takla
door takla Oct 17, 2013 om 13:30
Computers & telefonie

Ziggo

Mijn kennis heeft een brief ontvangen van Ziggo waarin gezegd wordt dat ze een trojaans paard op de computer heeft.
Kan dat???

1115 14 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Oct 17, 2013 om 13:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees dit (aanklikken) even door en dit (aanklikken). Voor de zekerheid kan de kennis Ziggo erover bellen.

diumenge
door diumenge - Oct 18, 2013 om 00:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, dat kan.

xi
door xilefsim - Oct 18, 2013 om 11:34
111 Antwoorden / 1 Vragen

Welke merk software gebruikt Uw kennis om dit te voorkomen (antivirus etc)?
Altijd handig om te weten wat niet goed werkt.

takla
door takla - Oct 18, 2013 om 12:23
25 Antwoorden / 6 Vragen

Xilefsim Ze heeft microsoft security essensials en ccleaner.

pi
door pieterwolters - Oct 18, 2013 om 12:46
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aurora1 schreef op donderdag 17 okt 2013, 13:49]Lees dit (aanklikken) even door en dit (aanklikken). Voor de zekerheid kan de kennis Ziggo erover bellen.

De informatie op de website die je aangeeft spreken elkaar tegen. Op de ene gaat men er meteen vanuit dat het nep is (waarom zou Ziggo een brief sturen) terwijl de andere zegt dat het wel van Ziggo is. Het laatste lijkt me eerlijk gezegd logischer. Want waarom zou iemand die kwaad wil doen, dure brieven sturen. Om beet te krijgen moet je al gauw een paar duizend mensen benaderen.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 18, 2013 om 15:39
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als er veel spam via jou computer verstuurd word....
Dan meld Ziggo het, maar je zou ook Ziggo kunnen vragen voor meer info.

Dan weet je gelijk of het zo is en wat je moet doen.

aurora1
door aurora1 - Oct 18, 2013 om 15:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@takla, de ccleaner is geen beveiligingsprogramma. Wacht maar even af wat Ziggo erover zegt, maar voor de zekerheid kan de kennis alvast de pc scannen met het genoemde virusprogramma van MS, maar ook bijv. een scan doen met Mbam. Kijk daarvoor klik hier, de grijze knop is voor de gratis versie (Free Version Download). Na het installeren wel eerst updaten en vervolgens eerst eens de snelle scan doen.

takla
door takla - Oct 18, 2013 om 20:04
25 Antwoorden / 6 Vragen

aurora1 ik wist zelf ook wel dat cclaener geen beveiligingsprogramma is maar mijn kennis dacht blijkbaar wel, daarom heb ik het ook zo weergegeven. Ik heb haar nu ook geadviseerd om eerst doe scan te doen met Mbam en daarna te bekijken wat te doen, hoop voor haar dat het probleem dan opgelost is want Ziggo is niet gratis.

aurora1
door aurora1 - Oct 18, 2013 om 23:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als het gaat om Ziggo bellen, dat is op nr. 1200 gratis als je telefoon van Ziggo hebt. Ze kan anders met Ziggo contact opnemen via een contactformulier via de site: klik even hier. Als Ziggo adviseert om hun beveiligingsprogramma te kopen daar hoeft ze niet op in te gaan. Zaak is n.m.m. om zeker te weten of de brief inderdaad van Ziggo komt, en dat kan gratis via 1200 of met een contactformulier.
Als ze een ander gratis virusbeveiligingsprogramma wil installeren ipv dat van MS kan ze dat rustig doen (bijv. Avast o.i.d.) maar dat kan dan niet samen met MS Security.
Staat in die brief de naam van de trojan genoemd?

takla
door takla - Oct 21, 2013 om 14:42
25 Antwoorden / 6 Vragen

aurora1

er staat torpig volgens mijn kennis

aurora1
door aurora1 - Oct 21, 2013 om 18:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als je torpig op Google intikt dan lees je nogal wat over een brief van Ziggo erover. Ik begrijp dat de kennis nog steeds niet naar Ziggo gebeld heeft om te vernemen of de brief daadwerkelijk van Ziggo afkomstig is. Klopt het allemaal dan loopt de kennis het risico dat hij/zij afgesloten wordt van internet.
Als de kennis geen of weinig verstand van de pc heeft dan hulpt vragen om deze trojan/rootkit te verwijderen en dan moet hij/zij wel opschieten. Ik zou zonder meer niet aan internetbankieren e.d. doen en eigenlijk de pc alleen nog maar gebruiken om de Torpig eerst maar eens te verwijderen.
Mogelijk kan het met de Adw cleaner verwijderd worden. Kijk daarvoor op deze (klik) site, downloaden via bleeping computer.

aurora1
door aurora1 - Oct 21, 2013 om 18:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft ze al met Mbam gescand (free/gratis versie en eerst updaten voordat er gescand wordt. Voor Mbam, klik hier en dan de free version download, het grijze vakje aanklikken, installeren, updaten en dan eerst eens de snelle scan doen. Als dat niets oplost dan de Adw Cleaner proberen.

takla
door takla - Oct 21, 2013 om 18:08
25 Antwoorden / 6 Vragen

aurora1 zal haar jouw reactie laten lezen, ze is erg traag in het antwoorden, ze internetbankiert inderdaad niet meer. Ik heb nu inderdaad zelf ook even google ingetikt zal het straks zelf voor mijzelf
ook even doorlezen, tot zover hartelijk dank.

aurora1
door aurora1 - Oct 21, 2013 om 18:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Graag gedaan. Misschien is Seniorweb iets voor haar voor hulp met de pc? Zie bij discussies en V&B erover en klik hier.