br
door brekemol Dec 10, 2012 om 20:16
Elektronica & tv

Hoe krijg ik frituurpan met aluminium binnenbak weer schoon?

Ik frituur altijd met olie, maar het is best moeilijk om de pan na een aantal er mee gefrituurd te hebben, weer schoon te krijgen. Wie heeft de oplossing hiervoor?

18009 28 Rapporteer

jo
door jorisw - Dec 10, 2012 om 20:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

IK heb het een tijdje terug gedaan met Mr Muscle ovenreiniger en daarna met een groen schuursponsje de restjes verwijderen.

holstein
door holstein - Dec 10, 2012 om 21:14
922 Antwoorden / 16 Vragen

Mag ik je een goeie raad geven, geen olie meer, dat koekt veel meer aan.
Probeer eens vloeibaar frituurvet, ik gebruik Diamant Plus, dat is de grijze fles, je giet het er uit en maakt de pan schoon met een stukje keukenrol en klaar, simpeler kan het niet.

br
door brekemol - Dec 10, 2012 om 22:46
5 Antwoorden / 7 Vragen

HOLSTEIN Ik heb ook het idee dat olie meer aankoekt dan frituurvet. Omdat olie gezonder is dan frituurvet, ben ik daarop overgestapt. Maar als het met Diamant Plus goed gaat, stap ik daar op over!

ed
door edsnabel - Dec 12, 2012 om 12:13
4 Antwoorden / 0 Vragen

ik vul de pan met een laag water, op laten warmen en een tablet erin voor de vaatwasser, eeven door laten pruttelen en dan is ie aardig ontvet dan even naspoelen en kan er weer even tegen. Ik gebruik ook vloeibaar frituurvet.

na
door naat9 - Dec 12, 2012 om 12:15
14 Antwoorden / 15 Vragen

Olie weggieten (in lege fles). Pan vullen met water en opwarmen met een vaatwastablet erin. Half uurtje later pan leeggieten en afnemen. Bij heel hardnekkig vuil wil het wel eens helpen om de pan in te spuiten met Dasty (van de WIBRA), half uurtje in laten trekken en afnemen. Succes!

tucker
door tucker - Dec 12, 2012 om 12:28
136 Antwoorden / 10 Vragen

Er is maar één manier die echt goed werkt: flinke schep Biotex erin, vullen met zo heet mogelijk water en de hele nacht laten staan. De volgende ochtend naspoelen met heet water en je pan en mandje zijn weer als nieuw.

digitaal
door digitaal - Dec 12, 2012 om 12:29
49 Antwoorden / 4 Vragen

1 of 2 vaatwastabletten in het (hete)water en een nacht zo laten staan.Het meeste is dan wel losgeweekt. Mocht je wel besluiten vloeibaar frituurvet te nemen ,neem dan NIET die van de Lidl,Aldi en huismerk Jumbo.Andere huismerken weet ik niet,maar met deze drie slechte ervaringen.Kun je net zo goed een doosje perfax(behangplaksel)in je pan doen.Een drama.De grijze Diamant plus is prima.Succes ermee.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 12, 2012 om 12:44
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Eigen merk frituurvet van Albert Heijn, dat koekt pas echt aan !
Pan vullen met heet water en een schep soda erbij, nachtje inweken.
En Diamant komt er niet meer in, nieuwe Diamant verspreidde een lucht van heel oud vet.
Het stonk behoorlijk.
Een telefonische klacht bij Diamant haalde niets uit.
Men vroeg mij het vet op te sturen !
Heeft iemand trouwens al de tip van de vaatwas tabletten gegeven ?

