pavoordf
door pavoordf Apr 13, 2012 om 14:32
Elektronica & tv

Analoog over glasvezel

Een vraag voor echte specialisten.
.
Binnenkort wordt glasvezel in onze wijk aangeboden. In het pakket van sommige aanbieders zit analoge TV en Radio. Ik ben op zoek naar hoe analoog via glasvezel wordt overgedragen. Ik heb de vraag voorgelegd aan een voorlichter van OnsNet, maar die wist hierop geen antwoord. Ook de verkoper van XS4All die ik aan de telefoon had wist daarop geen antwoord (XS4All biedt ook geen analoog aan)

Ik werk zelf als ontwikkelaar in het digitale Radio en TV domein en heb in het verleden ook aan analoge TV/VCR gewerkt. Ook mijn collega-ontwikkelaars hebben geen antwoord. Misschien dat hier iemand iets weet of een link heeft waar ik een uitleg kan vinden

7150 18 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Apr 13, 2012 om 14:40
1459 Antwoorden / 23 Vragen
pavoordf
door pavoordf - Apr 13, 2012 om 14:45
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=jantje7 schreef op vrijdag 13 apr 2012, 14:40]Kijk Hier voor uitleg...

Jantje

Jammer Jantje, maar daar staat op geen enkele manier uitgelegd hoe analoog over glasvezel wordt overgedragen. Bijvoorbeeld van wat voor modulatietechnieken gebruik wordt gemaakt

valerius-2
door valerius-2 - Apr 13, 2012 om 14:54
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Is het niet een pakket wat wordt verzonden en via het modem wordt uitgesplitst? Ik zou niet weten hoe dat anders kan. Sorry als ik het fout hebt maar het is maar een gedachte van mij.

pavoordf
door pavoordf - Apr 13, 2012 om 15:16
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 13 apr 2012, 14:54]Is het niet een pakket wat wordt verzonden en via het modem wordt uitgesplitst? Ik zou niet weten hoe dat anders kan. Sorry als ik het fout hebt maar het is maar een gedachte van mij.

Een van de suggesties in onze discussies was inderdaad dat het digitaal wordt verzonden. "Toevallig" is het analoge pakket en het DVB-C pakket qua inhoud aan elkaar gelijk. Dit lijkt echter niet aannemelijk omdat er dan verschillende Transportstromen, videostromen en audiostromen parallel moeten worden gedecodeerd in het glasvezelmodem en bovendien moeten dan 39 TV zenders en zo'n 40 radiozenders analoog worden gemoduleerd. Dat is de functionaliteit van meer dan 40 set-top boxen voor DVB-C

jo
door jorisw - Apr 13, 2012 om 15:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt gebruik gemaak van een optical CATV receiver in de modem. Het analoge TV/radio signaal wordt geconverteerd naar een optisch signaal, en in de modem weer geconverteerd naar een elektrisch signaal.

Even googlen op "optical CATV receiver" en je krijgt heel veel producten te zien waarbij uitgelegt wordt hoe het werkt.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 13, 2012 om 15:57
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=pavoordf schreef op vrijdag 13 apr 2012, 15:16][quote=valerius-2 schreef op vrijdag 13 apr 2012, 14:54]Is het niet een pakket wat wordt verzonden en via het modem wordt uitgesplitst? Ik zou niet weten hoe dat anders kan. Sorry als ik het fout hebt maar het is maar een gedachte van mij.

Een van de suggesties in onze discussies was inderdaad dat het digitaal wordt verzonden. "Toevallig" is het analoge pakket en het DVB-C pakket qua inhoud aan elkaar gelijk. Dit lijkt echter niet aannemelijk omdat er dan verschillende Transportstromen, videostromen en audiostromen parallel moeten worden gedecodeerd in het glasvezelmodem en bovendien moeten dan 39 TV zenders en zo'n 40 radiozenders analoog worden gemoduleerd. Dat is de functionaliteit van meer dan 40 set-top boxen voor DVB-C

Hoe doen de kanelproviders dan daar geet het toch ook gedeeltelijk via glasvezel, en wordt het toch in de verdeelkast overgezet naat coax?

pavoordf
door pavoordf - Apr 13, 2012 om 19:50
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 13 apr 2012, 15:57]Er wordt gebruik gemaak van een optical CATV receiver in de modem. Het analoge TV/radio signaal wordt geconverteerd naar een optisch signaal, en in de modem weer geconverteerd naar een elektrisch signaal.

Even googlen op "optical CATV receiver" en je krijgt heel veel producten te zien waarbij uitgelegt wordt hoe het werkt.

