegte vertoont, ong. één op de drie regels blijft wit.
Intussen ben ik erachter dat het geen printerprobleem is, want als ik op de laptop, Dell Inspiron, bij afdrukvoorbeeld kijk, dan vertoont hij die strepen al. Ik heb geen idee waar ik de oplossing van dit probleem moet zoeken, te meer daar zich dit probleem in kleuren niet voordoet!
Is er iemand die hier soep van kan koken?

Groet,
Pol van Driel

1193 10 Rapporteer

sw
door swat1500 - Dec 8, 2011 om 12:57
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, want uw vraag is wel heel algemeen.

In welk programma doet dit probleem zich voor en op welk moment? Als u een tekst afdrukt vanuit een tekstverwerkingsprogramma, als u een foto vanaf uw fototoestel of vanaf de harde schijf etc etc.

Oftewel geef aan wanneer het printen wel goed gaat en op welke moment en bij welke applicaties niet.

freya
door freya - Dec 8, 2011 om 14:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo polleket,

Misschien eens bij Dell op zoek gaan naar een nieuwere versie van de printerdriver?

En welke Windowsversie gebruik je? En zijn de geïnstalleerde printerdrivers ook voor die Windowsversie geschikt? En anders de geïnstalleerde printerdriver verwijderen en opnieuw installeren?

m.vr.gr. Freya

po
door polleket - Dec 8, 2011 om 16:07
37 Antwoorden / 49 Vragen

Dank voor jullie reacties.

het gaat om een laptop waarop XP is geïnstalleerd met Office 2003. Het probleem deed zich plotseling voor na een verhuizing, waardoor we al gauw aan een probleem met de printer dachten. Verder heeft hij al jaren zonder problemen gebruik gemaakt van de laptop + printer en het probleem is dus plotseling ontstaan.
Het probleem treedt zowel op bij word-documenten als bij van internet gedownloade formulieren, zoals afschriften van de bank. Aangezien mijn vader zijn bankzaken via de laptop regelt, is het erg vervelend dat delen van de tekst niet afgedrukt worden. De printer heb ik opnieuw geïnstalleerd en dat heeft niet geholpen.
Als we bij het afdrukken bijvoorbeeld donkerblauw of paars gebruiken, is de afdruk helemaal goed. Ik heb ook al een nieuwe zwart-wit cartridge gekocht: hielp ook niet.

Hopelijk is dit genoeg informatie om iets mee te doen?

Groet,
Polle

edevlieger
door edevlieger - Dec 8, 2011 om 21:19
20 Antwoorden / 0 Vragen

Om welk type Dell printer gaat het?

po
door polleket - Dec 8, 2011 om 23:38
37 Antwoorden / 49 Vragen

Een Dell uit de 4500 serie. Het lijkt me dat daar het probleem niet zit vanwege het feit dat het afdrukvoorbeeld op de laptop al niet goed is (of komt dat via de printer binnen op de laptop??)

sw
door swat1500 - Dec 9, 2011 om 01:56
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Een zwart/wit cartridge. Ik wist niet dat die bestonden maar als u dan de witte inkt gebruikt op wit papier dan ziet u inderdaad niets........

Uw printer werkt waarschijnlijk met verschillende cartridges voor de kleureninkt en voor de zwarte inkt.
Als u in kleur print en de tekst komt goed op papier en in zwart niet dan ben ik bang dat een of meer spuitmondjes van de houder van de zwarte cartridge verstopt is of mogelijk dat de een deel van de cartridge geblokkeerd wordt door een vuiligheidje in de printer.

freya
door freya - Dec 9, 2011 om 10:18
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals polleket al terecht opmerkt, aan de printer of printerkop ligt het niet. Immers, het afdrukvoorbeeld op het beeldscherm is ook al verkeerd en de printer 'print' dus gewoon zoals het afdrukvoorbeeld er uitziet....
Kortom, het moet dus wel aan de printerdriver of een instelling daarvan liggen.

@polleket:
Kijk eens via Configuratiescherm > Printers, rechter muisknop op de betreffende printer > Eigenschappen of er ergens een optie is om de 'standaardwaarden' opnieuw in te stellen.

En nog een tip, verspil niet onnodig inkt door proefafdrukjes te maken. Zolang het 'afdrukvoorbeeld' niet goed is, zal de uiteindelijke afdruk ook niet goed zijn.

Freya

zw
door zwaardvis - Dec 9, 2011 om 10:55
1525 Antwoorden / 51 Vragen

En installeer eens PDF Creator en print ipv naar papier naar een PDF bestand. Is het dan wel goed op het scherm? Wellicht dat indien u vervolgens vanuit het PDF bestand een afdruk maakt, het wel goed is. Indien ook niet, dan moet het aan de printerdriver liggen.

po
door polleket - Dec 9, 2011 om 15:17
37 Antwoorden / 49 Vragen

Morgen ga ik naar mijn vader (hij is 90 en gebruikt zijn laptop elke dag) en ga jullie adviezen proberen. Ik houd jullie graag op de hoogte.

Groet,
Pol van Driel

edevlieger
door edevlieger - Dec 9, 2011 om 20:36
20 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi polleket, zou je specifiek dan kunnen vermelden om welk type printer het gaat en onder welk besturingssyteem (XP, Vista, 7)?