vliegenderob
door vliegenderob - Dec 12, 2012 om 12:45
292 Antwoorden / 1 Vragen

offtopic verwijderd - redactie

ai
door aischa - Dec 12, 2012 om 12:48
2 Antwoorden / 0 Vragen

even een tip van iemand die in de horeca werkt.
vet uit de pan water erin met soda aanzetten en laten koken , ong, 5 a 10 min.
sodawater eruit nakoken met schoon water, droog vegen, nieuw vet erin.
veel succes

ca
door campinggastje - Dec 12, 2012 om 12:48
10 Antwoorden / 2 Vragen

Zit ook met dat probleem.gebruik Diamant frituurvet [gele fles].Alles wat hier geadviseerd staat heb ik al uitgeprobeerd zonder resultaat,die plakkerige rand blijft.Ben er aan het denken om weer terug op vast frituurvet over te stappen.

baard
door baard - Dec 12, 2012 om 13:01
16 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb goede ervarimg met de ontvetter van de Wibra (even laten inweken)

giorly
door giorly - Dec 12, 2012 om 13:02
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hoewel frituur Heel erg ongezond is kan je het beste simpel geheel gezond schoon je toestel krijgen door het te vullen met water en er twee tabletjes kunstgebit reiniger bij te doen en laten koken lost het hele zooitje zo op.
Werkt echt fantastisch Corega tabs bv.

baard
door baard - Dec 12, 2012 om 13:03
16 Antwoorden / 0 Vragen

ervarimg = natuurlijk ervaring

pj
door pj19 - Dec 12, 2012 om 13:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Alles wat los kan, behalve het elektrische deel, één nacht in de soda laten weken.

Suc6!

aa
door aad piraat - Dec 12, 2012 om 13:09
50 Antwoorden / 24 Vragen

Frituurpan voorzien van een kopje amoniak in een goed gesloten huisvuilzak 2 a 3 dagen laten staan, de amoniakdamp zorgt voor het loslaten en ontvetten van de olie. De pan uit de zak halen, met keukenpapier uitvegen, afwassen en klaar.

va
door valentina2012 - Dec 12, 2012 om 13:30
4 Antwoorden / 0 Vragen

Wat er niet aan komt, hoeft er ook niet af. Na elk gebruik het mandje even een sopje geven, gewoon met een sponsje en afwasmiddel. De geemailleerde pannen zijn wat gemakkelijk schoon te houden; met een beetje jif en schuursponsje.

Ja inderdaad ammoniak krijgt alles los als het erg aangekoekt is, ook de bakplaten in de oven. Stinkt wel erg. Goed luchten die ongezonde lucht.

tenormin
door tenormin - Dec 12, 2012 om 14:10
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Doe het zelf op de moeizame manier, n.l. na ieder gebruik olie afkoelen, terug in de fles (gebruik Remia Olijfolie Grote groene plastic fles met grote opening), schoonmaken is dan zo gepiept, ook na ieder gebruik het mandje. Zet streepje op fles en na 8 streepjes word olie weggegooid (of eerder als ik kroketten heb gemaakt). Blijf blinkend schoon, gewoon met Dreft sopje.

toolboy
door toolboy - Dec 12, 2012 om 14:24
965 Antwoorden / 40 Vragen

Hoe krijg ik frituurpan met aluminium binnenbak schoon.

Kan mij niet voorstellen dat de binnenbak van aluminium is.!!

Verwarmen met een half vaatwas tabletje en vervolgens met een schuursponsje

mrbizarro
door mrbizarro - Dec 12, 2012 om 15:38
13 Antwoorden / 2 Vragen

Vet of olie is hetzelfde. Het is veel al vloeibaar en stolt niet zo als die blokken.
Die Dasty is op zich wel goed. Alleen even laten intrekken.
We hebben hier helaas geen Wibra in Zeist.
Dus ik moet iets anders hebben, want met afwasmiddel werkt het echt niet.
Heb je veel van nodig.
Wel gebruikte ik handschoenen bij Dasty.
Iemand had het ooit aangeraden.

