ro
door robbielin1 May 23, 2010 om 10:40
Elektronica & tv

DVD RECORDER

Ik heb al jaren een stand alone dvd recorder van SONY, nl de RDR-GX300. Jarenlang heb ik zonder problemen zowel DVD+R als DVD+RW schijfjes gebrand. Ik gebruik het voornamelijk om tv-programma's op te nemen voor eigen gebruik natuurlijk. Echter sinds een paar maanden doet zich iets raars voor. Regelmatig komt het voor dat zogauw ik een programma heb gebrand en ik het terug wil kijken, wordt het zojuist gebrandde programma door het apparaat zelf weer van het schijfje verwijderd. Alsof dit nog niet vervelend genoeg is herkent hij de ene keer schijfje A helemaal niet (staat DISC ERROR in het display) maar een andere keer speelt hij datzelfde schijfje A wel zonder problemen af. Heb onlangs zelfs een heel nieuw setje DVD+RW-discs gekocht maar die doen het helemaal niet.....Wie kan mij hierbij helpen om dit rare probleem op te lossen? Alvast bedankt!

3273 17 Rapporteer

toolboy
door toolboy - May 23, 2010 om 10:52
965 Antwoorden / 40 Vragen

Zelf weer wissen is een software probleem denk ik,Het niet lezen waarschijnlijk een vervuilde lens van de laser.
Mijn advies laat het appie effe reinigen bij een lokale betrouwbare reperateur.

T

ro
door ron530 - May 23, 2010 om 11:24
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het niet lezen is doorgaans vervuiling, reinigen van de lens met gedistilleerd water of speeksel op een wattenstaafje en smeren van de geleide assen met wat siliconen vet. is opzich makkelijk zelf te doen. Wat betreft de software soms is de stekker er voor een paar minuten er uithalen een oplossing. Naar de reparateur brengen heeft m.i. geen zin want de conclusie is een nieuwe laser unit, of het moet er nog een van de oude stempel zijn en wil reinigen met het verhaal, geen garantie als het weer misgaat.

Succes,
Ronny. Tv monteur b.d

freya
door freya - May 23, 2010 om 11:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo robbielin1,

Hoeveel jaar gebruik je de DVD-recorder en wordt die dan weinig, regelmatig of veel gebruikt?

Het is sowieso verstandig om, wanneer je DVD(RW) schijfjes gebruikt, deze regelmatig opnieuw te formatteren. Mijn ervaring is dat het steeds wissen van de opgenomen programma's en daarna de nieuwe programma's opnemen, op den duur tot problemen leidt. Gaat dit formatteren wel zonder problemen?
Als het formatteren problemen oplevert en andere schijfjes willen ook niet goed werken, dan ben ik bang dat de recorder (lees: de laser) aan het eind van z'n leven begint te raken. Repareren zal hoogstwaarschijnlijk niet rendabel zijn omdat een nieuw apparaat waarschijnlijk net zo duur is.

m.vr.gr. Freya

ro
door robbielin1 - May 23, 2010 om 20:11
8 Antwoorden / 7 Vragen

Allereerst hartelijk dank voor jullie snelle reacties. En tja eigenlijk alle opties door jullie besproken zijn allemaal ook door mij heen gegaan. Echter wat ik niet snap is dat de recorder de ene keer 100% goed werkt, de andere keer wel brandt maar vlak daarna meteen zelf weer alles wist, en dan weer herkent hij ze helemaal niet. Sterker nog, van het nieuwe setje DVD+RW-schijfjes heeft hij er maar 1 geformatteerd en de andere 4 niet en uiteindelijk kan ik op alle vijf schijfjes niets opnemen.Maar een DVD+RW-schijfje van 2 jaar oud en al vele malen gebruikt daar gaat het af en toe wel goed mee. Nu weet ik nog wel dat de laser vd recorder iedere keer een andere laag van het RW+schijfje gebruikt maar die wisselvalligheid kan ik niet verklaren.....En bij DVD+R-schijfjes brandt hij bijna zonder problemen alles alleen kan ik het ruwe materiaal zelf niet monteren en zo. Als deze wisselvalligheid niet zou zijn had ik allang een andere gekocht maar tegenwoordig zou ik dan met het oog op digitale televisie een HDD-recorder moeten aanschaffen.....Nou in ieder geval bedankt voor de reacties en ik zal het nog even aanzien. Groeten Rob

freya
door freya - May 23, 2010 om 20:22
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Het blijft een lastig verhaal en de overweging blijft dus of je er nog geld in moet steken.

