me
door merkelens Jul 17, 2010 om 12:28
Elektronica & tv

Digitale tv

caiway stopt per 10-10-2010 met de doorgifte van analoge tvzenders. Dus als ik mijn 2e toestel in de slaapkamer wil gebruiken moet in hiervoor een extra decoder aanschaffen plus smartcard. Tenzij het 2e toestel over een dvb-t beschikt want die kan vrije digitale zenders ontvangen of toch niet?

2983 36 Rapporteer

freya
door freya - Jul 17, 2010 om 13:02
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo merkelens,

Klopt helemaal. Steeds meer kabelaars stappen van die analoge zenders af om zodoende meer ruimte op de kabel te krijgen voor digitale zenders.

En ja, a;s je TV voorzien is van een DVB-T tuner kun je de ongecodeerde zenders (Digitenne) ontvangen, maar dat zullen er niet veel zijn.

m.vr.gr. Freya

wolfenjong
door wolfenjong - Jul 17, 2010 om 18:53
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Je kunt via DVB-T turner meer zenders ontvangen, zeker als je in de grenssteek woont, en je kunt een kleine buitenantenne kopen, (ziet er uit als de antenne van het kpn setje) maar dan voor buiten te monteren rond de 30 euro, of met een camping antenne lukt het vaak ook wel, mits deze voorzien is van een antenne versterker van 5 volt.
Zelf ontvang ik 20 zenders (veel duitstalige)en zonder kaart.

Succes er mee.

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 17, 2010 om 19:11
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb sinds een paar weken een nieuwe tv op de slaapkamer en kijk zonder extra ontvanger, die zit ingebouwd.
Kan alle populaire zenders ontvangen, de rest kijk ik niet dus geen idee wat ik nog meer heb.
Een smartcard is alleen voor bepaalde betaalde zenders.

edwardus
door edwardus - Jul 17, 2010 om 19:16
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Je kon er op wachten, maar het wordt steeds gekker met die kabelaars, vooral Caiway.
Een paar jaar geleden ben ik overgestapt van Caiway naar satelliet en nog geen moment spijt. Ook daarvoor geldt helaas dat je voor een 2e tv een 2e ontvanger nodig hebt en zelfs dubbele LNB's of een 2e schotel, als je onafhankelijk wil kunnen kijken, maar dan ben je tenminste van Caiway verlost. Sommigen zullen zeggen: "en Canal Digitaal dan?" Minder erg en minder duur dan Caiway.

edwardus
door edwardus - Jul 17, 2010 om 19:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@sonjaatje: heb je 't nu over DVB-T of DVB-C?

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 17, 2010 om 19:27
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kijk zowel boven als beneden digitaal zonder externe ontvangers.
Ik denk dat ik dan C heb.
Kan het niet vinden in het boekje van de slaapkamer tv, een Samsung.

edwardus
door edwardus - Jul 17, 2010 om 19:31
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Gaat er een coax kabel van beneden naar je 2e tv of alleen een antenne c.q. niks?

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 17, 2010 om 19:52
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Coax.

edwardus
door edwardus - Jul 17, 2010 om 19:54
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dan heb je dus een tv met DVB-C ontvanger.

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 17, 2010 om 20:16
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij inderdaad wel ja.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 17, 2010 om 22:30
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Erkelens,

Wanneer je TV in de slaapkamer een scart aansluiting heeft, kun je een simpele DVB-T (in Nederland heet dat ook Digitenne) ontvanger met afstandsbediening en antennetje kopen. Dan kun je, afhankelijk van je locale omstandigheden 4 Nederlandse Free To Air zenders tot, in het grensgebied als ik, 19 verschillende ontvangen. Soms heb je daar een ouderwetse hark- of matje antenne voor nodig, al dan niet met antenneversterker.

De kosten? Voor een aparte DVB-T voorzetontvanger naar scart €35,-. Aldi heeft kleintjes, doch prima werkend, afgeprijsd naar €15,-. Die druk je zo in de scart achter de TV. Een los afstandsbedieningsoog is meegeleverd. Ook 19 verschillende programma's, met het kleine antennesprietje. Deze week heb ik nog voorraad gezien.
Daar heb ik er 2 van gekocht en werken prima. Eentje zelfs met een oude Philips monitor uit de 80-er/90-er jaren, een CM 8833. Die heeft ook een scart ingang en stereo. Geen breedbeeld :-).