Nadeel van het element in het vet is dat je die niet goed schoon krijgt.
Want je kunt met een schuursponsje er niet tussen komen.
Koken doe ik niet. Heb het 1 keer met een vaatwastabletje geprobeerd.
Is echt niet aan te raden.
Het is geen ontvetter. Natuurlijk ontvet het wel.
Maar bepaalde dingen komen niet in de vaatwasser.
Eigenlijk nooit etensresten laat staan vet.
Kaas kun je sowieso wel vergeten.

Frituren ongezond ?
Nou ik leef nog steeds. Na 1 jaar vrijwel frituur eten als avondeten, door omstandigheden zullen we maar zeggen, had ik allang dood moeten zijn las ik het jaar daar op.
Dat zou niet door het frituren gekomen zijn.

Overigens met een gewoon simpel schuursponsje kun je een hoop weg krijgen.
Afspoelen en goed kijken.
Verkleuringen krijg je niet meer weg.
Maar ben best tevreden over dit soort frituren.
Nou de oude smaak van patat nog terug.
Nee, ben niet meer zo snackerig.
Patat zonder mayo. Frietsaus lijkt nergens op.
Baggervet. Maar ik heb wat porties mayo verzwolgen.
Bijna evenveel als patat. ;-)
Helaas moest ik er mee stoppen vanwege diabetes.
En nu geen diabetes (2) meer.

marijke77
door marijke77 - Dec 14, 2012 om 16:16
158 Antwoorden / 3 Vragen

Doe heet water in de pan en doe er een afwasblokje bij voor de vaatwasser, laat dit een half uurtje staan en borstel de pan gemakkelijk schoon.

van leyden
door van leyden - Dec 14, 2012 om 17:17
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=brekemol schreef op maandag 10 dec 2012, 20:16]Ik frituur altijd met olie, maar het is best moeilijk om de pan na een aantal er mee gefrituurd te hebben, weer schoon te krijgen. Wie heeft de oplossing hiervoor?
[/quote

Soda werkt goed en is lekker goedkoop.
Weet dat ik de zoveelste ben, maar hoe meer stemmen hoe meer jij misschien overtuigd wordt.
Friteuse vullen met water en soda, uurtje laten koken en je pannetje is weer blinkend schoon.

van leyden
door van leyden - Dec 14, 2012 om 17:22
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Heb het ook ooit een keer met ammonia gedaan.
Kan ik je niet aanraden, de lucht is niet te harden.

mo
door monica - Dec 14, 2012 om 23:26
70 Antwoorden / 8 Vragen

Voor een aluminium binnenbak in ieder geval geen soda gebruiken!

br
door brekemol - Dec 14, 2012 om 23:32
5 Antwoorden / 7 Vragen

Monica, je hebt gelijk dat je geen soda mag gebruiken in aluminium pannen. Daarom ben ik ook een beetje huivering voor vaatwastabletten, want in mijn vaatwasser mag ik ook geen aluminium pannen zetten.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 15, 2012 om 02:38
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Er zijn 2 soorten binnenbakken voor frituurpannen.
De ene frituurpan is het chromen langwerpige model, meestal merk Princess, met een losse binnenbak.
Deze binnenbakken zijn van RVS (roestvast staal).
En er is het model dat meestal van kunsstof is met een binnenbak die bekleed is met teflon.(tefal)
In beide gevallen kun je gewoon soda gebruiken voor de reiniging.
RVS kan tegen soda, en de aluminium binnenbak van het andere model is bekleed met teflon, zodat de soda het aluminium niet kan aantasten.

toolboy
door toolboy - Dec 15, 2012 om 22:04
965 Antwoorden / 40 Vragen

Stuurlui er zijn geen pannen meer op de markt en zeker geen frituur binnen pannen,

Dus ??

toolboy
door toolboy - Dec 15, 2012 om 22:07
965 Antwoorden / 40 Vragen

Sorry maar kan alhier nog steeds m`n posting aan passen.
Bedoelde dus geen alu frituur pannen .