Nog wel even een kleine nuance bij je reactie, je schrijft 'Nu weet ik nog wel dat de laser vd recorder iedere keer een andere laag van het RW+schijfje gebruikt....', dat is bij +R en +RW schijfjes niet het geval. Deze schijfjes zijn enkellaags. Daarom zijn ze ook maar 4,5GB en niet zoals een 'echte' DVD 9GB. Een DVD-dl (Dual Layer) schijfje is wel tweelaags.

Freya

ro
door robbielin1 - May 23, 2010 om 20:30
8 Antwoorden / 7 Vragen

Hoi Freya bedankt en fijn dat je er zoveel verstand van hebt. Maar als het dus technisch niet uitmaakt of er een DVD+R of een DVD+RW in zit snap ik het helemaal niet meer.....Ik zat me ook al af te vragen zit er niet ergens een back-up batterij die nodig is om het geheugen tijdelijk op te slaan of zo. Ik kan me van videorecorders nog herinneren dat zij wel zoiets hadden mocht de stroom uitvallen??

freya
door freya - May 23, 2010 om 21:16
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=robbielin1 schreef op zondag 23 mei 2010, 20:30]Hoi Freya bedankt en fijn dat je er zoveel verstand van hebt. Maar als het dus technisch niet uitmaakt of er een DVD+R of een DVD+RW in zit snap ik het helemaal niet meer.....Ik zat me ook al af te vragen zit er niet ergens een back-up batterij die nodig is om het geheugen tijdelijk op te slaan of zo. Ik kan me van videorecorders nog herinneren dat zij wel zoiets hadden mocht de stroom uitvallen??
Nou ja, geen verschil. Het zijn beide enkellaags schijfjes, maar het ene type wordt éénmalig gebrand en het andere type moet gewist kunnen worden, dus de structuur van beide type schijfjes is wel heel verschillend.

Freya

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 24, 2010 om 00:03
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Robbie,

De lens schoonmaken met een wattenstaafje, en nog wel met speeksel is een zeer slecht advies. De kans dat je de laserunit met het wattenstaafje ontstelt en met speeksel onherstelbaar verontreinigd is zeer groot aanwezig.

Met gedistilleerde vloeistof (alcohol) moet je ook oppassen, want daarmee loop je de kans dat de lens te snel afkoelt door verdamping van teveel alcohol, waardoor de lens kan breken.

Er zijn reinigingsdiscs te koop waar een klein borsteltje op zit en deze poetst tijdens het draaien de lens schoon zonder de kans dat je deze ontstelt.

Doch de kans dat de laser op z'n eind loopt, zoals Freya aangeeft is zeer wel aanwezig wanneer je vaak opneemt. De laser heeft niet het eeuwige leven zoals van een LED wel eens gedacht wordt. Daarvoor wordt ie te warm van binnen. Hoe warmer, hoe korter het leven van een halfgeleider.

Hardware ERror MAN.

freya
door freya - May 24, 2010 om 09:52
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@hrdwerrorman:

Het advies om de lens schoon te maken met een wattenstaafje en wat speeksel is inderdaad een slecht advies, maar het advies om het dan maar te doen met zo'n schoonmaak-CD met borsteltje is net zo'n slecht advies. Als je de ophanging van zo'n laserunit bekijkt (en wel eens gevoeld hebt), dan zie je al gauw dat dit een zeer fragiele constructie is. Wat denk je dat daarmee gebeurd als je een CD met borsteltje in je recorder stopt en die CD met grote snelheid laat ronddraaien?

Mijn ervaring is dat 'schoonmaken' vrijwel niets uithaalt. Geld uitgeven aan schoonmaaksetjes is echt weggegooid geld.

Freya

toolboy
door toolboy - May 24, 2010 om 09:58
965 Antwoorden / 40 Vragen

Tientallen mensen heb ik blij gemaakt met het reinigen van lenzen van cd/dvd spelers ed.
Ik snap dan ook helemaal niets van de uitspraak van freya.
Niet geschoten is altijd mis.
Niet geschoten is de wegwerpcultuur in stand houden!

freya
door freya - May 24, 2010 om 10:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@toolboy:

Ach, mijn ervaring is dat lensjes helemaal niet zo vuil worden. En waarom zou zo'n lensje ook vuil worden? In een afgesloten apparaat waar verder niemand met z'n vingers aankomt. Hooguit kan er wat stof bijkomen en dat kun je simpel met een beetje blazen weg krijgen.