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 17, 2010 om 22:49
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Erkelens:

Vergat nog te schrijven dat je bij dat Aldi ontvangertje zelfs geen scartkabel nodig bent.

H.

katzo75
door katzo75 - Jul 19, 2010 om 09:21
5 Antwoorden / 1 Vragen

DVB-t is digitenne DVB-c is kabel en DVB-s is satelie

=sonjaatje schreef op zaterdag 17 jul 2010, 19:27: Ik kijk zowel boven als beneden digitaal zonder externe ontvangers.
Ik denk dat ik dan C heb.
Kan het niet vinden in het boekje van de slaapkamer tv, een Samsung.

katzo75
door katzo75 - Jul 19, 2010 om 09:22
5 Antwoorden / 1 Vragen

DVB-t is digitenne DVB-c is kabel en DVB-s is sateliet

sa
door satkijker - Jul 19, 2010 om 23:29
15 Antwoorden / 0 Vragen

Merkelens,

CAIWAY gaat via de kabel dvb-t aanbieden.
Dat is een digitaal signaal dat door de meeste moderne ontvangers te ontvangen is.
Als je tv geschikt is voor dvb-t ontvangst dan kan je zonder overige apparatuur tv via de kabel kijken
Anders moet je een dvb-t ontvanger kopen.

Let op GEEN dvb-c maar een dvb-t ontvanger.

CAIWAY heeft een ontvanger te koop voor 19,90 Euro.

Zie:hier

edwardus
door edwardus - Jul 20, 2010 om 01:09
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wat bedoel je in vredesnaam met "via de kabel dvb-t aanbieden"?

freya
door freya - Jul 20, 2010 om 12:19
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edwardus schreef op dinsdag 20 jul 2010, 01:09]Wat bedoel je in vredesnaam met "via de kabel dvb-t aanbieden"?
Knap hè? Wat ze tegenwoordig al niet kunnen...... ;-)

Freya

sa
door satkijker - Jul 20, 2010 om 20:37
15 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edwardus schreef op dinsdag 20 jul 2010, 01:09]Wat bedoel je in vredesnaam met "via de kabel dvb-t aanbieden"?

Precies zoals ik het schrijf.

Dvt-t is de uitzendnorm voor digitale tv via de ether .
Dvt-c is de uitzendnorm voor digitale tv via de kabel..

Omdat nieuwe tv's vaker een dvb-t tuner dan een dvb-c tuner hebben gaat CAIWAY dvb-t via de kabel aanbieden.

Voor meer informatie kijk hier

Voor meer informatie zie

edwardus
door edwardus - Jul 20, 2010 om 21:17
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nou, ik zie het staan, maar dit gaat helaas mijn voorstellingsvermogen te boven.
DVB-T is via ether en komt dus niet door de Caiway kabel. Ze schrijven dat er géén smartcard voor nodig is. Betekent dat dat ik ook met een normale Digitenne ontvanger hun signaal kan oppikken? Ben namelijk geen klant meer.
Wie snapt het nog en wil 't mij even uitleggen svp?

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 20, 2010 om 21:28
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap het ook niet, weet alleen dat ik 2 nieuwe tv`s heb, allebei kijk ik digitaal zonder een of andere ontvanger, en zijn ze aangesloten via een coax kabel op de tv aansluiting.

Volgens mij heb je sinds begin dit jaar al geen extra ontvanger meer nodig als je tv geschikt is.

freya
door freya - Jul 20, 2010 om 21:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edwardus schreef op dinsdag 20 jul 2010, 21:17]Nou, ik zie het staan, maar dit gaat helaas mijn voorstellingsvermogen te boven.
DVB-T is via ether en komt dus niet door de Caiway kabel. Ze schrijven dat er géén smartcard voor nodig is. Betekent dat dat ik ook met een normale Digitenne ontvanger hun signaal kan oppikken? Ben namelijk geen klant meer.
Wie snapt het nog en wil 't mij even uitleggen svp?
Ze schrijven inderdaad dat je dan met een DVB-T ontvanger van Digitenne, via de kabel die zenders kan ontvangen. Nu weet ik niet precies hoe zo'n digitennekastje er uitziet, maar zit daar dan een coax-aansluiting op? Ik dacht dat je daar alleen een antenne op aansloot en dat lijkt mij toch een ander type aansluiting, toch?