Joris, googlen op "optical CATV receiver" leverde niet direct een site op waar iets uitgelegd werd, alleen maar sites waar optische CATV ontvangers aangeboden werden met specs van het elektrische uitgangssignaal. Je hebt me wel in de juiste richting gewezen. Ik het de zoekopdracht iets aangepast en kwam terecht op Reference Guide to fibre optics. Daar leerde ik dat tegen onze verwachtingen in het analoge signaal gewoon op glasvezel gezet wordt. Onze aanname was dat de lasers en detectoren niet lineair genoeg waren. Maar op deze site vind je het volgende "The development of highly linear distributed feedback (DFB) lasers allowed CATV systems to be converted to analog optical systems". Dit is het antwoord waarnaar ik op zoek was

cvtechnieker
door cvtechnieker - Apr 13, 2012 om 20:44
80 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo,

Wij hebben jarenlang het zgn analoogsignaal van "onsnet" gehad en het blijkt dat het signaal helemaal géén analoogsignaal is maar een geknepen digitaalsignaal.
Dit laatste werd ons uitgelegd door een medewerker van een tv speciaalzaak.
Zijn tip was heel simpel....... hou je abonnement voor analoog een koop een kastje van bv Ziggo ( 50 euro), deze zet je signaal gewoon om naar digitaal en je beeldkwaliteit is verbluffend.
Wij hebben deze tip opgevolgd en kijken nu voor 9,95 per maand toch digitaal.

pavoordf
door pavoordf - Apr 14, 2012 om 11:00
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=cvtechnieker schreef op vrijdag 13 apr 2012, 20:44]Hallo,

Wij hebben jarenlang het zgn analoogsignaal van "onsnet" gehad en het blijkt dat het signaal helemaal géén analoogsignaal is maar een geknepen digitaalsignaal.
Dit laatste werd ons uitgelegd door een medewerker van een tv speciaalzaak.
Zijn tip was heel simpel....... hou je abonnement voor analoog een koop een kastje van bv Ziggo ( 50 euro), deze zet je signaal gewoon om naar digitaal en je beeldkwaliteit is verbluffend.
Wij hebben deze tip opgevolgd en kijken nu voor 9,95 per maand toch digitaal.

Beste cvtechnieker
allereerst was dit absoluut niet een antwoord op mijn vraag. En ten tweede heb je of het verhaal van de handelaar niet goed begrepen of de handelaar sloeg wartaal uit, hetgeen ook niet onmogelijk is.

Met een kastje van analoog digitaal maken, zou theoretisch kunnen, maar Ziggo levert zulke kastjes zeker niet. Verder is het dan onmogelijk om van een slecht analoog signaal een kwalitatief beter digitaal signaal te maken. Je maakt de fout te denken dat digitaal beter is als analoog

cvtechnieker
door cvtechnieker - Apr 14, 2012 om 13:28
80 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=pavoordf schreef op zaterdag 14 apr 2012, 11:00][quote=cvtechnieker schreef op vrijdag 13 apr 2012, 20:44]Hallo,

Wij hebben jarenlang het zgn analoogsignaal van "onsnet" gehad en het blijkt dat het signaal helemaal géén analoogsignaal is maar een geknepen digitaalsignaal.
Dit laatste werd ons uitgelegd door een medewerker van een tv speciaalzaak.
Zijn tip was heel simpel....... hou je abonnement voor analoog een koop een kastje van bv Ziggo ( 50 euro), deze zet je signaal gewoon om naar digitaal en je beeldkwaliteit is verbluffend.
Wij hebben deze tip opgevolgd en kijken nu voor 9,95 per maand toch digitaal.

Beste cvtechnieker
allereerst was dit absoluut niet een antwoord op mijn vraag. En ten tweede heb je of het verhaal van de handelaar niet goed begrepen of de handelaar sloeg wartaal uit, hetgeen ook niet onmogelijk is.

Met een kastje van analoog digitaal maken, zou theoretisch kunnen, maar Ziggo levert zulke kastjes zeker niet. Verder is het dan onmogelijk om van een slecht analoog signaal een kwalitatief beter digitaal signaal te maken. Je maakt de fout te denken dat digitaal beter is als analoog

Heb volgens mij niet gezegt dat je bij Ziggo kastjes kunt kopen........ kastjes zijn gewoon te koop bij bv Media markt.
Analoogsignaal komt niet over de glasvezel !!! dit is een geknepen digitaalsignaal, dus digitaal met een mindere kwaliteit ( geknepen sporen volgens een expert ). Bij mijn werkt het perfect.

ro
door ron530 - Apr 14, 2012 om 13:51
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Puur analoog signaal kun je never nooit via glasvezel versturen. Analoog is frequentie gestuurd, digitaal werkt volgens het binaire stelsel 0 en 1. Stel je krijgt het voor elkaar om analoog door een glasvezel te sturen kan er maar een signaal doorheen met alle verlies van dien.

jo
door jorisw - Apr 14, 2012 om 16:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 14 apr 2012, 13:51]Puur analoog signaal kun je never nooit via glasvezel versturen. Analoog is frequentie gestuurd, digitaal werkt volgens het binaire stelsel 0 en 1. Stel je krijgt het voor elkaar om analoog door een glasvezel te sturen kan er maar een signaal doorheen met alle verlies van dien.

Leg ons dan maar eens uit hoe die optical CATV receiver werken als er geen analoog signaal via glasvezel kan worden gestuurd.

