mj
door mjurgen May 30, 2013 om 17:59
Computers & telefonie

Synchronisatie agenda iPhone + iPad - iMac

Ik heb een iPhone 4S, een iPad ; de IOS is: 6.1.3; de iMAC heeft het besturingssysteem 10.8.3.

Ik synchroniseer de iPhone en de iPad met de iMAC via een vaste verbinding. Ik gebruik niet iCloud.

Alle synchronisaties gaan goed, maar met agenda heb ik soms problemen. Zo ook thans weer:

Wijzigingen in de agenda van de iMAC worden overgezet naar de agenda's van de iPhone en de iPad, maar niet andersom.

Natuurlijk heb ik een agenda check gedaan. Dezelfde agenda's zijn op de verschillende apparaten actieve.

Ik heb maanden geleden ook zo iets aan de hand gehad. Een herstel van zowel de iPhone als de iPad heeft toen het probleem verholpen. Nu is het er opnieuw en ik weet niet waardoor dat komt.
Ik wil een herstel voorkomen (brengt altijd extra werk mee voordat ik alles weer goed heb ingericht - ondanks reservekopie).

Stel opnieuw in iPhone en iPad via Instellingen - Algemeen - Stel opnieuw in, heeft het probleem niet verholpen.

Kan iemand helpen?

7745 20 Rapporteer

dearagain
door dearagain - May 30, 2013 om 20:22
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*met deze vraag zou ik toch echt naar een speciaalzaak gaan

aurora1
door aurora1 - May 30, 2013 om 23:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien heb je klik hier iets aan?

vr.gr.

mj
door mjurgen - May 31, 2013 om 10:10
62 Antwoorden / 19 Vragen

Bedankt voor jullie antwoorden.

De apparaten vallen buiten de garantietermijn. Een Apple servicemedewerker gaf telefonisch zo'n onbevredigend algemeen antwoord dat ik de mogelijkheid om voor € 35,- een beter antwoord te krijgen niet vertrouwde.

Ik heb gekeken naar de verwijzing. Daar gaat het meer om algemene synchronisatieproblemen. Het begint wel met de mededeling: \Ik heb mijn agenda op mijn iPad gevuld en wil deze sync en met mijn agenda op mijn iMac. Via iTunes vind ik alleen de mogelijkheid van iMac naar iPad, maar niet andersom. '
Maar in iTunes kun je bij mijn weten niet instellen dat je 'eenzijdig' (dus slechts van apparaat A naar B) wilt synchroniseren. Wat je wel telkens eenmalig kunt instellen is dat eenmalig de agendagevens van de iPhone of ander aan de iMac aangesloten apparaat kunt laten vervangen door die van de iMac. Maar dat is een vervanging en geen synchronisatie (op elkaar afstemmen).

aurora1
door aurora1 - May 31, 2013 om 11:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik had gelezen dat je op het HT forum in december ook geen oplossingen gevonden had vandaar de verwijzing met tips.
Je zou je vraag nog eens kunnen stellen op bijv. het forum van Macfreak, of misschien het Apple forum, de Iphoneclub etc..

la
door lammens - May 31, 2013 om 11:54
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had het zelfde probleem. Heb de instellingen van iPad en iPhone opnieuw ingesteld. Weg probleem.

mj
door mjurgen - May 31, 2013 om 13:41
62 Antwoorden / 19 Vragen

@lammens,

Wat heb je precies opnieuw ingesteld?

Ik schreef: 'Stel opnieuw in' in Instellingen van de iPhone en iPad helpt niet.
Wat een tijdje geleden wel hielp was via iTunes: Herstel iPhone resp. herstel iPad.

Maar de hersteloptie vereist aanvullende verrichtingen van mij. Die doe ik liever niet om de paar maanden. Daarom was het mij liever als ik wist hoe ik de synchronisatiefout kan voorkomen.

Misschien moet ik toch ook maar de vraag in andere fora stellen, zoals aurora1 (en dearagain eigenlijk ook) voorstelde.

la
door lammens - May 31, 2013 om 13:48
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mjurgen schreef op vrijdag 31 mei 2013, 13:41]@lammens,

Wat heb je precies opnieuw ingesteld?

Ik schreef: 'Stel opnieuw in' in Instellingen van de iPhone en iPad helpt niet.
Wat een tijdje geleden wel hielp was via iTunes: Herstel iPhone resp. herstel iPad.

Maar de hersteloptie vereist aanvullende verrichtingen van mij. Die doe ik liever niet om de paar maanden. Daarom was het mij liever als ik wist hoe ik de synchronisatiefout kan voorkomen.

Misschien moet ik toch ook maar de vraag in andere fora stellen, zoals aurora1 (en dearagain eigenlijk ook) voorstelde.
je gaat naar hoofdmenu instellingen, vervolgens stel opnieuw in en vervolgens herstel alle instellingen.

mj
door mjurgen - May 31, 2013 om 13:59
62 Antwoorden / 19 Vragen

Dat is dus via Instellingen op de iPhone/iPad, wat bij mij niet werkte.

Ik zal het nog een keer proberen.

Herstel via iTunes kan dan altijd nog als het per se moet.

mj
door mjurgen - May 31, 2013 om 14:08
62 Antwoorden / 19 Vragen

Via instellingen iPhone: werkte niet.