Freya

edwardus
door edwardus - Jul 20, 2010 om 21:35
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Aha, ik begin 't te snappen, de coax kabel wordt gebruikt om de DVB-T tuner te foppen. Via die coax kabel die je alleen als kabel-klant hebt, wordt dan een signaal doorgegeven dat de DVB-T ontvanger snapt.

Zie Caiway test DVB-T via kabel

pb
door pbarendse - Jul 20, 2010 om 21:36
406 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edwardus schreef op dinsdag 20 jul 2010, 21:17]Nou, ik zie het staan, maar dit gaat helaas mijn voorstellingsvermogen te boven.
DVB-T is via ether en komt dus niet door de Caiway kabel. Ze schrijven dat er géén smartcard voor nodig is. Betekent dat dat ik ook met een normale Digitenne ontvanger hun signaal kan oppikken? Ben namelijk geen klant meer.
Wie snapt het nog en wil 't mij even uitleggen svp?
Geen idee of je een digitenne-ontvanger kunt gebruiken. Voor de rest klopt het verhaal wel degelijk. DVB-c en DVB-t zijn slechts protocollen, en het maakt technisch gesproken niets uit wat de drager is. Je zo technisch gezien ook DVB-c kunnen afleveren via de ether. Ooit is echter de keuze gemaakt dat t door de ether en c over de kabel gaat. Vanwege eerder genoemde reden dat veel apparaten standaard een t-tuner hebben en veel minder een c-tuner heeft CaiWay gekozen om naast het c-signaal ook het t-signaal op de kabel te verspreiden, inderdaad zonder smartcard te ontvangen.

sa
door satkijker - Jul 20, 2010 om 22:11
15 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op dinsdag 20 jul 2010, 21:32][quote=edwardus schreef op dinsdag 20 jul 2010, 21:17] Nu weet ik niet precies hoe zo'n digitennekastje er uitziet, maar zit daar dan een coax-aansluiting op? Ik dacht dat je daar alleen een antenne op aansloot en dat lijkt mij toch een ander type aansluiting, toch?

Freya

Nee hoor,

De digitenne antenne sluit je ook met een coax kabel aan. Het is dezelfde aansluiting. Als je een digitenne ontvanger gebruikt voor CAIWAY, dan moet je wel de voedingsspanning voor de antenne uitschakelen.

freya
door freya - Jul 20, 2010 om 22:19
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=satkijker schreef op dinsdag 20 jul 2010, 22:11]Nee hoor,

De digitenne antenne sluit je ook met een coax kabel aan. Het is dezelfde aansluiting. Als je een digitenne ontvanger gebruikt voor CAIWAY, dan moet je wel de voedingsspanning voor de antenne uitschakelen.
Oké, duidelijk. Zo leren we toch weer wat. ;-)

Freya

katzo75
door katzo75 - Jul 21, 2010 om 11:23
5 Antwoorden / 1 Vragen

die 5volt hoef je er echt niet persee af te halen ik kijk af en toe op mijn samsung met ingebouwde dvb-t tuner digitenne (voor BBC entertainment) maar als ik weer analoog wil kijken laat ik de 5volt sinaal versterker er gewoon lekker tussen zitten nooit een probleem

=freya schreef op dinsdag 20 jul 2010, 22:19:
=satkijker schreef op dinsdag 20 jul 2010, 22:11: Nee hoor,

De digitenne antenne sluit je ook met een coax kabel aan. Het is dezelfde aansluiting. Als je een digitenne ontvanger gebruikt voor CAIWAY, dan moet je wel de voedingsspanning voor de antenne uitschakelen.