Op transmissieniveau (onderste OSI laag) is trouwens een digitaal signaal ook gewoon analoog. Puur digitaal is immers aan-uit of 1-0. De signalen door koper of glas zijn verre van dat.

ro
door ron530 - Apr 14, 2012 om 18:01
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dit gaat wel wat technisch worden maar toch. Neem de kabelaar die gebruikt verdeelstations met versterkers om het signaal bij de gebruikers te krijgen, kabels worden gesplitst. Data wordt omgezet in digitaal/analoog. Glasvezel daarentegen stuurt licht door een vezel en kan langere afstanden zonder verlies overbruggen. De winst van snelheid is niet voor de gebruiker maar voor de aanbieder. Stel je hebt een abbo van kpn en zit ver weg van het verdeelstation dan gaat het koperen draadje verlies opleveren ga je voor glasvezel kun je de snelheid wel halen. Edoch glasvezel is niet de toekomst want is toch beperkt. Mijn visie voor de volgende stap is draadloos via een satelliet.

pavoordf
door pavoordf - Apr 14, 2012 om 18:47
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 14 apr 2012, 13:51]Puur analoog signaal kun je never nooit via glasvezel versturen. Analoog is frequentie gestuurd, digitaal werkt volgens het binaire stelsel 0 en 1. Stel je krijgt het voor elkaar om analoog door een glasvezel te sturen kan er maar een signaal doorheen met alle verlies van dien.

Ik vroeg aan de echte specialisten om me uit te leggen hoe analoog over glasvezel getransporteerd wordt. Dit wordt namelijk bij ons aangeboden. Ik heb al eerder gemerkt dat hier weinig echte specialisten zitten op het gebied van radio en televisie (analoog en digitaal). Inmiddels ben ik via een opmerking van Joris op een site gekomen waar haarfijn wordt uitgelegd hoe analoog via glasvezel gaat, zie de link in een vorige bijdrage. Het is heel simpel. Je sluit het breedband elektrische signaal aan op een ultra lineaire laser (die is gekoppeld aan glasvezel). Aan het eind zit weer een lineaire detector die het analoog gemoduleerde licht omzet naar een elektrisch signaal. Door meerdere kleuren licht te gebruiken (ik geloof dat ze dat gewoon frequentie multiplex noemen) kan de capaciteit vergroot worden.

Voordat je nog meer onzin roept kan je best de site die ik gelinked heb doorspitten

pavoordf
door pavoordf - Apr 14, 2012 om 18:52
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 14 apr 2012, 18:01]Dit gaat wel wat technisch worden maar toch. Neem de kabelaar die gebruikt verdeelstations met versterkers om het signaal bij de gebruikers te krijgen, kabels worden gesplitst. Data wordt omgezet in digitaal/analoog. Glasvezel daarentegen stuurt licht door een vezel en kan langere afstanden zonder verlies overbruggen. De winst van snelheid is niet voor de gebruiker maar voor de aanbieder. Stel je hebt een abbo van kpn en zit ver weg van het verdeelstation dan gaat het koperen draadje verlies opleveren ga je voor glasvezel kun je de snelheid wel halen. Edoch glasvezel is niet de toekomst want is toch beperkt. Mijn visie voor de volgende stap is draadloos via een satelliet.

Technisch worden heb ik geen probleem mee, als het dat maar eens werd
En draadloos via satelliet, wat bedoel je daarmee? Internet? Werkte ik in 1999 al aan samen met Nortel. Zitten zoveel haken en ogen aan, dat wordt het in ieder geval voorlopig niet

ro
door ron530 - Apr 14, 2012 om 19:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

draadloos gaat nu nog door de ether met alle storingen van dien. Ons aller navigatiesysteem gebruikt gps middels een satelliet in de ruimte en warempel compleet digitaal zonder verlies. De techniek is er waarom dan niet voor andere vormen van communicatie. Als een tam tam feilloos kan werken moet een andere vorm ook kunnen werken. Analoog zal wel blijven bestaan maar de doorgifte van signalen gaat veranderen.

pavoordf
door pavoordf - Apr 14, 2012 om 19:24
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 14 apr 2012, 19:19]draadloos gaat nu nog door de ether met alle storingen van dien. Ons aller navigatiesysteem gebruikt gps middels een satelliet in de ruimte en warempel compleet digitaal zonder verlies. De techniek is er waarom dan niet voor andere vormen van communicatie. Als een tam tam feilloos kan werken moet een andere vorm ook kunnen werken. Analoog zal wel blijven bestaan maar de doorgifte van signalen gaat veranderen.

Je maakt het er allemaal niet beter op. GPS is éénrichtingsverkeer en de hoeveelheid informatie is beperkt. Absoluut geen vergelijk

ro
door ron530 - Apr 14, 2012 om 19:33
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wacht maar af een lcd tv kon ook niet GSM telefoons ondenkbaar. Nu zijn ze niet meer weg te denken. Als je de behoefte van informatie/communicatie wil uitbouwen is zelfs de glasvezelkabel niet toereikend. Wat blijft er over de ruimte in.