Do
door Doerak_games Apr 27, 2024 om 01:33
Elektronica & tv

Alternate weigert terugbetaling of Een niew Moederbord stomme oplichters

nou ik heb eens een pc besteld alternate leek wel de goedkoopste ( is ook zo ) maar ja alles werkt behalve het moederbord denk nou dat komt wel goed veel 5 sterren op de website maar ja ik stuur dus een mailtje van hey ik heb een moederbord ontvangen maar dees is defect geleverd nou alternate test het zegt vervolgens dit is gebruikers schade dus  je garantie vervalt oke dus garantie heb je geen reet aan ze verzinnen altijd wel wat maar ja het punt is dat ze gewoon liegen mijn processor die is plat  er zijn 2 pinnen verbogen volgens hun dat klopt maar leg mij maar uit hoe er 2 pinnen kunnen woredn verbogen in het midden en ergens in een hoekje  dat is gewoon een productie fout dat moet je wel kunnen weten maar ja  ik kan dus maar 1 Geheugen slot gebruiken  dus er zijn wel meer fouten bij het moederbord die fout komt zoiezo al door middelste pin die kapot is geleverd maar ja hoe bewijs je dat als je geen foto's hebt ik vertrouwde de website nou ik weet genoeg als dit niet wordt opgelost heb al bij betaald had ik helemaal niet moeten doen maar ja ik hoop voor een goede afloop

1179 10 Rapporteer

alexishoop
door alexishoop - Apr 27, 2024 om 07:59
562 Antwoorden / 6 Vragen

Bewijslast ligt inderdaad bij de verkoper, die moet dit aantoonbaar maken dat de schade opzettelijk en door verkeerd gebruik is ontstaan en niet enkel met theoretische verweren komen. Dat is best lastig en tijdrovend en dus kostbaar, ook voor zelfbouw pc's. Gebruikelijk is dat verkopers daarom kiezen voor terugbetalen.

sw
door swat1500 Apr 28, 2024 om 18:29
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, doch als de verkoper blijft weigeren te vervangen op basis van garantie zul je toch naar de rechter of een geschillencommissie moeten stappen om de verkoper tot actie bewegen.
Ja kan wel blijven roepen dat je gelijk hebt en brieven en mailtjes daartoe sturen maar als de verkoper die negeert dan gebeurt er niets.

1paul
door 1paul - Apr 27, 2024 om 08:03
3162 Antwoorden / 0 Vragen

janouen dan moet alternate wel met een oplossing komen en bewijzen dat dit echt de fout is die men aangeeft en dat kan men niet denk ik zomaar hoe bewijs je immers dat dit door het ineensteken komt van een pc

rj
door rjw - Apr 27, 2024 om 08:24
3270 Antwoorden / 5 Vragen

En het toetsenbord is ook niet goed.

sira
door sira - Apr 27, 2024 om 09:00
2353 Antwoorden / 24 Vragen

Alternate moet inderdaad bewijzen dat het aan u ligt.

Een laptop wil ik nog wel via internet bestellen, maar een pc koop ik bij een plaatselijk IT-bedrijf, want dan krijg ik de garantie die ik mag verwachten, zij maken hem gebruiksklaar en bij problemen zitten ze ook dichtbij.

Toetsenbord daar ook besteld? Ik zie namelijk dat uw komma's, punten en hoofdletters niet werken, misschien een aandachtspuntje.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 27, 2024 om 09:19
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Ik geef u verwijzingen naar de relevante wetgeving en ook advies wat u kunt doen:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

En zie voor de letterlijke wetgeving:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

En toch ook de opmerking dat u mogelijk onvoorzichtig bent met uw opmerking 'oplichting' omdat indien oplichting uiteindelijk niet bewijsbaar zou zijn dat kan woren oopgevat als een strafbare onterechte beschuldiging. U kunt die laatste opmerking verwijderen om geen risico te lopen.

ro
door ronny530 - Apr 27, 2024 om 10:22
2788 Antwoorden / 41 Vragen

Bedoelt u met processor een geheugen module waarvan in het geheugenslot op het moederbord twee pinnen verbogen zijn want daar lijkt het wel op.
De twee verbogen pinnen, één in het midden en één in een hoek duiden op het verkeerd verwijderen van de geheugen module en wordt pas zichtbaar zodra de geheugen module verwijderd is.
U zal niet de eerste zijn die dit overkomt want het lijkt zo makkelijk even een geheugen module vervangen maar is het niet want zo'n geheugenslot is uitermate kwetsbaar.
Daarbij vervalt de garantie op een pc als u zelf de pc open maakt en dat is al bewezen want u wist al dat die twee pinnen verbogen waren.
M.i. staat Alternate in het gelijk om de garantie af te wijzen want er is aantoonbaar aan de pc gesleuteld.

wi
door wilhelmina59 - Apr 27, 2024 om 10:59
516 Antwoorden / 0 Vragen

Harde schijf en ram dat kan je redelijk ongestraft omwisselen maar moederbord daar blijf je vanaf.
Zo te lezen is er  flink gerommeld aan deze computer.
Blijkbaar is het begrip interpunctie u vreemd.
Succes

JMA2
door JMA2 Apr 28, 2024 om 00:32
118 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe wissel je Ram zonder aan het moederbord te zitten?. Juist met Ram wisselen gebeuren veel ongelukken  doordat de module nog iets klemt.

wi
door wilhelmina59 Apr 28, 2024 om 11:09
516 Antwoorden / 0 Vragen

Heel voorzichtig, ook de HD en inderdaad. Fijn gereedschap en vingers die een leven lang zijn gebruikt voor het bewerken en vasthouden van kleine voorwerpen.

Ozymandias
door Ozymandias - Apr 27, 2024 om 12:59
169 Antwoorden / Vragen

Alles werkt behalve het moederbord? Knap, want als het moederbord het niet doet, doet de rest het ook niet. Dus hoe ben je tot die conclusie gekomen?

Pinnen kunnen verbogen worden door onhandig gebruik van de eigenaar. Dat is echt niet bijzonder en gebeurt regelmatig als je niet voorzichtig genoeg te werk gaat.

En geen flauw idee wat dat te maken heeft met een geheugenslot. Dat is iets compleet anders. Dus, weet je wel waar je het over hebt?

En mijn hemel man, gebruik interpunctie.

Redacteur
door Redacteur - Apr 29, 2024 om 11:05
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Eerder een klacht dan een vraag, en bovendien onleesbaar zonder leestekens. Topic gaat dicht.