Oké, duidelijk. Zo leren we toch weer wat. ;-)

Freya

katzo75
door katzo75 - Jul 21, 2010 om 11:25
5 Antwoorden / 1 Vragen

wel `ns gekeken naar een zgn conax module die je in je tv steekt

=freya schreef op zaterdag 17 jul 2010, 13:02:
Hallo merkelens,

Klopt helemaal. Steeds meer kabelaars stappen van die analoge zenders af om zodoende meer ruimte op de kabel te krijgen voor digitale zenders.

En ja, a;s je TV voorzien is van een DVB-T tuner kun je de ongecodeerde zenders (Digitenne) ontvangen, maar dat zullen er niet veel zijn.

m.vr.gr. Freya

pb
door pbarendse - Jul 21, 2010 om 11:29
406 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=katzo75 schreef op woensdag 21 jul 2010, 11:25]wel `ns gekeken naar een zgn conax module die je in je tv steekt?
Voor DVB-t van Caiway heb je die Conax niet nodig, wordt ongecodeerd (dus zonder smartcard) op de kabel gezet. Bij de Caiway shops is een DVB-t ontvanger te koop voor op de Scart-aansluiting, mocht uw TV niet voorzien zijn van een DVB-t ontvanger. Kost meen ik iets van 2 tientjes.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 21, 2010 om 16:12
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ katzo:

Je schrijft: DVB-T = Digitenne

DVB-T is een naam voor een systeem dat internationaal gebruikt wordt. Zelfs in Afrika is er DVB-T, doch geen Digitenne. In Nederland heeft de KPN het recht op de naam Digitenne. Digitenne = DVB=T doch omgekeerd geldt dat alleen voor Nederland.

Zoals ik al schreef heeft Aldi nog DVB-T ontvangers voor €15,-. Daar zit een coax ingang op voor een antenne(tje) en een uitgang voor RF.

Met zo'n DVB-T ontvangertje zit ik nu op een camping in Nederland en ontvang prima 19 free to air zenders op het meegeleverde ontvang sprietje, zonder verlenging.

@ Edwardus en Freya:

Wanneer Caiway via de kabel een UHF signaal als carrier aanbiedt met daarop de digitale zenders, dan zou dat wel door mijn Aldi ontvangertje te keurig te verwerken zijn. De kabel geeft mij dan niets anders dan wat ik uit de ether met het antennetje oppik: ook een UHF- signaal carrier met daarop de digitale programmaas.

H.

freya
door freya - Jul 21, 2010 om 16:18
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op woensdag 21 jul 2010, 16:12]....
@ Edwardus en Freya:

Wanneer Caiway via de kabel een UHF signaal als carrier aanbiedt met daarop de digitale zenders, dan zou dat wel door mijn Aldi ontvangertje te keurig te verwerken zijn. De kabel geeft mij dan niets anders dan wat ik uit de ether met het antennetje oppik: ook een UHF- signaal carrier met daarop de digitale programmaas.

H.

Dat het op die manier werkt, begrijp ik ook wel. Ik had alleen nog niet eerder gelezen dat het ook daadwerkelijk in de praktijk werd toegepast.

Freya

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 30, 2010 om 16:34
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Dan heb je dus een tv met DVB-C ontvanger.

Beetje late reactie van mijn kant, maar in het boekje staat bij de specificaties DVB-T.
Het is een Sony Bravia.

katzo75
door katzo75 - Aug 1, 2010 om 05:36
5 Antwoorden / 1 Vragen

@hrdwerrorman ja digitenne of EDP-net digi tv belgie (sind`s kort ook in nl te verkrijgen zelfde aanbod alsDGT maar goedkoper) zijn nl bedrijven toegegeven,
fijt blijft dat DVB-T voor dvb airial staat en wat caiway nu doet is dat omzeilen.
Zoals iemand eerder al opmerkte: te meeste TV`s hebben DVB-t Dat weten hun ook,
terwijl er steeds meer tv`s met C+ in roulatie komen.
AFRIKA Hebben ze daar wel tv? LOL

=hrdwerrorman schreef op woensdag 21 jul 2010, 16:12: @ katzo:

Je schrijft: DVB-T = Digitenne

DVB-T is een naam voor een systeem dat internationaal gebruikt wordt. Zelfs in Afrika is er DVB-T, doch geen Digitenne. In Nederland heeft de KPN het recht op de naam Digitenne. Digitenne = DVB=T doch omgekeerd geldt dat alleen voor Nederland.

