ltmvz
door ltmvz Jun 14, 2012 om 09:41
Computers & telefonie

Windows Defender buiten werking

Sinds enige tijd wil de Windows Defender niet meer starten ("Er is een time-out opgetreden"). Nu zou je kunnen denken dat het iets te maken heeft met de reguliere virusscanner Avast! maar 1. Ik had Avast! al een hele tijd toen het probleem zich opeens voordeed en 2. Bij een vriend van mij die ook Avast! heeft doet de Defender het gewoon wèl. Ik heb al behoorlijk gezocht met allerlei foutcodes op allerlei webpagina's (ook binnen dit forum) en het enige wat ik tegenkom zijn adviezen die niet werken of lotgenoten die met hetzelfde probleem zitten en ook geen oplossing weten te vinden. Overigens heeft ooit iemand tegen mij gezegd: "Vergeet de Windows Defender". Is dat wellicht de oplossing? Toch zou ik liever willen dat het gewoon weer werkte. Kan iemand mij de weg wijzen?

3051 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 14, 2012 om 09:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Twee Av-programma's realtime aan, geeft conflicten. Dus WD lekker uit laten staan.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2012 om 10:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

vergeet windows defender

ve
door verwijderd - Jun 14, 2012 om 10:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb al jaren hetzelfde probleem. Kan me er niet druk om makenb.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2012 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier ook wd uitstaan, naar mijn mening voegt het niets toe en werd gek van de bijna dagelijkse updates. Ik zou mij er dan ook totaal niet druk over maken.

Vaak is het belangrijker dat UAC wel aanstaat, dit is een goed 'vangnet' voor de personen die net iets minder van de computer afweten (eigenlijk zou ik het ook aan moeten hebben, maar ben eigenwijs).

ve
door verwijderd - Jun 14, 2012 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@lekkerisdat:

Pas heel kort geleden hoorde ik voor het eerst over het Gebruikersaccountbeheer en het bleek bij mij vreemd genoeg uit te staan terwijl het standaard aan schijnt te (moeten) staan. Het valt mij op dat u zelfs de Firewall uitgeschakeld heeft. Oei, oei, oei, als dat maar goed afloopt.

Ik krijg uit de diverse reacties de indruk dat de Windows Defender niet erg geliefd is.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2012 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

ltmvz schreef op donderdag 14 jun 2012, 18:07: Het valt mij op dat u zelfs de Firewall uitgeschakeld heeft. Oei, oei, oei, als dat maar goed afloopt.

Dat heb je goed gezien en zou inderdaad zeer onverstandig zijn. Het gaat hier echter om de firewall van Windows, Eset heeft deze ook die staat uiteraard wel aan.
En mijn router schijnt ook iets van een firewall te hebben, staat ook aan (denk ik), maar geen idee hoe dat/die werkt.

Kortom; denk redelijk veilig te zitten, maar of dit ook zo in praktijk is..

ve
door verwijderd - Jun 14, 2012 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@lekkerisdat:

Dat Eset een firewall heeft is dat specifiek voor Eset?, want voorzover ik weet heeft Avast! dat niet. En 2 firewalls samen kan niet, dacht ik.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2012 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

ltmvz schreef op donderdag 14 jun 2012, 18:41: @lekkerisdat:

Dat Eset een firewall heeft is dat specifiek voor Eset?, want voorzover ik weet heeft Avast! dat niet. En 2 firewalls samen kan niet, dacht ik.

Nee, dit is niet specifiek voor Eset. Waarschijnlijk gebruik je Avast free daar zit geen firewall in maar koop je Avast internet security dan is dit incl. firewall. Dit soort complete security pakketen worden door bijna alle virusscannermakers aangeboden.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2012 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even ter aanvulling bij installatie van een security pakket wordt automatisch de windows firewall uitgeschakeld. Overigens kun je windows defender ook als extra controle af en toe een scan laten uitvoeren. Realtime zou ik WD uitschakelen als je al een andere beveiligingsprogramma realtime laat draaien.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2012 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij doen Avast free en WD het beiden zonder problemen.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2012 om 19:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is nu wat ik ook het liefste zou willen, zoekster. Gisteravond was ik bij een vriend die ook Avast!Free heeft en bij hem kon ik zonder problemen een scan doen via de Windows Defender. 2 maanden geleden kon dat bij mij thuis ook, maar nu dus niet meer. Vandaar de bovenstaande vraag.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2012 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ltmvz,

Bij mij ook geen problemen met WD in combinatie met Avast Free of de gratis Avira (XP en W7). Wat je zou kunnen doen is kijken of foutcontrole and repair iets oplevert of WD verwijderen en opnieuw installeren.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2012 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo aurora1, alleen het laatste heb ik nog niet geprobeerd, maar ik las wel ergens dat verwijderen niet kan, omdat het een OS(?)-onderdeel is.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2012 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het je alleen maar gaat om een scan te kunnen doen, dan kun je ook MRT gebruiken, die zit ook standaard in Windows en wordt elke maand geupdated.