Dus rest helaas kennelijk nog slechts: iTunes optie.

la
door lammens - May 31, 2013 om 14:25
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mjurgen schreef op vrijdag 31 mei 2013, 14:08]Via instellingen iPhone: werkte niet.

Dus rest helaas kennelijk nog slechts: iTunes optie. je moet het wel op beide ap doen, anders werkt het sowieso niet

mj
door mjurgen - May 31, 2013 om 14:36
62 Antwoorden / 19 Vragen

Ik dacht dat het bij mij eerder heeft gewerkt door het - meer ingrijpende - herstel via iTunes te doen.
We zullen zien.

aurora1
door aurora1 - May 31, 2013 om 16:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heb je de apparaten al eens helemaal uitgezet en opnieuw opgestart en dan dat met die instellingen nog eens geprobeerd? Misschien helpt dat.

mj
door mjurgen - May 31, 2013 om 19:33
62 Antwoorden / 19 Vragen

@aurora1

Ja, met 'helemaal' uitzetten en opnieuw instellen aan de iPhone/iPad kant ben ik begonnen.

macwouter
door macwouter - Jun 2, 2013 om 04:38
825 Antwoorden / 9 Vragen

Je moet bij de opties in iTunes de instellingen goed zetten. Zie voorbeeld en daarna toepassen en synchroniseren.

hereistom
door hereistom - Jun 3, 2013 om 17:13
740 Antwoorden / 1 Vragen

De agenda synchroniseren gaat het makkelijks via iCloud.
Dat kan door naar de App Instellingen op het hoofd-scherm te gaan, in de linkerkolom op het onderdeel iCloud te tikken en u aan te melden met uw Apple-ID.
Direct na het aanmelden bij iCloud geeft u aan welke gegevens u tussen uw apparaten wilt synchroniseren en welke niet.
De keuzes die u maakt gelden alleen voor dit ene apparaat. Dus hebt u zowel een iPhone als een iPad, dan bezoekt u het onderdeel iCloud van de app Instellingen op beide apparaten en geeft er uw keuzes aan. Ook later kunt u onderdelen nog activeren of weer uitschakelen door naar de iCloud-instellingen te gaan.

iCloud inschakelen op de iMac, start u de app Systeemvoorkeuren op. Dat kan onderin via het Dock, of u klikt links bovenin op het Apple-pictogram en kiest de optie Systeemvoorkeuren. Daarna klikt u onder het kopje Internet en draadloos op iCloud. U meld zich weer aan met uw Apple ID en geeft net als op een iPad of iPhone aan welke gegevens u wilt uitwisselen.

Voor meer informatie kunt u ook eens kijken op www.iPadforum.tk

mj
door mjurgen - Jun 3, 2013 om 17:42
62 Antwoorden / 19 Vragen

De instellingen zijn goed. Anders zou ik niet alles kunnen synchroniseren op de eenzijdige ! synchronisatie van de agenda na. Want zoals geschreven ook de agenda synchronisatie werkt, maar helaas alleen van iMac naar zowel iPad en iPhone.
En de wederzijdse synchronisatie van de agenda heeft gewerkt.

Waarom de synchronisatie via iCloud beter zou werken dan die via een vaste verbinding (usb) van iPad of iPhone enerzijds en iMac anderzijds ontgaat mij.

In elk geval ga ik 's kijken op het iPadforum.tk.

mj
door mjurgen - Jun 3, 2013 om 17:55
62 Antwoorden / 19 Vragen

Ik heb nu in dat forum gekeken en in een ander forum:
http://forum.iculture.nl/f147/icloud/f148/icloud/139876-iphone-agenda-icloud-agenda-probleem.html#post897776

Daar zag ik een melding van hetzelfde probleem van iemand die met iCloud werkt.

hereistom
door hereistom - Jun 3, 2013 om 23:28
740 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry, maar hier werkt het prima met iCloud, misschien staat er iets verkeerd bij je agenda.
Maar stel je vraag op www.iPadforum.tk, daar kunnen ze je beter helpen dan hier.

mj
door mjurgen - Jun 4, 2013 om 05:21
62 Antwoorden / 19 Vragen

Lijkt me inderdaad het beste.

mj
door mjurgen - Jun 4, 2013 om 10:07
62 Antwoorden / 19 Vragen

Ik denk dat ik een oplossing heb gevonden.
In elk geval is het mij gelukt om wijzingen agenda vanuit iPhone/iPad over te brengen naar de Calendar van de iMac.

De oplossing staat hier:
http://support.apple.com/kb/TS2481?viewlocale=nl_NL&locale=nl_NL

Daar worden vele stappen genoemd.
Ik kon volstaan met de eerste (nadat ik een reservekopie heb gemaakt):
eerste synchronisatiegeschiedenis opnieuw instellen.
Als men deze hyperlink kiest, dan komt men in een subtekst terecht, die aangeeft wat men op iMac in de 'Terminal' moet invoeren (precieze gang van zaken is afhankelijk van versie OS).
Vervolgens iTunes geopend. De synchronisatieopties (contacten, agenda, ...) waren niet aangevinkt.
Aangevinkt; gesynchroniseerd, en het werkte over en weer; eerst met de iPhone, daarna met de iPad: ook dat werkte.

Als het niet gewerkt had, dan had ik de verdere stappen gevolgd die op de gelinkte website zijn vermeld.