Zoals ik al schreef heeft Aldi nog DVB-T ontvangers voor €15,-. Daar zit een coax ingang op voor een antenne(tje) en een uitgang voor RF.

Met zo'n DVB-T ontvangertje zit ik nu op een camping in Nederland en ontvang prima 19 free to air zenders op het meegeleverde ontvang sprietje, zonder verlenging.

@ Edwardus en Freya:

Wanneer Caiway via de kabel een UHF signaal als carrier aanbiedt met daarop de digitale zenders, dan zou dat wel door mijn Aldi ontvangertje te keurig te verwerken zijn. De kabel geeft mij dan niets anders dan wat ik uit de ether met het antennetje oppik: ook een UHF- signaal carrier met daarop de digitale programmaas.

H.

invalide
door invalide - Aug 1, 2010 om 08:14
787 Antwoorden / 5 Vragen

Helaas is Digitenne of DVB T voor televisies met glazen buis en LCD tot 26" of 61 cm goed.
De 32" of 80 Cm kan nog en daarom zijn ze met DVB T+ bezig.

Deze DVB T+ is een computer die met 6 seconden extra vertraging (leuk met voetbal...) van normale TV signaal een Full HD omgezet signaal maakte en heeft 3x HDMI uitgang en Harde schijf van 320 Gb en DVD brander!

Dus ook grotere kunnen dan de 25 kanalen die Digitenne uit zend beter ontvangen.
Het is dus kunstmatige verbeterde zoals ook vele kabel aanbieders nu doen dus geen echte HD TV maar kunstmatig verbeterde!

Deze DVB T+ heeft alle vrije kanalen dus NL 1,2 en 3 + regio.
Voor KPN is een kaartlezer noodzakelijk wegens de codering.
Deze tuners kosten nu €249,- in Duitsland en dalen hard in prijs.
Een kale zonder Harde Schijf en DVD brander met maar 2 HDMI uitgangen zal rond de €50,- gaan kosten.

Dus er zijn ontwikkelingen bezig die beter zijn dan KPN nu aanbied maar nog even geduld.
Ook zijn er plannen om naast deze frequentie die KPN gebruikt een 2e te sturen zodat je tegen betaling geen 25 maar 50 kanalen zou kunnen ontvangen, of bij 3 signalen 75 indien er antenne en frequentie ruimte zou zijn in uw regio.

pavoordf
door pavoordf - Aug 1, 2010 om 10:59
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=invalide schreef op zondag 1 aug 2010, 08:14]Helaas is Digitenne of DVB T voor televisies met glazen buis en LCD tot 26" of 61 cm goed.
De 32" of 80 Cm kan nog en daarom zijn ze met DVB T+ bezig.

Klinkt leuk dat DVB-T+ maar er bestaat geen nieuwe DVB standaard in die richting. De nieuwe standaarden zijn DVB-T2 en DVB-SH. Wanneer ik het verhaal lees gaat het om een signaalprocessor die het standaard signaal upsampled met wat trucs. Helaas is er geen enkele methode om informatie die er niet is toe te voegen

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 1, 2010 om 11:17
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ invalide:

Je reactie over DVB-T+ is m.i. niet valide. Vermoedelijk haal je de standaards ADSL 2+ en DVB-T2 door elkaar. Dat levert zeker geen nieuwe standaard op.

Overigens is DVB-T2 in Nederland niet binnen afzienbare tijd aan de orde, om commerciële reden.
Zie ook: http://www.totaaltv.nl/?action=nieuws&id=2074

H.

caiwayklant
door caiwayklant - Sep 7, 2010 om 11:50
11 Antwoorden / 1 Vragen

Toch is Caiway de enige kabelaar die zijn digitale basispakket ongecodeerd doorgeeft. De andere kabelaars timmeren het helemaal dicht met de verplichte smartcard per toestel.

Caiway houdt op deze manier het digitale gebeuren zeer toegankelijk voor iedereen.
Een moderne televisie trekt zo het digitale pakket naar binnen inclusief 14 HD zenders !!