MRT kun je oproepen via Start > Uitvoeren of Windowstoets + R

Dan vul je MRT in en druk je op Enter of klik je op OK.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2012 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je soms Microsoft Security Essentials - MSE - (ook) geïnstalleerd, die schakelt nl WD dan uit.
In Vista en W7 kun je dacht ik WD alleen aan- en uitschakelen, dus niet verwijderen, in XP kan dat wel.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2012 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dirck: goede tip weer. Scan al geprobeerd: alles goed.

@aurora1: Microsoft Security Essentials heb ik niet geïnstalleerd. En, aangezien ik Windows 7 gebruik klopt het dus dat ik de Windows Defender niet kan verwijderen.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2012 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was nieuwsgierig, dus heb even wat rondgeneusd. Er is nogal wat software dat Windows Defender uitschakeld. Niet alleen MSE, maar ook andere virusscanners en ook schoonmaak of tuneup programma's. WD lijkt niet erg populair te zijn :) Er wordt zelfs geadviseerd hem uit te schakelen.

Je zou hem ook via het register in moeten kunnen schakelen. Ga naar 'Start' en 'Uitvoeren' toe. Geef de opdracht 'REGEDIT '. Ga dan op zoek naar de DWORD-parameter 'HKEY_LOCAL_MACHINE\ SOFTWARE\ Policies\ Microsoft\ Windows Defender\ DisableAntiSpyware'. De waarde '0' vertelt dat Windows Defender is ingeschakeld. De waarde '1' vertelt dat Windows Defender is uitgeschakeld.

Mits die registersleutel dus te vinden is. Bij mij niet en ik zou er ook niet aan beginnen als ik jou was.

Als het om een firewall gaat zit er in je router een ingebouwde "hardware" firewall. Dit is zelfs beter dan een software firewall. Hij beschermt je tegen aanvallen van buitenaf. In tegenstelling tot een software firewall geeft hij je echter geen controle over in en uitgaande berichten van je geinstalleerde software, mocht je dat willen. Achter je router heb je in principe voldoende aan Windows Firewall. Het is zinloos om met allerlei security pakketten te gaan werken. Enige meerwaarde die ze hebben is dat ze je systeem belasten. Er is trouwens wel een firewall die met de Windows Firewall samenwerkt als je dat prettiger zou vinden.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2012 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@winterman: na het aanklikken van de link "geadviseerd" zag ik het woord 'Control Panel'. Na flink zoeken ben ik er nu achter gekomen dat daarmee het Configuratiescherm wordt bedoeld. Ik ben blij dat ik dat nu weet. Verder krijg ik ook steeds meer het geruststellende gevoel dat het niet functioneren van de Windows Defender niet echt een probleem is.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2012 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat kan nog wel eens verwarrend zijn tussen een Engelse en Nederlandse Windows. Zelfde dat mensen het hebben over User Account Control (UAC) wat in het Nederlands dus Gebruikersaccountbeheer is.

Is even zoeken.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2012 om 10:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naar UAC had ik inderdaad gisteren al gezocht.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2012 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Via deze site support.microsoft.com/fixit/nl van Microsoft zou je misschien het probleem kunnen oplossen.

Bij 1 klik je op "Windows"
Bij 2 klik je op "Problemen met de beveiliging, privacy of gebruikersaccounts oplossen"
Bij 3 klik je op Problemen met de beveiliging van Windows automatisch opsporen en corrigeren
en op Problemen met de algemene beveiligingsinstellingen van Windows automatisch opsporen en verhelpen

Je kunt hier ook nog even een kijkje nemen:
support.microsoft.com/nl/Windows Defender support

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Jun 15, 2012 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo dirck, zeer interessante en hoopgevende links moet ik zeggen (alleen de laatste kende ik). Het Fix It-mannetje heeft echter niets kunnen uitrichten. Alles blijft onveranderd, met de bekende foutcodes.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2012 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik ook al jaren Avast! Free en WD werkte ook prima, echter heb ik WD ook uitgeschakeld in Windows 7 omdat het niks toevoegd!

ve
door verwijderd - Jun 15, 2012 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is natuurlijk wel een klein verschil of je zelf kunt beslissen of je het in- of uitschakelt. Ik zou het liefst willen dat de Windows Defender zou starten en dat ik hem dan uitschakel. Het eindresultaat zou dan hetzelfde zijn: uitgeschakeld!