melati
door melati Jul 7, 2009 om 16:39
Elektronica & tv

Geheugenkaart

Wie kan mij helpen? Mijn partner heeft nog niet zolang geleden een digitale fotocamera gekocht ( nikon coolpix l 100) en kreeg als advies om er een sterke/snelle kaart bij te kopen. Zo gezegd, zo gedaan en tot nu toe gaat het ook goed.  Echter, de kaart kan niet op mijn pc gelezen worden, ook niet op een andere computer met kaartlezer. Wel kunnen de foto's bekeken en op de pc gezet worden, met de meegeleverde USB kabel.

Mijn  vraag is: wat is hier aan de hand. Ligt het aan de kaart? Ligt het aan de computer? Het is een SDkaart van 4 GB.

Hoop dat iemand mijn advies kan geven.

549 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 7, 2009 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Sommige oudere/goedkope kaartlezers kunnen niet overweg met High Capacity SD kaarten, de zogenaamde SDHC-kaarten. Staat er misschien "HC" of "High Capacity" op uw kaartje? Dan is dit zo'n kaartje.
U kunt een kaartlezer kopen die SDHC geschikt is om het kaartje uit te lezen.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2009 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

p.s.: ter verduidelijking, SDHC is een relatief nieuw formaat. Daarom kunnen oude lezers er niet mee overweg. Nieuwe lezers kunnen dit wel (meestal).

ve
door verwijderd - Jul 7, 2009 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik bedenk me nog iets: er is een kleine kans dat er voor de kaartlezer in uw PC een update beschikbaar is, zodat hij wel SDHC kan lezen. Kijkt u eens op de site van de PC-fabrikant.

Excuus dat ik steeds een nieuw berichtje plaats ;-)

ve
door verwijderd - Jul 7, 2009 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@valerius: daar is indertijd door MS een update voor uitgebracht.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2009 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welk systeemprogramma werkt u n.l.  met XP heb ik ook dat de sd kaarten groter dan 2GB niet gelezen kunnen worden, wel met mijn laptop die dus Vista heeft.

Groet Valerius

ve
door verwijderd - Jul 7, 2009 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij ging er wat mis bij het antwoorden bij mij.

Het is inderdaad een Sandisk Ultra  SDHC kaart.

Ik werk zelf met Windows XP en de laptop waar ik het ook op heb geprobeerd, is ook met XP. Zou het dus even bij iemand met een Vistaversie moeten proberen?

ve
door verwijderd - Jul 7, 2009 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, vanmiddag was ik (toevallig) bij het kruidvat, heb daar een mini kaartlezertje in m'n handen gehad, die veel op een usb stick lijkt, dit kaartlezertje kon ook met SDHC kaartjes overweg. Het merk is trust, prijs weet ik niet, maar zal zo rond 10-15 euro liggen.

Het mooie van dat dingetje is, dat je hem overal in kunt pluggen, op een apparaat wat usb 2.0 heeft. Als je geen driver kunt vinden om je kaartlezertje te updaten, is dit mogelijk een optie?

Succes met de fotografie! Gr. Henri

ve
door verwijderd - Jul 7, 2009 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@kenwel,

Zie hier het nut niet zo van in. Volgens vraagstelster kan zij de foto's via de usb-aansluiting + kabeltje op de compu zetten. Of zie ik het nou verkeerd?

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2009 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, na eerst de software van het toestel te hebben geinstalleerd, staan de foto's nu op de computer via het kabeltje, maar vind het zelf wel handig, als het ook via het kaartje kan, wat nu dus niet lukt.

Uit jullie antwoorden begrijp ik dus, dat mijn pc er momenteel niet voor geschikt is.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2009 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

SD kaarten van 4 GB (of hoger) hebben het SD-HC formaat. De gegevens worden niet meer per bit overgedragen, maar per byte. In feite verloopt de communicatie tussen kaartlezer en SD-HC kaart dus anders dan bij de oudere SD kaart. Inderdaad kunnen sommige kaartlezers met nieuwe firmware en/of een nieuw stuurprogramma geschikt gemaakt worden voor beide formaten.

Van de losse kaartlezers die met SD kaarten en met SD_HC kaarten kunnen werken, moet de verpakking voorzien zijn van het SD-HC logo. Koop voor SD kaarten dus alleen nog kaartlezers met dat logo op de verpakking.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2009 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo melati, uw pc is wel degelijk geschikt hoor, echter uw kaartlezer die er in zit niet...en als u het fijner vindt om met een kaartlezertje te werken, is mijn genoemde optie misschien te overwegen, maar zou eerst proberen of de in uw aanwezige kaartlezer geupdated kan worden met drivers (eventueel) Omdat ik niet zo thuis ben in deze materie, software, kan ik u hierin niet verder adviseren, daar zijn anderen hier veel beter in dan ik.

Gr.Succes, Henri

ve
door verwijderd - Jul 7, 2009 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk bedankt voor zover, voor jullie antwoorden en adviezen. Hier kan ik, denk ik, wel wat mee. Ik dacht echt dat mijn kaartlezer van de pc en lapptop stuk was, maar niet dus. Ik zal even zien hoe ik het verder zal gaan aanpakken. Misschien toch wel de optie om die losse kaartlezer erbij te kopen. Ben eerdaags ook aan een nieuwe laptop toe, dus daar zou die dan wel op moeten werken.

Hartelijk dank.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2009 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Hier is de Hotfix om WinXP SDHC-compatibel te maken.

Microsoft
SDHC Hotfix

Als deze fix niet geïnstalleerd is op uw WinXP PC, zal uw PC niets met de SDHC-kaartjes aankunnen, zelfs niet met een nieuwe kaartlezer.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2009 om 00:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die update zal waarschijnlijk niets oplossen.

Als Service Pack 3 op de computer staat, dan staat die update ook al op de computer.

Deze update is alleen voor XP computers met Service Pack 2.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2009 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat bij het Windows XP probleem om SD-HC van 8 Gb of groter. De SDHC kaarten van 4 GB kunnen en konden ook voor SP3 gewoon gelezen worden met een voor SDHC geschikte (USB-)kaartlezer.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2009 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even nog een recatie van mij. Ik heb IE7 erop staan met Service-Pack 3, maar het werkt dus niet. Ik ga eerdaags toch uitzien naar een laptop voor erbij en zal bij het kopen erop letten, dat die kaarten er wel op kunnen werken.