Ik zou ook liever zien dat die laserunits langer meegaan, maar als een dergelijk apparaat b.v. 3 jaar oud is, is reparatie gewoon niet realistisch meer. Reparatiekosten zijn hoog en een nieuwe kost net zoveel, dus wat zou jouw keuze dan zijn?

En ja, je kunt het natuurlijk altijd proberen om voorzichtig met een wattenstaafje en wat alcohol het lensje schoon te maken, maar ik zou er zeker geen geld aan uitgeven en dat heeft niets met een wegwerpcultuur te maken hoor.

Freya

ro
door ron530 - May 24, 2010 om 10:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In veel gevallen maakt een reinigings cd een definitief einde aan de laser, vuil wordt de laser unit in geschoffeld. Ik heb in mijn carrière als radio/tv monteur honderden units gereinigd middels een met speeksel bevochtigd wattenstaafje. Agressieve middelen tasten de ophangrubbers van de lens aan dus niet doen. Mijn methode is misschien wat vreemd maar van alle middelen die ik geprobeerd heb toch de beste.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 24, 2010 om 10:26
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ toolboy:

Sommige noemen dat ook: Economie in stand houden. Doch je eigen financiële is een kleine economie op zich. Daarbij is het hemd nog altijd nader dan de rok, dus voor jezelf klooi ik altijd meer dan voor anderen. Je zult een drive van een kennis dat een afentoe probleem heeft, met een wattenstaafje maar voorgoed naar de barrebiesjes helpen: weg kennis. Dan altijd vervangen.
============================================
@ Freya:

Je mag er van denken wat je wilt, Freya, doch ik heb al vele jaren zo'n reinigingsset en daar vele, door anderen afgedankte CD-ROM drives voor eigen gebruik mee weer werkend gemaakt. Niet alle, geef ik toe, doch het advies van toolboy in deze is correct: Niet geschoten is altijd mis!

Voor de goede orde: Professioneel zou ik dit niet toepassen, doch vervangen.

Maar goed, zo repareerde ik voor mezelf ook wel HDD welke niet te formateren waren omdat track 0 (nul) defect was. Het inbusboutje van de stuit bij track nul iets indraaien zodat de arm met de R/W-kopjes niet meer op die track nul konden komen en ziedaar: Low-level format erover, bad-track tabel maken en invullen en de drive was weer bruikbaar. Lucratief, want zo'n drive kostte toen wel Fl. 800,- bij vervanging. Vandaar: Nooit geschoten is altijd mis.

Doe je niets, kun je het ding slopen. Kun je meteen zien hoe fragile de ophanging van kopjes is.

H. (heeft veel prof. ervaring in het reinigen van HDD R/W-kopjes met Isopropanol)

ro
door ron530 - May 24, 2010 om 10:39
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@freya, lensjes worden wel vuil. In een woonkamer dwarrelt van alles en een speler is zeker niet stof dicht. Sigaretten rook en dampen die bij het eten koken vrij komen slaan overal, dus ook in apparatuur neer. Het is dus zeker de moeite waard om eerst te reinigen, is dat geen oplossing dan rest maar één ding recycelen. De unit is inkoop niet zo kostbaar maar gaat 2 tot drie keer qua prijs over de kop en dan moet tie er nog in.

ro
door robbielin1 - May 24, 2010 om 10:46
8 Antwoorden / 7 Vragen

Om te voorkomen dat de discussie hier een beetje scheef gaat lopen even de volgende opmerking: het is dus een stand alone dvd-recorder zonder usb aansluiting en een cdrom-drive zit er dus sowieso helemaal niet in!!
Het apparaat is van juni 2004.....

freya
door freya - May 24, 2010 om 11:08
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Oké, robbielin1, bijna zes jaar oud dus. Ga er dus maar vanuit dat het apparaat gewoon 'op' is.

Freya

ro
door ron530 - May 24, 2010 om 11:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@Robbielin, aan u de keuze. De speler openschroeven en de unit reinigen of laten repareren. Reinigen is een optie, repareren een kostbare zaak gezien de leeftijd.

Ronny.